načítám data...

Peugeot 308 GT: Zapomeňte na chilli papričky

14. srpna 2015, 12:06 11 komentářů Tomáš Vavrečka

Ne každé asijské jídlo musí být ostré, ne každý potetovaný motorkář musí být drsňák a ne každý rychlý kompakt musí být hot hatch. Peugeot 308 GT si zvolil cestu rychlého pohodáře a my jsme chtěli zjistit, jestli to bylo správné rozhodnutí.

zobrazit celou galerii: Peugeot 308 GT: Zapomeňte na chilli papričky

Hned na začátku si musíme něco ujasnit. Nevěřte tomu, co se vám snaží sdělit reklama na 308 GT. Pokud netušíte, o čem hovořím, pak vězte, že automobilka s lvíčkem ve znaku použila pro promo modelu spoustu papriček v extrémně ostré asijské polévce a ještě více husí kůže a vzrušených grimas hlavního hrdiny, jež se snaží nenadálý přísun kapsaicinu přebít jízdou v rychle akcelerujícím kompaktním Peugeotu.

Sdělení, které si z toho člověk odnese, bude asi zhruba znít jako: “Chcete-li našlapaný a vzrušující hot hatch, přijďte zkusit naši 308 GT”. Jenže to je špatně a Peugeot oním reklamním klipem páchá sám sobě medvědí službu. Měl-li bych hodnotit GéTéčko kritérii ostrých kompaktů, horko těžko bych se vykrucoval z meziřádkového sdělení, že tohle auto vlastně vůbec nechete. Ovšem roli ostrého hatchbacku v kompaktním segmentu bude u Peugeotu zastávat 308 s přídomkem GTI a technikou z výtečného kupé RCZ-R, zatímco GT má ve skutečnosti být takovým rychlíkem pro všední den. A navzdory všem těm papričkám v jídelním lístku takový skutečně je a dělá to velmi dobře…

Dotýkej se mě

Nikdy jsem nebyl velký designový odborník, jež by rozmáchle dokázal hodnotit jednotlivé linky karoserie a nemíním s tím začínat ani teď. Takže jen napíšu, že výbava GT s sebou (mimojiné) nese i malinko sníženou světlou výšku, nástavce prahů, vkusná 18” kola, či jiný design zadního nárazníku (se dvěma “koncovkami výfuků”, které jsou slepé jak Jan Lucemburský) a to všechno autu moc sluší. Po pravdě jsem byl překvapen, jak pozitivní reakce 308 vzbuzovala a to nejen zvenku, ale i při pohledu dovnitř.

Alcantarová sedadla se spotovním akcentem, malý volant a “uklizený” středový panel působí na první pohled skutečně vkusně. Bohužel ale v jednom případě forma překonává funkci a s 308 už po pár kilometrech zažijete partnerskou krizi. Auto chce, abyste se dotýkali jeho infotainmentu a laskali jej konečky prstů. Tady, tam, ještě támhle a to co nejdéle. Ale vy nějak nemáte chuť. Proč? No, určitě znáte ten pocit, kdy si vysmýčíte příbytek a pak se nemůžete dopátrat věcí, které jste před úklidem vždy bezpečně našli. Tady to je stejné – uklizený středový panel s minimem tlačítek znamená, že vše potřebné musíte hledat po šuplících prostřednictvím dotykového displeje a ovládání rádia či klimatizace vás neustále bude odvádět od řízení. A to je trochu škoda, protože zbytek interiéru není špatný. Nevadil mi ani často kritizovaný malý volant (který se výborně drží) a správnou pozici za ním jsem si taky našel velmi rychle, aniž bych trpěl pocitem vysokého posedu, jež v této třídě rozhodně není výjimečný. Sedadla jsou příjemně profilovaná i pohodlná zároveň a to si ještě čudlíky na boku můžete dopřát masírování beder… Detailní hodnocení praktičnosti na autíčkáři moc nenosíme, takže jen stručně doplním, že na zadních sedadlech to není žádná sláva, za to na papíře průměrně objemný kufr v reálu bez problému polkne kočár s velkou korbou.

THP – Tradiční hrdina proletariátu

Ty zajímavější věci ale u 308 najdete spíše na druhé straně karoserie. Motor 1.6 THP je můj hrdina a mám ho moc rád. 308 GT na tomto faktu změnila jedinou věc – mám ho rád ještě víc. A měli by ho mít rádi všichni kupci běžných aut. Ať už budete plout s davem a kochat se krajinou nebo se rozhodnete natrvalo obtisknout pedál plynu do koberečku, ani v jednom případě nebudete zklamáni.

Dotočit THP přes 6 tisíc neznamená jen tak zbůhdarma atakovat červené pole, ale má to skutečný dynamický přínos.

TéHáPéčko se ochotně sbírá už od těch nejnižších otáček a při běžné jízdě jej klidně můžete nechat válet pod 1500 ot./min – šetří to palivo a v případě potřeby motor začne ochotně zrychlovat i na šestku. To nejlepší ale odevzdává na opačné straně otáčkoměru a jeho špička působí v záplavě plochých výkonových křivek jako balzám na rozbolavělou duši staromilce toužícího po gradujícím motoru. Dotočit jej přes 6 tisíc neznamená jen tak zbůhdarma atakovat červené pole, ale má to skutečný dynamický přínos.

Subjektivně 308 GT umí po asfaltu pelášit rychleji, než by naznačovaly papírové hodnoty výkonu (205 koní) a zrychlení (7,5 s na sto). Nemalý podíl na tom má jistě i převodovka, jež netrpí moderním syndromem nekonečného prodlužování kvaltů a je evidentně poskládaná někým, kdo místo laboratorní měřící stolice myslel na reálnou jízdu. Kvalty na sebe krásně navazují a nemusíte se bát, že teoretická maximálka činí 400 km/h na čtvrtý stupeň. Za tohle patří Peugeotu velká pochvala. 308 GT navíc dokazuje, že dlouhé převody přinesou úsporu paliva skutečně jen v bizarním cyklu NEDC a nikoliv v reálném světě – při rozumné jízdě si GT řekne o příděl do 7 litrů, rychlé okresky odsají okolo 12-14 a celý týden jsem skončil s průměrem 8,9l, přičemž jsem se moc neloudal.

Silák všedního dne

308 GT umí být rychlý, vážně hodně rychlý. O čemž se mimojiné přesvědčilo stádo Miat, ke kterému jsem se při testování přichomejtnul, a které nedokázalo držet krok. GéTéčko umí slušně akcelerovat, vyvinout velmi příjemné množství gripu v zatáčce a díky silným brzdám s rychlým nástupem si užijete i decelerování. Přesto ale platí krédo z prvního odstavce – zapomeňte na chilli papričky. I přes schopnost polykat v slušném tempu točité okresky pořád platí, že 308 GT je především silný cesťák, než sportovní hot hatch a při jízdě na hraně začnete objevovat drobné chybky. Řízení je sice docela přesné, ale evidentně cíleně naladěno tak, aby neobtěžovalo, takže vám nepoví vůbec nic a s důvěrou se k němu rozhodně obracet nemůžete. Řazení šestikvaltu je snadné a hladké, nemůžu se ale zbavit pocitu, že totožné převodovky v 208 GTI a RCZ, byly o chloupek preciznější. 

Nebýt zlepšené odezvy na plynový pedál, snad bych sportovní mód vůbec nezapínal.

A drama se nekoná ani při průjezdech oblouky, kde Peugeot chvilinku čeká, než se usadí v měkčím uložení. Jak už bylo řečeno, 308 sice drží stopu moc hezky (na čemž měly velkou zásluhu standardně obuté Micheliny Pilot Sport), ale inženýři při ladění podvozku evidentně vůbec nemysleli na nějaké opičárny. Můžete pumpovat plynem jak diví, ale GT si bude neustále přešlapovat svůj vymezený kus písečku mezi neutralitou a progresivní nedotáčivostí. Pro rychlé a bezpečné cestování velmi příjemné, ale uspokojení nadšence toužícího po spálení sliznice dávkou pálivého kapsaicinu se neodehraje. A nic na tom nezmění ani tlačítko sport, které se nesměle skrývá za řadící pákou ve tvaru vajíčka hypermoderního robota. Po jeho stisku sice přístroje dramaticky zrudnou a reproduktory přidají motoru trochu umělého chrapotu, ale jediným reálným přínosem je zlepšená reakce plynového pedálu (v běžném režimu je mapa měkčí a obsahuje drobnou prodlevu). Bez těch prvních dvou věcí se obejdete stejně tak dobře, jako bez umělého odporu v řízení. Nebýt oné zlepšené odezvy na plynový pedál, snad bych sportovní mód vůbec nezapínal.

308 GT je zkrátka silák všedního dne. Když po něm přestanete chtít chilli papričky a extrém, ukáže se jako jistý a zároveň komfortní parťák pro každodenní život. Nejvíce si Peugeot 308 GT užijete při svižném cestování skrze okresky a silnice první třídy. S nadšeným motorem je radost spolupracovat a předjíždění není problém, takže na palubě zavládne radostná atmosféra z uvolněného a zároveň rychlého překonávání vzdáleností s lehkým nádechem sportovna.

Verdikt

Svezete se rádi rychleji, ale místo adrenalinu dáváte přednost spíše bezpečí a uvolněnosti? V tom případě by se vám 308 GTI mohlo líbit. Není klasickým hot hatchem, je běžným kompaktem s nadstavbou v podobě slušivých doplňků karoserie a silnějšího motoru, u něhož nebudete muset přistupovat na kompromisy v oblasti pohodlí. Pakliže překousnete spíše podprůměrné místo na zadních sedadlech a dosti komplikované ovládání základních palubních funkcí, může být jen lehce opepřená 308 tou správnou volbou. 

Technické údaje:

Motor: benzínový čtyřválec přeplňovaný turbem,  1 598 cm3
Výkon: 205 koní při 6 000 ot./min
Točivý moment: 285 Nm při 1 750 ot./min
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 235 km/h
0-100 km/h: 7,5 s 
Průměrná spotřeba (euro): 5,6 l/100 km 
Cena od: 597 500,- Kč (308 GT 1.6 THP MT6), Cena testovaného vozu 689 700,- Kč

Hodnocení: 7,5 /10


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Go
Goldies
14. srpna 2015, 12:50
0

No já měl teda 1,6 THP v 308CC a že by mě teda uchvátil to tedy rozhodně ne... Dělaji to tuším ve spolupráci s BMW, takže spolehlivý snad bude, ale že by auto bylo extra živé (a to jsem ho sakra vytáčel) to tedy rozhodně ne... Auto jsem měl od novoty a po 6.000 šlo z domu :-D

reagovat
Tomáš Vavrečka
14. srpna 2015, 13:00
0

No, 308CC vážil přes 1,6 tuny pokud se nepletu a docela bych i tipl, že motor musel tahat těžké převody - to se na dynamice určitě projeví.

Go
Goldies
14. srpna 2015, 16:44
0

Jako tezky bylo, to zase jo... Ale ani pres tu vahu me to jako zazrak moderni techniky neprislo... A spotreba dakt nesla pod 10,5 :-D

Tomáš Vavrečka
14. srpna 2015, 22:02
0

Nebylo to pokažené? :-) Já jezdil THP snad ve všem, do čeho se montuje a všude mi přišlo velmi příjemné... jen mu u některých modelů přistříhává křídla převodovka...

Goldies
16. srpna 2015, 08:25
0

Kdyz to tak ctu, tak jsem od toho chtel asi fakt moc :-D a k te spojce, u 308CC byla vyborna, to zase jo :-)

Adam
14. srpna 2015, 17:31
0

Supr recenze, ale dovolím si vypíchnout malou chybku ve verdiktu. Namísto GT tam máš GTI ;)

reagovat
Ba
BaracudaJ
14. srpna 2015, 17:34
0

Díky za pěkný test. Mluvíš mi z duše. To auto je velmi dobré. Ale je to opravdu GT. A nevidím na tom nic špatného. Myslím, že jsem řídil přesně tento kousek. Měl jsem možnost porovnat 308 GT naftu s automatem a tento benzin s manuálem. A podotýkám, že nafta mě nebere a na automat mám ještě čas. Ale v případě 308 GT bych bral naftu, automat a SW. Super auto na rychlé dálkové přesuny.

U tohoto auta s manuálem poznáš, že nejde o hot-hatch už při rozjezdu. Neskutečně měkká komfortní spojka se záběrem až nahoře. Chvíli mi trvalo, než jsem si zvykl. Absolutně však odporuje ostřejší jízdě, jelikož jsem ji dost často "brousil" při rychlém přeřazení, když jsem se snažil jet rychleji. To auto prostě není sportovní. Když na něj ale přestaneš tlačit, začne fungovat dobře. Podvozek je stabilní, ale dokáže tlumit. Brzdy dopřávají dostatek jistoty i při razantnějším brzdění. Motor je perla. Projel jsem ho ve více Peugeotech i v RCZ-R. Má na turbomotor výbornou reakci na plyn, je kultivovaný, jede opravdu od 1500 ot, nevadím mu vytáčení. Řazení nefungovalo špatně, ale na RCZ 200 to nemá, natož na ostřejší R. Interiér je příjemný, posez jsem si našel bez problému. Dotykový displej jsem nezkoušel. Ale klimu bych chtěl ovládat klasicky přes tlačítka. Když to jde ve 208, proč ne tady. Ostatní funkce jako radio se dají přes páčky pod volantem. Musím říci, že v naftové verzi byly kožené elektrické sedačky a ty mají ještě lepší rozsahy nastavení.

Za mě když 308 GT, tak naftu a automat. Mají to krásně sladěné, auto není pomalejší. A díky dostatku kroutícího momentu získá ten správný GT nádech na dlouhé cesty :).

reagovat
Tomáš Vavrečka
14. srpna 2015, 22:00
0

Na volantu jde u rádia jen regulovat hlasitost, případně vybírat z channel listu, ale pokud chceš naladit rádio z předvolby, musíš na dotykáč a je to vážně k zlosti...

A co se týče spojky, jestli jsi jel tímhle konkrétním autem, tak jsem si na 90% jistý, že to je chyba konkrétního kusu - proto jsem to ani nezmiňoval v textu - u žádného jiného rychlého Peugeotu jsem to ttotiž nezaznamenal. Něco je špatně a spojka zůstávala "viset", takže rychlé řazení bylo zcela nemožné.

Ba
BaracudaJ
14. srpna 2015, 23:19
0

To i 508 HDI měla tužší, více "vystřelující" spojku s příjemnějším záběrem. Možná to byla vada. Nedokážu posoudit, ale překvapilo mě to. Asi nejlepší sladění motoru, spojky a převodovky bylo v RCZ 200. Tam to prostě hrálo :).

briza
14. srpna 2015, 19:06
0

Nemůžu si pomoct, ale ten interiér je prostě hnůj. Zkoušel jsem to, když to měli obchoďáci půjčený na firmě, když se vybíraly nová auta a přišlo mi to jako jedna velká bída a utrpení. Pominu to, že středvý panel je dost masivní, přičemž na něm vcelku nic není,neřeším, že ovládací displej odpovídá "kvalitou" čínskému tabletu za 40$, ale ty budíky nad volantem? Když jsem se usadil a našel si pozici, viděl jsem z nich tak 2/3 a zbytek zakrýval volant. Revoluční řešení, jak se sluší a patří :) Přitom zvenku to auto nevypadá zle,konkrétně kombi s GT paketem je činaný, kupodivu to i docela hezky jelo i s naftovou 1.6 (tuším 85 nebo 92kW),ale ten vnitřek, ten vnitřek...

reagovat
Re
RedX
16. srpna 2015, 09:46
0

Schovat ovládání HVAC do infotainmentu, to snad můžou jen francouzi. Taková blbost!
Znáte někdo nějaký jiný příklad, kdy výrobce aplikoval toto pokrokové řešení?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercedes-Benz Vaneo  2005

Mercedes-Benz Vaneo

75 000 Kč
cena
2005
rok výroby
92 koní
výkon
1 689 ccm
objem
Oldsmobile Toronado  1967

Oldsmobile Toronado

279 000 Kč
cena
1967
rok výroby
396 koní
výkon
7 500 ccm
objem
Cadillac Seville 4,6 AUT 1992

Cadillac Seville

4,6 AUT

3 200 €
cena
89 600 Kč
cca v Kč
1992
rok výroby
250 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Cadillac Coupe deVille 4,6 AUT 1994

Cadillac Coupe deVille

4,6 AUT

9 000 €
cena
252 000 Kč
cca v Kč
1994
rok výroby
250 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Dodge Ram VAN B 250 1985

Dodge Ram

VAN B 250

285 000 Kč
cena
1985
rok výroby
200 koní
výkon
5 200 ccm
objem