načítám data...

Toyota Yaris GRMN je ultimativní malý hot-hatch

09. března 2017, 12:55 7 komentářů Dominik Valášek

Zkratka GRMN sice nezní tak dobře jako tradiční „GT“ nebo „RS“, ale důležité je pochopitelně to, co se skrývá uvnitř.

zobrazit celou galerii: Toyota Yaris GRMN je ultimativní malý hot-hatch

Svět hot-hatchů segmentu B (nebo chcete-li „supermini“) je poněkud rozporuplný. Na jedné straně jsou tu nasportované kapesní rakety, které to myslí vážně, na straně druhé potom poněkud pozérská auta obalená do body-kitů, ovšem bez skutečně sportovních ambic. S velkou radostí proto přijímáme fakt, že soudě dle prvních informací, řadí se Yaris GRMN bezesporu do té první skupiny.

Většina výrobců sahá u aut podobného typu maximálně po motorech o objemu 1.6 litru. Yaris se ovšem vydal mezi „velké kluky“ a dostal čtyřválec o objemu 1,8 litru, přeplňovaný nikoliv tradičním turbodmychadlem, ale kompresorem. Výsledkem je výkon „přes“ 210 koní a patřičný točivý moment, který zůstal zatím skryt.

Na přední kola se síla motoru přenáší výhradně skrze šestistupňovou manuální převodovku a k naší velké radosti také skrze mechanický samosvorný diferenciál Torsen. Ani dynamické parametry zatím Toyota nezveřejnila, ale Yaris se údajně honosí nejlepším zrychlením z 0 na 100 i pružným zrychlením z 80 na 120.

O naladění celého auta se částečně postaral tovární závodní tým Gazoo Racing a na podvozku a brzdách nezůstal oproti běžným verzím kámen na kameni. Díky kratším pružinám sedí auto blíže zemi, stabilizátory mají větší průměr a speciálně vyvinuté tlumiče dodala firma Sachs. Pro zvýšení tuhosti se zde objevila dokonce i vzpěra v motorovém prostoru. Obličej-rvoucí zastavení zajišťují velké brzdy s ventilovanými kotouči, do kterých se na přední nápravě zakusují čtyřpístkové třmeny. A to všechno je pochopitelně důkladně testováno na Nürburgringu.

Nějaká ta novinka se odehrála také na exteriéru a v interiéru. Yaris GRMN dostal nová a větší kola, velké přítlačené křídlo, jiné nárazníky a zadní difuzor s centrální koncovkou výfuku. Uvnitř se vyskytují ergonomická sportovní sedadla nebo volant převzatý z větší GT86.

Teď už zbývá jen vědět, kdy se dostane sportovní Yaris do prodeje a samozřejmě kolik bude stát. My doufáme, že se dočkáme již brzo a že cena nepřesáhne obdobná auta konkurence.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
09. března 2017, 18:21
0

Tohle bude nová modla pro ty, které zklamala přicházející Fiesta ST s tim trojhrnkem. Doufám že až bude tak bude pořádný test :)

reagovat
whitenight
09. března 2017, 20:07
1

do tohohle auta jsem se zamiloval už teď

reagovat
jc
09. března 2017, 21:13
0

Takhle nejak bych si hothatch predstavoval ja, uvidime, jak bude fungovat v realu. Palec nahoru za upsizing, kompresor a vyuziti dilu z GT86.

reagovat
gr
greg
10. března 2017, 21:02
0

A dodal by som torsen. Predpokladám, že to je celkom výnimka v tejto kategórii áut. Nebol by som prekvapený, keby to bolo jediné malé auto s mechanickým samosvorom. Toyota sa celkom vzchopila v poslednej dobe. Asi by mi už tak ani nevadilo na gt86 ze je to Toyota :D

jc
12. března 2017, 17:21
0

Holt maji sefa, kterej to ma v hlave srovnany. Aspon takovej jsem z nej ziskal pocit, kdykoliv jsem o nem neco cetl.

reagovat
jc
12. března 2017, 17:22
0

(reakce na grega)

Da
Dalip
17. března 2017, 14:55
0

V dobe ked Mini nie je mini a Fiesta ma trojhrnek je to fajn ozivenie. A pride mi to ako dobry zaklad aj na dalsie upravy smerom trackday hracky. To sa o novej fieste alebo cliu asi neda uplne povedat, zezlo prebrali o triedu vacsie hathatche...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

MG ZS X-Power bodykit 2005

MG ZS

X-Power bodykit

69 900 Kč
cena
2005
rok výroby
111 koní
výkon
1 994 ccm
objem
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014

Ford Mondeo

2.0TDCi, 103kW

232 000 Kč
cena
2014
rok výroby
103 koní
výkon
2 000 ccm
objem
Chevrolet Camaro Y87 power pack, V6 3.8, 2000 2000

Chevrolet Camaro

Y87 power pack, V6 3.8, 2000

85 000 Kč
cena
2000
rok výroby
200 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Ford Mustang  2004

Ford Mustang

160 000 Kč
cena
2004
rok výroby
190 koní
výkon
3 908 ccm
objem
Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem