načítám data...

Vzpomínka na zemřelý segment mainstreamové vyšší střední třídy - díl 1.

29. prosince 2018, 11:38 41 komentářů Tomáš Vavrečka

Auto vyšší střední třídy je dnes čistě prémiovou záležitostí. Ještě docela nedávno však byla situace zcela jiná.

zobrazit celou galerii: Vzpomínka na zemřelý segment mainstreamové vyšší střední třídy - díl 1.

Automobilový trh se stejně jako každý jiný vyvíjí, podléhá trendům a mění. V současnosti zažívají boom SUV a crossovery a některé dříve tradiční segmenty zejí prázdnotou. V útlumu jsou například vozidla MPV nebo segment levnějších kupé, ale také velmi tradiční třída velkých plebejských sedanů akombíků.  V 90. letech byla nabídka mainstreamových sedanů vyšší střední třídy velmi pestrá, po přelomu milénia však značky kvůli mizivému zájmu trhu postupně vyklízely pozice a segment de facto zanikl – zůstaly v něm jen prémiové značky. Někdo by mohl říci, že tato auta úplně zmizela, ale to by asi nebylo zcela přesné. Postupné natahování rozměrů aut způsobilo, že nynější mainstreamové vozy střední třídy jsou vlastně rozměrově stejně velké, v mnoha případech dokonce ještě větší než zapomenutí předchůdci. Krásným příkladem je Toyota Camry, která se nyní vrací na trh. Když odcházela, patřila do vyšší střední třídy, nyní nastupuje co by konkurence Passatu nebo Insignie do třídy střední. Přesto mi dovolte zavzpomínat na velké sedany a auta vyšší střední třídy obecně, které byly a už nejsou – v 90. letech 20. století totiž mainstreamová vyšší střední překypovala konkurencí…

Alfa 164

4560 mm. Toto je délka Alfy Romeo 164 a začínám s ní záměrně – tak kompaktní byly před necelými 30 lety sedany, které se řadily do vyšší třídy, a tak moc nám od té doby vyrostla třída střední. Alfa 164 vydržela ve výrobě dlouhých 10 let, od roku 1987 až do podzimu 1997.

V rámci segmentu patřila samozřejmě za sportovnější a charakternější volbu, třeba že se pořád primárně jednalo o sedan, který měl být cestovní a pohodlný. Pod kapotou se za onu dekádu vystřídala celá řada různých verzí motorů. Od základního dvoulitru Twin Spark s osmi ventily a 143 koni až po třílitrové Busso, které ve své vrcholné variantě poskytovalo řidiči až 231 koní. Nad konkurencí čněla Alfa díky možnosti zvolit pohon všech kol. A samozřejmě také turbodiesel původem od VM Motori, jehož 125 koní Alfě 164 stačilo k tomu, aby společně s BMW 525 tds patřila k tomu vůbec nejrychlejšímu, co se tehdy s dieselem dalo koupit. Jak dokazuje bývalá Vojtova Alfa, diesel si dokázal uchovat dost elánu i  po mnoha letech a stovkách tisíc kilometrů. 164 stála na platformě Tipo 4 společně s dalšími konkurenty, o kterých ještě bude řeč. Po modelu 156 je Alfa 164 druhou prodejně nejúspěšnější novodobou Alfou Romeo. Na konci 90. let byla vystřídána modelem 166. Přestože v rámci další generační obměny došlo ke vcucnutí 156 a 166 do jediného modelu 159, který je v současné době nahrazen božskou Giulií, troufám si říct, že pravá velká Alfa v současné době žádného následníký nemá.

Citroen XM 

Ještě o rok delší život než Alfa prožil předposlední velký Citroen. Model XM byl uveden na trh v květnu 1989 s nekonvenčností pro Citroen typickou a chvíli na to se stal autem roku 1990. Klínovitá karoserie se špičatou přídí a masivní zádí vykazovala skvělý koeficient odporu vzduchu Cx = 0,28 – 0,30.

Zdánlivě na oknech nesená střecha pod sebou ukrývala celých 13 kusů skleněných dílů, interiéru vévodil svébytný jednoramenný volant a v podbězích se vůbec poprvé v historii značky mohl ukrývat pokročilý systém elektronicky řízeného plynokapalinového odpružení Hydractive, který uměl nejen samozřejmě žehlit nerovnosti, ale také samočinně potlačovat náklony v zatáčkách a propůjčoval XM na poměry třídy výjimečné schopnosti při vyhýbacím manévru. Pod kapotou se skrývala široká řada jednotek. Benzínové sahaly od původního dvoulitru o výkonu 115 koní až po vrcholný třílitr o výkonu 200 koní. Diesely byly zastoupeny od slabého atmosférického motoru 2.1 D, který ukrýval skromných 83 koní až po oblíbený 2,5 Turbo D, se 130 koni a 285 Nm točivého momentu. Citroen XM  byl extravagantní při uvedení na trh a zůstal extravagantní až dodnes. Škoda, že z více než 330 tisíc vyrobených exemplářů se dochovala jen hrstka. Na XM ještě krátce navázal Citroen C6, a přestože nesl všechny hodnoty typické pro velké Citroeny, byl prodejním propadákem. Od té doby je svět o velké Citroeny ochuzen…

Fiat Croma

V dnešní době by člověk už skoro zapomněl, že Fiat vyráběl i velká auta. Croma byla posledním velkým Fiatem (nepočítáme-li přeznačkované záležitosti a la Freemont) a zároveň druhým ze čtveřice sourozenců postavených na platformě Tipo 4 s nezávislým zavěšením. Také velký Fiat jste si mohli vybrat s celou řadou pohonných jednotek. Dynamicky velice rezervovaní zákaznící mohli sáhnout po základní 1.6 s 83 koni.

Na opačné straně stál šestiválec 2,5 litru se 160 koni. Reálně nejrychlejší však zřejmě byl přeplňovaný dvoulitr i.e. Turbo, který ze sebe vymáčkl 155 koní. Fiat Croma byl oblíben pro svou prostornost a praktičnost, zároveň patřil k nejlevnějším vozům segmentu – proto byl častou volbou taxikářů a později fungoval také jako žádaná ojetina v porevolučním Československu. Croma nikdy nebude zapomenuta díky tomu, že jako první vůz na trhu uvedla přímovstřikový turbodiesel 1.9 turbo d.i. aneb matku všech motorů! Žel bohu pro Fiat, lidé tento významný počin na poli úspornosti masově zaznamenali až když se konkurenční jednotky pracující na stejném principu objevily pod obchodní značkou TDI v útrobách vozů z koncernu VAG. Při zvolávání slávy a nesmrtelnosti si tak na Cromu prakticky nikdo nevzpomene. Croma odešla do důchodu v roce 1996, po 11 letech úspěšného působení na trhu. A přestože její jméno bylo ještě jednou použito pro crossover-MPV, skutečného následovníka se již nikdy nedočkala.

Ford Scorpio

Model Scorpio nahradil v portfoliu evropského Fordu typ Granada. Po úspěšné první generaci stojící na prodloužené platformě menší Sierry se Ford v polovině 90.let rozhodl experimentovat a na původní základy narouboval velmi neortodoxní zakulacenou karoserii.

Druhému vydání největšího evropského Fordu po čase nikdo neřekl jinak než klaun a poněkud opuchlý vzhled se rozhodně nezamlouval každému. Narozdíl od výše zmíněných konkurentů s předním pohonem bylo Scorpio velmi tradiční –  vyznávalo stále klasickou koncepci a vrcholnou motorizací byl letitý třílitrový šestiválec “Kolín”, byť ten byl mohutně upraven a montován dohromady ve Wellingborough – továrně Cosworth – takže ze sebe vysoukal celých 205 koní. Mnohem rozšířenější však byl čtyřválec 2.3 a turbodiesel 2.5 o výkonu 115 koní. Scorpio bylo prostorné a velmi pohodlné, zároveň však trpělo problémy s kvalitou a spolehlivostí. Scorpio se původně mělo dočkat zbrusu nového následníka. Vzhledem k odklonu zákazníků od velkých plebejských sedanů a také kvůli akvizici Fordu v automobilkách Volvo a Jaguar však nakonec Scorpio ostrouhalo a společně s klaunem zmizel z trhů v roce 1999 i velký Ford. Současné Mondeo se rozměry Scorpiu vyrovná, také nad ním se však stahují mračna.

