načítám data...

Lotus Omega: Trochu jiný Opel

26. srpna 2018, 09:11 31 komentářů Jakub Pospíšil

Proháníte po německém autobahnu svoje zbrusu nové Ferrari a najednou vás předjede rodinný Opel. Že se to nemůže stát? Dnes už ne, ale v roce 1990 to bylo klidně možné.

zobrazit celou galerii: Lotus Omega: Trochu jiný Opel

Když se řekne Opel, málokomu se, alespoň při pohledu na dnešní produkci automobilky, vybaví pojmy jako rychlost, sportovnost, nebo závodění. Ale nemusíme tak daleko do historie, abychom si připomněli, že v nabídce automobilky nebyly jen crossovery, malé městské vozy a rodinné kočáry, ale i pěkně ostré modely. Ať už lidový Kadett GSi, krásně tvarovaná Manta, nebo hravá Corsa OPC – to všechno byly zábavné a rychlé Opely. Jeden z rychlých vozů z Rüsselheimu dokonce ujížděl supersportům od Ferrari. Že si žádný takový nevybavujete? Tak se pohodlně usaďte a pojďte se mnou zavzpomínat na jeden pořádně rychlý sedan.

Psal se rok 1986 a v showroomech Opelu se objevil nový model vyšší střední třídy, nahrazující zastaralé modely Commodore a Rekord, nazvaný Omega (ve Spojeném Království známý jako Vauxhall Carlton). Mateřská automobilka se netajila tím, že nový sedan (a odvozené kombi) atakují neotřesitelné pozice tehdejších králů vyšší střední třídy, totiž pětkového BMW a Mercedesu W124. Při vývoji vozu se konstruktéři zaměřili na každý detail. Od tvarování karoserie, Omega dostala do vínku součinitel odporu 0,28, ve své třídě druhý nejlepší (po Renaultu 25) a i díky němu byl vůz uvnitř dokonale tichý, dokonce tišší, než výše jmenovaný Mercedes, přes nejmodernější elektronickou výbavu, až po pohodlný, měkký a houpavý podvozek, jak se na luxusní sedan sluší a patří.

Samozřejmostí byla i široká paleta motorů, od základní 1,8 až po třílitrový řadový šestiválec. Ten, společně s účastí vozu v okruhových závodech cestovních vozů, měl Omeze propůjčit image sportovního sedanu a zajistit mu místo po boku BMW M5 a Mercedesu 500E. Jenže na prémiové duo dvousetkoňový motor zkrátka nestačil. Proto se vedení Opelu obrátilo na specialisty z Lotusu s žádostí o pomoc. Spolupráce automobilek byla nasnadě, obě tehdy spadaly pod koncern GM. 

Základem pro úpravy byla vrcholná motorizace 3000GSi (řadový šestiválec o objemu tři litry a výkonu 204 koní), ze které však zbyl jen (notně převrtaný) blok motoru. Původní obsah narostl novým vrtáním na 3,6 litru, Lotus osadil nově vyvinutou hlavu, kliku i ojnici, přepracovaný byl i systém zapalování. Hlavním trumfem byla dvojice turbodmychadel Garret T25, kterým sekundoval vodní mezichladič vháněného vzduchu. Díky provedeným úpravám dosáhl výkon Omegy 382 koňských sil a točivého momentu 568 Nm v 4200ot/min. 

Ačkoli oficiální materiály Opelu uváděly zrychlení z nuly na sto za 5,2 sekundy a maximální rychlost 285 km/h, testy záhy potvrdily, že reálné hodnoty se pohybovaly dokonce u 4,9 sekundy a za třísetkilometrovou hranicí. Omega se tak svým soupeřům nejen vyrovnala, dokonce je s přehledem překonala. A nejen je. Vzpomeňme například na soudobý supersport Ferrari Testarossa, který se na stovku dostal až za “dlouhých” 5,8 sekundy a ručička tachometru se zastavila na 290 km/h. Lotusu se z luxusního sedanu povedlo vytvořit silniční supersport.

Tím ale úpravy rozhodně neskončily. Motoru sekundoval upravený podvozek se samonastavitelnými tlumiči a výkon pomáhaly krotit čtyřpístkové brzdy s ventilovanými kotouči. Pro převodovku musel Opel opět ke koncernovým kolegům, konkrétně k Chevroletu. V Omeze tak najdeme stejnou převodovku, jako v tehdejší Corvette ZR1. Samosvorný diferenciál pro zadní nápravu dodal pro změnu Holden.

