načítám data...

Volkswagen Multivan HighLine 2.0 TDI DSG: Kdy se můžu nastěhovat?

21. listopadu 2018, 19:29 17 komentářů Zlokoč Ka

Nechcete se ani na cestách vzdát komfortu hotelového pokoje? Nehledejte dál. Řešení je blíž, než si myslíte!

zobrazit celou galerii: Volkswagen Multivan HighLine 2.0 TDI DSG: Kdy se můžu nastěhovat?

Jako by nestačilo, že mám v redakci pověst zapáleného, leč nepříliš dobrého offroadera (traktorista ze sousední vsi by mohl vyprávět)… Během mého působení v Autíčkáři se přidala ještě jedna obsese – dodávky. Když to má tvar krabice, dá se projít z jednoho konce na druhý a při jízdě se to nonšalantně pohupuje, nejspíš se mi to bude líbit. V minulém životě jsem zřejmě byla řidič autobusu na karakoramské dálnici. Ze své skromné dětské sbírky angličáků, které na linoleu podnikaly závody z vrchu, si dokonce pamatuju dřevařský náklaďák a parádní truck, nejspíš Kenworth nebo Peterbilt, přesně už si nevzpomenu.

Ale k věci. Úžasný svět pravých úhlů, posuvných dveří a tanečních parketů semknutých stěnami karoserie mi před lety otevřel právě Multivan. Byl to luxusní kousek s koženými trůny, dveřmi na tlačítko, obrazovkami a ledničkou, do té doby věc nevídaná a netušená.

Desítky let beze změn

Podobný kousek jsem dostala na testování i tentokrát. Představíte-li si celou skupinu mutací, kterou nabízí VW Transporter T6, je Multivan v edici Bulli tou “nejosobnější” a taky nejluxusnější verzí, jakou můžete mít. Vzhledem k neskutečné variabilitě, jakou platforma T6 nabízí, mě ale v první řadě fascinuje fakt, že vnější design se od roku 1990, kdy VW představil generaci T4, prakticky nezměnil. Přemýšlím, jestli mě napadne další příklad podobného ultrakonzervativismu, ale jsem v koncích (zapomínáš na nejlepší auto na světě: Nivu – pozn. Adam). Ovšem, není důvod radikálně měnit něco, co funguje a co má z titulu funkčnosti jasně dané obrysy, ale tohle je extrém. Neměnnost se v tomto případě očividně stala marketingovým nástrojem a konkurenční výhodou. Dává to smysl – Mutivan, potažmo celý Transporter je nejen mezi dodávkami, ale mezi auty vůbec takový fenomén, že typický krabicoidní design je hlavním trademarkem. Dokonce si myslím, že výrazná změna vizáže by mohla pěkně zamávat s čísly prodeje.

V roce 2017 přišlo tedy alespoň osvěžení v podobě dvoubarevné karoserie oslavující 70 let existence modelu. Nejčastěji vídáme červenobílou nebo modrobílou kombinaci, naopak šedočernou, kterou se honosí testovaný exemplář, jsem viděla poprvé. Okamžitě jsem si ji zamilovala, a určitě ne jen pro svou náklonnost k monochromatické módě. Je mimořádně elegantní a přitom nenápadnější než ostatní varianty. Líbí se mi i barevná kombinace interiéru – černá a tmavě bordó, samozřejmě v příjemné voňavé kůži. Ergonomie je perfektně zvládnutá, to už není žádné překvapení. V tomto ohledu se Multivan drží na špičce, 70 let zkušeností je poznat. Posez za volantem sice není zdaleka tak “řidičský” jako u konkurenčního Mercedesu, ale jak ovládací prvky, tak odkládací prostory jsou řešené prostě bez chybičky. Konečně bez potíží umístím telefon, elektronickou cigaretu, pití a klidně i něco navíc, aniž by v zatáčkách cokoliv cestovalo po autě.

