načítám data...

Škoda Octavia RS 245: Rozpolcený všeuměl

01. května 2018, 07:22 35 komentářů Radek Chlud

Škodovka vyšla s kůží na trh s novou edicí nejrychlejší Octavie. Dokáže odvézt rodinu na hory? Dokáže to rychle? A má na to vliv nový systém VAQ?

zobrazit celou galerii: Škoda Octavia RS 245: Rozpolcený všeuměl

S faceliftem třetího vydání Škody Octavie se přirozeně pojila i nová verze Octavie RS resp. Octavie RS 245. Hlavní změnou oproti starší verzi nejrychlejšího modelu škodovky byl nárůst počtu koní z 230 na 245. Drobnější, ale neméně výraznou změnou se stalo zvětšení rozchodu zadní nápravy o třicet osm milimetrů. Kdo by čekal víc, je na omylu, protože samotná změna designu by byla dost velkým zásahem i bez patnácti koní a třiceti osmi milimetrů.

Pokud se na vývoj podíváme z dlouhodobého hlediska (samozřejmě pouze za předpokladu, že Škoda každých pět let přidá nejrychlejšímu ‚RSu‘ patnáct koní navíc), v roce 2047 bychom se mohli dočkat Škody Octavie RS 335. No nebylo by to skvělé? Bylo! Ale abychom jen nehleděli zasněně do budoucna. O tom, že je skvělých i nynějších dvě stě pětačtyřicet koní, se mě snažil v týdnu plném všemožných asfaltových podkladů přesvědčit sytě červený liftback se sedmistupňovým automatem DSG.

Kromě motoru byl velkým otazníkem také systém VAQ neboli obdoba mechanického samosvorného diferenciálu, která je řízena elektronicky s hydraulickým ovládáním. Zjednodušeně ho lze vnímat jako viskózní spojku Haldex vloženou mezi kola přední nápravy nebo také jako aktivní uzávěrku diferenciálu přední nápravy. Byl vyvinut Volkswagenem a konkrétně v Octavii RS 245 ho navíc doplňuje systém XDS+, který pracuje na principu přibrzďování vnitřního kola. VAQ je v dnešní době čím dál více využíván v rychlých verzích obyčejných vozů. Namátkou například v koncernovém Golfu GTI nebo v obměně i v Hyundai I30 N. Funkčnost tohoto systému mě zajímala nejvíce za deště, což jsem měl nakonec možnost vyzkoušet. Ale o tom až později.

Fáze poznáni #1: Město

První překážkou, kterou bylo nutné překonat, byla pražská metropole. Tramvajové koleje, výmoly, neukáznění řidiči a nejrychlejší ‚oktávka‘ všech dob. Možná by stálo za to ji přejmenovat na nejžíznivější. Klasická situace při jízdě po městě a městském okruhu. Plyn doslova lechtáte špičkou neostříhaného nehtu na palci u nohy a pod deset litrů na sto se prostě nedostanete. Snad to bylo špatným kusem nebo tím, že právě toto auto trpělo před několika dny finskými mrazy a zacházením redaktorů z komerční televize, ale žíznivost byla bezpochyby překvapením.

Z pohledu městského dopravního prostředku se dá auto považovat prostě za Octavii TDI osazenou obřími disky se sníženým podvozkem. Není se čemu divit, že je podvozek tvrdý, koneckonců se pořád jedná o ostře laděné auto, které je znatelně snížené oproti sériové verzi.

Ovšem pozor. Náš testovací model byl vybaven adaptivním podvozkem DCC, který má schopnost udělat chvíle ve voze značně komfortnější. Tuto příplatkovou výbavu nebylo možné si zakoupit u předchozího modelu RS 230, ale teď už to jde. A je to velmi funkční. Podvozek opravdu znatelně změkne, a dokonce i volant sebou nechá točit o chlup snadněji. Najednou necítíte každý kamínek, zubní protézu už nebudete muset lovit z klína a z jízdy po městě se stává poměrně civilní záležitost.

Mimo to umí ‚RSo‘ být i společníkem šetrným k přírodě. Může totiž být ECO. Je to režim, který má kromě samostatné mapy motoru i vlastní nastavení pro sedmistupňový automat DSG. Se svítícím písmenem E v pravém horním rohu palubního počítače dojde navíc k vyřazování, a tak je vaše červené auto schopné vylučovat opravdu jen trochu emisí a nebere tak život zvířátkům. Snad se za pár let nedočkáme taky ECO RS módu.

