načítám data...

Kia Optima SW 1.6 T-GDI: Víc, než byste čekali

08. června 2019, 12:13 7 komentářů Zlo Kočka

Kia ukazuje, že ne každý středně velký turbobenzín musí způsobovat bolest a frustraci. Škodovko, pouč se.

zobrazit celou galerii: Kia Optima SW 1.6 T-GDI: Víc, než byste čekali

Design si určitě dokážete zhodnotit sami, faceliftem se navíc změnil jen v drobných detailech, třeba… Nejvýraznější změnou tak asi bude mřížka chladiče připomínající kosticové zuby plejtváka obrovského. Ne že by mě vyloženě urážela, ale předtím to pro mé oko bylo kapánek hezčí. Bez plejtváka dnes pořídíte jen vrcholnou verzi GT, takže možnosti tu jsou, pokud byste náhodou stejně jako já nebyli fandové do rybolovu. Jinak se mi podoba Optimy líbí od samého začátku, rozuměj od chvíle, co se název modelu začal používat celosvětově. Pod Schreyerovýma rukama se z ní stalo takové příjemné (korejské) euroauto, v jistém smyslu mnohem méně výrazné, než je třeba Hyundai. A to myslím jako pochvalu, protože výrazné neznamená vždycky hezké, což by mělo být konečně oficiální nótou vzkázáno do Francie. Na druhou stranu – trochu paradoxně – s ní vzhledem ke stavu českého vozového parku nezapadnete v davu. Sice je to kombi střední třídy s cenovkou pod milion, takže ta nejmainstreamovější věc na světě, přesto si v něm člověk na silnicích plných Superbů a jejich příbuzných připadá skoro excentricky.

Ve srovnání s koncernem jich zkrátka jezdí minimum. Že by byla Optima horší než Superb? Tuším, že této otázce už jsme se tu věnovali v některém z předchozích testů, takže se budu opakovat jen stručně. Ne. 

Místo uvnitř by se dalo měřit v obligátních fotbalových hřištích. Když chtějí děťátka něco podat dozadu, musím použít katapult, protože ze svého místa za volantem k nim nedosáhnu (stejně nekonečné lány prostoru se mimochodem nacházejí i v kufru). Pěkně řešené jsou cupholdery s roletkou, do šachty pod loketní opěrkou se vejde středně velký pes, široširé pohodlné sedačky, vyvedené v příjemné, ale ne přehnaně jemné kožce, se dají polohovat do zblbnutí. Řidič a spolujezdec mají k dispozici vyhřívání i odvětrávání, teplíčko na zadnici si mohou užívat i pasažéři vzadu, na což spousta konkurentů nemyslí. 

Kabina Optimy je zkrátka milé, přívětivé místo, do kterého se rádi zavřete po vyčerpávajícím obchodním vyjednávání, dlouhém cyklovýletě, nebo celodenním smažení se na trackdayi. Co na tom, že palubka není zdobena barokními štuky a intarzována vyhubenými dřevinami. Jednoduchost a účelnost je to, po čem srdce udřeného kancelářského dělníka touží, protože řádem vyrovnává nemilosrdný svět bez pravidel tam venku. Každého takového řáduchtivého jedince potěší i fakt, že snad každá funkce zde má své dedikované tlačítko – a jsou to tlačítka poctivá, dostatečně velká a při stisku lupající. Vzhledem k tomu, že třeba takové analogové ovladače klimatizace se brzy začnou v jistých kruzích vyvažovat zlatem, má Optima vyhlídky na budoucnost vysoce ceněné ojetiny. 

Prostřední výbavový stupeň Executive line by k pohodlí klidně stačil tak, jak je. Obsahuje třeba parkovací senzory vpředu i vzadu, asistent pro jízdu v pruzích, automatické dálkové svícení, USB nabíjení i pro zadní sedačky, elektricky nastavitelné přední sedačky, automatickou klimatizaci. Konkrétní testované auto mělo navíc dva příplatkové pakety Tech a Premium. S nimi dostane Optima adaptivní tempomat, který dělá přesně to, co od něj očekáváte a přivřít oko je třeba jen nad tím, že rozjíždění a brzdění je třeba v rozvleklých zácpách asi o něco prudší, než kdybyste kormidlovali sami. Perfektně funguje také upozornění na blížící se auta při couvání z parkovacího místa a parkovací kamera zobrazující prostor kolem celého vozidla. A pochválit musím ještě navigaci – jednoduchou, spolupracující a za všech okolností přehlednou. Když k tomu všemu přidám ještě velmi dobrou ergonomii, připadá mi Optima jako takové dostupnější BMW. V některých ohledech ho dokonce překonává – třeba funkce Apple Carplay po připojení kabelem naskočila úplně sama bez jediného pokynu.

Motor 1.6 T-GDI je v nabídce novinkou, která zaplňuje mezeru mezi ve středních a nižších otáčkách líným atmosférickým dvoulitrem a vrcholným turbeným dvoulitrem, dostupným jen ve verzi GT. Pohled do českého konfigurátoru prozrazuje, že atmosféra z nabídky mizí nadobro. Na papíře novinka nijak oslnivě nepůsobí, o to víc překvapí, že v reálném světě funguje velmi přesvědčivě. Nevyplaví tunu adrenalinu ani nezajistí vítězství v závodech od semaforu k semaforu, velkému kombíku však dává příjemnou dynamiku i pružnost. Nedostatky pocítíte až ve vyšších než legálních dálničních rychlostech, kdy akcelerace začne pokulhávat. Žádné drama, prostě adekvátní kompetentní strojovna bez extrémů, které by možná klasický hydroměnič slušel více než sedmistupňová dvouspojka. Ta se místy rozhoduje lehce zmatečně, ale opět to není nic, co by při běžném provozu vadilo. Tohle nemá být ostré kombi. Nasvědčuje tomu i možnost manuálního řazení pádly pod volantem. Ta jsou tu tak trochu do počtu. Před zatáčkou si sice podřadíte, což je fajn, automat si ale po chvilce stejně začne odřazovat, jak uzná za vhodné. 

Podvozek prozrazuje, že je stavěný i na sportovnější verzi GT. Vzhledem k velikosti auta je jízda překvapivě obratná a v zatáčkách si můžete s lehkostí dovolit všechen výkon, který je motor schopen dodat. To by samo o sobě ještě nebylo až tak mimořádné. Tady se však podařilo udržet na velmi slušné úrovni i komfort na palubě, a to už tak běžná věc není. Optima – přinejmenším v této verzi – patří mezi skutečně pohodlná auta, ve kterých si i dlouhou cestu můžete užít a ne jen odtrpět. 

Verdikt

V současné nabídce mi Kia Optima připadá jako jedna z nejlepších voleb, co do poměru ceny a výkonu. Když se řekne prostor, většině lidí okamžitě nabíhá do hledáčku Superb, osobně bych ale pro velké kombi do Boleslavi nešla, když jinde můžu dostat stejně velké a lépe vybavené auto za lepší peníze. Navíc si přiznejme, že aktuální menší benziny se škodovce fakt nepovedly. Možná namítnete, že škodováckým fleetovým slevám nemůže konkurovat nikdo na světě. Na tom je bezpochyby kus pravdy. Pro mne jakožto koncového uživatele je ale Optima lepší a zajímavější auto. 

 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 591 cm3
Výkon: 180 koní / 132 kW v 5 500 ot./min
Točivý moment: 265 Nm v 1 500 – 4 500 ot./min
Převodovka: automatická dvouspojková 7st.
Maximální rychlost: 207 km/h
0-100 km/h: 8,9 s 
Průměrná spotřeba udávaná: 6,4 l/100 km 
Průměrná spotřeba v testu: 8,2/100km 
Cena s danou motorizací a výbavou Executive Line: 829 980 Kč 
Cena testovaného vozu s příplatky: 949 980 Kč


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

wdave_t
09. června 2019, 00:28
3

Smutný je, že se dneska 1.6 považuje za středně velkej motor.

reagovat
fr
frite
09. června 2019, 08:01
1

Jednašestka stačí když turbo tlačí.
Na velikost motoru se nehraje, to patří do světa atmosfér.
Nakonec tahle obyčejná plebejska 1,6 výkonem dorovnává dřívější vrcholné motorizace...

BubaaCZek
09. června 2019, 01:09
0

Tak dnes me S-Max uz potreti nechal na ceste. Tentokrat vsak s rodinou a 10 km od baraku. Uz to svine ale mohl dojet, kdyz predtim zvladl 150 km s hlaskou engine malfunction. Chovalo se to stejne jako posledne. Pridusi se a pak jede. Predtim to byl ucpany filtr paliva. Ted to bude tusim totez. Nasrany az za roh. V pondeli mel tahat cento na trackday. Z toho nic nebude. Pujde z domu.

Toliko uvod. V tehle chvili mi i Kia Optima, coz pro mne vzdy bylo synonymum pro Kia nejnudnejsi prumera, vypada lakave. Po tehle recenzi ji snad vezmu na milost. Ma to tazne?

reagovat
Ni
Ninjaherb
09. června 2019, 19:06
0

Měl jsem to samy. 50km engine malfunction a pak se vypnul. Byla to dira v hadici na privod vzduchu k turbu, oprava za par stovek. Pokud mas chybovy kody o tlaku vzduchu v turbu, mrkni na to.

beastar
09. června 2019, 14:55
0

Trochu to vypadá jako minulá generace pětky. Volant je jak z Jaguaru s logem kia. Jenže jednu před fl kolem sebe mám. Sice v naftě. Nicméně majitel je v rámci třídy spokojen. Jen teda auto se rychle opotřebuje po 100 000 km vypadá jak po 400 000. Myslím uvnitř. U auta pro rodinu to bude asi jedno.

reagovat
Tomigo
18. června 2019, 08:35
0

Myšleno osahání volantu, řadicí páky apod?

beastar
18. června 2019, 13:41
0

Jo přesně. Plus takový ty obtisky když někam často dáváš tráva ruku, nohu, láhev. Ono se to ošoupe a to docela rychle. V porovnání třeba já nevim s Renaultem, škodovkou. Jinak ale jel sem s tim 2x dvě různý auta. A jako rodinný/pracovní auto je to hodně dobrý.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016

Ford Mustang

3.7 V6

609 900 Kč
cena
2016
rok výroby
227 koní
výkon
3 690 ccm
objem
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993

Ford Mustang

SN 3.8 v6 1993-1998

85 000 Kč
cena
1993
rok výroby
142 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006

Buick Rendezvous

CXL, BK26, KOMBI

60 000 Kč
cena
2006
rok výroby
145 koní
výkon
3 499 ccm
objem
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996

Citroën XM

3,0 V6 Exclusive

59 000 Kč
cena
1996
rok výroby
167 koní
výkon
3 000 ccm
objem
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990

Mazda MX-5

Miata - 1,8 kompresor

180 000 Kč
cena
1990
rok výroby
160 koní
výkon
1 840 ccm
objem