Lancia Kappa

Když psal Greeny před dvěma lety recenzi na  ojetou Kappu, uvedl test slovy: “Je krutou realitou tržního hospodářství, že výrobce automobilů s jednou z nejdelších historií a nejpestřejším rodokmenem v těchto dnech pomalu skomírá.”

Teď můžeme jen smutně prohlásit, že Lancia je definitivně mrtvá a shodou okolností vám Hamster svou dvojicí článků onu historii a rodokmen připomíná. Jedním ze signifikantních modelů 90.let byl rozhodně velký sedan, (kupé a kombi) Kappa. Ačkoli se nejednalo v rámci třídy o rozdílové či špičkové auto, přesto není důvod nad ním ohrnovat nos. S ohledem na určení je Kappa samozřejmě relativně prostorná a také pohodlná. Zajímavá je však jiná věc. Přestože italský autoprůmysl v té době neprodukoval zrovna věci, které by byly schopny vévodit žebříčkům spolehlivosti a samotná Kappa také nebyla nikdy uváděna co by etalon, v mém okolí je až podezřele vysoké množství lidí velebících Kappu, co by velice trvanlivé a odolné auto, které s ne zrovna pečlivou údržbou dokáže překonávat veliké porce kilometrů. Pod kapotou veliké Lancie, která byla na trh uvedena v roce 1994 jste mohli narazit na charakterní motory o objemu 2 – 3 litry. Nabídka začínala u pětiválce 2.0 se 155 koni a končila u téže jednotky, avšak přeplňované a nabízející 220 koní – s ním byla konzervativně tvarovaná Kappa skutečným sleeperem. Samozřejmě byl přítomen také tradiční turbodiesel 2.4, nejprve s výkonem 124, později až 136 koní. Kappa odešla do důchodu v roce 2000 po více než 117 tisících vyrobených kusech. Nahradil jí svébytně tvarovaný a prodejně neúspěšný model Thesis, aby historii velkých Lancií a vlastně celé automobilky dovršila Thema, co by přeznačkovaný Chrysler 300C.

Mazda Xedos 9 

Na přelomu 80. a 90. let se japonské automobilky předháněly v zakládání speciálních luxusních divizí, cílících především na trh Severní Ameriky. Jistě dobře znáte Lexus a Infinity. Mazda se pokoušela o totéž prostřednictvím značky Eunos a pro Evropu si připravil pár specialitek nesoucích v názvu “Xedos”.

Dnes už víme, že ani jedna luxusní odnož neměla příliš dlouhý život, avšak Eunosy i Xedosy byly (a jsou) velice “nadupanými” auty. Progresivní posilovač řízení, natáčecí zadní náprava, či velmi sofistikované víceprvkové zavěšení, kterými Xedos 9 disponoval, nebyly v první polovině 90. let zrovna standardem. Šestiválec 2.3 o výkonu  pracující v Millerově cyklu a přeplňovaný kompresorem je pak malým unikátem. Jak jezdí vám nejlépe řekne Dan, který si před časem jeden Xedos 9 zakoupil. Velká Mazda, která v roce 1998 po delší pauze navázala na model 929, byla díky pokročilým konstrukcím tichá i agilní, snad jen materiály interiéru nebyly kdo ví jaké terno. Pod kapotou byly výhradně benzínové vidlicové šestiválce. Kromě zmíněného 2.3 MCE ještě konvenční jednotky o objemu 2,0 a 2,5 litru. Mazda Xedos 9 odešla do důchodu v roce 2003 a žádného dalšího sedanu  vyšší střední třídy od Mazdy jsme se od té doby nedočkali.V současné době si sice můžete koupit Mazdu 6 - nástupce modelu 626 – která je větší než Xedos, punc exkluzivity Xedosu ale rozhodně nemá.

Tímto jsme ukončili první polovinu seznamu. Za týden si dáme druhou půlku abecedy začínající písmenem N. Velkých sedanů, které byly a už nejsou, jsem totiž napočítal celý tucet.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nimrod
29. prosince 2018, 15:04
4

nechci se nimrat v detailech, ale pokud je to článek o sedanech, tak co tu dělá xm a croma? dovolím si tvrdit, že ten článek není ani tak o sedanech jako o dnes něčím zajímavých vozech vyšší střední třídy. což mi nevadí, jen bych tomu neříkal článek o velkých sedanech :-)

reagovat
Csaba
29. prosince 2018, 16:16
-5

Mě ten článek celý přijde dost zbytečný - konstatování že kromě "německé trojky" a několika málo dalších automobilek už sedany dané třídy nikdo nevyrábí je pravdivé (a smutné) a tím to vlastně mohlo celé skončit - je to prostě jednovětý (typicky hospodský) povzdech nad dnešní realitou.

Nevím jak pro jiné čtenáře ale pro mě osobně je veškerý další zbytek textu (i fotek) jen vata která onen povzdech doplňuje.
Nedozvěděl jsem se nic nového, nic co bych nevěděl, vždyť ty auta mají 20 i víc let a napsaly se o nich miliony článků...
Detailní vypisování motorizací (a všech ostatních dat a pod.) mi v dnešní internetové době přijde poněkud nadbytečné, kdo chce si je najde během pár sekund a kdo (jako já) je "staršího roku výroby" vstane a vezme do ruky Autokatalog pro příslušný rok.
Nemluvě o tom že jelikož jsme na Autíčkáři a o auta se dlouhé roky zajímáme, všechny ty datastejně známe z paměti, stejně jako genezi vzniku kteréhokoli z vyjmenovaných modelů + tu omáčku kolem rovněž.




Tomáš Vavrečka
29. prosince 2018, 20:33
1

Ano, ten nadpis není nejšťastnější.

Kuře
29. prosince 2018, 22:42
4

Já třeba ne a přečtu si to rád. Upřímně mám články jako tento radši než třeba testy... já nevim, oveček:)

Caddy
29. prosince 2018, 18:19
1

tohle je bohuzel pravdive a smutne, uz nekolik let si rikam, ze za chvili nebudu mit v cem jezdit...klasicky seda vymira a i ty, co se jeste delaji, zhusta stejne jako sedan ani nevypadaji. Vsechno ma dnes prdel bez vyrazneho zlomu mezi zadnim oknem a kufrem, pripadne uplne v rovine a klesajici k zemi (odborne nazyvano designem, jako kdyz sere pes). SUV nejsou pro me nahrada, vysoka auta nemam rad, k eleganci taky vetsinou maji daleko. Takze nezbyva, nez se modlit, at vydrzi co nejdele to, co uz mam...

A jen na okraj – XM je nadherne a vyjimecne auto, ale sedan to fakt neni :)

reagovat
ma
martinw
29. prosince 2018, 20:18
0

to neni design ale pozadavky na nizky odpor - idealni proudeni vzduchu... a ja si stejne myslim ze ty osklive stare krabice oproti soucasnym autum nemaji krome nostalgie co nabidnout ;) myslim ze vetsina majitelu tech starych vozu by si sedla na prdel z kvalit Octavie nebo snad Superbu :)

Jakub Pospíšil
29. prosince 2018, 20:25
8

Souhlasím s tím, že dost dělá nostalgie, ale zrovna Octavia a Sup nejsou dobré příklady vozů, které by tahle stará auta překonávaly. Služební Octavii (mk3 poface, ambition) sedlám o dost méně rád, než 20 let staré volvo. Může za to nedostatek pohodlí, zvláště pak mizerné sedačky. Jinak ano - zbytek je nepoměrně lepší. Ještě aby se za dvacet let vývoje nic nezlepšilo :)

Tomáš Vavrečka
29. prosince 2018, 20:32
1

Souhlas s Kubajsem. Jinak ten nadpis je trochu blbý - je mi líto v povánoční kocovině mě nic lepšího nenapadlo. :)

sumy
29. prosince 2018, 21:14
2

To Martinw: Já si ty 20 let starý krabice držím zuby nehty. Na pár měsíců jsem se nechal uvrtat do služební octy 3 "v plny" jo, tempomat, hands free, bezkličovy odemykání, bezpečnost... fajn věci, ale stejne jsem to vratil, že na to nejsem dost starý, abych se využíval v koncentrované nude a ladil si společenský status octou za 900tKč. A to neřeším to, že adaptivni tempomat v mém konkrétním případě fungoval sebevražedně a motor, ač údajně 130 kW ci kolik, byl linejsi než kdejaký 2 litr v benzinu z 90 a to pri stejne spotrebe, kolem 7-8l.