Po jednom dni stráveném ve městě bylo na čase vydat se na Moravu.

Fáze poznání #2: Dálnice

Na dálnici u Chodova najíždí červená Octavia RS 245, která je plně naložena. Cestující vzadu si pochvalují velké množství místa na nohy a také USB zásuvky k nabití jejich baterií dychtících po energii. Řidič se v tomto okamžiku snaží nastavit navigaci, a to pomocí hlasových příkazů, které jsou velmi intuitivní. Systém umí naslouchat velmi dobře a málokdy jsem se dostal do situace, kdy bych musel příkaz opakovat. Infotainment lze zhodnotit jednoznačně jako uživatelsky přívětivý, bohužel totéž se nedá tvrdit o displeji.

Nemusíte být ani po večeři v McDonaldu, abyste úspěšně zapatlali dotykovou obrazovku tak, že je na slunci nečitelná. Stejně kritickým pohledem lze zhodnotit absenci jakéhokoliv fyzického tlačítka na rádiu. Díky bohu za analogový volant. Kilometry ubíhaly a já jsem čím dál víc propadal anatomickým sedačkám s výborným bočním vedením. Kombinace alcantary a kůže je tak skvělá, že bych jí nechal vypolstrovat a potáhnout všechny sedací plochy světa. A to včetně lesů a luk.

Dálnice byla zvládnuta nadprůměrně rychle. Pokud je potřeba něco předjet, přimáčknete nohu na podlahu, DSG podřadí o dva stupně dolů a obrovská pružnost motoru vás vystřeli k horizontu. Jenže co se stane, když se dostanete s autem na okresku, ztišíte stabilizaci a chcete se bavit? Nic. Dostanete rákoskou po prstech

Fáze poznání #3: Meziměsto

Prší. Přesně tohle jsem si přál, protože jsem chtěl vědět, jak se VAQ chová za deště, ještě k tomu na zimních pneumatikách. Hned za vesnicí, kde jsem vysadil posledního pasažéra z Prahy, jsem zastavil a započal anabázi mačkání tlačítek a nastavování auta do ostrého módu. Autu se po stisknutí oranžově podsvíceného tlačítka vRS znatelně promění zvuk, je ostřejší a hlučnější. Jenomže tento zvuk je pouhou iluzí a je vytvářen uměle. Naštěstí se i tato podivná funkce dá vypnout, a tak vás to nemusí moc obtěžovat. Nicméně, odezva plynu a rychlejší řazení včetně omezené stabilizace je samozřejmostí.

Moment, omezené stabilizace? Ona nejde vypnout úplně, i když je to auto se znakem RS? Nejde. I když se nacházíte ve sportovním módu, bude vám mařit radost víc, než byste chtěli. Při ostré jízdě do kopce po cestě, která se klikatila a neměla zrovna dobrý povrch, jsem na palubní desce mnohokrát nachytal problikávající kontrolku ESP. V ten moment se na zlomek vteřiny plynu nedovoláte, což ve mně vyvolávalo nepříjemný pocit, jako bych nad autem neměl kontrolu. Samozřejmě, existuje devadesát devět situací ze sta, kdy by ESP zvládlo situací lépe než mé vlastní reflexy, avšak stále si myslím, že v rychlém autě, jakým Octavie RS 245 bezesporu je, by řidič měl mít na výběr. Koneckonců, tlačítko stabilizace nikdy nedržíte stisknuté nedopatřením.

Pokud však dopřejete autu komunikaci s rovným a hladkým povrchem, dočkáte se velkorysé odměny, a silnice si může být zakroucená, jak chce. VAQ zejména v ostrých zatáčkách funguje na výbornou a dokáže nasměrovat auto přesně tam, kam máte stočená kola. A to i v případě, když tlačíte plyn do podlahy tak, že nechybí moc k jejímu prošlápnutí. Se směřováním vozu do zatáček se však pojí i mírný neduh.

Ten je společný jak pro zatáčení, tak i pro brzdění. Obojí by si zasloužilo trochu více vyvinuté síly od řidiče než od posilovače. Řízení a brzdění je pak až příliš nekomunikativní a snad by se občas dalo označit i za ‚gumové‘. Tento neduh se projeví zejména při ostrém brzdění z kopce, kdy se snažíte dávkovat brzdný tlak co nejpřesněji.

