načítám data...

Kulatá dokonalost aneb máme rádi kruháky

25. května 2017, 07:22 27 komentářů Adam Forman

Hospodské moudro praví, že za řepku a kruhové objezdy může Evropská Unie. Mají vůbec ďáblovy kruhy nějaký užitek?

zobrazit celou galerii: Kulatá dokonalost aneb máme rádi kruháky

Pokud si ještě pamatujete uvaděče ve státní televizi a vaše první auto bylo vybaveno manuálním sytičem, jistě vám neušlo, nakolik se naše silnice za poslední dvě dekády proměnily. V místech, kde se za rodnou vsí pokojně pásly srny, dnes vede čtyřproudý obchvat a z center měst pomalu zmizely semafory. Namísto nich (semaforů i srn) se nastěhovaly podivné kulaté křižovatky s ostrůvky uprostřed. Kde kdysi řidiči jeli nerušeně po hlavní silnici, musí motoristé kroužit a k dovršení všeho zla proťaly silnice přemnožené zebry. Jízda už není, co bývala, do vedlejšího města jedeme o deset minut déle a z kdysi příjemné projížďky dnes cítíte zmar a tíživou nudu. Svět se zmenšil a zešedl. Nebo se na to všechno díváme špatně? Co když jsou kruhové objezdy ve skutečnosti dobré a my jim křivdíme?

Fašisti z EU

Oblíbené moudro praví, že nebýt Evropské Unie, byly by u nás kruhové objezdy (správně okružní křižovatky) jen milou výstředností. Vlastně na tom něco bude. První pokusy o zavedení kruháku jsou staré jako automobil samotný. Původně se na prvních kusech vystavěných v Británii jezdilo oběma směry, což se brzy ukázalo být nebezpečné. Záhy se ustanovilo objíždění v jediném směru. Oproti dnešním zvyklostem tehdy dávaly vozy na prstenci přednost vozům do křižovatky vjíždějícím. Převedeno na naše zvyklosti tedy platila přednost zprava (nebýt potřeby Britů dopravovat se po špatné straně vozovky). Do celé záležitosti se dokonce v roce 1968 vložila Organizace Spojených Národů, aby ustanovila právo přednosti zprava na okružní křižovatce. Jenže Němci nesouhlasili. Tvrdohlavě na každém přípoji upravovali přednosti značkami až, se Evropa přizpůsobila. Po vstupu České republiky do EU jsme se zavázali snížit nehodovost na našich silnicích, srazit emise vypouštěné silniční dopravou a méně zatěžovat životní prostředí prachovými a světelnými emisemi. Vznikly stovky studií a jejich výsledek dnes můžeme obdivovat na každé druhé křižovatce. Zrodily se kruháky.

Jsou vážně lepší?

„Blbej kruhák! Tady se přece vždycky jezdilo rovně, tak proč to sakra měněj?“ Pokud vás někdy někam vezl starší příbuzný, určitě jste tuto větu slyšeli nejméně stokrát. Obvykle následuje výčet důvodů, proč je nové uspořádání špatné, takže rovnou mohu přejít k výhodám.

