načítám data...

Legendy minulosti: Toyota 2000GT

04. března 2017, 08:32 9 komentářů Daniel Borský

Legendární Toyota ze druhé poloviny šedesátých let ukázala, že Japonci umí vytvořit fascinující automobil. Nedoceněná ikona.

zobrazit celou galerii: Legendy minulosti: Toyota 2000GT

Když se člověk podívá na aktuální modelovou řadu Toyoty, asi by netipoval, že právě tahle automobilka dala Japonsku první supersport. Dnes můžeme v její nabídce najít všelijaké crossovery, vcelku nudné sedany, nekompromisní offroady a všudypřítomné hybridy. Co se sportovních aut týče, máme tu skvělou GT86 a… dál nic. Ty tam jsou časy bláznivé MR2, úctyhodné Celicy a fascinující Supry. Trochu škoda, nemyslíte? Doufejme, že se blýská na lepší časy. GT86 dostala omlazující facelift, nová Supra klepe už pomalu na dveře a tajně se modlíme, aby se do sériové výroby dostal také sympatický koncept S-FR. To všechno je hudbou budoucnosti a jistě budeme držet palce, aby tyhle plány dopadly dobře. Nás ovšem bude dnes zajímat minulost. Podíváme se do historie, kdy se Toyota teprve drala na výsluní. K získání pozornosti je potřeba vytvořit něco výjimečného, tak zvaný imagemaker. Toyotě se takový vůz podařilo vytvořit koncem šedesátých let a byl to impozantní stroj. James Bond by mohl vyprávět… 

Ano, pochopili jste správně, dnes bude řeč o Toyotě 2000GT, prvním japonském supersportu a také aktuálně nejdražším asijském autě. Naposledy se totiž tahle malá Toyota vydražila za těžko uvěřitelných 1,2 milionů dolarů. Veřejnosti se tahle kráska ukázala poprvé v roce 1965, na Tokijském autosalonu. Do výroby se dostala o dva roky později. Poměrně zajímavé je pozadí vzniku celé 2000GT. Původně šlo o společný projekt Nissanu a Yamahy. Nissan měl v úmyslu přivézt na svět nové sportovní auto jako náhradu za Fairlady a Yamaha měla správné know-how. Původní návrh designoval legendární Albrecht von Goertz, který nakreslil mimo jiné BMW 507 a vše vypadalo dobře. Nakonec to dopadlo úplně jinak. Po neshodách mezi oběma značkami z projektu vycouval Nissan a Yamaha se rozhodla nabídnout celý vůz Toyotě k dopracování. Ta se toho velmi ráda ujala. Finální vzhled dostal na starost Satoru Nozaki a byla to skvělá volba. 2000GT vypadá jednoduše úchvatně. Na obrázku budí svalnatá karoserie respekt, ve skutečnosti je však celý vůz neuvěřitelně kompaktní a subtilní. Sto šedesát centimetrů na šířku a pouhých sto šestnáct na výšku jsou rozměry připomínající spíš šlapací autíčko než sportovní auto. Snad jen délka 417 cm ji řadí mezi dospělá auta. Celkový design jistě nezapře inspiraci ve Velké Británii. Na první pohled je jasná podobnost s Jaguarem E-Type, čímž se Nozaki nikdy netajil. Zajímavostí v designu jsou přední výklopné světlomety. Původně tam neměly být, ale Toyota chtěla prodávat 2000GT také v Americe. Kalifornské předpisy vyžadovaly umístění světel ve výšce 61 cm a to nizoučká Toyota nemohla splnit. Jako nejjednodušší řešení se ukázalo použití mrkaček.  

