načítám data...

Top10: Nejzábavnější auta do města

12. března 2015, 19:34 27 komentářů Vojta Dobeš

Auto do města musí být malé, aby bylo obratné a všude se vešlo. Zábavné auto by mělo být co nejlehčí a nejživější. Proč tedy tyto dva úkoly nespojit a nepořídit si auto dvouúčelové - nákupní tašku, se kterou si můžete užít i zábavu na okreskách?

zobrazit celou galerii: Top10: Nejzábavnější auta do města

Představte si tu situaci. Zrovna jste si pořídili nějakou tu luxusní limuzínu chudého motoristy a užíváte si komfortu, výbavy a výkonu za neuvěřitelné peníze. Jenomže si pozvolna začnete uvědomovat, že velký sedan nemá jenom samá pozitiva a sociální jistoty. Do cíle musíte občas dojít pěšky, protože všechna místa v rozumné vzdálenosti byla pro vaše monstrum příliš malá. A při jízdě po venkovských silničkách zasněně přemýšlíte o tom, jaké by to bylo, prohánět se po nich něčím menším a obratnějším, co by vám umožnilo si jízdu pořádně užít. Co s tím? Ideální by samozřejmě bylo koupit malé vozítko do města a zábavný roadster, ale vy jste chudý motorista. Nemůžete si dovolit dvě další auta. A navíc, roadstery jsou drahé. Takže nezbývá, než oba úkoly, městskou obratnost a okreskovou zábavu, skloubit do jednoho vozu…

10. Ford Fiesta ST 

První generace Fiesty ST není úplně městský pidihatch, ale oproti svým menším příbuzným, jako je například skvělé SportKa, má zásadní výhodu – můžete jí používat nejen jako posunovadlo do města a hračku na okresky, ale když na to přijde, může sloužit jako velmi schopné primární přibližovadlo. Ač zvenku působí jako malé autíčko, je uvnitř překvapivě prostorná a použitelná. A s atmosférickým dvoulitrem je to jeden z nejcharakternějších hothatchů vůbec.

-BobAsh-

9. Renault Twingo RS 

Twingo první generace bylo malou revolucí co se týče množství praktičnosti a prostoru vtěsnaných na miniaturní půdorys. Pro většinu chlapů to však byla jen nákupní taška pro jejich krásnější polovičku. Twingo druhé generace má podobně ocucané tvary karoserie a také podobný status mezi maskulinní půlkou obyvatel planety země – tedy beznadějně hluboko pod čárou pozornosti. A právě proto Twingo RS nikdy nebude hitem nadšených řidičů a mnoho z nich nikdy nepozná, že s podvozkem Cup se stala revolucí i druhá generace malého Renaultu – tentokrát však do onoho půdorysu cpala překvapivé množství rychlosti a zábavy. S atmosférickou šestnáctistovkou si v městě bohatě vystačíte a za značkou konce obce převezme hlavní roli výborný podvozek. Náš bývalý kolega Ondra by vám jistě rád převyprávěl historku, jak bylo jedno plnotučné EVO VII na beskydských okreskách zdeptáváno francouzskou kabelkou pro holky.

-Vavris-

8. Fiat Seicento Sporting

Ne, opravdu se sem nedostalo omylem a ano, opravdu to myslíme vážně. Ačkoliv si malý Fiátek musí vystačit s pouhými jedenácti stovkami objemu a padesáti pěti koníky legendární jednotky fire, umí poskytnout až nečekané množství pozitivních emocí. Budete v něm sice vypadat jako zasloužily skoliotik a úroveň vnitřku vám dá vzpomenout na léta strávená v socialismu, avšak jízda v Seicentu je jednoduše zábavná. Verze Sporting se snaží z malého motůrku vydolovat všechny koníky skrze kratší převody a přestože na otevřené trati bude Seicento beznadějně pomalé, na členité okresce, všelikých městkých křižovatkách či mimoúrovňových nájezdech si užijete veškerý talent tvrdého podvozku a muší váhy 735 kg. Polští amatérští závodníci se nemohou mýlit :-)