ma
martinw
29. prosince 2018, 21:34
0

To byl jen priklad s tou skodovkou :) sam vim jaky to je. Taky jsem chtel stary Volvo, ale nakonec skoncil 'kompromis s manzelkou' (diplomaticky receno) u novy Toyoty :D

Nimrod
29. prosince 2018, 21:35
1

martinw: mají, o moc příjemněji se řídí

krab
29. prosince 2018, 22:52
0

Jenom ke Caddymu - škoda, že jeho vášní nejsou Porsche 911. Tam je to furt stejný už padesát let, takže každej novej model je pěknej :-D

Kuře
29. prosince 2018, 22:55
0

Ne, ten novej fakt ne...

Tomáš Vavrečka
30. prosince 2018, 08:12
1

Mi se nelíbí už 991 a ta nová, tam je ten komiksový vzhled a nepoměr pontonu se zasklenou plochou úplně odporný :(

krab
30. prosince 2018, 10:27
0

Nelíbí se vám teda? Uvidím až na živo, zatím mi ale přijde nová 992 zajímavá. Ta vysoká plocha zadního nárazníku se dá elegantně rozbít tím, že si objednáš Sport design packet a vypadá to hned líp. Pás zadních světel mi přijde super, silueta taky, i když je fakt že poměr pontonu se zasklenou plochou by mohl být nižší ( víc prosklení).

Celkově mi ale přijde právě, že 992 je tak nějak "očekávatelný" nástupce 991 a bude zase atraktivní 911 na trhu jako nakonec vždycky.

beastar
30. prosince 2018, 16:03
0

Jak píše krab. Ono je to totiž úplně jedno jakmile se drží osvědčeného receptu alá rozšlápnutý brouk další detaily už nejsou tak důležité. Mě se to líbí a nepoměr pontonu se zasklenou plochou tam nevidím. Je to možná trochu divočina zezadu (na Porsche) ale jinak je to zase paráda. Btw je to jediný auto který bych si koupil i jako čistě elektro (kdyby mělo normálně dojezd alespoň 400km)

Kuře
30. prosince 2018, 23:01
0

O tom pohledu zezadu přesně mluvím, nedávno jsem viděl článek kde bylo pro srovnání 992 a 991 zezadu ve stejné barvě, snad to bylo myslím na garáži (krabe?), už nevím.
Tam to do těch očích fakt praštilo...

Sedrik
31. prosince 2018, 14:20
0

Mě se nová 911 líbí (jsem zvědavý naživo, ale myslím, že to bude dobré).
Co se zadku týče - když jsem jej viděl, napadlo mě, že to je vlastně jediné místo na 911 (kromě interieru samozřejmě), kde se můžou designeři vyřádit: předek 911 je posvátnej - po 996 si nikdo nedovolí na něm nic měnit. Boční silueta je ikonická a rovněž na ní nelze nic měnit.
Takže - jen zadek :D

Caddy
03. ledna 2019, 15:35
0

Tak mi prijde, ze se zmenou nadpisu to uplne ztratilo smysl, vyssi stredni trida furt je, jen ty sedany uz moc ne... :) Mozna to chtelo upravit na "sedany a jine zajimave modely vyssi tridy" :)))

Rien
06. ledna 2019, 13:52
0

Martinw: Tak ja mam dvojkovyho superba i nudnou krabici 735i e32 z roku 91 a musim rict, ze az na spotrebu a spolehlivost (u tak staryho auta uz proste nekdy vsechno nefunguje) je ta sedma proste lepsi auto i po tech letech. Dokonce i moje mama to rika, a to neni zadna autickarka, takze na tom fakt asi neco bude:D

Vojta Dobeš
29. prosince 2018, 23:26
5

Jan takový námět k zamyšlení - opravdu došlo k VYMŘENÍ velkých sedanů? Podle mě je dnes velkých sedanů na evropském trhu víc, než jich bylo v 90. letech. Jediný rozdíl je, že jim dneska neříkáme "velké" sedany, ale sedany střední třídy. Nicméně ve skutečnosti jsou věci jako Mondeo, Insignia, Mazda6, Camry a podobně, ještě mnohem větší než Scorpia, XM a spol.

