načítám data...

Ford Fiesta ST čili život štěněte

Pamatujete si, jak jsem si tu postesknul, že se mi vyhýbají Fordy? Teď už nemám nárok na nějaký stesk, týden mi dělal společnost Ford Fiesta ve vrcholné verzi ST.

zobrazit celou galerii: Ford Fiesta ST čili život štěněte

Ford je už dlouhou dobu synonymem pro jízdní zážitky. Alespoň tedy jeho evropská divize. Sierra, ostré Escorty (což byla taky Sierra), první Focus (což vůbec nebyla Sierra) a potom Mondea – všechna ta auta byla radost řídit. Hlavně potom jejich ostré verze. A Fiesta stála vždy maličko stranou. Bylo to takové béčko, hothatch pro začátečníky, předskokan Focusu ST, o RS ani nemluvě.

A právě Fiestu ST tu mám teď. Což je správné, protože já nejsem žádný zkušený pilot, Focus RS mě svou brutální silou sice na jednu stranu dokázal nadchnout, na druhou stranu ale i pěkně vyděsit. To je seriozní auto, opravdu rychlé, jasně zaměřené, nekompromisní. Bojové plemeno. To Fiesta ST je jiná. Je to štěně.

Na první pohled je to prostě Fiesta, jen je hezčí. Nekřičí zbytečně do světa, ale zároveň je hned jasné, že je to ST. Bližší zkoumání odhalí proč. Tu je přidaný spoiler, tu chromovaná koncovka, tam velká kola (která se mi mimochodem opravdu líbí), celé je to takové jednoduché, účelné a přitom dynamické a hezky sladěné. Je to veselé štěně a střihá ušima už na parkovišti.

Beru za kliku a soukám se do anatomických sedaček Recaro. Jsou překvapivě pohodlné, vlastně jsou senzační. Chci je domů! Skvěle obejmou tělo, drží v zatáčkách, je v nich cit a přitom nebolí. A i ostatní ovládací prvky se mi líbí. Volant padne do ruky, fordí řadící páka netrpí na zemědělské vůle, pedály jsou dobře poskládané – na béčkový hothatch skvělé.

Takže startujeme. Motor nadšeně a nahlas naskočí a hned se ustálí na rozespalém volnoběhu. Studený tříválec se zas a znovu seznamuje se světem. Jako by počítal válce, snaží se vyladit svůj chod. Po chvíli se mu to skutečně daří a běží už hladce. Štěně je připravené na neplechu. Na každé prošlápnutí plynu reaguje nadšeným štěknutím. Šup, vstávej, pojď si hrát!

Zapínám pás, povoluji parkovací brzdu, řadím jedničku a rozjíždím se. Hned od prvního okamžiku mám pocit, že na mě Fiesta pořád čeká. Malé štěně vyrazí vpřed, uteče mi, potom si to uvědomí, vrátí se a znovu vyrazí. A přitom vrtí ocáskem. Pojď už! Nezdržuj! Ale zodpovědný řidič ví, že ve městě se neplechy páchat nesmí. Celé to městské poskakování není právě příjemné. Hyperaktivní Ford je tuhý, tvrdý, nepohodlný. Připomíná mi Ford Puma. A proto už teď tuším, že utrpení z pohybu po dlažebních kostkách mi tohle štěně vrátí. Mnohonásobně vrátí.

Míjím poslední domy, přepínám volič jízdních režimů do polohy ‘S’. Jsou tu k dispozici tři nastavení, která bych charakterizoval jako štěně, nadšené štěně a zlobivé štěně. ‘S’ je tou prostřední volbou. Tříváleček lehce mění zvuk, víc prská, práská do výfuku v zápalu hry. Jakmile se auto dostane do tempa, začíná teprve opravdu fungovat. Jestli se motoru po probuzení pletly válce, teď zpívá naprosto čistě. Je to radost. Čirá radost. Přední tlapy kola mají neuvěřitelný grip. Chytrý diferenciál tahá auto ze zatáček a i lama jako já si plynovým pedálem určuje, kterým směrem a jak moc začne utíkat záď. Je to neuvěřitelně snadné, až intuitivní. Štěně se učí rychle, hraje si, ale nekouše. Podvozek je prostě famózní. A stačí zvýšit hlas, brzdy se zakousnou do kotoučů a nepustí. Okřiknuté štěně se zastaví v půlce skoku.

Tohle mě vážně baví. Teď je ale čas ukáznit se. Vracím se za tmy po dálnici. Tady se projevuje Fiesta jako taková, malý hatchback. Když je silnice osazená kvalitním asfaltem, je Fiesta i v ostré verzi nečekaně komfortní automobil. Především mě překvapilo ticho, jaké se v kabině rozhostilo, jakmile se rozdováděný výfuk utišil a tříválec se ustálil v otáčkách. Prostor uvnitř potom sice samozřejmě není nijak zázračný, ale to se od Fiesty snad ani nečeká. Příjemná je potom výbava, jakou si můžete do malého fordího štěněte objednat. Radiomapa pracuje intuitivně, spolupracuje s telefonem, LED světla s aktivním vykrýváním aut v protisměru v této třídě rozhodně nepatří ke standardu a rychlost odmlžování za sychravého podzimního rána je dechberoucí – štěně pod kapotou ještě kucká a přešlapuje, ale výhled ven je již dávno čistý. Svůj podíl na tom má samozřejmě i fordí vyhřívané čelní sklo.

Vracím se domů a jsem nadšený. Tohle auto je přesně tím, čím má hothatch být. Nemá děsit, nemá dosahovat výkonů, které mu mohou závidět i nepříliš staré supersporty. Hothatch je hračka pro malé kluky, ne pro profíky. Má být nezáludný, hravý, nadšený.

 

Verdikt

Má jen tříválec? Je to jen Fiesta? Má jen 200 koní? No a? Až vyroste, bude z ní velký závoďák. Teď je to ale štěně a chce si hrát. Na základě velmi schopného auta vznikla esence radosti a vrtění ocasem. Možná nejsem nejlepší řidič, možná nejsem ani pravověrný petrolhead, ale tohle mě opravdu moc baví. Autíčko, které si dokáže hrát. Nemusí kvůli tomu zdolávat legendární zatáčky legendárního okruhu legendárním stylem, vlastně bohatě stačí, když jede do sousední vesnice pro dvě housky a litr mléka, i to může být fantastická zábava. Nemusím dosahovat kosmických rychlostí, cítím, co auto dělá, dokážu jeho pohyby ovládat – a mám z toho dětskou radost. A o tom má být hothatch, o tom je Ford Fiesta ST.

Technické údaje

Motor:  zážehový přeplňovaný tříválec 1497cm3
Výkon: 147 kW (200 koní) v 6000/min
Točivý moment: 290 Nm ve 1400 – 4000/min
Převodovka: šestistupňová přímo řazená
Maximální rychlost: 232 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,5 s 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,0 l/100 km 
Cena: 522.900,- Kč

 

 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Breakthru
12. října 2018, 19:23
0

Docela příjemně napsaný...
Viděl jsem ju minulej rok v Ženevě a nepřestával jsem čumět.Byla tam taky v modrý barvě.V realu vypadá jinak než na fotkách nebo si to aspoň myslím....
Měl sjem akorát čest projet jednou Fiestu 1.0 92kw ST-line. Docela to jelo slušně, akorát jak je to přeplňovaný, tak třeba při prudkým podřazení a šlápnutím na plyn chvilku trvalo než se sebrala, ale to byla chvilka....Co tady?Bylo to taky nějak tak znatelný?.....
Jinak pár připomínek.Na bázi Sierry byl pouze Escort Cosworth z generace MKV a to z verze 4x4.Jinak XR3i a RS2000 byl čistej Escort.
A poslední připomínka.Mohl si nafotit ty Recara celý a kde je fotka motoru?Budu se ptát asi pokaždý.Dekl je jen výmluva....