-Vavris-

7. Citroën AX GTI

Citroen AX je tak trochu nečekaná záležitost, pokud jde o zábavnost. Normální AX s litrovým motorem je dostatečně levné, spolehlivé a i když působí tak trochu hranatě, tak i aerodynamické, což zaručuje nízkou spotřebu a nízké náklady na servis. S jeho váhou okolo osmi set kilogramů se pak z verze GTi se stokoňovou „jednačtyřkou“ stává, z ne zrovna agilního miniauta, něco, co pochvalují snad všichni, kteří kdy usedli za jeho volant.  Ale GTi nebyla jediná verze, která měla potenciál vás na cestě i zabavit, existovala i verze GT a Sport, které jsou sice poháněny slabšími motory, ale na zábavnosti by neměly nijak zásadně ubírat. Dnes už AX nejsou tak snadno k sehnání, přecijen je dohání jejich věk a dost rychlejších verzí také pomřelo na výlety mimo silnici, ale i přes to si své místo v našem seznamu zaslouží.  Díky tomu, jak byl vyvinut, tedy s filozofií „méně je více“, je tak trochu prapůvodce evropských hothatchů 90. let.  Z AX vznikl Peugeot 106 a Citroen Saxo, které v devadesátých letech bavily další generaci řidičů, i když už byly trochu těžší a bezpečnější…

-Fernie-

6. Volkswagen Golf I Cabrio

Klasický Golf GTI je legenda, ale pokud máte skutečně v úmyslu jezdit rychle, je možná už moc starý a vzácný. Navíc s víc než 30 let starým youngtimerem patrně nebudete jezdit jindy než za hezkého počasí. No a pokud už se omezujete na poklidné ježdění, když je zrovna hezky, proč si nepořídit kapesní kabriolet? Je sice pravda, že jedničkový Golf vypadá bez střechy tak trochu jako kýbl, ale je to neobyčejně stylový kýbl. A absence střechy dodá speciální kouzlo jak stylovému městskému vozítku, tak víkendové hračce na okresky…

-BobAsh-

5. Fiat Panda 100HP

Minulá generace Pandy (a asi i ta současná) je výborné auto sama o sobě. Maličká a přitom prostorná, praktická, obratná, a přitom úžasně jednoduchá a laciná. Pokud si ale chcete užívat zábavy na okreskách nebo okruzích, potřebujete najít vzácnější zvířátko. Stokoňovou Pandu jsem sice nikdy neřídil – v době, kdy byla aktuální, jsem byl v Autocaru ještě pouhým externím překladatelem – ale stala se pro mě ikonickou už jen díky článku o tom, kterak s ní Miro Mihálik a Honza Červenka na (tuším) mosteckém okruhu naháněli v dešti supersporty. A vyhrávali.

-BobAsh-

4. Austin/Rover Mini

Původní Mini motorizovalo Británii, ve výrobě vydrželo celých 41 let a později se dočkalo nástupce od BMW, které sice se starým Mini nemá nic moc společného, ale i přesto (nebo právě proto?) se o něm dále dočtete. Staré Mini/Austin/Rover/Leyland (nehodící se škrtněte) jsou svou konstrukcí  do města ideální, kola najdete v krajích karoserie a díky maličkému motoru vepředu je k dispozici pro posádku 80% celého půdorysu auta.  Jeho verze Cooper S mu přinesla velikou slávu v rally a nějak tak se vlastně přišlo na to, že levné auto pro každého je vlastně i docela schopné a zábavné. Jedním Austinem jsem se svezl a  mohu to potvrdit, je to doopravdy setsakramentsky zábavné auto i se svou britskostí a pocitem, že sedíte na krabici od čaje ve větší krabici od čaje, která je odpružena pouze několika kusy gumy a pneumatikami. Na každodenní ježdění nejspíš nebude dostatečně pohodlné, ve městě by se pojížďky mohly díky neodpružení stát i pěknou otravou, ale to vše vám vynahradí pocit, že je to Mini, protože to je prostě cool. Tento fakt ovšem potvrzují i ceny, takže pokud chcete svou vlastní krabičku od čaje s kolečky, musíte se stát alespoň trochu solventním.

-Fernie-

3. Suzuki Swift Sport

Jestliže v dnešním downsizovaném, oturbeném světě chcete zbrusu nový klasický hot hatch, nemáte příliš na výběr. Swift Sport je jedním z posledních zástupců vymírajícího rodu a přestože není zrovna rychlý, je to jedno z nejzábavnějších dostupných aut, se kterými jsem se za svou kariéru setkal. A jeho skromné výkony se dají svým způsobem požadovat víceméně za výhodu – donutí vás, abyste se na okresce opravdu snažili a dostali to nejlepší z auta i ze sebe.

2. Peugeot 106 SportNejlepší volba skutečně chudého motoristy, a také skvělé auto pro začínající řidiče. Pořídíte ho za "pár drobných" a přitom dokáže nabídnout spoustu zábavy a naučit spoustu věcí. Ve verzi Sport není 106 zrovna rychlé auto (na to byste museli sáhnout po silnější GTI/S16), ale její výkon stačí na to, abyste na okreskách stálo za to se snažit. A zároveň to je, s trochou sebezapření, auto použitelné pro přepravu čtyř cestujících a nějakého toho nákladu – pro nenáročného mladého motoristu dokáže být zcela dostačujícím všestranným vehiklem.

-BobAsh-

1. Mini Cooper S 

Staré Mini bylo levné miniauto, které bylo náhodou i zábavné a schopné na závodech. Když se ho ale u BMW rozhodli nahradit retro modelem, zdůraznili nikoliv onu "levnou a praktickou" stránku (kterou chtěl akcentovat Rover ve svém původním retro projektu), ale postavili celou věc právě na stylu a sportovnosti. Vzniklo tak něco jedinečného – hot hatch, který není jen sportovní verzí běžného hatchbacku. Existuje sice Mini One, ale tady je to naopak. Slabé Mini je jen levnou odvozeninou toho plnotučeného.

V čem je rozdíl, to poznáte hned po nasednutí. Cítíte, že celé auto bylo postaveno okolo perfektní pozice za volantem a správného rozložení hmotnosti, přičemž zbytečnostem jako jsou zadní sedačky nebo kufr byla věnována jen okrajová pozornost. A pod kapotou trůní šectnáctka s kompresorem (nebo později turbem), která produkuje zvuky zvící rallye speciálu. Většina nadšených řidičů by se asi obešla bez třeskutě retro interiéru a ani image "holčičího auta" není úplně to pravé, ale jako "městský sportovní vůz" hledá Cooper S konkurenci jen velmi těžko…

-BobAsh-

Máte nějaký svůj oblíbený městský hatchback se sportovním duchem? Nebo máte pocit, že jsme na něco zásadního zapomněli? Dejte nám to vědět v komentářích pod článkem!


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chilli
12. března 2015, 20:34
0

Mi tu chybi akorat pro mě asi teoreticky nejcharismatičtějši a zaroveň i nejchuligančtějši - Abarth 500. Strašně to auto žeru, nemužu si pomoct :-D Jen ty ceny za ojetiny jsou pořad ne zrovna z levneho kraje.

reagovat
Tomáš Vavrečka
12. března 2015, 22:30
0

Ovšem to je trefný komentář... Abarth, pomocí jehož výfuku se dají střílet chodci a plašit kavky, by se v desítce vyjmul... Bohužel v něm nikdo z nás nejel a to je zřejmě hlavní důvod, proč jsme si na něj nevzpomněli :(

de
dejv
12. března 2015, 21:34
0

A kde Fiat Punto II

reagovat
Ho
HonzaTw
12. března 2015, 22:02
0

Ta panda opravdu vyhrávala v Mostě

reagovat
Či
Čiky
12. března 2015, 22:29
0

odkaz na ten clanok o Pande sa nenajde? :)

Ho
HonzaTw
12. března 2015, 22:42
0

Článek jsem nečet. Seděl jsem v Porsche GT3 RS, když mě ta Panda předjížděla...

Ap
Apache
12. března 2015, 22:20
0

Při čtení o Sejči a Pandě se mi hned vybavilo jak popisoval malá italská auta James v CotP. Je to ta radost s kterou ten malý výkon rozdávají :-).

reagovat
Daniel Borský
12. března 2015, 23:03
0

Delat tyhle zebricky je vzdycky tak trochu nevdecne, protoze tech aut co by si zaslouzilo tam byt je spousta.Z novejsich me napadaji nesmyslne rychle DS3 Racing, opomijene Audi S1, vyse zmineny Abarth 500, Polo R WRC ci predchozi Clio RS. Ze starsich zase Ibiza Cupra R s legendarni 1.8T, Saxo VTS ci C2 VTS, Uno Turbo a tak by se dalo pokracovat. :) muj osobni tajny tip je Autobianchi (Lancia) A112 Abarth. Tata to mel zacatkem devadesatych let a bylo to totalne crazy auto. Sice jen 70hp ale na 700kg, proste takova mirne prerostla motokara. ;)

reagovat
Vojta Dobeš
13. března 2015, 00:19
0

Nevejde se všechno, no. Clio RS vypadlo v poslední fázi psaní, Saxo jsme vynechali protože je tam 106, Abarth... ten ani nevíme proč, ten tam možná měl být, a zbytek byl jednoduše moc daleko v pořadí :)

Daniel Borský
13. března 2015, 00:33
0

Mozna vic nez Clio RS mi tam chybi Clio Williams. Deset je proste malo :) jinak tady kratkej pohled na to Autobianchi (aneb Mini po italsku):

hy
hynak7
13. března 2015, 10:57
0

Ano, musim se postavit za C2 VTS. Je to podobne jako Twingo RS dost nedocene auto. Zabavne je hodne a rychle umi byt taky.

Láďa
13. března 2015, 08:41
0

Měl sem Cinquecento a bylo super autíčko a rozhodně se k němu vrátím.

reagovat
martin_100
13. března 2015, 13:15
0

Měl sem ho taky .. .to ti byl krám. Mechanicky fungoval ale elektriku dělaly snad postižený děti nohama...
Naštěstí už prošel hutěma. Ikdyž na jeho obranu musim říct že mě štval....ale bylo mi ho líto prodat. No líto mi bylo spíš toho kdo by to koupil tak sem se ho snažil popravit provozem. Nesral sem se s nim plyn znal jen poloho podlaha nebo nic. Příčný prahy, výmoly přejezdy sem neřešil a neubíral. Po rozbitých polních cestách sem ho honil co ustál. Žádný slitování. Bejvalka ho poslal do škarpy a taky to přežil. Motor i v mrazu šel hned po nastartování do plna. Opravdu sem se k němu choval poslední rok hodně hnusně a bez jakýkoli údržby. On to všechno přežil. Pak sem ho teda nakonec prodal kolegovi kterej to všechno věděl a právě proto ho chtěl pro přítelkyni. Prej když sem ho nedokázal popravit já tak ona taky ne :-D

Ta
Tarl
13. března 2015, 09:15
0

Peugeot 106 Sport r.v. 2001 jsem před pár týdny koupil na jěždění po Plzni. Ohlížel jsem se po jiných autech, ale prodával ho kamarád za fajn cenu a vím, že se o něj po mechanické stránce dobře staral. Moje první auto byl Fiat 127 Mk I. a chtěl jsem opět něco podobně malého a bláznivého.

Napřed jsem byl lehce rozpačitý z polohy za volantem, protože jsem doposud jezdil s Daewoo Nubira II 2,0 CDX, kde mi nízký posed a tvar sedačky naprosto vyhovoval. Oproti Daewoo má Pug i překvapivě menší rejd, korejský sedan se dal otočit téměř na pětníku, velká výhoda ve městě s úzkými ulicemi a parkováním kolmo k chodníku/na parkovišti. 106ka to ale dohání svojí velikostí, resp. mrňavostí.

Po pár dnech jsem si zvykl a především zjistil, že je zlomené boční vedení sedačky na vnitřní straně, což též dělalo své. Teď už se jen vozím s úsměvem od ucha k uchu, pouze lehce lituji elektrického posilovače řízení a že se 8V motor netočí tak, jako třeba ve Fiatu Punto II 1,2 16V (jedna z původních možností, máme jeden v rodině). Ale zase příjemně táhne v nízkých a středních otáčkách, pro mě až návykově :)

Ani Punto by podle mě nebylo špatná volba na městské přibližovadlo, ty italské brzdy jsou šílené, v něm si však kvůli poloze za volantem přijdu jako na záchodě, rád sedím nízko. A přece jen dávám spíš přednost strohému černému interiéru Peugeotu před hromadou hravých šedivých plastů v Puntu.

reagovat
martin_100
13. března 2015, 13:17
0

to je ten bílej mam dojem s nějakou tou nálepkou Total viď ....

Ta
Tarl
15. března 2015, 21:11
0

Světle modrý, i když ty pastelové barvy se mi líbí více.

martin_100
17. března 2015, 13:37
0

aha tak to vás tu bude očividně víc a to je dobře ;-)

Sn
Snowman000
13. března 2015, 09:58
0

Clanok bol len v tlacenej podobe...niekde doma ho este budem mat urcite zakonzervovany (chybali mi len 2 cisla) :)

reagovat
Sn
Snowman000
13. března 2015, 10:02
0

A osobne mi tam este chyba Lupo GTI ;)
Jedno neGTI s 1,4l 16v ma pritulka a po Bratislave (kym nechytim zase nejaku megajamu vaciu jak auto) je s tym fakt sranda jazdit a ani mimo mesta a 4mi ludmi na palube sa nestratilo...

reagovat
pa
pavel
13. března 2015, 12:12
0

Za mně citroen ax gt, už jenom proto že nic levnějšího se nesežene když se náhodou někde objeví, já za něj dal 4000kč, jeden doma mám i když momentálně čeká na vyvaření kastle, někde jsem se dočetl že by mněl být lepší než gti už jenom proto že je o něco lehčí. Něco o něm udajně napsal James May: http://www.telegraph.co.uk/motoring/columnists/jamesmay/8359860/James-Mays-greatest-hits-and-the-worlds-best-car-is....html

reagovat
Te
Ted
13. března 2015, 19:47
0

Zkuste jeste Subaru VIvio...:)

reagovat
Bi
BigTwin Jirka
14. března 2015, 21:10
0

Auta jako BMW 135 se nepočítají?

reagovat
Vojta Dobeš
14. března 2015, 21:20
0

To je spíš kategorie Focusu a spol. - spíš malý univerzální auto, než aby se tomu dalo říkat městský. Jinak by tam určitě bylo.

ska-p
15. března 2015, 18:44
0

Když člověk hledá, tak se na něj dá ještě narazit, hlavně v zemi jeho původu, u nás jich bylo asi tolik, kolik má na ruce prstů nešikovný truhlář v důchodu - Innocenti DeTomaso Turbo
http://www.mercadoracing.org/imagenes-anuncios/38/326421/innocenti-detomaso-turbo_1.jpg

reagovat
Nawi2203
21. prosince 2015, 14:45
0

Trochu mi tam chybí Micra K11 super S

reagovat
Ed
Eduard
02. března 2016, 22:35
0

Pandu 100Hp mám už čtvrtým rokem , pokaždé když jí řídím tak si to neskutečně užívám. A co nejvíc mě vždy rozesměje, nechápající pohledy rádoby super řidiču. Jak jim pandička na klikaté okresce ukáže záda ( : ( : (: ..

reagovat
ca
cajken
13. července 2016, 05:19
0

Podle mého názoru chybí Fiat Punto 1 ve verzi gti. Mam ho v garáži a oproti slabším verzím má z výroby tvrdší tlumiče, kratší pružiny, kotouče na všech kolech a s muší váhou nevá 1,4 v turbu co má originál 98 kw vúbec žádný problém :) teď v něm mám nějakých 120 kw....okresky to je báseň lítat zatáčky dost přes 100 km a i když se dostanu např. na dálnici tak nemám problém ve 200+ vyblikat udiveného řidiče Německého sedanu s 3 litrem ať se uhne z levého pruhu a nebrzdí mě :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Chrysler 300M  2000

Chrysler 300M

20 000 Kč
cena
2000
rok výroby
248 koní
výkon
3 518 ccm
objem
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005

Škoda Octavia

Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

95 000 Kč
cena
2005
rok výroby
150 koní
výkon
1 984 ccm
objem
Opel Tigra  2006

Opel Tigra

65 000 Kč
cena
2006
rok výroby
90 koní
výkon
1 400 ccm
objem
Dodge Durango SLT 2005

Dodge Durango

SLT

199 000 Kč
cena
2005
rok výroby
234 koní
výkon
4 702 ccm
objem