A mimochodem, Camry se nezměnila. V Americe je to poříd midsize sedan a není o moc větší než byla. Jen v Evropě lidi zbohatli a už si můžou dovolit velká auta, takže evropská střední třída začala odpovídat americkým midsize. Proto taky neexistuje nový Ford Capri, protože evropská auta vyrostla a zdrahla tak, že se tady dá prodávat Mustang.

reagovat
Tomáš Vavrečka
30. prosince 2018, 08:20
0

Páně Dobeš a četli ten článek? Já jen, že se přesně tohle píše v prvním odstavci. :) Jinak s tím zbohatnutím a zdražením nevím - vždyť auta střední třídy stála v té době nominálně to samé, co dnes (byly tedy reálně dražší), přesto počty prodejů byly vyšší. Takže auta nejsou velká, protože si to lidi mohou dovolit, ale protože v průběhu několika generací takhle vyrostla a dvě ustupující třídy se vcucly v jednu...
-
Komentář upraven 30. 12. 2018, 08:22:02

VK
VK
30. prosince 2018, 13:17
0

Tak třeba Xedos 9 nebo vzpomenuté XM - jsou skutečně větší, než současná Mazda 6 anebo právě ukončená C5, případně, to už cum grano salis, pravda, nová 508 od Peugeotu?

Vojta Dobeš
31. prosince 2018, 17:30
0

Ad bohatnutí - když se podíváš třeba na prodeje v západní Evropě, tak dokonce vidíš, kam kupci od velkých obyčejných aut odešli - k prémiovkám. Takže ano, je to výsledek bohatnutí. Ten, kdo si tehdy koupil Sierru, si dneska koupí Mondeo, který je ale větší než Scorpio, a ten, kdo si kupoval Scorpio, si spíš koupí nějaký SUV, nebo prémiovku.Je to tuším asi 10 let, co třeba v Británii překonala 3er v prodejích Mondeo...

Caddy
09. ledna 2019, 13:57
0

no ja nevim, tohle neni ani tak o velikosti, tride, ale o te sedanovitosti...a sedany proste fakt skoro vymrely...a i ty, co zustaly, jako sedan vetsinou ani moc nevypadaji....

beastar
09. ledna 2019, 16:40
0

Mě nepřijde že by cokoliv vymřelo. Tipo sedan, Giula zrovna tak. A3? A6?Ghibli? Logan.. Nevim atd. A když to neni úplně sedan tak je to třeba něco jako Kia Stinger a Cls... Taky pěkný. Takže nějaký vymíráni moc vidět není. To že jsme národ kombíkářů doposud. To je věc jiná.

VK
VK
30. prosince 2018, 00:58
2

Jestli to nebude i tím, že se v mezičase sedany střední třídy posunuly v podstatě do oblastí označovaných vyšší střední třídou. Velikostí, motorizací, výbavou. Nabídka středotřídových sedanů je sama o sobě široká pořád dost. Arciť všechno předohraby, ale to je obecný trend.

reagovat
Irwinek
30. prosince 2018, 13:18
0

Mám XM rád, ale napsat, že je to sedan? To už bys to mohl napsat i o panameře, a tím pádem má Porsche sedan :-(
164, to byla panečku "Kára", na takové auto se prostě nedá zapomenout :-D

reagovat
Tomáš Vavrečka
30. prosince 2018, 16:19
0

No jo porád, už jsem ten nadpis změnil :-)

Irwinek
30. prosince 2018, 18:09
0

Cíťo :-D
Počkej, co se na Tebe vysype, až dodáš poslední díl :-D

krab
30. prosince 2018, 21:48
2

No jo no a teď je to stejně špatně :-D Žádná "vyšší střední třída" nevymřela, dokonce teď i doslovně dostojí svému původnímu názvu .. všecha auta té třídy dneska měří aspoň 1.6 metru na výšku...

Kuře
30. prosince 2018, 23:04
1

A není nám všem stejně tak nějak celkem buřt co je tam za nadpis?

