načítám data...

Hvězda, vrtule a úprk před Sověty: Víte, co znamená logo vašeho auta? - část 2.

30. ledna 2019, 10:29 15 komentářů Zlo Kočka

Druhá výprava za nejslavnějšími logy nás zavede do Německa. Ať se vám to líbí, nebo ne, tady to vlastně všechno začalo.

zobrazit celou galerii: Hvězda, vrtule a úprk před Sověty: Víte, co znamená logo vašeho auta? - část 2.

Německo je zemí petrolheadům zaslíbenou. A to nejen v obrazném slova smyslu velebícím neomezenou rychlost na dálnicích, ale doslova. Obdiv k německým vozům máme zarytý pod kůží (ať hodí kamenem, kdo ani jako děcko netoužil po bavoráku), i když s ním více či méně úspěšně bojujeme. A málokterá válka je tak vleklá a nesmiřitelná jako spor mezi fanoušky Mercedesu a BMW. Není proto žádné překvapení, že loga německých automobilek patří k těm nejcennějším na světě.

Mercedes-Benz: A zrodila se hvězda

O nejlepších autech na světě si můžete myslet, co chcete, ale jedno prvenství značce Mercedes-Benz nikdo neupře. Mercedes, vlastně spíš Benz, je nejstarším fungujícím výrobcem osobních vozů na světě. Carl Benz založil svou společnost Benz & Cie už v roce 1883, Gottlieb Daimler pak Daimler-Motoren-Gesellschaft jen o sedm let později. Po Daimlerově smrti v roce 1900 převzal otěže firmy vrchní konstruktér Wilhelm Maybach a s nimi i přízeň automobilového nadšence Emila Jellineka, který s Daimlerem spolupracoval na vývoji modelu Daimler Phoenix, prvního čtyřválcového motoru na světě.

Jellinek měl nejen nápady, ale i dost peněz na to, aby si u Maybacha ‚objednal‘ závodní auto, které by neslo jméno jeho tehdy jedenáctileté dcery Mercedes. Model Mercedes 35hp – považovaný za první skutečný automobil – poprvé zazářil na závodě v Nice a měl takový úspěch, že se Maybach rozhodl jméno použít pro celou automobilovou produkci společnosti Daimler.

V Daimlerově rodině má původ i slavná hvězda. Podle vyprávění Daimlerových synů Paula a Adolfa se poprvé objevila roku 1872 na pohlednici, kterou Gottlieb poslal své manželce. Na fotografii města Deutz, v němž pracoval, použil Daimler symbol k označení místa svého domu. K tomu připsal, že “jednoho dne bude šťastná hvězda zářit nad jeho průmyslovým impériem”. Nejvyšší ambice má Mercedes očividně v genech…
Nakolik se jedná o romantickou báchorku upletenou pro potřeby marketingu, se už dnes těžko dozvíme, Alfredovi von Kaulla, řediteli dozorčí rady v každém případě připadala dost dobrá na to, aby v roce 1909 protlačil hvězdu jako ideální logo pro osobní auta značky Mercedes. Hvězda symbolizující použití Daimlerových motorů ve vzduchu, na zemi i na moři přetrvala i po sloučení s Daimlerovým hlavním konkurentem, společností Benz. V poválečném Německu se utahovaly opasky, kde se dalo, a podělit se o náklady na vývoj a výrobu přišlo vhod oběma hráčům. V roce 1926 tak vznikla nová společnost Daimler-Benz AG a došlo i ke sloučení jejich znaků – Daimlerovy hvězdy a Benzova vavřínového věnce.

Trochu překvapivé je, že logo společnosti Daimler v historii Mercedesu téměř nefiguruje (narozdíl od názvu společnosti, který se ve znění Daimler AG dochoval dodnes). Používalo se téměř výhradně v Británii na vozech společnosti Daimler Motor Company. Její příběh se s ,původním´ Daimlerem protíná jen na samém počátku, kdy Frederick Richard Simms koupil od Gottlieba Daimlera práva na výrobu motorů a design. 

 

BMW: Velký automobilový hoax

Napínavá zápletka kolem modrobílé vrtule před časem prolétla médii, přímo v BMW k ní dokonce vzniklo edukativní video, takže možná už všechno znáte. V takovém případě klidně přeskočte až ke komentářům, kde mi můžete napsat, co si myslíte o včerejších novinách. Přesto historka k původu loga patří, a tím pádem patří i sem.

Kromě nudných strejců, kteří logo vždycky považovali za parafrázi na bavorský státní znak, existovala řadu let velká skupina lidí, kteří ho spojovali s leteckou minulostí firmy. Přezdívka ‚modrobílá vrtule‘ přece mluví za  všechno. A pokud by to nestačilo, stvrzují teorii dobové reklamní materiály:

Nebo ne? Logo BMW existuje prakticky beze změny více než sto let, poprvé ho nechal registrovat v roce 1917 Franz Josef Popp, majitel společnosti Rapp Motorenwerke, společně s názvem Bayerische Motoren Werke. Popp se chystal vtrhnout na rostoucí automobilový trh a potřeboval pro svou novou společnost jedinečnou identitu, aby ji odlišil od firmy Rapp, vyrábějící letecké motory. Vzhledem k podobě loga Rapp Motorenwerke –

– je jasné, že pro inspiraci nešel daleko. Pouze vyměnil koníka za rozčtvrcený kruh v barvách bavorského státního znaku. Logo bylo zprvu průmyslovým úřadem zamítnuto, protože používat státní symboly pro účely marketingu zákon zapovídal. Navrhovatelé se bránili tím, že obrázek nemá žádné heraldické kořeny, pro jistotu však v dalším návrhu obrátili pozici modré a bílé barvy. Dávné popření heraldických konotací si zřejmě značka nesla ve své auře dál, a tak přišlo dodatečné vysvětlení v podobě roztočené vrtule vhod.    

Modré letadýlko se objevilo na reklamních materiálech značky v roce 1929, kdy BMW uzavřelo smlouvu o výrobní licenci na hvězdicový letecký motor Pratt & Whitney. Byl to veliký úspěch s odpovídající mediální kampaní. Rozšíření reklamního vizuálu definitivně dovršilo vrtulovou mystifikaci, která byla představiteli značky oficiálně vysvětlena až v roce 2010. 

Logo BMW je zajímavé nejen tím, že existuje více než století v téměř nezměněné podobě (patkový font byl vyměněn za nepatkový, ustoupilo se od zlatého zbarvení písmen a rámečků a lehce se měnil odstín modré), ale také tím, že se řadí mezi světovou první desítku nejznámějších znaků současnosti. 

 

Audi: Konec dvoutaktů v Západním Německu

August Horch byl podnikavý pán. V automobilce Carla Benze to dotáhl až na ředitele oddělení konstrukce motorů, načež si založil vlastní firmu A. Horch & Cie., která vyráběla spolehlivé a na svou dobu luxusní vozy. Po čase se však firma dostala do finančních potíží. Neshody propukly i v představenstvu a dozorčí radě a vyeskalovaly až k odchodu pana zakladatele. Místo aby se vydal se svěšenými rameny na úřad práce, založil si herr Horch roku 1910 firmu novou – samozřejmě na auta. Tentokrát už ji však nemohl pojmenovat po sobě, neboť původní společnost stále existovala a název měla registrován jako ochrannou známku, uchýlil se proto k jednoduchému, ale účinnému triku, který v marketingu frčí i dnes – své jméno přeložil do cizího jazyka, konkrétně do latiny. Tak vznikla značka “Slyš!” neboli Audi s logem připomínajícím velkou jedničku.

Na čtyři kroužky pro drahoušky si ale musela počkat ještě více než dvacet let a August sám se jich v pozici ředitele již nedočkal. Krátce předtím totiž opustil i svou druhou firmu, kterou v dobách krize prodal  Skaftemu Rasmussenovi – zakladateli DKW.

Doba byla zlá a prodeji automobilů se nedařilo tak nějak obecně.  Výrobci tak byli čím dál zadluženější a závislejší na Státní saské bance, jež zaujímala pozici největšího věřitele. V okamžiku, kdy se banka rozhodla své pohledávky konsolidovat, se všem zúčastněným zdálo jako nejlepší možnost zkonsolidovat i zadlužené firmy. Pod ochrannou střechu nově vzniklého subjektu Auto Union a.s. byly roku 1932 nahnány skomírající firmy Horch a Wanderer společně s Audi a DKW. Poslední dvě jmenované byly “sežrány” pouze formálně, neboť Rasmussenovo impérium naopak vzkvétalo, hlavně díky včasnému přešaltování z luxusních korábů na malá vozidla s dvoutaktními motory. Čtyři kruhy symbolizující svornost, rovnost, bratrství a neúprosný zákon kapitalismu představovaly logo Auto Union – druhého největšího koncernu na výrobu motorových vozidel na území Německa se sídlem v Chemnitzu. Každá ze čtyř bratrských firem měla přidělenou oblast působnosti – DKW zůstaly motorky a malé automobily, střední třídu obdržel Wanderer, Audi dostalo to, čemuž dnes říkáme vyšší střední třída, a Horch pokračoval v produkci luxusních automobilů. Spojení čtyř kruhů se značkou Audi je stále v nedohlednu…

Po válce přišlo nevyhnutelné. Fabrika v Chemnitzu byla znárodněna a rozebrána na tvarovky do papalášských zahradních chodníčků, jméno Auto Union vymazáno z obchodního registru. Skupina vedoucích pracovníků rychle přesídlila do Bavorska, aby unikli budovatelskému úsilí Sovětského svazu, a založila si zde vlastní Auto Union s blackjackem a sociálními pracovnicemi. Správně hádáte, že k tomu došlo ve městě Ingolstadt. Dalších téměř dvacet let vyráběla zdejší továrna staré dobré motorky a dvoutaktní malá auta DKW, na vývoj novinek se nedostávalo kapitálu. Až v roce 1965 bylo slavnostně představeno první skutečné Audi s přídomkem 75.

Dvoutaktní auta tím v Západním Německu definitivně skončila na znamení díků za toto požehnání zmizela ze světa dvoustopých vozidel i značka DKW. Těžko říct, zda by první Audi kdy spatřilo světlo světa, nebýt koncernu Volkswagen, který se o pouhý rok dříve stal majoritním vlastníkem Auto Union. A pokud nezemřeli, žijí spolu šťastně dodnes.

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ratan groch
30. ledna 2019, 16:41
0

Vyborne citanie, dakujem...

reagovat
Safa
30. ledna 2019, 19:26
1

Ta hvězda Mercedesu není zaměřovač? Ach ten život v omylu... :o)

reagovat
vonkreuz
30. ledna 2019, 20:52
0

Zaměřovač se jmenoval ReVi, ale až ten druhoválečný. Prvoválečný byl spíše nitkový křížový vetknutý do kruhu.

Kuře
30. ledna 2019, 23:10
0

Safo a to ještě počkej, až v příštím díle vysvětlí, co ve skutečnosti je logo Renaultu. To bude teprve zklamání...:)

beastar
31. ledna 2019, 03:45
0

Současný logo Renaultu je diamant a historicky to neni původní logo. Mimochodem kosočtverec jako pi*u stejně velká část světa ani nepochopí :))

Standa
31. ledna 2019, 07:27
0

Já myslím, že logo Renaultu takhle chápe dost velká část světa minimálně od doby, kdy to zmínil Jezza v TG. A byla i reklama

Fa
Fandatik
31. ledna 2019, 08:29
2

A tobě někdy ten zaměřovač fungoval? Už Maňas prohlásil, že kdyby neotevřel dveře, tak dotyčnou nedostali

ro
rock
31. ledna 2019, 11:32
0

"Současný logo Renaultu je diamant"

Hmm... postupem času jim samospádem vykrystalizoval nějaký tvar loga, tak na něj přilepili nálepku diamant. Ale uznávám, že "stylizovaná mřížka klaksonu" v sobě nemá dost romantiky a prodává se to blbě.

beastar
31. ledna 2019, 13:38
0

Ok tak část světa. Mimochodem jaká byla sledovanost TG? 2 až 3 miliardy lidí třeba? Že ne? Tak nic;)

Fa
Fandatik
31. ledna 2019, 19:38
0

Tak TG oficiálně sledovalo 5-7mio lidí v premiéře. Celkově se uvádí více jak 350 milionů. Obyvatel EU je lehce přes 500 milionů (včetně dětí, stařečků, atd) Dál je velice populární v Austrálii, Číně, Korei, Rusku, USA (kde mají i svoje mutace). Toto jsou skvělá čísla a každý kdo viděl, může dál ovlivnit masy jen tím, že bude o značce Renaultu jako u dámském přirození mluvit.
Takže ano, skoro celý automobilová svět vidí Renault jako kunu.

beastar
31. ledna 2019, 21:05
0

A kolik má svět obyvatel:)) ? Jako dobře je to kravina takže to tady snad neni nutny analyzovat. V tomhle jsou Češi jedni z největších pubertálně zastydlích idiotů takže tady to tak bude vidět každý. V tom světě to ani přes nesporný vliv Džeremyho a jeho krů anglánů co žerou magi v kostkách a říkaj tomu národní kuchyně nebude zase tak slavný. Sorry m8.

beastar
01. února 2019, 16:39
1

Nechtěl sem to řešit. Ale dneska najednou při náhodném projetí přes Lukačevičův ráj. A tady tohle co dost podkopává naivní tvrzení, že pořad typu TG ovlivňuje masy (i nemotoristy respespektive nefanoušky). Respektive jeho jeden díl a jistý plk od Džeremyho jehož kariéra už tou dobou měla končit...

https://www.stream.cz/jak-nas-vidi-svet/10029699-cizinci-hadaji-vyznam-symbolu-odhali-nekdo-z-nich-vyznam-kosoctverce?rss&dop-ab-variant=2&seq-no=1

Myslim že vzorek ze světa je tam slušnej.... Oni nejen že by to pro ně nic nesojovala s Renaultem oni dokonce ani neznají ten význam toho symbolu v tom našem světle....
-
Komentář upraven 1. 2. 2019, 16:39:56
-
Komentář upraven 1. 2. 2019, 16:40:31

Fa
Fandatik
31. ledna 2019, 08:27
0

"Mercedes, vlastně spíš Benz, je nejstarším fungujícím výrobcem osobních vozů na světě." tato věta je trochu zavádějící, protože Opel i Peugeot jsou fungujícím výrobcem osobních automobilů a jsou starší než MB. Každopádně se článek četl jedním dechem.

reagovat
Zlo Kočka
31. ledna 2019, 09:56
0

Ono je to historicky komplikované :). Peugeot je sice starší "firma" než Benz, ale první auto se spalovacím motorem uvedl o čtyři roky později než Benz Velo. A použil v něm Daimlerův motor :). Opel je podobný případ.

Fa
Fandatik
31. ledna 2019, 11:12
0

Jasně, tak jsem to myslel. Ono jsem chvíli přemýšlel, jak by ta věta mohla znít. A bylo by to hrozně kostrbaté.
On ten Daimlerův motor byl vlastně vykraden Ottův, ještě s Maybachem odcházeli od Otta. A kdysi jsem někde četl, že právě to byl trochu problém u patentového řízení. Ale už to nemůžu dohledat.
Celkově je ta historie hrozně zajímavá. Navíc, když na stejném cíli pracovalo nezávislé tolik lidí s podobnými výsledky. A třeba krom pár měsíců ve vývoji i štěstí na finance, atd. rozhodovalo o úspěchu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016

Ford Mustang

3.7 V6

609 900 Kč
cena
2016
rok výroby
227 koní
výkon
3 690 ccm
objem
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993

Ford Mustang

SN 3.8 v6 1993-1998

85 000 Kč
cena
1993
rok výroby
142 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006

Buick Rendezvous

CXL, BK26, KOMBI

60 000 Kč
cena
2006
rok výroby
145 koní
výkon
3 499 ccm
objem
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996

Citroën XM

3,0 V6 Exclusive

59 000 Kč
cena
1996
rok výroby
167 koní
výkon
3 000 ccm
objem
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990

Mazda MX-5

Miata - 1,8 kompresor

180 000 Kč
cena
1990
rok výroby
160 koní
výkon
1 840 ccm
objem