Bezpečnost především

Největším přínosem ostrůvku uprostřed je nutnost před objezdem zpomalit. Většina tragických následků dopravních nehod vyplývá z vysoké rychlosti. Tedy ne že bych byl dopravní fašista, co všude vylepuje třicítky a za každý buk staví radar. Ačkoliv dopravní nehodě nejčastěji předchází nedání přednosti v jízdě, je to právě cestovní rychlost, která má hrozivé dopady na rozsah zranění. Pokud pojedete po hlavní silnici, kterou v pravém úhlu přetíná vedlejší silnice, nemáte důvod zpomalovat. Máte přednost a většina řidičů tak pojede kolem rychlostního limitu. Pokud se z vedlejší silnice vynoří nečekaný zmatený motorista, zpravidla dojde k bočnímu nárazu na prostor posádky. V obci se tak stane rychlostí 50 km/h, mimo obec klidně tempem ostřejším. Vzhledem k průměrnému stáří vozového parku v našich končinách, které se pohybuje nad 13 let, vás bezprostředně po srážce navštíví pracovníci letecké záchranné služby. Nyní si představte situaci na kruhovém objezdu. Před kruhovým objezdem jste nuceni zpomalit a zkontrolovat, zda je ne jeho prstenci volno. Po nájezdu se pohybujete zpravidla do 30 km/h a jediné místo, ze kterého vám může někdo vjet do cesty je pouze následující přípoj. Pokud vám tedy nepozorný motorista nedá přednost, budete vědět, odkud se vynoří. Stejně jako vy, i on bude nucen před nájezdem na okružní křižovatku zpomalit. Ke kolizi tak dojde v rychlostech bezpečně do 50 km/h (pokud tedy nad vozem neztratíte kontrolu). Další výraznou odchylkou oproti srážce na konvenční křižovatce je úhel srážky a bod nárazu. Nájezdy na prstenec bývají v ostrém úhlu a tak na místo deformace prostoru posádky kolmou silou dojde k pomačkání plechů a síly, které by jinak drtily stehenní kosti, spolu vytahují oba automobily směrem od středu kruhového objezdu. Nezanedbatelnou výhodu pak představuje možnost strhnout vůz ke středu ostrůvku. Na klasické křižovatce ve tvaru + máte na výběr mezi chodníkem a protisměrem.

Není do čeho bourat

Právě onen výběr, do čeho nabouráte je hlavní devízou kruháků. Každá křižovatka má tři typy míjení (viz obrázek). V principu buď protínáte dráhu jiného vozu, připojujete se k jeho směru jízdy, anebo se z něj odpojujete. Nejnebezpečnější z logiky věci jsou ony křižné body, jelikož vás nutí sledovat dění mimo vaši zamýšlenou dráhu. Nejobyčejnější křižovatka má 16 křižných bodů, 8 připojovacích a 8 odpojovacích. Oproti tomu alternativa v podobě klasického ‚rondelu‘ má připojovací body čtyři, odpojovací také čtyři a křižným bodem pro jistotu nedisponuje vůbec. Zkrátka sledujete svůj pruh, zda se do něj můžete připojit a zda ho můžete opustit. Návštěva z boku tak (až na podnikavce s terénními ambicemi) nehrozí.

Situace se na klasické křižovatce zkomplikuje, jen co kromě automobilů začneme registrovat chodce, cyklisty a autobusy. Zatímco cyklista odbočující doleva, odhodlaný chodec skrytý za proudící dopravou, případně třínápravový trolejbus představují na klasické křižovatce značné riziko, na kruhovém objezdu se nechovají jinak než automobily. Tedy za předpokladu, že takový cyklista tuší, jak se okružní křižovatka používá.

Rychlostní oxymóron

Když už víme, že kruhák je záležitost bezpečná, uhoďme na jejich dopravní propustnost. Populární názor praví, že kruháky zpomalují dopravu. Faktem je, že ji naopak zrychlují. Jednoduchá okružní křižovatka s prstencem z jediného pruhu dokáže zefektivnit dopravu oproti klasické křižovatce průměrně o pětinu. Tj. o pětinu kratší čekání, o pětinu méně vozů musí zastavit atd. [1] Proč tedy ještě používáme semafory a přednosti zprava? Zjednodušeně řečeno nemá smysl brzdit hlavní dopravní tepnu kvůli snadnějšímu připojování z vedlejší silnice. Jde tedy o nepoměr vytíženosti křížících se silnic. Pokud tedy neprotínáme státovku polňačkou, po které projede dvakrát v červenci traktor, mívá konstrukce rondelů zpravidla význam. Do konkrétních čísel se pustili výzkumy z celého svět a i jinak konzervativní Američané seznali, že budoucnost patří kruhákům. Z jejich statistik vyplývá i nižší zatížení pro životní prostředí. Výměna semaforů za kulaté ostrůvky při jejich zkoumání omezila škodlivé emise přibližně o 30% a ušetřila řidičům až 34% paliva.[2] V čem tedy spočívá ono kouzlo? Odpovědí je jednoduše plynulost. Připojování a opouštění jízdních pruhů lze praktikovat hladce a ačkoliv je řidič nucen nejdříve zpomalit, nemusí zcela zastavit. Dokonce i v případě totálního dopravního kolapsu se okružní křižovatka pomalu posunuje, zatímco na konvenčním křížení budete jen marně čekat, až vám někdo v protisměru poskytne prostor pro odbočení.

