načítám data...

Naučte se řídit Ford Model T

29. prosince 2013, 18:16 2 komentářů Vojta Dobeš

Ford Model T. První skutečně masově vyráběné auto na světě. Asi každý ví, že jste ho mohli mít v kterékoliv barvě, pokud to byla černá. Věděli jste ale, jak se ten pekelný stroj vlastně řídil?

: Naučte se řídit Ford Model T

Znalosti většiny lidí o Fordu Model T končí u anekdoty o tom, že se vyráběl jen v černé barvě (což mimochodem nebyla vždycky pravda, v určitých obdobích jste si mohli objednat i "barevný") a faktu, že šlo o první vůz, vyráběný na výrobní lince (což také není pravda), a první skutečně masově vyráběný automobil na světě (což, s nějakými 14 miliony vyrobených kusů, pravda je).

Představte si ale, že by vás někdo před takové auto postavil a řekl vám, ať s ním zajedete pro rohlíky. Co byste udělali?

S největší pravděpodobností byste zoufale zírali na tři pedály (z nichž ani jeden není plyn), dvě páčky pod volantem (z nichž jedna plyn je) a podivnou páku napravo od vás. A byli byste asi podobně zmatení jako Jeremy Clarkson:

Naštěstí se nyní můžete konečně přihlásit do autoškoly, kde vás s Modelem T naučí jezdit. Jediná nevýhoda je, že jí provozuje Gilmore Car Museum v americkém státě Michigan – ale pokud budete mít cestu přes Hickory Corners, kde sídlí, můžete se za $95 zapsat.

A nebo se můžete alespoň podívat na video, které řízení Modelu T popisuje o něco detailněji než kolega Clarkson:

A teď upřímně… Podařilo se vám z videa doopravdy pochopit, jak ta zatracená věc funguje?


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
30. prosince 2013, 10:21
0

našel jsem takovou krásnou animaci http://www.modeltcentral.com/transmission_animation.html kolečka kolují, hejblata se hejbají, můžete si mačkat pedály dle libosti. Řek bych že zásadní věc pro pochopení je znalost funkce planetové převodovky obecně. Že se tam nic neřadí ale jen se zavírá spojka a zatahuje brzda. A podle toho se to buď točí celý nebo se míchají kolečka. Je fakt že je to trošku neobvyklý ale určitě by se to dalo rychle naučit. No ale je fakt že většina dnešních řidičů už nechápe proč se šlape spojka, jen to prostě dělají. Kdysi se mi stalo že se mi rozvalila lamela a spojka nevypínala. Dojel jsem s tím 300 kilometrů. Všichni na mě nechápavě koukali že to přece nejde. Když jsem řek že jsem prostě řadil s meziplynem, dvojšlapem a trošku víc předvídal tak to bylo jak vyprávění o letu na Měsíc. Divně koukali i ti co se to kdysi na traktoru nebo V3S naučili taky, prostě vůbec nechápali. Taková Tatra 148 je taky dobrá sranda. Řadění úplně naruby, půlkvalty s předvoličem, uprostřed palubky jakási divná kalkulačka s neoznačenýma čudlíkama kterýma se nějak začudlíkuje pohon přední nápravy, uzávěrky a kupodivu i blinkry, šaltpáka má všecko možný jen ne definovaný polohy. Převodovka má sice cosi jako synchronizaci ale modernímu autu se to ani nepodobá a navíc se do toho kombinuje řadění půlkvaltů které je nesynchronizované.

reagovat
Vojta Dobeš
31. prosince 2013, 04:02
0

Abych parafrázoval kolegu Clarksona...

Krabička. Na krabičce pedály a páčka. Šlapu na pedály, uvnitř se stane kouzlo, auto jede.

Jakékoliv jiné vysvětlení by mi mohlo způsobit explozi hlavy.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford F150 FXR 2013

Ford F150

FXR

599 000 Kč
cena
2013
rok výroby
364 koní
výkon
3 500 ccm
objem
Volkswagen Touran  2006

Volkswagen Touran

95 000 Kč
cena
2006
rok výroby
103 koní
výkon
1 986 ccm
objem
Dodge Durango  3.6 GT 2018

Dodge Durango

3.6 GT

940 000 Kč
cena
2018
rok výroby
300 koní
výkon
3 632 ccm
objem
Pontiac Trans Sport  2000

Pontiac Trans Sport

20 000 Kč
cena
2000
rok výroby
185 koní
výkon
3 350 ccm
objem
Volkswagen Scirocco R packet 2009

Volkswagen Scirocco

R packet

198 000 Kč
cena
2009
rok výroby
160 koní
výkon
1 390 ccm
objem