Jak již bylo psáno začátkem této části, chtěl jsem vyzkoušet VAQ zejména na mokru. Pršelo velmi silně a na cestě už se začaly tvořit louže stojící vody. Po předchozí zkušenosti se stabilizací jsem si myslel, že i na mokru dokáže včas zasáhnout. Jenomže po přidání plného plynu, když se turbo zapojilo vší silou, začala kola prokluzovat a objevila se příšerná nedotáčivost. Není mi jasné, proč paradoxně v situaci, kdy bylo stabilizace opravdu potřeba, nezasáhla a nechala by mě snad sjet až do příkopy. Druhým překvapením bylo brzdění levou nohou. Pokud se odvážíte k takovému činu a uděláte to ve chvíli, kdy máte přidaný plyn, budete rázem bez něj. Taková situace může uprostřed zatáček vyústit například v ‚liftoff oversteer‘ a velmi záhy se zadní světla budou snažit dostat před ta přední.

A co je závěrem to nejzábavnější? Ruční brzda, která se neobsluhuje tlačítkem, ale starým dobrým klackem s pochromovaným kloboučkem. Bohužel i v tomto případě vám úsměv na rtech zmaří stabilizace, která se rozhodne vám v tom nejlepším sebrat plyn a říct ne. Takže díky skvěle fungující ruční brzdě dostanete auto do krásného smyku, ale ve chvíli, kdy chcete srovnat kola a ladně zmizet, budete bez plynu. Auto se neohrabaně zavrtí, stabilizace vyřeší zdánlivě smrtelný smyk a až pak vám vrátí plyn.

Verdikt

Jak bláhová a nemožná je snaha Octavii RS 245 jakkoliv kategorizovat a škatulkovat. Ono to totiž nejde. Protože pokud bychom se na ni podívali jedním ze třech výše zmíněných hledisek, neplní dokonale ani jedno z nich. Pak lze vyvodit, že je to v každém konkrétním pohledu auto k ničemu. Jenže pokud se na něj podíváme z pohledu člověka, který chce Octavii, která nebude úplně stejná jako ta sousedova a bude obdařena špetkou charakteru, sáhne právě po tomto kusu. Je to auto, které odveze velmi rychle celou rodinu kamkoliv, a navíc u toho dokáže vypadat i velmi hezky. Stejně tak dokáže sloužit jako vůz, kterým přijedete na schůzku ke klientovi a nebudete se muset stydět, protože působí na úrovni. Věřte že tohle auto vzbudí zájem a dotazy prakticky kdekoliv.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 245 koní (180 kW) v 5.000 – 6.700 ot./min
Točivý moment: 300 Nm v 1.600 – 4300 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Pohotovostní hmotnost: 1.465 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h:  6,6 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,4 l/100 km 
Cena (RS245 DSG vč. příplatkové výbavy): 984 000 Kč


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
01. května 2018, 09:16
0

RS 335 - jen to ne! Vždyť už teď je Octavia v hlavách jejich řidičů na úrovni Lamba... 335 by už odpovídal F22 Raptor.

reagovat
Skipper
01. května 2018, 09:22
0

Nemůžu si pomoct, ale to auto je prostě hnusné. SIce zajímavé, ale to je Ssang Yong Rodius. Kromě kufru, existuje nějaký důvod, proč jí dát přednost před třeba Golfem GTI?

Matěj Podhorský
01. května 2018, 10:20
0

Megakufr! A je levnější :) a jezdí jinak.

Každopádně nejlepší věc na Octavii RS je ta šedá pastelová barva, tu úplně miluju. Akorát už se dává i na ostatní škodovky a mám pocit že jsem ji viděl i na hjondé, nebo dodávkách peugeot.

Radek Chlud
01. května 2018, 10:39
6

A já ji mám na kole..

BigBen
01. května 2018, 19:37
0

Šedá pastelová? Snad ne ta co má stejný odstín jako novodurová trubka? Jen to ne, to je vrchol hnusu...

MartinCoupe
01. května 2018, 21:11
2

Taky jí mám na kole. Holt tvoříme trendy... :-)

Skipper
01. května 2018, 22:10
0

Matěji, ta barva je ale opravdu příšerná!

Knightrider
02. května 2018, 08:20
0

A já myslel, že jsem jeden z mála, kdo má šedivý kolo. Tak ne. Přidávám se do spolku. :-)

sumy
02. května 2018, 12:28
0

Což o to, taky mám teď plechy na předek pajera komplet šedý. Ať žije filler, ale já na to ještě budu lakovat barvu :-) Teda barvu... stříbrnou :-/

beastar
02. května 2018, 14:38
0

Červený lambo. Šedivá je možná dobrá na kole, ale viděl sem to na i20 a bylo to divný. Tenhle trend se utvořil někdy ve čtyřicátým jednotkama WH. Koukám že sem jedinej co na kolo nesedl už 20 let a žádný nemá. Doufám že máte i šedivý elasťáky.

sumy
02. května 2018, 14:46
0

Však Knightrider na něm taky nejezdí. Vždyť nemá pedály :-P

beastar
02. května 2018, 16:40
0

Tak jsou i lidi co to jenom vystavujou u stánku s logem Staropramen;) Tam je šedivá dobrá neláká tolik zloděje.

Knightrider
02. května 2018, 16:50
0

Sumy: Tahle fotka je z netu, protože v mobilu žádnou nemám, ale jinak jsou ty kola naprosto identický. Až na ty pedály. Ty tam mám. :-) Ale máš pravdu, letos jsem na tom kole ještě nevyjel, protože prostě vůbec není čas. Ale ono i s Corvettou je to dost podobný. Nějak není kdy. :-(

Radek Chlud
02. května 2018, 18:22
1

Sice je to moje staré 'dětské' skákací kolo, ale fakt nekecám. Je to RSová šedá :D

Ju
Junior
01. května 2018, 10:09
0

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1984 cm3
Výkon: 245 koní (180 kW) v 5.000 – 6.700 ot./min

slušnej krutochip

reagovat
Ju
Junior
01. května 2018, 10:10
0

se mi poslal jen půlka komentáře doprčic.
1. RS230 DCC měla, někdy od začátku 2016.
2. U SUV za dvě mega jsme si stěžovali, že dlouho nebyla žádná škodovka. A je to tadyyyy :D

Radek Chlud
01. května 2018, 10:39
0

Opraveno, díky.

beastar
02. května 2018, 14:40
0

Přesně sem to říkal jak sem to dneska viděl premiovy suv! A červená okyna f plny. K tomu primerák. Takže o zábavu postaráno.

ToMyx
03. května 2018, 10:30
0

Musím to tu trochu oživit, aby se nestalo, že primerák bude mít víc komentů než okyna f plny:-D
Takhle trojkombinace, je to pěkně od všeho trochu a to je dobře:-)
Ještě k té šedé. Mám rád barvy, šedá je jako taková hnusná a jestli se nepletu, viděl jsem tu novodur šedou snad i na lambu, takže trend to asi bude:-D
Měl jsem auto bílé, vínové, brg, tmavě modré a v barvě, které mají dle úhlu a intenzity svitu slunce lehce jiný odstín... Každopádně červená okyna RS , tu jsem viděl tak 2x v životě. A zase mi ten test přišel trochu jiný než obvykle, což je fajn.

Inženýr
01. května 2018, 11:21
2

"Dokáže odvézt rodinu na hory? Dokáže to rychle?" Možná mi teď vynechává paměť, ale neřešilo se tohle už X krát? A pokud se to řešilo, to nikdo na tuto otázku v závěru neodpověděl? A pokud ano a kladně, je tato verze RS natolik rozdílná, že se to musí řešit znovu? Ale to je jedno.

V každém případě chci říct - Škodovko, chybělas mi!

reagovat
Radek Chlud
01. května 2018, 11:25
0

Snažíme se to pečlivě zjišťovat u všech modelů. Právě kvůli tomu, abychom dokázali odhalit ten konkrétní moment, kdy to dělat přestane.

Inženýr
02. května 2018, 00:36
1

V každém případě test hodnotím kladně. Jen mi to přišlo divné, že se opět bude řešit praktičnost a samotnej smysl Oktávie. Ale já to tak normálně dělám, že napřed okomentuji a pak čtu. :)

beastar
02. května 2018, 18:42
0

Dobrý test. Problém je v tom, že dneska hejt nějak vázne. Asi se všichni majitelé škodovek připravujou na czexit a vichřici. A hejtrum je na Jaře moc vedro. A taky ereso to slabší už bylo. Chce to kombi v naftičce s příplatkama za tři kila. Sen českých rodin;)

sheogh
01. května 2018, 14:28
0

Octavka za mega... to musim mit :-)

reagovat
Tomáš Čanda
01. května 2018, 15:41
0

Jedna technická poznámka: XDS+ je přítomen i v RS 245, a spolupracuje s VAQ.

reagovat
BigBen
01. května 2018, 19:53
3

"...Z pohledu městského dopravního prostředku se dá auto považovat prostě za Octavii TDI..."
Předpokládám, že tam asi autor chtěl napsat TSI :-) a tato chyba se stává maximálně jednou za deset let...:-)

reagovat
R0ck
01. května 2018, 20:24
0

Docela by mě zajímalo porovnání s i30 N :). Neplánuje redakce něco podobneho?

reagovat
krab
01. května 2018, 21:31
2

Myslím, že tohle je dost neporovnatelné. V Garáži si půjčili Golf GTI a vzali i30N a vlastně řekli, že ani s Golfem se to enko porovnávat moc nedá.
Co bych chtěl já udělat, nebo vidět je i30N versus Mégane RS275 Trophy. Myslím, že Mégane bude rychlejší, přesnější s lepším podvozkem a Hyundai bude to auto, které víc poškádlí, pobaví v nájezdech do zatáček atd... Tohle by smysl dávalo a bylo zajímavé.

Oct vRS je rychlá verze rodinnýho auta. Já si nemyslím, že by to v Boleslavi neuměli, ale pokyn zhora je vyrábět něco jinýho než opravdové sportovní auto. Bohužel ....

R0ck
02. května 2018, 10:47
0

To zní dokonce ještě líp! Třeba se zadaří něco takového udělat.

Já si myslím že ochcávka v RSu je bezva pro lidi, kteří mají závistivé sousedy a nechtěji ukazovat, že by si mohli dovolit i něco dražšího nedejbože víc než nová Fabie :D.
Jinak v Boleslavi by určitě byli schopni dát dohromady něco sportovnějšího, hlavně by byl zajímavý třeba nějaký další studentský projekt, jako poslední buggy :)

ma
martinw
02. května 2018, 15:54
0

mimochodem neexistuje nekde na trhu nejake cipovani te ridici jednotky aby nebyla tak paranoidni, vim ze to zni jako spatny napad :) ale sami v recenzi uvadite jak to vyrazne zasahuje v meznich situacich...

beastar
02. května 2018, 16:39
0

Všechno jde, když se chce. Ale aby to pak nedopadlo tak jak to umí Goldies Racers Middle Europe. To znamená nepojizdne auto.

H_F
02. května 2018, 16:57
1

prave octavia rs je v cr castecne urcena pro lidi, co maji potrebu ukazat sousedum, ze "na to maj"

do sveta vzhledem a prisernejma lambo kolama krici, jak je specialni a "sportovni"

kdyz si nekdo koupi nenapadnej a lepsi leon cupra, nebo aspon golf R/gti, tak tam bych to chapal spis, ty opravdu vypadaj celkem nenapadne, u golfu r v plny nalozi obvzlast na to, kolik ten predrazenej kram stoji

oktavia rs je ale v cesky kotline (obvzlast v malomestskem prostredi) predmet ukazujici "vyssi" socialni status

MartinCoupe
01. května 2018, 21:13
0

Zajímalo by mě, jak by zněl závěr recenze stejně "všestraného" auta, kdyby na kapotě bylo nějaké korejské logo ;-)

reagovat
Radek Chlud
02. května 2018, 10:06
0

Treba u i30N ? Tak ze ji chci. A hned

beastar
02. května 2018, 15:15
0

A kdyby tam byl čínský znak? Třeba Geely.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercedes-Benz Vaneo  2005

Mercedes-Benz Vaneo

75 000 Kč
cena
2005
rok výroby
92 koní
výkon
1 689 ccm
objem
Oldsmobile Toronado  1967

Oldsmobile Toronado

279 000 Kč
cena
1967
rok výroby
396 koní
výkon
7 500 ccm
objem
Cadillac Seville 4,6 AUT 1992

Cadillac Seville

4,6 AUT

3 200 €
cena
89 600 Kč
cca v Kč
1992
rok výroby
250 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Cadillac Coupe deVille 4,6 AUT 1994

Cadillac Coupe deVille

4,6 AUT

9 000 €
cena
252 000 Kč
cca v Kč
1994
rok výroby
250 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Dodge Ram VAN B 250 1985

Dodge Ram

VAN B 250

285 000 Kč
cena
1985
rok výroby
200 koní
výkon
5 200 ccm
objem