Irwinek
31. prosince 2018, 18:11
0

Věděl jsem, že to někde bude : " sedan definuje především tříprostorová karoserie, kdy motor, osádka i zavazadla mají vlastní oddíl se samostatným přístupem "

Bavoraczech
02. ledna 2019, 10:09
0

Předešlá dislkuse od Kubajze se zvrtla v designové tlachání o 911. Já bych ale dodal, že při přesednutí z XM nebo Alfy do trojkový Oktávky vážně nespadne čelist komukoliv. Já mám třeba o něco novější 166ku ve třílitru. V Oktávce, potažmo moderním autě střední třídy je víc elektronických pomocníčků, lepší světla a narozdíl od staré Alfy i použitelná navigace. To, co nutí některé lidi se vymanit z davu a jezdit těmito starými plečkami vyšší střední je určité charisma. Když pominu to, že si oktávku nekoupíš s atmosférickým šestiválcem (a on i unijet 2.4 JTD 110 kW má zvukově něco do sebe), tak ten způsob jakým se ovládá, jak se v něm člověk cítí... nic takového se od Škodovky nedá očekávat. Třeba nedávno jsem asistoval kamarádovi při koupi starého Volva V70. To auto má taky něco dosebe, sice úplně jinak než u Italů, ale pořád tam je ten komfort, kůžičky a taková hladkost projevu. Prostě... oktávku bych si dovedl představit jako to obyčejné rodinné auto pro dojezd do práce, aby stála do pade a byla superlevná na provoz (reálně může být, ale nemusí), ale jako auto pro radost si ho prakticky nikdo nekoupí.

krab
02. ledna 2019, 10:50
0

Sorry, tu novou 911 jsem do tý diskuze zvrtnul já ... jsem se díval ten den na konfigurátor novýho modelu a pak ještě zkoumal, kolik modelů 911 se aktuálně dá stále objednat nová s manuální převodovkou. Jak by řekl Cimrman - ani jedna přátelé :-D

Ale k věci : to tvoje vnímání aut jak ho popisuješ sdílím naprosto stejně. I když bych rád obdivoval něco na nových autech typu tý Oktávky, charisma je to poslední, co v ní vidím. Na druhou stranu srovnání s Alfou 166 3.0 V6 je dost nefér. Nakonec Octavia MK1 byla taky stejně nezajímavá věc tehdy jako je i nyní. Kdežto Alfa Giulia je velmi atraktivní auto, charisma má i když je nová, zrovna jako mívala tehdy Alfa 164 nebo nakonec i ta tvoje 166.

Bavoraczech
02. ledna 2019, 11:25
0

Jo, Giulia má prý i v naftičce charismatu na rozdávání, a přesto se najdou novináři, kteří ji srovnávají s Oktávií RS. Co se týká starších ojetin, je Alfa 166 v JTD cenově srovnatelná s jedničkovou oktávkou, popř. Supem a ve V6 klidně s dvojkovou Oktávkou TSI. Mohlo by se zdát, že servisní náklady na Alfu budou mnohonásobně vyšší než na Oktávii, ale hodně záleží na konkrétním stavu a motorizaci konkrétního auta. Pokud máš 80-120tis na ojetinu, můžeš si buď koupit pěknou 166 V6 pro zábavu a nebo zvolit praktičtější a o pár let mladší dvojkovou oktávku ftdičku pro běžné ježdění z bodu A do B.

Kuře
02. ledna 2019, 16:50
0

Kupovat dvojkovou Octávku za 120 mi přijde jako pěkný hazard...

Ha
Habakukk
03. ledna 2019, 08:07
0

Kupovat jakoukoliv oktávku mě přijde jako hazard.

Tomáš Vavrečka
03. ledna 2019, 09:59
0

V principu, kupovat jakékoliv auto je hazard :-)

Caddy
03. ledna 2019, 15:35
0

Kupovat je hazard.

Bavoraczech
07. ledna 2019, 06:28
0

Prodávat je taky hazard. Když prodam Oktávku a někdo mi třeba přijde za týden rozbít hubu...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Chrysler 300M  2000

Chrysler 300M

20 000 Kč
cena
2000
rok výroby
248 koní
výkon
3 518 ccm
objem
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005

Škoda Octavia

Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

95 000 Kč
cena
2005
rok výroby
150 koní
výkon
1 984 ccm
objem
Opel Tigra  2006

Opel Tigra

65 000 Kč
cena
2006
rok výroby
90 koní
výkon
1 400 ccm
objem
Dodge Durango SLT 2005

Dodge Durango

SLT

199 000 Kč
cena
2005
rok výroby
234 koní
výkon
4 702 ccm
objem