Pozitivní ohlasy sbírala 2000GT nejenom díky designu, ale také svými jízdními vlastnostmi. Vývojový tým, poháněný správnou japonskou ctižádostí, si předsevzal, že vytvoří výjimečné sportovní auto. Nakoupili Lotus Elan, MGB, E-Type, Triumph TR2 a Porsche 911. Ty pak zkoumali a rozebírali do posledního šroubku. Učili se jak postavit skvělé auto. Od prvního představení vozu do spuštění sériové výroby uběhly dva roky. Po celou tu dobu byla 2000GT podrobována tvrdým testům a zkouškám. A vyplatilo se. Supersportovní Toyota prý jezdila skvěle. Pod dlouhou kapotou pracovala dvoulitrová řadová šestka se dvěma vačkami a třemi karburátory. Maximální výkon se vyšplhal až na 152 koní, což 1250 kg těžkému autu zajistilo nejvyšší rychlost 220 km/h a sprint z nuly na sto za přibližně 8,5s. To nebyly špatné hodnoty na rok 1967, že? Motor vycházel z velkého modelu Crown, pro potřeby 2000GT jej upravili motoráři z Yamahy. Později přišla ještě jednovačková dvatrojka s o něco nižším výkonem, ale vyšším točivým momentem. Těch se ovšem vyrobilo pouhých 9 kusů. Výkon putoval na zadní kola skrze pětistupňový manuál, pro USA byl volitelné výbavě také třístupňový automat. Nechyběl ani samosvor. Výbava byla také velmi slušná a zahrnovala kotoučové brzdy, rádio, dřevo v interiéru a pro americkou verzi také klimatizaci. Na první pohled to zní jako skvělá nabídka, tak v čem byl problém? 

Jak už to tak bývá, mnoho výjimečných aut zůstane ve své době nepochopeno a skončí velkým komerčním neúspěchem. Podobný osud potkal i 2000GT. Vyrobeno bylo pouhopouhých 351 kusů, z toho jen 62 s volantem na levé straně. I kvůli tomu je dnes tohle japonské kupé tak ceněné. Základním kamenem neúspěchu 2000GT se ukázala býti cenovka. Toyota byla dražší než Jaguar E-Type či Porsche 911 a především lidé v Americe neviděli důvod, proč by si měli připlácet za neznámé japonské auto. Velká škoda. Jo a chcete vědět jak to bylo s tím Jamesem Bondem? Toyota 2000GT si zahrála hlavní roli ve filmu ,Žiješ jenom dvakrát'. Pokud ten film znáte, jistě si vzpomínáte, že filmová 2000GT byla bez střechy. Proč tedy v článku mluvíme pouze o kupé? Dekapitovaná 2000GT vznikla pouze pro potřeby filmu, protože Sean Connery byl kus chlapa a do kupé se nevešel. Původně bylo v plánu udělat jen targu, ale z toho sešlo, protože Seanovi vyčnívala polovina hlavy z auta. U roadsteru to nebylo tak viditelné a rušivé, a proto nakonec zvítězila tato varianta.  

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
04. března 2017, 13:36
0

Pro mě jedno z nejkrásnějších aut historie :)

reagovat
Chosé
04. března 2017, 16:18
1

Krásné auto, co k tomu dodat. Téma "Legendy minulosti" se mi začíná líbit čím dál více. :)

reagovat
Hu
Hustodrak
04. března 2017, 17:14
2

Tyhle příběhy mě fascinují. Tady je jich tolik, že jsem na podporu redakci objednal tričko. Díky

reagovat
Knightrider
04. března 2017, 19:46
0

Tohle auto je nadherny zvenku i zevnitr. Je to opravdu to nejlepsi, co kdy z Japonska vyjelo. Nic jinyho nema takhle krasny tvary.

reagovat
PeterLuk
04. března 2017, 20:22
0

Tie zrkadlá na blatníkoch sú krásna vec.

reagovat
HT
HT
04. března 2017, 21:22
0

Jeslti mě něco vždy fascinovalo tak, ře navzdory raritnosti je jich na každém slušném auto srazu v Japonsku alespoň pět :D

reagovat
GanGreen
05. března 2017, 10:46
0

Supr článek páni, díky za něj! a historka s Bondem mě fakt pobavila :) možná jste měli zařadit i fotku s otevřenejma kukadlama, vypadá pak až "roztomile" smutně :D

reagovat
jc
06. března 2017, 14:15
0

Tohle je velka parada. A s BRZ na dvore mam pocit, jako bych kousek ty parady mel doma. Kdyz se clovek zameri na detaily, tak jich par najde...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

MG ZS X-Power bodykit 2005

MG ZS

X-Power bodykit

69 900 Kč
cena
2005
rok výroby
111 koní
výkon
1 994 ccm
objem
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014

Ford Mondeo

2.0TDCi, 103kW

232 000 Kč
cena
2014
rok výroby
103 koní
výkon
2 000 ccm
objem
Chevrolet Camaro Y87 power pack, V6 3.8, 2000 2000

Chevrolet Camaro

Y87 power pack, V6 3.8, 2000

85 000 Kč
cena
2000
rok výroby
200 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Ford Mustang  2004

Ford Mustang

160 000 Kč
cena
2004
rok výroby
190 koní
výkon
3 908 ccm
objem
Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem