načítám data...

Naučte se řídit Ford Model T

29. prosince 2013, 18:16 2 komentářů Vojta Dobeš

Ford Model T. První skutečně masově vyráběné auto na světě. Asi každý ví, že jste ho mohli mít v kterékoliv barvě, pokud to byla černá. Věděli jste ale, jak se ten pekelný stroj vlastně řídil?

: Naučte se řídit Ford Model T

Znalosti většiny lidí o Fordu Model T končí u anekdoty o tom, že se vyráběl jen v černé barvě (což mimochodem nebyla vždycky pravda, v určitých obdobích jste si mohli objednat i "barevný") a faktu, že šlo o první vůz, vyráběný na výrobní lince (což také není pravda), a první skutečně masově vyráběný automobil na světě (což, s nějakými 14 miliony vyrobených kusů, pravda je).

Představte si ale, že by vás někdo před takové auto postavil a řekl vám, ať s ním zajedete pro rohlíky. Co byste udělali?

S největší pravděpodobností byste zoufale zírali na tři pedály (z nichž ani jeden není plyn), dvě páčky pod volantem (z nichž jedna plyn je) a podivnou páku napravo od vás. A byli byste asi podobně zmatení jako Jeremy Clarkson:

Naštěstí se nyní můžete konečně přihlásit do autoškoly, kde vás s Modelem T naučí jezdit. Jediná nevýhoda je, že jí provozuje Gilmore Car Museum v americkém státě Michigan – ale pokud budete mít cestu přes Hickory Corners, kde sídlí, můžete se za $95 zapsat.

A nebo se můžete alespoň podívat na video, které řízení Modelu T popisuje o něco detailněji než kolega Clarkson:

A teď upřímně… Podařilo se vám z videa doopravdy pochopit, jak ta zatracená věc funguje?


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

PepaSFI
30. prosince 2013, 10:21
0

našel jsem takovou krásnou animaci http://www.modeltcentral.com/transmission_animation.html kolečka kolují, hejblata se hejbají, můžete si mačkat pedály dle libosti. Řek bych že zásadní věc pro pochopení je znalost funkce planetové převodovky obecně. Že se tam nic neřadí ale jen se zavírá spojka a zatahuje brzda. A podle toho se to buď točí celý nebo se míchají kolečka. Je fakt že je to trošku neobvyklý ale určitě by se to dalo rychle naučit. No ale je fakt že většina dnešních řidičů už nechápe proč se šlape spojka, jen to prostě dělají. Kdysi se mi stalo že se mi rozvalila lamela a spojka nevypínala. Dojel jsem s tím 300 kilometrů. Všichni na mě nechápavě koukali že to přece nejde. Když jsem řek že jsem prostě řadil s meziplynem, dvojšlapem a trošku víc předvídal tak to bylo jak vyprávění o letu na Měsíc. Divně koukali i ti co se to kdysi na traktoru nebo V3S naučili taky, prostě vůbec nechápali. Taková Tatra 148 je taky dobrá sranda. Řadění úplně naruby, půlkvalty s předvoličem, uprostřed palubky jakási divná kalkulačka s neoznačenýma čudlíkama kterýma se nějak začudlíkuje pohon přední nápravy, uzávěrky a kupodivu i blinkry, šaltpáka má všecko možný jen ne definovaný polohy. Převodovka má sice cosi jako synchronizaci ale modernímu autu se to ani nepodobá a navíc se do toho kombinuje řadění půlkvaltů které je nesynchronizované.

reagovat
Vojta Dobeš
31. prosince 2013, 04:02
0

Abych parafrázoval kolegu Clarksona...

Krabička. Na krabičce pedály a páčka. Šlapu na pedály, uvnitř se stane kouzlo, auto jede.

Jakékoliv jiné vysvětlení by mi mohlo způsobit explozi hlavy.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Mark V 1979

Lincoln Continental

Mark V

210 000 Kč
cena
1979
rok výroby
117 koní
výkon
6 600 ccm
objem
Chrysler Pacifica  2007

Chrysler Pacifica

104 000 Kč
cena
2007
rok výroby
250 koní
výkon
3 500 ccm
objem
Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009

Dodge Avenger

2.0SXT VVT benzin

169 000 Kč
cena
2009
rok výroby
180 koní
výkon
2 000 ccm
objem
BMW Řada 5 528i 2000

BMW Řada 5

528i

60 000 Kč
cena
2000
rok výroby
190 koní
výkon
2 793 ccm
objem
Dodge Avenger SXT,VVT 2009

Dodge Avenger

SXT,VVT

180 000 Kč
cena
2009
rok výroby
160 koní
výkon
2 000 ccm
objem