Úprav se dočkala i karoserie, která na úkor vynikající aerodynamiky přišla o částečné zakrytování zadních kol, dostala širší blatníky a nové nasávací otvory a také unikátní lakování tmavozelenou “imperial green”. Naopak interéru se změny téměř nedotkly. Objevil se zde jen vkusný sportovní volant a pohodlná kožená sedadla Recaro. Malým kazem na kráse tehdy nejrychlejšího sedanu světa bylo řízení. Vůz bohužel nedostal přesnější hřebenové, ale musel se spokojit s maticovým.  Dostalo sice moderní posilovač s proměnným účinkem, ale zvláště ve vyšších rychlostech bylo dosti tupé a nepřesné.

K zákazníkům se první kusy dostaly v létě roku 1990, krátce po zahájení prodeje se ale na Opel, potažmo Vauxhall, snesla kritika britské policie. Omegám totiž nestačila žádná policejní auta a rychlé Vauxhally prý navíc nabádaly řidiče k porušování pravidel silničního provozu. Ze supersedanu se navíc stalo oblíbené auto zločinců, což mu na image také nepřidalo. Vedení automobilky to vyřešilo šalamousky – z oficiálních materiálů údaje o maximální rychlosti a zrychlení úplně vymazali a raději je vůbec neuváděli. Jenže pošramocená pověst nebyla hlavním problémem tohoto unikátního kusu techniky. Jeho cena totiž dosahovala 50 000 liber, v přepočtu 3,4 milionu korun, dvojnásobek ceny “obyčejné” Omegy. To společně s počínající finanční krizí způsobilo, že se nakonec nevyrobilo ani plánovaných 1100 kusů, poslední vyrobená Omega měla pořadové číslo 950.

V dnešní době je z téhle ostré Omegy ceněný youngtimer, který dokáže pořádně prohnat i nejmodernější stroje. Většina jich však čeká v garážích na zhodnocení jako investiční vůz. Na jednu stranu je to trochu škoda, na tu druhou je dobře, že i pro další generace zůstanou jako memento doby, kdy Opel vyrobil nejrychlejší luxusní sedan na světě. Ve světle dnešní produkce automobilky to působí opravdu neuvěřitelně.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
26. srpna 2018, 09:34
0

Dobrej článek k nedělnímu čaji, škoda jen, že omegu lotus carlton už tu někdo opěvoval, a to celkem nedávno :-(
Je to úžasné auto, a zaslouží si jistě víc pozornosti, ale takových je spousta a i méně známých

reagovat
Jakub Pospíšil
26. srpna 2018, 12:15
0

Na autíčkáři jsme o něm, pokud vím, ještě nepsali. Ale neboj se rýsuje se nám tu i další zajímavé kousky.

beastar
26. srpna 2018, 12:39
0

To je auto o kterym čtu furt. Páč je to vděčný téma. To raději něco jako třeba Mazda 323 gtr... O tom se nepíše aspoň tolik:)) nebo tak něco prostě vlastní směr..

Irwinek
26. srpna 2018, 14:48
0

Jakub Pospíšil : Vím na 100%, že už jsem na autíčkáři omegu lotus carlton s někým řešil, myslím, že s Vojtou. jezdil jsem s tím autem, ale štítky vypadali trošku jinak a taky už to byl nějaký pátek, strejda je taky už pár let po smrti, takže bližší info prostě nedodám. A byly u toho fotky .
Zajímavých aut je bezpočet, takže se těším :-D

Tomáš Vavrečka
27. srpna 2018, 08:52
0

Irwinek: Protože jsem taková chodící paměť tohoto webu od dřevních dob, troufám si pronést tvrzení hraničící s jistotou, že článek o Lotusu Omega zde vyšel poprvé :-) Omegu jste řešili tady - https://www.autickar.cz/clanek/klub-300-aneb-konska-davka-adrenalinu/ - pod článkem, které o Omeze samozřejmě nebyl 8-)

Další otázky? :D

Irwinek
27. srpna 2018, 10:30
0

Jsem rád, že nemám výpadky paměti a má 100% jistota je podpořena takovou " chodící pamětí " :-D

Autorovi článku se tedy omlouvám :-D

Adam Forman
27. srpna 2018, 12:15
0

Beastar: Naproti tomu o Mazdě 323 už jsme párkrát psali: https://www.autickar.cz/clanek/legendy-rallye-auta-sezony-1987---kral-je-mrtev-at-zije-kral/ :-)

Perníček
26. srpna 2018, 09:41
0

Krásné počtení, škoda jen, že se dnes už automobilky nepouštějí do podobných věcí...

reagovat
tazzz
26. srpna 2018, 10:22
0

Když si uvědomíme, že počet aut a s tím související hustota provozu je oproti devadesátkám minimálně dvojnásobná, maximální povolená rychlost ve všech státech se až na pár vyjímek se snížila na nějakých 130km/h, kterou je schopno většina nových aut hravě překročit, pak drahý vývoj nenápadného supersportu nedává moc smysl.Je spousta hatchbacků a rychlých vozů překračujících dvoustovku, ale rychlostí okolo 300km/h u nás jezdí jenom závodníci na uzavřených okruhech nebo totální pošahanci.

beastar
26. srpna 2018, 12:00
0

300 nejen u nás je čistě o život. U nás mám za sebou 1x asi druhá ráno. Vydržet se to dalo tak minutu blízko smrti. Ani jinde to neni lepší. A to bylo auto kde je 300 povinnost:)

Výroba a skládání takových vozů je dnes blbost. Kdo by po tom se znáčkem Opel toužil. Byla jiná doba. Jiné podmínky a jiná politika. Kdyby stvořili nástupce tak si myslim že jich prodají tak 100 i kdyby to bylo auto na úrovni dnešní m5.

Bavoraczech
27. srpna 2018, 07:44
0

Ono je to tak. I kdyby byl novej Golf nebo Focus úplně na nic a novej Mégane naprosto perfektní, lidi si stejně koupí 10x tolik Golfů a 7x tolik Focusů, protože prostě Renault. A všimli jste si té podobnosti s Alfou Giulií? Zadohrab, V6 s biturbem, sofistikovanej podvozek, z 0-100 prožene kdejakýho Poršáka a prodeje? :)

ToMyx
31. srpna 2018, 12:25
0

Opravdu mají výtvory Renaultsportu mizivé prodeje? Řekl bych že tomu tak není. Megany RS /cup/trophy potkávám docela často, za to M5 už tolik ne. Ale zdání klame.
Té Giulie je škoda, že se neprodává. Tak trochu jsem doufal, že si za cca 10 let nějakou pěknou skoro nejetou pořídím za miloše a zavřu do garáže a budu používat jen na víkendy a leštění :-)

wdave_t
26. srpna 2018, 10:35
0

Jo, tohle je klasika :) Kdysi jsem měl Omegu B V6 jako svůj první zadohrab. Škoda, že tenkrát GM nedotáhlo výrobu Omegy V8 z Corvette, to by byl nářez...

Jinak poprosím o opravu: "Původní obsah narostl novým vrtáním na 3,6 litru"

reagovat
Knightrider
26. srpna 2018, 10:58
0

Já doufal, že to bude přímo test Lotusu Omega, ale i tak díky za připomenutí. Je to vážně výjimečný auto a minimálně jedno v ČR jezdí. Už se i objevilo někde v testu.
Ještě bych doplnil a poupravil údaj k převodovce. Jedná se o šestikvalt, typ S6-40 od firmy ZF, která se v letech 89-96 dávala do všech Corvett C4 s manuálem, nejen do ZR-1.
P.S. Určitě nebudu sám, kdo se přimlouvá za otestování téhle Omegy. Prosím, zkuste jí sehnat. Vím, že se objevovala na Legendách. ;-)

reagovat
krab
26. srpna 2018, 11:30
0

Myslim, že jsem jí taky někde už zahlídl a testoval jí jednou myslím Petr Hanke do EVO. ( ale jistej si nejsem, protože to taky mohl být překlad anglickýho testu EVO, už nevím...)

Jestli by jí někdo někomu svěřil do rukou, tak to bude velká frajeřina :) Ale nic není nemožné. Škoda, že už ty ceny jsou zase jinde než to bývávalo před nějakými deseti lety a já jsem na jejich inzerátama slintal na carandclassic.co.uk

beastar
26. srpna 2018, 12:05
0

Knightrider obdivuju tvoji znalost převodovek;) ale nejde vypsat typ převodovky na půl stránky. Kdyby se to takhle dělalo máš článek jak nabídku autodílů od kellyny.

Jinak ten test v Čr no moc tomu nevěřím. Tohle bylo zajímavý...

Knightrider
26. srpna 2018, 16:07
0

Ta moje znalost převodovek vychází z toho, že vím, co v autě mám. ;-)

Knightrider
26. srpna 2018, 16:09
0

Krab: Byl to stoprocentně český test, co jsem viděl já a docela nedávno, ale kdo ho dělal, už netuším.

Beny
26. srpna 2018, 16:39
0

Že by? :-)

Knightrider
26. srpna 2018, 18:09
0

Jó, to je ono. ;-)

beastar
26. srpna 2018, 18:38
0

No jo no.Oni ty supr amíci museji brát vlastně ty hrozný německý převodovky;)

Knightrider
26. srpna 2018, 20:28
0

Ona ta supr nemecka prevodovka je nejvetsi zlo v Corvette C4. Od C5 uz takovou chybu znova neudelali. Nastesti. Je hlucna, o jemnosti chodu taky nikdy neslysela a dily do toho nejsou zadny. Loni mne jeji totalni zadření stalo 100 tisic a malem jsme se kvuli tomu dost nehezky rozsekali na dalnici, kdyz jsme leteli po smyku se zablokovanyma kolama, takze ja uz zadnou nemeckou mrdku v aute nechci ani videt, pokud mozno.

Standa
27. srpna 2018, 07:22
0

Já jsem se nedávno svezl ve starší C4 s tím slavným manuálem 4+3 a vůbec mi to nepřišlo tak strašný, jak se traduje. To ZF naopak leckdo chválil, ale s ním jsem nejel.

Knightrider
27. srpna 2018, 08:27
0

Ja to mam obracene a naopak nemam zkusenosti s tou 4+3, ale ZF je obecne i na US Corvettich forech dost kritizovana za hlucnost a tezkej chod, jinak radi celkem presne, ale oproti Borg Warner T56, co je v C5, je to kram.

Knightrider
27. srpna 2018, 08:45
0

Ale zase abych byl objektivni, ve svoji dobe to asi spatna prevodovka nebyla. Holt je treba si uvedomit, ze C4 uz je dneska 35 let stary auto a i ta ZF je uz 30 let stara, takze dnesni optikou se na to divat neda. Nejvetsim problemem je dneska jeji servisovatelnost, protoze dily nejsou, zrovna tak spojka s dvouhmotovym setrvacnikem je problem za raketu a i pouzita ZF se vyvazuje zlatem. Takze kdybych dneska kupoval jiny auto, tak se budu sakra pídit po tom, jestli tam nejsou exoticky dily z Nemecka nebo jinejch blbejch zemi.

beastar
27. srpna 2018, 11:35
0

Exotický díly z Německa:D Ono je to podivný co sem takhle narychlo nastudoval. Dneska si na to lidi stěžujou. V 90s to asi zase tak strašný nebylo. Dokonce sem našel i nějaký upravený skříně jakože rejsing n wining stajl.

Knightrider
27. srpna 2018, 13:57
0

Upravený skříně většinou znamenaly, že to lidi vykuchali a zahodili do kopřiv a dali místo toho Tremec.

Jimi
26. srpna 2018, 12:14
0

Viděl jsem ji jednou v životě v 90-tkách, když s ní přijel brácha kámoše, co žije ve Vídni. Neskutečná motorárna a zvuk. Měl to krátce, na kšeft.

reagovat
Ji
Jiřina
26. srpna 2018, 21:12
0

Podle videa se mi nezdá šířka zadních pneu(proti diskům) a odklony zadních kol.Ale jinak moc pěkné auto.

reagovat
Caddy
29. srpna 2018, 15:13
1

Mam s tim autem svoji zkusenost. Asi takovou, ze jsem prosil majitele, at to neprehani, ze mam rodinu (chvili pote, co jsme na okresce ve dvou kilech predjeli v zatacce motorkare na zalehavacce...) :)) Dodnes me z toho mrazi, je to neskutecne peklo na kolech..ale zaroven hezke a pouzitelne :)

reagovat
Kryton2X4B-523P
30. srpna 2018, 17:10
0

Tohle auto zůstává mým vlhkým snem ;-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental Mark V 1979

Lincoln Continental

Mark V

210 000 Kč
cena
1979
rok výroby
117 koní
výkon
6 600 ccm
objem
Chrysler Pacifica  2007

Chrysler Pacifica

104 000 Kč
cena
2007
rok výroby
250 koní
výkon
3 500 ccm
objem
Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009

Dodge Avenger

2.0SXT VVT benzin

169 000 Kč
cena
2009
rok výroby
180 koní
výkon
2 000 ccm
objem
BMW Řada 5 528i 2000

BMW Řada 5

528i

60 000 Kč
cena
2000
rok výroby
190 koní
výkon
2 793 ccm
objem
Dodge Avenger SXT,VVT 2009

Dodge Avenger

SXT,VVT

180 000 Kč
cena
2009
rok výroby
160 koní
výkon
2 000 ccm
objem