Kulatá dokonalost

Ještě než se na můj kratičký textový výpotek snese vlna oslavných zpěvů, elegií a návrhů na rozšíření mého portfolia o texty o zahradnictví a chování domácích mazlíčků, rád bych připomenul, že kruhák není zcela univerzální odpovědí. Mnohem bezpečnější mimoúrovňové křižovatky jsou bohužel hrozivě drahé a hodí se snad jen na dálnice a obchvaty hlavních měst. Stejně tak nemá smysl nacpat parodii na ostrůvek na místo, kam se nic jiného než klasická křižovatka prostě nevejde. Stejně tak není moc dobrý nápad stavět rondel do města s centrálně řízenou dopravou. V nedaleké autonomní budoucnosti se dost možná budou všechny dnes tak masově zaváděné objezdy rušit, ale prozatím je onen euro-rondel tím nejlepším, co na vytíženou křižovatku lze postavit.

 

1: Retting, R.A.; Luttrell, G.; and Russell, E.R. 2002. Public opinion and traffic flow impacts of newly installed modern roundabouts in the United States. ITE Journal 72:30-32,37

Retting, R.A.; Mandavilli, S.; Russell, E.R.; and McCartt, A.T. 2006. Roundabouts, traffic flow and public opinion. Traffic Engineering and Control 47(7):268-72.

2: Hu, W.; McCartt, A.T.; Jermakian, J.S.; and Mandavilli, S. 2013. Public opinion, traffic performance, the environment, and safety after the construction of double-lane roundabouts. Arlington, VA: Insurance Institute for Highway Safety.

Várhelyi, A. 2002. The effects of small roundabouts on emissions and fuel consumption: a case study. Transportation Research Part D: Transport and Environment 7(1):65-71

Niittymäki, J. and Höglund P.G. 1999. Estimating vehicle emissions and air pollution related to driving patterns and traffic calming. Presented at the Urban Transport Systems Conference, Lund, Sweden


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Sh
Shirako
25. května 2017, 08:41
2

Já bych řekl že většina "hatů" se nesnáší na kruháče, které jsou v místech s rovnoměrnou dopravou na všech příjezdech, ale na ty, které vedou od nikud, nikam, připojuje se na silnici 1,2. třídy polňačka pomocí kruháku apod.
Tam je ten hlavní problém.

reagovat
H_F
25. května 2017, 18:58
0

presne, staci sjet ve francii z placene dalnice na okresku, kterou kazdy kilometr pretina kruhac z uzke skoropolnacky.. clovek se jeste rad na zpoplatnenou dalnici vrati

Matěj Podhorský
25. května 2017, 20:38
0

A na těch samých silnicích jsou taky retardery, všude. Kruhové objezdy jsou teda ten menší problém. I přesto všechno se tam vůbec nejezdí špatně.

peca
25. května 2017, 08:42
0

Kruhac je mocny vynalez, jen ho umet spravne pouzivat. Bohuzel bych rekl, ze tak tretina kruhacu u nas je spatne. Bud maji moc maly prumer, takze se tam ma problem vytocit kdejaky nakladak, nebo ho postavi tak, ze vsichni jedou jednim vjezdem a jednim vyjezdem a ostatni konci nekde v tovarne nebo poli.
Nejhorsi ale je, ze kdyz si na to clovek zvykne a dojede pak treba do Anglie nebo Irska, jede pak kruhac protismerem (ano, vlastni zkusenost :-D)

reagovat
GanGreen
26. května 2017, 04:20
0

Kdyz sem jedno leto makal v anglii tak jsem je taky jezdil v protismeru... Nastesti jen na kole a vzdy bez nehody :-D

Pochtli
25. května 2017, 08:48
0

Podle mě je jejich přínos jen ve dvou věcech - menší pravděpodobnost vážnější havárky a větší šance na vjetí u silně asymetricky vytížených křižovatek (typicky hlavní silnice silně vytížená a z vedlejší se dá proto zařadit horko těžko).

U silně vytížených křižovatek ze všech směrů kruhák nepomůže a oproti semaforům dopravu značně zaseká (typický příklad jsou kruháky v Brně Slatině). A pak jsou kruháky, kde je jejich použití silně diskutabilní - třeba ty v polích mezi Hustopečemi a Břeclaví - mizivý provoz z vedlejších silnic. Jediný mně známý zrušený kruhák je ten u Lipůvky, kde je po přeznačení křižovatky poznat mnohem plynulejší provoz.

reagovat
Vo
Vojta101
25. května 2017, 08:51
0

Loni v létě jsem byl svým autem v Anglii a tam jsou kruháky ještě častější než u nás, ale jsou opravdu funkční. Bliká se při jízdě po kruháči a při výjezdu buď vůbec nebo mohu doleva. Přijde mi to jasnější, protože jasně vidím, že ten kdo jede po kruháči, jestli pokračuje či ne, místo toho u nás se často zapomíná blikat na výjezdu a člověk pak jak trouba čeká.. Další dobrou věcí je, že pokud chci jet prvním výjezdem, cpu se doleva (z pohledu levostranného provozu), pokud chci na další výjezdy, jsem vpravo. Některé objezdy mají i více pruhů a spirálovitě člověka vyvezou přesně na onen výjezd. To by mělo fungovat i u nás na víceproudých objezdech, leč lidi to neumí.. a není to na nich ani namalováno. Plusem pak je, že v Anglii se orientujete podle čísla silnice, což je výrazně snažší než hledat kam vede. Na některých klasických T křižovatkách mají uprostřed malý puntík a už je to taky kruháč, naproti tomu třeba v Nymburce udělali dočasný z asi 20ti puntíků a lidi nejsou schopni po něm jezdit plynule, moc se ani nedá...

reagovat
Londoner
25. května 2017, 12:53
0

Jo vetsinou to tady (UK) funguje dobre, hlavne se mi libi blikani uz na prijezdu ke kruhaci, takze vsichni videj kde (zhruba - pokud ma vice nez 4 vyjezdy) budu odbocovat. Ale co me neskutecne sere jsou ridicky (ano, jsou to v 99% zensky- chlapa jsem zazil jen jednoho) ktery berou kruhac jako normalni neznacenou krizovatku, takze tam pekne dojedou, zastavej, daj pro jistotu vsem prijizdejicim prednost a pak v klidku jedou - no co stejne nemaj celej den co delat, tak maj pohodu!

Michal88
25. května 2017, 09:07
0

Kruháky jsou, řekl bych, super vynález, ale jak říkají klucí, záleží, kde a jak se postaví. Například v Táboře a okolí jsou minimálně 4 kruháky z osmi na přesdržku. Kruhák u Tesca, kdy nejsou všechny čtyři směry stejně vytížené, ten kruhák je naklopen tak, že kraje jsou naklopeny podstatně níž, než střed a do toho různé změny počtu pruhů aniž by to byl turborondel. Taky tam je furt nějaká nehoda. Kruháč u Alberta (asi o dva kilometry dál směrem na Budějce), tam zas jen tři vjezdy/výjezdy a z toho ten nejvytíženější (rovně přes bypass) je označen jako vedlejší. Kdyż se tam sune pomaleji kamion a za ním menší štrůdl aut, tak někdo rychlejší a labilnější (což nemyslím nijak špatně, Zelení s hnutím Tábor 2020 dělají dopravu v Táboře co nejvíc průserovou) to foukne místo přes bypass tak 70 - 80 přes kruhák a to je pak srandy na konci, kdy ten pomalouš to vidí a snaží se mu nedat přednost...