Tam, kde měl minule testovaný Multivan jen záslepky, jsou nyní tlačítka na elektrické ovládání dveří, vypínání stabilizace a dva terénní pomocníčky – uzávěrku zadního diferenciálu a asistenta pro jízdu z kopce. Sice si neumím představit, že bych Multivan vláčela kdovíjakým terénem, ale i na obyčejné silnici se člověk v zimě na horách může dostat do úzkých. Co se týče asistentů, jejich výčet je dlouhý a chybí v něm snad jen automatické vaření espressa. Nakonec asi bude nejlepší, když vám celý výbavový balíček naskenuju a přiložím do fotogalerie.

1+kk, zařízený, s výhledem

Cestování v zadní části vozu budete dle mého i jako nadšení řidiči snášet docela dobře. Pasažérská zóna totiž připomíná spíš útulný salonek než auto. Hned za řidičem se nacházejí dvě samostatná sedadla, kterými se dá pomocí páčky otáčet kolem dokola, v další řadě pak najdete třímístnou posuvnou lavici (tu je možné v případě potřeby i zcela demontovat). Místa je tu taky spíš jako v pokoji než v autě. Je libo natáhnout si nohy? Proč by ne, klidně si je můžete i položit na sedadlo proti sobě. Příruční bordýlek se zase taktně schová do šuplat pod sedačkami.

Výklopná obrazovka na stropě ukrátí dlouhou chvíli oblíbeným filmem, což zejména při jízdě s dětmi ohromně oceníte. Přehrávat se dá z flash-disku, ale třeba i prostřednictvím HDMI. Bezdrátová sluchátka a dálkové ovládání pak jsou právě ty malé detaily, které dělí ‚výborné‘ od ‚chvalitebného‘. A když zastavíte na odpočívadle, nejste odkázáni na zaplivané lavičky, ale pěkně si vytáhnete skládací stoleček a posvačíte stejně kultivovaně jako doma v jídelně. Anebo nemusíte zastavovat vůbec, taky možnost. Pokud mne paměť neklame, můžete si do Multivanu objednat i interkom, který automaticky zesiluje hlas a repráček s mikrofonem má nad sedadlem všech šest členů posádky.
Sečteno a podtrženo, cestování v dobře vybaveném Multivanu je první třída, které scházejí už jen vyvinuté stevardky.

Ale jak to celé jezdí?

Turbodiesel o výkonu 150 kW není žádné žihadlo, ale to by od pohodlného cestovního auta o hmotnosti 2,2 tuny snad nikdo nečekal. Automatické řazení je vcelku příjemné, i když mu hmotnost auta občas dělá trochu zmatek v rozhodování. Nemůžu však říct, že by mě to znervózňovalo či dokonce iritovalo. Jízdní styl ‚brzda plyn‘ se k Multivanu stejně nehodí a pasažéři vzadu by nebyli nijak nadšení z toho, že je v každé zatáčce přesypáváte ode zdi ke zdi. Na druhé straně se nemusíte bát, že do kopce potlačíte auto silou vůle a na dálnici se budete plížit v pravém pruhu spolu s žebřiňáky a wartburgy. Naopak – když se rozhodnete maličko porušovat předpisy, ostatní v levém pruhu vám budou ochotně uhýbat z cesty, takže jen nastavíte tempomat a můžete se kochat krajinou. Přece jen černá nablýskaná škatule s fungl novými LED diodami budí respekt.

Na závěr jsem si nechala podvozek, protože to je asi jediná věc, vůči níž mám výhrady. Prostě to drncá. Navzdory DCC tu vidím největší slabinu Multivanu. Ne že by se to nedalo vydržet, nejsem zas taková fajnovka. Ale nemůžu se ubránit otázce, proč se tuhle mouchu, která je pro Multivan taky už téměř trademarkem, za tolik let vývoje nepodařilo odstranit. Škoda přeškoda, protože jinak by mu k dokonalosti nechybělo asi vůbec nic.

Verdikt

Navzdory zbytečně tvrdému podvozku je Multivan jedno z nejpraktičtějších a nejpříjemnějších cestovních aut, jaká na trhu najdete. Nejen velká, ale i úplně obyčejná rodina ocení komfort a prostor v kabině, který navíc neubírá centimetry v kufru (dělící ‚polička‘ je taky náramně užitečná věc). Auto může sloužit i jako ideální hotelový taxík, zkrátka obstojí všude tam, kde nechcete pasažéry vzadu degradovat na druhořadou kategorii cestujících. A pokud nevlastníte hotel ani rodinu, pořád ještě je tu možnost v Multivanu bydlet. Osobně jsem už viděla hezkou řádku bytečků, které mu výbavou, prostorem a estetikou sahají sotva po ráfky.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon: 204 koní/150 kW v 4000 ot./min
Točivý moment: 450 Nm v 1 400 – 2 400 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 199 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h:  10,1 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (7,6 l/100 km ) 9,2 l/100 km 
Cena modelu s výbavou High Line: 1 476 779 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 942 768 Kč


 


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
21. listopadu 2018, 21:39
0

Skvělý auto, pěkně upřímně zhodnoceno. Nicméně pro běžnou rodinu asi ne - když jste max. 4, tak je nesmysl si komplikovat život parkováním s takovým otesánkem. V daný situaci bych šel pro Cherokee Trailhawk 2.0T, není přerostlý a projede "všude". ;-)

reagovat
Zlokoč Ka
22. listopadu 2018, 07:20
1

To parkování je fakt jenom věc zvyku a psychického bloku. Na čísla to není o nic větší než osobák.

KS
22. listopadu 2018, 09:06
0

Z nejrůznějších (nejen) podzemních parkingů mám zkušenost, že do 4,5 m je to v pohodě, nad to každých 10 cm už je znát. Taky se zvyšuje riziko, že někdo odře roh auta. Tohle je sice kratší verze, ale ta delší, která má asi 5,3 m už je dost hardcore, přeci jenom nejsme v USA. Hodně se mi líbí i Amarok, Ranger, atp., ale jsou to dlouháni.

H_F
02. prosince 2018, 01:42
0

Ta delsi verze se vetsinou jako multivan nedela, s timhle se parkuje a jezdi po mests diky krabicovosti a prehledu lepe, jak s beznym osobakem, je to kratsi, nez passat

Tomáš Čanda
22. listopadu 2018, 11:34
1

Na "Téčku" mně vždy vyrazí dech ta cena. Za 1,9 mega by měl člověk solidního Passata a Golfa GTI, pokud bychom zůstali u VW. Téčko dobrý, taky jsem měl tu čest s T6, řídí se to parádně, mezi dodávkami nejlepší interiér (spolu M-B V), ale vysmahnout za vybavenou krabici bezmála dva míče, tak bych ronil slzy.

reagovat
beastar
22. listopadu 2018, 13:03
0

Pravda. A ta cenovka je dost sebevědomá. Asi taky z tradice. Co tak vídám lidi který podobnou krabici koupí, tak si myslím že na něco jako je Golf Gti ani nepomyslí a Passat bude nepraktický. Každopádně za dvojku z normálních aut (ne dodávek) už jde nakupovat dost vesele.

KS
22. listopadu 2018, 13:07
0

Ale tohle je "v topu" = nejsilnější nafta, DSG, AWD + hromada výbavy. Určitě taková T6 nabídne mnohem víc muziky než např. 540i ve stejné cenové relaci. VW už dlouho není lidové vozidlo, tím je dneska Dáčka.

KS
22. listopadu 2018, 13:11
0

Beast: A nebo si zařídit ještě veselejší operák :-D

beastar
22. listopadu 2018, 13:34
0

Já si nemyslím že by ta cena mohla být reálně nižší. Jen souhlasim s tim co píše Tomáš. Takhle na první dobrou to vypadá absurdně. A jako víc než 540i?:) Možná prostoru.

A samozřejmě například do Alp na lyže ve 4 lidech bych jel raději tady dodávkou než silným sedanem. A na operák pokud by do takový full verze někdo šel by to nemuselo bejt špatný. Třeba jako lakšry šatl k nějakýmu stylovymu hotelu či pro vip klienty k nějakým transferum atp.

Jako využítí pro to existuje. Řídí se to pohodově. A rozhodně to má větší smysl jak si koupit rsQ5;)

KS
22. listopadu 2018, 13:59
0

To mi povidej o Q5 RS, já teda hned vidím Stelvio QV a to je hned o mega víc oproti normální verzi, škoda že nedělají nějaký civilnější V6. Auta za dvojku jsou v kategorii, že se vybírají stylem "chci" oproti "potřebuji", takže si každý vybere co mu sedne.

Multivan je o svobodě - chci někoho/něco naložit, není problém. Chci někde zakempit, fajn. Lákavá T6 je, ale mít to jako jediné auto? Radši ne. Jako 2. nebo 3. proč ne, ale dát za to dvojku? Málokdo... Třeba nějaký postarší německý doktor.

beastar
27. listopadu 2018, 14:45
1

To byl u toho vždycky pro mě problém. Jako jediný auto to má dost omezení. Takže jako druhý a i to spíš ne. A pak už přichází na řadu právě ta cena. Kdy i rok jetý stojí furt raketu.

No je to tak co vidím u sebe v okolí. Kamarád co podědil v Praze nějaký pozemky a menší zámeček tak ten si podobnou věc pěstuje. Jako doplněk je své smečce vw. A jezdí s tím tak 3x do roka.

Což uznejme pro nás běžné smrtelníky nevypadá lákavě. Ne že by s tim nešlo jezdit denně. Když ale nejsi instalatér nebo řidič hotel šatlu asi to nebude zábava...

Pólin
22. listopadu 2018, 13:21
0

Je to dobrá kára. Ale, jak už zde zaznělo- ta cena je šílená a napadne mě asi tak 100 aut, za které bych ty 2 kule vysázel radši a s klidnějším srdcem. Stejně si myslím, že většina lidí, co si to jako vlastní koupí, to ani nepotřebují, ale jen chtějí. Jako firemní, to už je jiná, když potřebuješ vozit třeba vercajk a lidi na delší trasy...

reagovat
Tr
Trebus
22. listopadu 2018, 15:31
0

Recenze pěkná, ale dovolil bych si kritizovat technickou kvalitu fotek, připadá mi dost strašná. To fotíte mobilem?

reagovat
ratan groch
26. listopadu 2018, 20:29
0

Nerob tu zo seba decko.
Toto je autickarsky web a nie fotograficky. A hodnotit to ako strasna kvalita je uplne mimo. Este keby si napisal, ze fotky nie su dobre, tak beriem tvoj nazor a nebudem na teba reagovat, ale oznacovat to za strasne je velmi prehnane.
Pokial si to myslel dobre, tak sa musis zlepsit v sposobe ako svoj postreh odkomunikovat bez toho, aby si neurazal niekoho pracu.

Tr
Trebus
27. listopadu 2018, 12:49
0

Svůj názor jsem myslím napsal slušně a stojím si za ním.

salamio
28. listopadu 2018, 12:52
0

Příplatková výbava: „Změna výkonu motoru ze 150 kW na 146 kW.“ Hustý!

reagovat
H_F
02. prosince 2018, 01:45
0

No tezko hledat lepsi minidomecek na kolech..
Doporucuji zapujcku v-class marco polo
Tomu se totiz neda vytknout ani klasicka bolistka vw - pracurackej podvozek

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009

Dodge Avenger

2.0SXT VVT benzin

169 000 Kč
cena
2009
rok výroby
180 koní
výkon
2 000 ccm
objem
BMW Řada 5 528i 2000

BMW Řada 5

528i

60 000 Kč
cena
2000
rok výroby
190 koní
výkon
2 793 ccm
objem
Dodge Avenger SXT,VVT 2009

Dodge Avenger

SXT,VVT

180 000 Kč
cena
2009
rok výroby
160 koní
výkon
2 000 ccm
objem
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
NÁŠ TIP

Freightliner FL60

Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

1 990 000 Kč
cena
2005
rok výroby
330 koní
výkon
8 300 ccm
objem
Fiat Coupé 16V 1999

Fiat Coupé

16V

55 000 Kč
cena
1999
rok výroby
130 koní
výkon
1 747 ccm
objem