načítám data...

Krotitelé duchů inovují aneb o starých autech v hollywoodských filmech

14. července 2015, 16:46 8 komentářů Vojta Dobeš

V remake Krotitelů duchů bude ikonické ECTO-1 hrát hranatý Cadillac z 80. let místo legendárního "ploutváku" z let roku 1959. Je to svatokrádež, nebo to tak má být? My si myslíme, že je to tak správně. Pojďte si přečíst proč!

zobrazit celou galerii: Krotitelé duchů inovují aneb o starých autech v hollywoodských filmech

Pokud jste vyrůstali v 80. a 90. letech, jen těžko vás mohla minout komedie Krotitelé duchů. Dan Aykroyd a Bill Murray v ní hrají jakési duchařské deratizátory, kterí chrání obyvatele města před otravným nadpřirozenými bytostmi. A mezi nejzapamatovatelnější momenty onoho filmu patřilo, vedle hereckého talentu hlavních představitelů a až protivně chytlavé znělky, jejich služební auto. Cadillac z roku 1959 je designově šílený už sám o sobě a v provedení sanitka/pohřebák (ano, tato poněkud morbidní kombinace se dělala jako “2 v 1”) může v nepoučeném divákovi vyvolat pocit, že to buďto on sám, nebo tvůrce vozu poněkud přehnal s halucinogeny. V případě Krotitelů duchů byl již tak bláznivý stroj ještě ověšen nejrůznějšími pavědeckými udělátky pro lov duchů, přízraků a jiných nepříjemných potvor, a vznikla ikona.

Je tedy jen logické, že když se začalo mluvit o připravovaném třetím pokračování Krotitelů (jeden sequel vznikl ještě v 80. letech), byli všichni fanoušci zvědaví, jak to tvůrci vyřeší s ikonickým ECTO-1. Nejbezpečnější cestou by samozřejmě bylo použít identickou kopii originálu – fanoušci by byli spokojení, že se remake drží svého vzoru, vyžadovalo by to nejméně intelektuálního úsilí a sehnání a nákup několika exemplářů ‘59 Cadillaku v sanitním provedení by bylo sice drahé, ale v rozpočtu filmu za 154 milionů dolarů by se to pravděpodobně ztratilo.

Tvůrci filmu se ale očividně rozhodli jít odvážnější a realističtější cestou. Sebrali fanouškům jejich milované ECTO-1 na bázi ikony padesátých let, a nahradili ho o zhruba 30 let novější pohřebním Cadillakem z let osmdesátých. Již po odhalení prvních obrázků se samozřejmě objevila spousta nářků, že původní Cadillac byl ikona, kdežto tohle je jen nudná a nezajímavá krabice. Jenomže, byl Cadillac z roku 1959 v polovině 80. let ikonou? 

Tady narážíme na typický problém mnoha hollywoodských filmů, jejichž volba automobilů se “zasekla” několik desítek let v minulosti. Jen si vzpomeňte, v kolika relativně nových filmech je hlavní hrdina bez peněz a proto jezdí nějakým starým, ošuntělým pekáčem, který je ale stejně cool jako hrdina sám – ať už jde o starý muscle car, Volkswagen Bus první generace nebo cokoliv podobného. Ve filmu to samozřejmě vypadá mnohem lépe, než kdyby jezdil Fordem Mustang z 80. let, který vypadá jako prodloužený Escort, nebo otřískanou Toyotou Corolla. To, že ona “stará plečka” má leckdy na dnešním trhu takovou hodnotu, že by jí onen chudý hrdina mohl snadno vyměnit za auto nové nebo zánovní, je často elegantně zapomenuto.

A přesně to by byl i případ Ghostbusters, kdyby zůstali u “křídlatého” stroje. V osmdesátých letech totiž ‘59 Cadillac jako ECTO-1, které ve filmu hraje roli staré, rozpadající se plečky, koupené za pár dolarů, dává perfektní smysl. Tehdy jste mohli kupovat křídlaté Cadillaky, pokud zrovna nebyly v excelentním muzeálním stavu, za peníze z letní brigády v hamburgerárně. U sanitek a pohřebáků, které nikdo nechtěl, to pak platilo dvojnásob. Ale dnes? Jakýkoliv Cadillac z 50. let stojí v použitelném stavu desítky tisíc dolarů – a originální pohřebák nebo sanitka se bude cenovkou pohybovat na úrovni nového fullsize SUV. 

Nejde ale jen o cenovku. V roce 1984 byl starý Cadillac z roku 1959 ojetina za zenitem, ve které pár nadšenců začínalo vidět něco zajímavého a pozornosti hodného, ale pro většinu lidí to byl prostě starý krám. Ve stejné roli je dnes Cadillac z 80. let, který byl nový zhruba v době, kdy byl první film natočen. A je dost pravděpodobné, že za dalších 10 či 20 let se i z té “ošklivé krabice” reaganovské éry stane ikona také…


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ska-p
14. července 2015, 17:41
0

Mě popravdě nezarazila ani tak inovace auta jako inovace krotitelů na krotitelky......

reagovat
PepaSFI
14. července 2015, 20:06
0

jé to musím říct kolegovi, ten je z toho vždycky nadšenej, cituji: Zas další film kterej neuvidím. Možná to bere moc tvrdě ale je fakt že v každým akčním filmu dnes musí být nějaká čtyřicetikilová modelka co se ohání mašinkvérem kterej má ve skutečnosti 15 kilo a když spustí řezbu tak to cloumá helikoptérou.

Ještě k tématu, jo to auto má logiku, teda pokud to má oporu v ději, což asi má. Taková paranormal agentura asi nebude mít eurodotace a bohaté sponzory a tak budou dělat s tím co se sežene. Čím by asi jezdili krotitelé duchů u nás? Viděl bych to asi na Š 1203 nebo nějaký Tranzit po zedníkovi, kdybych chtěl jít do extrémů tak Avia A15 nebo Tatra 805. Ale spíš Octavia combi TDI.

VoFi
14. července 2015, 17:56
0

Ač nerad, musím uznat že je to pravda.Nová verze dává skutečně vetší smysl..ikdyž pochybuju, že cena "hranaté krabice" je tak nízká..pokud by to mělo být reálné, muselo by auto být ještě mladší..ale to by se z něj nemohla stát ikona už vůbec..

reagovat
Vojta Dobeš
14. července 2015, 20:35
0

Když jsem to komentoval před pár dny na FB, tak kamarád použil přesně stejný argument. Tak jsem chvíli hledal a našel jsem podobný pohřebák za $900 - samozřejmě, bývají i dražší a v průměru budou ty novější předohrabavé za míň, ale ty by si ani chudá agentura nekoupila, pokud by chtěla někam dojet :)

VoFi
15. července 2015, 10:24
0

Tak to už je cena vcelku přívětivá :) ..zase jeden z okamžiků, kdy lituju že doprava z USA stojí tolik a já jsem bez koruny..

Caddy
15. července 2015, 00:20
0

men zmena auta ani tak nevadi, ta logika je spravna...ale nelibi se mi to provedeni. Je to cele takove papundeklove a nahrubo, malo svetylek a serepeticek, prilis velky zluty majak...je to takove divne..

reagovat
ja
ja.kdojinej
15. července 2015, 06:52
0

taky mi to přijde takové nějak narychlo spíchlé, ale tak uvdime... je fakt, že do kina na to nejspíš nepůjdu. Počkáme si na dývko;-)
vidim v tom jen kalkul, kterej se pokouší přiživit na kultu minulosti... některé věci byl výborné právě proto, že vznikly kdy vznikly... a mají tak kouzlo i dnes, ale musí i nadále fungovat jako připomínka doby = bezdůvodně neoživovat, obvykle to zkončí průserem a veme to s sebou i originál (tímto zdravím novodobé planety vopic ;-))

ri
riprex
17. července 2015, 16:15
0

To se mi nelíbí... článek ve mě totiž zase podporuje úvahy o tom, že bych si měl koupit Cadillac z 80s ve velmi blízké době, než ty ceny vylezou nahoru :D Už dlouho chci třeba Broughama... ale nějak není prostor, čas a tak... ale za ty prachy, co se dají sehnat dneska už to za pár let nebude :( A co je stylovějšího, než Caddy z 80s jako daily :D
Každopádně ve filmu asi určitě volba rozumná. Spíš mám strach z toho, jak ten remake bude kvalitní.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Mercury Marauder  2003

Mercury Marauder

323 000 Kč
cena
2003
rok výroby
305 koní
výkon
4 600 ccm
objem
Chrysler 300M  2000

Chrysler 300M

20 000 Kč
cena
2000
rok výroby
248 koní
výkon
3 518 ccm
objem
Škoda Octavia Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW 2005

Škoda Octavia

Combi 2.0 FSI LPG 4x4 110kW

95 000 Kč
cena
2005
rok výroby
150 koní
výkon
1 984 ccm
objem
Opel Tigra  2006

Opel Tigra

65 000 Kč
cena
2006
rok výroby
90 koní
výkon
1 400 ccm
objem
Dodge Durango SLT 2005

Dodge Durango

SLT

199 000 Kč
cena
2005
rok výroby
234 koní
výkon
4 702 ccm
objem