Kruhák v Plané nad Lužnicí je zas extrémně malý (pravda, nemá to na ten v Budějkách u Litvínovic) a dokud nebyl obchvat, tak se tam šprajcovaly kamiony a jelikož bylo až na poslední chvilku vidět, kam ten po kruháči jede, se tam mizerně na něj najíždělo a zvlášť v létě jsou tam kolony klidně až do Tábora.

A tak bych mohl pokračovat...

Jinak, celkem se mi líbí myšlenka turborondelu (též na jedné fotce), jezdím po jednom v Berouně (sjezd z D5), ale tam zas vidím problém ve špatném značení (když někdo najede do levého pruhu, na kruháči do vnitřního, tak ten z vnějšího pruhu chce jet obvykle do Kauflandu a na kruháku toho ve vnitřním pruhu zavře... Taky už se mi párkrát stalo, že mě tam někdo zavřel.

Spíš by mě zajímala motivace a toho si doat všímám, není to jen nepozorností, co nutí lidi měnit neočekávaně pruhy na kruhovém objezdu... To je tak prů.erová věc... Člověk neřekne půl slova v jednu v noci kdy nikde nikdo, když si to člověk střihne z pravého pruhu na nájezdu, přes střed na kruháči zas do pravého na výjezdu (sám teda nedělám), ale moc nechápu, proč se dotyčný neotočí někde na bezpečnějším místě a raději riskuje střed, protože samozřejmě na kruháči jsou mrtvé úhly při výhledu dozadu trochu průšvihovější, než na rovné silnici...

reagovat
bitner
25. května 2017, 09:39
4
reagovat
Bageta
25. května 2017, 10:22
2

Tak ten nema chybu :D

Caddy
25. května 2017, 10:34
0

To na to ty lidi jako neserou a nejezdi normalne?

bitner
25. května 2017, 10:52
0

Kdyz to pred 20 lety staveli, tak tam byl nejaky zamer na pripojeni k obchvatu, ale ten, jak uz to tak u nas byva, za tech 20 let nikdo nepostavil. Takze tady mame neco, co bych cekal tak mozna v Cine.

Franz Kafka
25. května 2017, 15:07
0

V Čině? To spiš v Angole postavené čínskou firmou:)) Každopádně top kruhový objezd.

Michal88
26. května 2017, 22:52
0

Už to tam tedy prý předělali, ale taky dobrý. :D

Caddy
25. května 2017, 10:33
1

Na kruhace zacinam byt pomalu alergicky, hlavne kvuli takovym odam a vetam typu "proc tam jeste neni kruhac", kdykoliv se na konvencni krizovatce stane nejaky tukanec. Jako by kruhac byla nejaka spasa a reseni vsech problemu. Neni. A lidi neustale argumentujici kruhacem kdekoli a kdykoli zacinaji byt stejne otravni jako zaryti applisti...

Co je klad?
- ano, zminovane nizsi rychlosti pripadnych nehod
- reseni skoro nemozneho odboceni doleva v hustem provozu na hlavni
- asi plynulejsi v pripade podobne husteho provozu na vsech vjezdech/vyjezdech

Co me sere?
- pokud je jeden (hlavni) smer silne vytizeny, z vedlejsiho se tam clovek skoro nedostane, take treba nekolik minut ceka a az na vyjimky semafory na kruhacich nejsou...vyhoda proti bezne krizovatce nulova
- nuti cloveka zpomalovat a kroutit volantem jak kokot, i kdyz v kilometrovem okruhu neni jedine druhe vozidlo. Zvlaste pak na nevytizenych trasach jsou pak kruhace jen pro zlost a pro ziskani dotaci (jinak si jejich existenci nedovedu vysvetlit). Kdyz jsou pak na silnici takove tri na jednom kilometru, ma clvoek chut zapalit nekoho, kdo tohle vymyslel/povolil...
- pokud na kruhaci dojde k nehode nebo jinemu duvodu zataraseni jednoho vyjezdu (napriklad pri inteligentnim umistenim kruhace pred nejakou dalsi rusnou krizovatku ci misto, kde se tvori kolony), stoji cela doprava, protoze to postihne i ty, kteri zablokovanym vyjezdem ani vubec jet nechteji...na klasicke krizovatce nektere smery prujezdu zustanou zachovany (pokud nedojde k nejakemu masakru typu kamion×trolejbus)

Negativa narustaji, jakmile se vezme v potaz, ze vetsina kruhacu je zbytecna nebo debilne vymyslena. Ono staci, kdyz je viceproudy a riziko nehody se spise zvysuje oproti klasicke krizovatce.
Dalsi lahudka jsou vysoke stredy, pres ktere neni videt, takze se z traci prehlednost a clovek jen ceka, co kde vybafne, u malych kruhacu to napadne jen dementa.
O malych kruhacich tady toho padlo uz hodne...kruhac vytvoreny z konvencni krizovatky postavenim kvetinace doprostred, by mel byt trestny...

reagovat
JayK91
25. května 2017, 13:48
0

u nas v ostravě mame takovy jeden vtipny na cestě od dílen dpo ke globusu je tak trochu v kopci, když člověk chce jet do globusu přimo od dilen tak to není problem bo jede furt ddo kopce, stejně tak když jede od Děhylova, ale jet od duhy do globusu to přijiždite na kruhač z kopce, a chcete zatočit jak kdyby do leva, takže po obloučku najiždite do kopce, navic je poměrně uzky a ty kloubove autobusy tam maji celkem problem :D :D a je jich tu vic takovych :D

reagovat
krab
25. května 2017, 15:10
1

Kruhovej objezd je vážně skvělej vynález. Ale zdržuje dopravu!
Pokud chcete vědět jak na to, dám vám krátkej návod:
1. před kruhovým objezdem vypněte ESP ( u moderních aut si radši zastavte někde v klidu dlouho před... budete to totiž 5 minut hledat)
2. Podívejte se, jestli někdo nejede zleva, odbočte na jedničku a zatočte mírně do prava
3. Rovnejte kola, prudce přidejte plyn a zatočte doleva
4. Chyťte smyk pěkně otočením volantu zpět do prava a modulujte jemně plyn , tak aby se zadek auta stále přetáčel, ale smyk zůstal v rovnováze ( to je nejtěžší část průjezdu kruháčem)
5. Opisujte kruhy, nasaďte úsměv
6. Když periferně vidíte, dlouhou kolonu aut přijíždějících ke kruháči, zamyslete se zda by nebylo nejlepší kruháč opustit.
7. Udělejte ještě další kolo a vyberte správný exit
8. Uberte plyn, připravte kontra druhým směrem, trefte se do exitu a nepřehoupněte to na druhou stranu ( vlastně druhá a možná ještě složitější část)
9. Pokud se na to necítíte, kružte dalších pár kol a hezky si exit naplánujte. Nic vás nehoní, doprava počká
10. Ihned po úspěšném exitu ujíždějte co nejrychleji pryč vstříc radostem dalšího nejbližšího kruháku.

PS: nejlépe chutná na vodě a na sněhu :)

reagovat
Franz Kafka
25. května 2017, 15:21
1

Oh zase ten cukr z Taiwanu ;)

krab
25. května 2017, 15:27
0

No jo no :) ... a to ještě jsem zapoměl dodat, že u všech čtyřkolek a předokolek a slabších zadokolek potřebuješ ke správnýmu průjezdu kruhákem taky správně nastavenou ruční brzdu.

A vyšší škola kruháků je tohle : ( to je odkaz na video, přesně k tomu poslednímu obrázku co tam Adam má)

PepaSFI
25. května 2017, 20:10
0

to co je na té titulní fotce, to bych zařadil do mé oblíbené kategorie "veřejná stavba-projektanta preventivně zmlátit násadou od krumpáče aby ho přešly zvrhlý choutky". Fakt netuším jakou to může mít výhodu. Snad jen že to řidiče tak zmate že tudy pojedou jen s nejvyšším odporem zcela minimální rychlostí a tak buď radši pojedou jinudy nebo tak pomalu že poklesne nehodovost. Kdyby tam byl normální vícepruhový kruhák neboli turbo se solidně označeným navedením do pruhů, pojede to. Tenhle blivajz s poskakováním po pěti metrech, to je strašný. Peklo našich minikroužků násobený do absurdna.

Nejhustší výskyt kroužků jsem viděl na Slovensku, v Trnavě, kolem průmyslové zóny. Tam jich je na kilometru snad 10, do každých vrat do fabriky i tam kde fabrika ještě nestojí.

Ale jinak mám kulatý cesty rád, kdo někdy jel 300 km se zaseknutou spojkou jistě chápe.

reagovat
jc
26. května 2017, 19:14
0
Vo
Vorlosup
25. května 2017, 23:31
0

A co říkáte na kruháč ve Vysokém Mýtě na konci města u okruhu. Já si myslím, že ten dost zásadně zpomaluje dopravu na E35... A sice lehce zlepší připojení lidí jedoucích z okruhu, ale je to spíš brzda... Jestli to nebylo zamýšleno jako "retardér" před vjezdem do města :D

reagovat
CerVus
26. května 2017, 13:52
0

Stačí jeden výlet do Polska, kde mají prozměnu neuvěřitelnou oblibu v semaforech a každý začne kruháče milovat. Není nic lepšího než čekat až (nebo jestli) na vás vyjde ta tří sekundová příležitost se konečně po několika minutovém čekání doplácat na hlavní cestu.
Je sice pravdou, že v našem malém městečku ty čtyři kruhové objezdy solidně zpomalili dopravu, ale bez nich by asi bylo v dnešní době už dost těžké se ze dvou křižovatek, které tam byly předtím dostat.
Jediné co mi na kruháčích vadí jsou jejich rozměry - většina je neuvěřitelně malá. Korunu tomu dával ten v Náchodě jehož střed měl 1,5m v průměru. V podstatě klasická skruž od studny na kterou bylo napojeno 5 nebo 6 cest.

reagovat
BigBang
12. června 2017, 13:35
0

Kruháče by nebyly průser, pokus by se stavěly tam kde jsou opravdu potřeba a hlavně s dostatečným průměrem. Další věc je, že lidi i po těch mnoha letech neví jak po kruháčích jezdit - nedávají blinkry na výjezdech, o vícepruhových ani nemluvím, tam je pro většinu vnitřní pruh zakázaná zóna :/

reagovat
martin_100
19. června 2017, 14:45
0

No kruháče sou dobrý ale nesmí bejt na vytážených tepnách moc blízko za sebou .... paks e stojí a stojí a stojí...
Další věc je že pokud má kruháč víc pruhu lidi je neumí používat a tak na vjedzu stojí a stojí a stojí dokud se všechny pruhy neuvolní místo aby najeli do nejkrajnějšího a pak se dle potřeby za jízdy zařadili do vnitřníchu pruhů....

reagovat
martin_100
19. června 2017, 14:47
0

oprava
* vytížených tepnách



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

MG ZS X-Power bodykit 2005

MG ZS

X-Power bodykit

69 900 Kč
cena
2005
rok výroby
111 koní
výkon
1 994 ccm
objem
Ford Mondeo 2.0TDCi, 103kW 2014

Ford Mondeo

2.0TDCi, 103kW

232 000 Kč
cena
2014
rok výroby
103 koní
výkon
2 000 ccm
objem
Chevrolet Camaro Y87 power pack, V6 3.8, 2000 2000

Chevrolet Camaro

Y87 power pack, V6 3.8, 2000

85 000 Kč
cena
2000
rok výroby
200 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Ford Mustang  2004

Ford Mustang

160 000 Kč
cena
2004
rok výroby
190 koní
výkon
3 908 ccm
objem
Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem