načítám data...

Ztracená automobilka EMBO

Československý automobilový průmysl je nekonečnou pokladnicí příběhů o nadšení, odhodlání, ale také talentu a inženýrské vynalézavosti. Dnešní příběh je možná trochu smutný, trochu zapomenutý, rozhodně ale není nezajímavý.

zobrazit celou galerii: Ztracená automobilka EMBO

Svobodné meziválečné období přímo vybízelo k podnikání. Zemi se dařilo a přála odvážným mužům s dobrými nápady a zápalem pro věc. Jedním takovým byl i Emil Bojda. Tento nadšenec pro vše mechanické a techniku obecně zakoupil nákladní automobil a začal provozovat autodopravu. A dařilo se mu. Bouřlivý rozvoj Ostravska dopravu potřeboval, Bojda vozil stavební materiál a firma rostla.

Roku 1933 už Bojda disponoval dostatečným kapitálem pro další krok v plnění svého velkého snu. Založil svou vlastní továrnu. Nový podnik se jmenoval EMBO (pochopitelně jako zkratka jména svého zakladatele) a zabýval se výrobou elektroniky, konkrétně elektrických vařičů, sporáků, žehliček a dalších přístrojů. A i tomu to podniku se začalo velmi rychle dařit. Vyráběl své výrobky ve velkém počtu, vše se zdálo být přímo idylické.

Bojda sám se ve volném čase věnoval své největší vášni – motorismu. Auta a motocykly, to byl jeho svět. Začal na motocyklech i závodit a dá se předpokládat, že právě tady se zrodil jeho plán, jak dále rozvíjet svou společnost. Podnikání Emila Bojdy však přerušila válka.

Hned jak se válečné období přehnalo, Bojda se vrátil ke svému plánu. Chtěl vyrábět vlastní motocykly a dokonce i auto. Nebyl to vůbec nesmyslný nápad, motorismus prožíval právě veliký boom, malé levné vozítko by jistě své uplatnění našlo, jako jej našel VW Brouk, Fiat 500 nebo Citroën 2CV. Roku 1946 tak začaly práce na dvou strojích – malém dostupném motocyklu a podobně koncipovaném automobilu. Bojda sám stál za technickým návrhem strojů.

Motocykl, který Bojda plánoval, dnes působí jako roztomilá hračka. Je však pravdou, že v dobách, kdy byla individuální doprava ještě stále výsadou bohatších lidí, byl maličký levný motocykl logickým řešením. Ve stejném duchu se nesl i projekt malého autíčka. Přestože se v přípravách projektu podařilo dojít poměrně daleko, dochovalo se toho pramálo. Z několika málo výkresů a ze vzpomínek pamětníků se podařilo České televizi sestavit údajně poměrně věrnou vizualizaci, jak ono malé autíčko vypadalo. Bylo s délkou 2,2 m skutečně maličké, příď připomínala auta Tatra (kterými ostatně Bojda sám jezdil), ale se samonosnou karoserií a moderními tvary podobnými třeba Renaultu 4CV to klidně mohl být český Fiat 500.

Jak jste si asi při listování časopisy o klasických vozech minulosti již všimnuli, žádné auto pod značkou EMBO neexistuje. Poválečná situace na Ostravsku jeho plánům příliš nepřála. Protože továrna EMBO měla méně než 50 zaměstnanců, nebylo možné ji hned znárodnit, komunistům ale postava oblíbeného a úspěšného podnikatele do karet vůbec nehrála. Proto se začala objevovat smyšlená obvinění o spolupráci s Němci, ta nejabsurdnější zpráva dokonce hovořila o vařičích EMBO používaných německou armádou při obléhání Stalingradu (předesílám, že se jednalo o elektrické vařiče).

Bojda byl ale bojovník a tak snadno se svých snů nedokázal vzdát. Proto se přesunul do Hrabového na Slovensku. Tamní továrna dostala jméno Súľov. Bojda přivezl stroje, postavil moderní závod, kde se již roku 1947 rozeběhla obnovená výroba elektrických spotřebičů a prostor byl připraven i pro výrobu automobilů a motocyklů. Kromě samotné továrny tu vznikl i hotel, bazén a další stavby. Ještě roku 1948 mu místní národní výbor udělil čestné občanství.

Zde byly dokončeny prototypy autíčka i motocyklu, pneumatiky dodával Baťa, motor Považské strojírny. Ostravští komunisté na něj však nezapomněli. Po převratu přišel na Bojdu zatykač. Bojda věděl, jak krutě straníci zacházeli s nepohodlnými lidmi a ze strachu o vlastní život se rozhodl skrýt. Nevěřil, že se komunisté udrží u moci.

Emil Bojda, čestný občan a úspěšný podnikatel, žil další roky v tajném sklepení svého domu. Úkryt byl tak důmyslný, že se jej nepodařilo odhalit ani při několika domovních prohlídkách, pro vstup do sklepa bylo potřeba demontovat značnou část koupelny. Celých devět let se zde ukrýval. Snažil se ve svém vězení zabavit, jak jen mohl, vytvořil si tu i improvizovanou dílnu. A právě ta jej prozradila, když všímavý a svědomitý soused zaslechl z domu zvuky, přestože rodina byla tou dobou mimo domov. Svědomitý a uvědomělý soused nelenil a upozornil na Bojdu úřady. Ani tentokrát nebyl jeho úkryt při prohlídce domu objeven, Bojda však po několika dnech za dramatických okolností svůj úkryt opustil, aby se následně z obavy o svou rodinu sám úřadům vzdal.

Výslechy v Ostravě byly tvrdé. Bojda byl odsouzen na osm a půl roku, trest mu byl později zmírněn na dva a půl roku v leopoldovské věznici. Zpět se vrátil jako zlomený člověk, dožil v ústraní, z jeho plánů a projektů nezbylo nic.

Bohužel nebyl sám, komunisté při svém loupežném drancování zničili nejeden talent, nejednu nadějnou firmu, nejednoho skvělého člověka. My můžeme být jen rádi, že tato doba je již za námi a že je v naší moci nepřipustit opakování podobných křivd, jakých se dožil Emil Bojda.

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

reagovat
krab
08. února 2019, 19:03
0

To jsou zajímavý příběhy, bohužel často takhle smutný, z tý poválečný éry. Já jsem z toho cyklu třeba viděl díl o Jawě Minor, to bylo taky moc pěkně udělaný

PeterLuk
08. února 2019, 22:55
0

Konečne zase niečo, o čom som nevedel. Pekný článok. Žial aj veľmi smutný...

reagovat
vonkreuz
09. února 2019, 10:40
3

Prosím o opravu "přesunul do Hrabové" na "do Hrabového". Je to "to" Hrabové. Název firmy Súľov byl později použit např. pro výrobce lyží, sáněk, hokejek a podobných dřevěných sportovních pomucek, později přejmenováno na Drevoindustria (Disulov). Mimochodem přes Hrabové a celý Súľovský masiv vedla etapa v rámci mezinárodního motocyklového závodu Šestidenní v roce 1977.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016

Ford Mustang

3.7 V6

609 900 Kč
cena
2016
rok výroby
227 koní
výkon
3 690 ccm
objem
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993

Ford Mustang

SN 3.8 v6 1993-1998

85 000 Kč
cena
1993
rok výroby
142 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006

Buick Rendezvous

CXL, BK26, KOMBI

60 000 Kč
cena
2006
rok výroby
145 koní
výkon
3 499 ccm
objem
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996

Citroën XM

3,0 V6 Exclusive

59 000 Kč
cena
1996
rok výroby
167 koní
výkon
3 000 ccm
objem
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990

Mazda MX-5

Miata - 1,8 kompresor

180 000 Kč
cena
1990
rok výroby
160 koní
výkon
1 840 ccm
objem