reagovat
KS
12. října 2018, 19:33
1

Jestli někam patří R3 1.5 tak do sportovnějšího malého vozu. Ještě před pár měsíci jsem si těžko představoval místo čtyřválce 1.6 takovýto pohon, ale ono to funguje náramně. Navíc Fiesta má skvělý vzhled. Jinak ještě před pár lety byli lidi paf z Pandy 100HP a teď je dvojnásobný výkon brán jako taková milá záležitost. I když nemám porovnání, zřejmě bych místo Pola GTi sáhnul po STčku.

reagovat
Breakthru
12. října 2018, 19:41
4

a upřímně není to jedno kolik jich tam hroutí?Spousta lidí má sporťák, ale pod kapotu pořádně ani nekoukli.Je to k ježdění a ne k počítání válců....Zvuk pětiválce, šestiválce nebo V8 nic nenahradí, ale tohle je malá žvejkačka....
Já si spíš myslím, že jen rádobynovináři ,hospodští odborníci a pokojoví závodníci si museli vyléčit adrenalin na tom, že to má jen trojhrnek, tak proto se kolem toho dělal humbuk.A nejvíc křičí ti, co by si to nekoupili ani kdyby tam byla V6....
Já si tohle teď koupit, tak si to uživám a neřeším koncepci motoru.Když to funguje...
Jinak Polo taky nevypadá zle, ale já bych volil Fiestu.Ford je sama o sobě odpověď :D a hlavně se mi tahle generace Fiesty ohromně líbí.Předešlá byla taky pěkná, ale tahle na mě působí takovým lehčím dojmem.Nicméně s předešlou generací jsem docela najezdil a byla to skvělá hračka i s 1.25 82HP....

Kuře
12. října 2018, 20:09
0

Myslím že v tomhle jsme zajedno:)

Breakthru
12. října 2018, 21:31
0

si ju kup, stejně něco chceš, ne?:D

Kuře
13. října 2018, 00:43
0

Hmm... kolik že stojí, 300? Jo, to někde sezenu, jen tak tak... kde to prodávají?: D

Jo a btw.. .... ji:P

Tomáš Vavrečka
13. října 2018, 09:04
3

Aby to tu bylo vyvážené, tak se hlásím k těm, co mají předsudky jen kvůli tomu, že to je tříválec. Kulhá to :D musí tam být tyčky na pošťuchování opic, aby se to netřepalo jak drahý pes... A i kdyby to jelo jak lusk a mělo zvuk jak V6, tak bych vnitřně pnul a plakal :D

Breakthru
13. října 2018, 17:42
0

víš jak ten motor má řešený protizávaží?

Skipper
13. října 2018, 19:27
0

Breakthru naprostý souhlas (Tvůj 3. přízpěvek dozadu)

Breakthru
14. října 2018, 03:23
0

Skipper:každý auto, co si koupím, tak si musím prvně opravit.Ať už motor nebo karoserii, takže ho znám do detailu.Ale koupit si nový, tak jezdím a neřeším...a hlavně si to užívám....

Sau
12. října 2018, 20:55
3

Uz tri tydny mi rika pane :) Rad bych napsal nejake zkusenosti a dojmy, ale porad nejak nebyl cas ji poradne projet :(

Snad jen - ten zvuk ma proste bozi :) NIKDY bych po zvuku nehadal trivalec. To ani naznakem. Pri zatahu je to doslova ryk :) Z toho su uneseny. Jinak ac je to cerstvy motor, dle prodejce navic prvni ca 3tis km omezeny o 10% vykonu, jede naramne. Predtim sem ridil 140 konovu atmosferu a tohle pocitove vypada jako by melo koni dvojnasobek a ne jen o necelu pulku vic. Vim, vim, je to ciste pocit, ale... :)

reagovat
Breakthru
12. října 2018, 21:02
0

Gratuluju...co tě k ní vedlo?...Cos měl předtím?

KS
12. října 2018, 21:06
0

Podle zvuku bych tipoval spíš šestiválec, ale je jasné, že by se pod kapotu nevešel, takže uhodnout R3 není složitý. Užívej si skvělej stroj!

Sau
12. října 2018, 21:11
0

Ja nejsu typicky ridic ci vlastnik Hot Hatchu. Ani sem ju jako HH nekupoval. Na jaro sem sa rozhodl poresit po 11 rokoch auto, tak nejak na ma vykukla z ceniku Fordu a uz to bylo :) Puvodne sem chtel obyc Fiestu 1.0 s 100 konma, ale touha dvojnasobneho vykonu byla silnejsi :) Ja ju jinak nemam ani tak na drceni okresek a tak, spis na bezproblemove pohybovani se v dnesnim hustem provozu. Spis je to pro me takove getecko (cimz netvrdim ze jim snad je!) nez HH. Jinak predtim sem mel Civica 8g 1.8 (a k nemu Miatu NB 1.8), oboje muselo pryc.

Breakthru
12. října 2018, 21:16
1

volba rozumu.Když vyjela, tak jsem si v konfigurátoru udělal Fiestu podle sebe.Nejsilnější 1.0 s ST-line, nějaký ty kola, barva, winterpaket a nesmysly a pak jsem si řekl, že možná bych by stačilo rovnou ST s winterpaketem, protože ten rozdíl ve finále už nebyl takovej a bylo tam vše...

"Nezlobte se, že zase obtěžuju, ale já jsme si vzpomněla, že jsme se vás nezeptala, jestli máte winterpaket.Máte winterpaket?"

Sau
12. října 2018, 21:22
0

No z moji konfigurace slabsi jedinci z rad HH priznivcu dostavaju infarkt - bez samosvoru, bez 18" kol, bez LED zato v cervene barve, s vyhrivanym sklem aj sedackama, stresnim oknem, peti dverma.... :)

No, prave, cena sice byla vyssi jak 1.0, ale ne az tak dramaticky.

Breakthru
12. října 2018, 21:30
0

pěkná rychlá Fiesta....samosvor spousta HH tak jako tak neměla a nemá.Bez LED bych se nakrásno taky obešel a ty 18" jsou těžší, větší, bude víc trpět zavěšení i samotný kola na našich cestách a o něco dražší obutí než 17"....pořád lepší oželet tohle než winterpaket :) ...
Mně teď ruplo okno a vyhřejvá jen po částech, ale vyhřejvá jen to trvá dýl...ale je to kovářova kobyla:D

Sau
12. října 2018, 21:36
0

No ja si poprvni v zivote sklo tedka pripojistil. Bo dle prodejce stoji toto 23 tis bez prace...

Jj, pekne rychla Fiesta, takova moja mala STrela :).

Breakthru
12. října 2018, 21:39
0

ano, ale to okno je v originálu.Neorigo bude stát třeba půlku a mě v nákupu ještě míň :D
Co tam je?Pilkington?

Sau
12. října 2018, 21:48
0

Covece, nevim co tam je :) Nedival sem sa. Jako jo, neorigo sa da levnej urcite.

Breakthru
12. října 2018, 21:55
2

je to na něm napsaný.Ovál a pod ním bude výrobce.Já jen jestli nemaj někoho jinýho...
Já mejval vyhřejvaný čelní okno na Sieře z roku 1990 a mám doma ještě Escorta Cabrio 1992 taky s vyhřejvaným oknem:D...bomba věc.Ale ve škodovce najdeš škrabku za víčkem nádrže, byla tehdá o tom i reportáž na Nově.Vychytávka jak od Ládi Hrušky....

Sau
12. října 2018, 22:06
0

Ok, zitra mrknu.

No, na sluzebni octavce mam jak tu skrabku, tak aj to vyhrivane sklo ;)

Breakthru
12. října 2018, 22:12
0

už se to naučili? :)

Sau
12. října 2018, 22:15
0

Ocividne :)

Breakthru
12. října 2018, 22:23
0

tak to musela bejt novinka.Škoda, že se štítím Světa Motorů.Musí tam být na to úžasný hodnocení, to už neporazí nic....

Sau
12. října 2018, 22:41
0

Popravde nevim od kdy to Schade umi, ta moja je rok '13. Ale to uz sme uhnuli od Fiesty ST krapet moc :)

Breakthru
12. října 2018, 22:51
0

taky nevím, ale vím, že první Ford s vyhřejvaným čelním sklem bylo Scorpio z roku 1985....

Kuře
13. října 2018, 00:52
0

No já zase vím že v 98 vyrobili min. jednoho focuse bez:)

Sau
13. října 2018, 09:59
0

Tak je tam Pilkington

Breakthru
13. října 2018, 17:47
0

tak jedou pořád ve stejnech kolejích:)

Skipper
13. října 2018, 19:29
0

Sau - gratulace, je to moc sympatické auto. Tak ať délá radost!

Sau
13. října 2018, 20:27
0

Diky :) Dnes pribylo slabych 300km a je to s ni radost jezdit :)

ro
rock
12. října 2018, 23:23
0

Hatche velikosti Focusu, Civicu a Golfu už přerostly kamsi do velikostí a výkonů (a i cen, proč to nepřiznat), kdy už se berou příliš vážně.
Tohle a třeba Polo GTi jsou ti správní mazlíci dneška :-)

reagovat
wdave_t
12. října 2018, 23:34
0

Dělala by se mi z toho tříválce prdel lip, kdyby nebyl výkonnější než můj dvoulitr v Miatě a stejně výkonnej (byť jistě s lepší dynamikou) jako 2.9 atmosféra v S80 první generace, co jsem měl předtím. Musím říct, že když se to udělá pořádně, což zde podle všeho platí, tak asi proč ne :)

reagovat
Kuře
13. října 2018, 00:54
2

Dělala by se mi ž toho tříválce prdel líp, kdyby se mi to auto tak zasraně nelíbilo:)

BubaaCZek
13. října 2018, 08:42
0

Stoji to na 205/45 R17 ci 205/40/R18. Idealni rozmer.
V katalogu je napsane, ze ten diferak je mechanicky (sada Performance za 25k). Zadna elektronika a pribrzdovani kola.
Vazne sikovne autko. Povez nam vic o tom rizeni plynem :)

reagovat
beastar
13. října 2018, 12:28
1

Pro manželku na ježdění pro rohlíky a občas nějaká ta cesta za kámoškou vedle do satelitu proč ne. Jinak teda ten motor a technika. Ehm to je třeba ten vývoj o kterým píšu v posledním blogu. A stejně se najdou lidi který to nechápou:)) Takhle silnej tříválec v roce 90? V nákupní tašce do města... Která je tak velká jako tehdejší nižší střední a bezpečná jako full size sedan...

reagovat
Breakthru
13. října 2018, 17:48
0

inu, doba se mění....ale já říkám, že ono je to ve finále dneska jedno.Většina majitelů kapotu skoro ani neotevře a novináři motor ani nevyfotí...

beastar
13. října 2018, 18:43
3

Tak jako jo. Jenže ona je dneska ta zkratka v technice v módě obecně. Každej má počítač, mobil, tablet, tiskárnu, kuchyňskej robot s dvaceti funkcema, automatickej lux, sekačku a tak dále. Málokdo ví jak to funguje uvnitř. A hlavně málokoho to zajímá. A auta už to taky nějakej pátek reflektujou. Na druhou stranu je obdivuhodný, že auta týhle třídy a určení dneska může mít 200 koní s tak malýho objemu...

Breakthru
14. října 2018, 03:20
1

máš recht, ale ve finále je to pokrok.Na stromy asi zpátky nepolezem.Inženýři od Fordu dovedli z tříválce vytáhnout 200 koní....většinou tady čtu popisy jízdních vlastností, exterier a interier...O motorech většinou jen zmínka...A pokud to auto řidiči udělá rohlík na hubě, tak není to jedno kolik válců to má?Příjde mi, že technika je až to poslední, tak proč řešit počet válců?....V tomhle objemu by V6 nefungovala a byla by těžká, pětiválec by se nevešel a čtyřválec má taky svoje nevýhody.Každá mince má dvě strany.Konstrukce motoru je jen o kompromisu....a doba je kurvená, co si budem povídat.Nicméně byla by nuda, kdyby v autech furt byly jedny a ty stejný motory po desetiletí...
Zatracovat to ST a jakýkoliv jiný auto jen proto, že ej tříválec je ubohý masírování ega.není to fáro pro každýho, ale existujou inteligentní argumenty....

beastar
14. října 2018, 12:52
0

Určitě. A hlavně na to koukat optikou toho co to je za auto. Jasně že 200 koní je podle mě pro ježdění po silnici dost. Ten tříválec mi začíná vadit až v autech o dvě třídy větších. Spíš ze zvyku. Jinak jak říkáš. Když to má trochu zvuk a je to fajn to řídit. Je úplně jedno kolik válců tam je. Obvzlášť když to je Fiesta. Malý divoký autíčko, který povyrostlo.

Breakthru
14. října 2018, 13:17
0

tak to souhlas....dobře si to napsal v tom tvým blogu.Ale ruku na srdce, dalo by se to přenýst do každý doby....když vyjely stříkačky, tak lidem to taky nebylo po chuti, že je elektronika v motoru.Ta je tam víc než 30 let.To stejný turba před 10 - 15 lety a dnes ubírání válců....
Dovedl bych se tu o tom víc rozepsat, ale je to zbytečný....každá koncepce má svoje, ale ne každou jde správně použít...V8 je blbost ve Fieste stejně jako I3 v Mustangu....taky bych si Mondeo s 1.0 EB nekoupil...a mám pocit, že bylo v nabídce.
Jsem spíš na větší auta.Focus je na mě už malej, Mondeo akorát, ale pro ty malý rychlý hračky mám trošku slabost.....a ona ta Fiesta dnes už taky není malá.Příjde mi, že je velikostně hodně blízko FoFo MKI...
Ale hejt na tříválce je nesmysl...

MartinCoupe
20. října 2018, 22:29
0

Podle mě to bude dobrý chuligánský autíčko s nákladana nula nula nic a řádění na lokálních okreskách

wdave_t
15. října 2018, 20:57
0

Sem zažádal Ford o testovací jízdu, ale prej mám smůlu, že nikde v ČR testovací exemplář nemaj :/

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Avenger 2.0SXT VVT benzin 2009

Dodge Avenger

2.0SXT VVT benzin

169 000 Kč
cena
2009
rok výroby
180 koní
výkon
2 000 ccm
objem
BMW Řada 5 528i 2000

BMW Řada 5

528i

60 000 Kč
cena
2000
rok výroby
190 koní
výkon
2 793 ccm
objem
Dodge Avenger SXT,VVT 2009

Dodge Avenger

SXT,VVT

180 000 Kč
cena
2009
rok výroby
160 koní
výkon
2 000 ccm
objem
Freightliner FL60 Roadmaster 8.3 Cummins Diesel  2005
NÁŠ TIP

Freightliner FL60

Roadmaster 8.3 Cummins Diesel

1 990 000 Kč
cena
2005
rok výroby
330 koní
výkon
8 300 ccm
objem
Fiat Coupé 16V 1999

Fiat Coupé

16V

55 000 Kč
cena
1999
rok výroby
130 koní
výkon
1 747 ccm
objem