načítám data...

Mazda MX-5 RF: Úplně nový druh Miaty

01. března 2017, 22:15 29 komentářů Lukáš Vaverka

Známe a milujeme jí jako lehký, obratný roadster. Teď se z ní však stalo malé, elegantní kupé se skládací střechou. Zachovala si přitom svůj charakter?

zobrazit celou galerii: Mazda MX-5 RF: Úplně nový druh Miaty

Co si představíte, když se řekne Mazda MX-5? Malý, lehký roadster s plátěnou střechou, který o tři generace zpátky, na sklonku osmdesátých let, oživil tradici kompaktních sportovních aut a od té doby se úspěšně prodává dodnes? Pak se určitě nepletete, ale skutečnost tak jednoznačná není. V předchozí generaci se totiž objevila verze Roadster Coupé s pevnou skládací střechou – a získala si 80% podíl na prodejích. Jinými slovy klasickým roadsterem „s plátnem“ je jen jedna z pěti MX-5 generace NC.

Proto nepřekvapí, že v nové generaci ND Mazda nezůstala jen u roadsteru, představeného v roce 2015. Naopak druhou karosářskou verzi od klasiky odlišila ještě víc a stvořila MX-5 RF. Ta dvě přidaná písmena značí slova Retractable Fastback, která v angličtině znamenají něco na způsob „kupé se skládací střechou“. Takové označení je ale poněkud zavádějící – eReFko má mnohem blíž k Porsche 911 Targa v jeho tradiční a nejmodernější podobě nebo k celým zástupům Ferrari.

A když už je řeč o koncepčně podobných Ferrari, přidám hned pár příkladů: dvanáctiválcové typy 575M Superamerica, 599 SA Aperta a F60 America nebo osmiválcové 458 Aperta. To jsou velmi drahé stroje, u V12 se sklápěcí střechou, které byly bez výjimky nabízeny v limitovaných sériích, počítejte alespoň 10 milionů korun. 458 Aperta, jejíž výroba skončila relativně nedávno, je přece jen dostupnější, jako ojetina ale stojí minimálně okolo pěti milionů – za to můžete mít pět plně vybavených MX-5 RF a ještě vám něco zbyde na jejich provoz…

Mechanismus elektricky ovládané střechy je přitom velmi sofistikovaný. Složit střechu u roadsteru je jednoduché, stačí odjistit mechanické pojistky a jedním pohybem paže ji „hodit“ za sebe. U RF je to ale ještě jednodušší, zmáčknete tlačítko a… elektromotory zvednou dva střešní panely nad kabinou, nadzvednou zadní sloupky, stáhnou okno za kabinou a všechny části střechy složí za sedadla. To celé trvá 13 sekund, tedy o něco déle než u roadsteru, přesto jde o rekord mezi kupé-kabriolety a jinými spřízněnými druhy.

Hmotnost MX-5 kvůli propracovanému mechanismu střechy narostla o nikterak závratných 45 kilo. A zadní sloupky jsou sice pohyblivé, ale přesto – i díky rozpěře umístěné mezi nimi – příznivě ovlivňují tuhost karoserie v krutu. Konstruktéři z Mazdy toho využili způsobem pro ně typickým, tedy nečekaně, ale přínosně. Vyšší tuhost karoserie doplnili o měkčí naladění stabilizátorů, tlumičů a pružin, protože jim „stačilo“, aby RF byla v zatáčkách stejně rychlá jako výchozí karosářská verze. Výsledkem je auto, které je v normálním provozu komfortnější a v zatáčkách poddajnější, tedy hravější a taky přetáčivější, když o to stojíte.

Aby se podpořil univerzálnější charakter volitelně uzavřené MX-5, má ve stropě hned tři vrstvy izolačních materiálů a také více odhlučňovacích hmot na podlaze. A taky se v nabídce objevuje automat, který v roadsteru mít nemůžete. Samozřejmě je to jen jedna z možností – i v RF můžete mít točivou patnáctistovku s výkonem 130 koní nebo o trochu méně charismatický, ale o poznání dynamičtější dvoulitr na 160 koních. Ale právě k němu lze za 54 tisíc navíc získat šestistupňovou převodovku Skyactiv-Drive.

Jedná se o klasickou skříň s měničem, čímž je řečeno vše zásadní – sice často přemosťuje měnič, elektronika se ale snaží předcházet jakémukoliv cukání. Nečekejte tedy ostré řazení, jako když bičem práská, a to ani ve sportovním nebo manuálním režimu, ale ani nekomfortní poskakování v nízkých rychlostech. To vše svědčí jízdnímu komfortu, zároveň se ale ředí sportovní charakter auta. Berte, nebo nechte být… proti automatu za 907 900 Kč stojí vrcholná verze Revolution TOP s manuálem, která má za 912 900 Kč naopak navíc sportovní sedadla Recaro a tlumiče Blistein.

Mojí osobní volbou by byl dvoulitr s manuálem, který lze bez rozpaků označit za sportovní auto. Ostatně čas 7,5 sekundy pro zrychlení z klidu na 100 km/h je v takto malém a lehkém autě dostatečně rychlý, aby jízda působila dynamicky. Automat ubírá kus bezprostřednosti a sprint na stovku zpomaluje o celou sekundu, kdo ale chce ulevit své levé noze, ten stejně i v autě, jako je MX-5 RF, mnohem víc ocení hladké rozjezdy a plynulé řazení.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
01. března 2017, 22:31
0

těšil jsem se kdy se tu o RF něco objeví... a dočkal jsem se :D

to naladění trošku překvapilo, čekla jsem že bude stejné ... btw nemá byt "tuhost karoserie ve zkrutu" místo "v krutu"?

reagovat
To
Tojefuk
02. března 2017, 17:49
0

to je fuk jestli se to zkroutí nebo kroutí...

Sa
Safa
01. března 2017, 22:41
0

Je to kočka. A jestli na to v budoucnu někdy budu mít, tak si pořídím kombo NCFL PRHT "Karai" a ND RF (samozřejmě taky zelenou). Protože je prostě chci... :o)

reagovat
Al
Alojsa
02. března 2017, 08:03
0

Proč se tomu říká místa? To zní hrozně.

reagovat
wdave_t
02. března 2017, 10:43
0

Dle wiki: The name Miata derives from Old High German for reward

Sa
Safa
02. března 2017, 11:36
0

Já už kdysi dříve někde četl, že to znamená "treasure", tedy "poklad".

Liqid
02. března 2017, 08:43
0

Tím 80% podílem u Roadster Coupé si jste jistí? Na bazarech je situace zcela opačná a i ostatní automobilky od pevná skládací střechy utíkají pryč.

reagovat
to
tommy911
02. března 2017, 09:29
0

Tiez ma tato informacia zarazila, a nechce sa mi tomu verit ze by bol taky rozdiel, vsade vidiet skor verzie s platenou strechou, ale nehadam sa...je mozne ze na niektore trhy kde boli najvacsie predaje sa viac uplatnila prave verzia Roadster Coupe.

Knightrider
02. března 2017, 09:23
0

To skládání střechy vypadá efektně. Je to hodně zajímavý. Škoda jen, že celý to auto je takovej malej hnusnej žabák. :-D

reagovat
gr
greg
02. března 2017, 18:59
0

Napríklad mne sa ten "malej hnusnej žabák" paci do takej miery, ze ho povazujem za jedno z najkrajsich aut poslednej doby, hlavne ked ma strechu hore. Takze to bude asi vec vkusu ;)

Franz Kafka
02. března 2017, 19:20
0

Je to v reálu po pravdě ještě mnohem horší než na těch "promo" fotkách. Technicky je to špička včetně té střechy vzhledově možná subjektivně, ale tahle modelová řada nikdy nebyla vrchol nějakého designérova nebe. Většinou to bývalo průměrné. Každopádně i proti mojí skoro 15 let staré "historické" kulaté S4 je to malá šikmooká, Mongolská podvyživená modelka.

gr
greg
02. března 2017, 20:07
0

V tom mas pravdu, na druhej strane da sa to povedat aj tak, ze S4 je oproti tomuto tlsta, nenapadita krabica s motorom pred prednou napravou. Je to uhol pohladu :)

Knightrider
02. března 2017, 20:57
0

Ja povazuju za krasny uplne jiny auta. Nastesti mame kazdej uplne jinej vkus. Jinak bysme jezdili vsichni stejnyma priblizovadlama.

Franz Kafka
02. března 2017, 21:04
0

Celkem bych souhlasil akorát s tím, že moje S4 rozhodně není nenápaditá a motor má sice před přední nápravou, ale pohon 4x4 a 265 koní na auto starší deseti let to nejsou špatné parametry. Potom co jsem na tom dělal "pár" věcí tak minimálně co do výkonu je tahle hračka pro děti taky totálně mimo můj zájem:) Ano, záleží na úhlu pohledu jenom "miatisti" si myslí, že mají aobdivují "nadauto"...

Vojta Dobeš
02. března 2017, 21:18
3

Ono je to spíš o tom, že Miata člověku přinese něco úplně jinýho než rychlý Audi. Honba za výkonem a rychlostí už mi dneska přijde nudná a o ničem - jezdil jsem jak s Audinama podobnýma tvojí, tak s Miatama. S něčím jako je S4 nejspíš ujedeš Miatě téměř kdekoliv, možná kromě nejzakroucenějších okresek 3. třídy. Stejně jako ve většině situací ujedeš Miatě i s Octavií RS.

Akorát já už prostě nějak nevím, proč bych to měl dělat. Jezdit rychle proto, abych někam dojel dřív je nesmysl a nefunguje to a dělat to pro zábavu nemá moc význam, protože než se třeba s S5 dostaneš do tempa, kdy začínáš mít pocit, že řídíš, tak už se pohybuješ v rychlostech, kterýma asi není moc rozumný se na veřejný silnici pohybovat.

Kouzlo Miaty je v tom, že člověk může jet pocitově opravdu rychle, mít pocit, že "opravdu řídí" a hrát si s autem na hranici jeho schopností, a přitom se to odehrává v tempu, který ještě není o hubu z hlediska rychlosti reakcí, rozhledu na silnici apod.

Franz Kafka
02. března 2017, 21:32
0

Musím uznat, že si to napsal dobře a je určitě pravda, že na běžné silnice už to je potom v podstatě zbytečné a rozhodně i nebezpečné. Určitě nejsem typ co by potřeboval někde ujíždět "miatě" ta auta jsou výkonově nesrovnatelná a pohon a vůbec to co tím zamýšleli při konstrukci je také jinde. Jen jak říkám řidiči tohohle malého Japonského "zázraku" mají problém si přiznat na co to auto je a co umí samozřejmě ne všichni. Já nemám problém uznat, že to co píšeš o S4 je bezpochyby pravdivé a taky nikdy,nikde neříkám, že to auto nemá chyby ono jich má totiž kupu stejně jako MX5. Sám jsem vlastnil přes rok NC a ano na projíždění se po hodně, ale hodně zajímavých okreskách je to auto dokonalé z hlediska "řidičkosti" je to také perfektní jen já prostě nejsem ten "typ" člověka. Mám rád spíše rally věci a tam prostě je součást toho všeho, že by to alespoň trochu o hubu být mělo. Nejde to tady moc rozvinout to jak to přesně myslím. V jádru neříkám, že třeba tahle poslední Miata je špatná a nebo technicky nevyspělá protože to bych lhal na druhou stranu zcela vážně bych si to nekoupil a takových nás bude podle mě opravdu hodně. Tedy pro mě auto na které se rád podívám a to i jak ho někdo umí perfektně vodit, ale sám bych ho už nechtěl:)

RCNP
02. března 2017, 12:56
2

Tohle mě trochu štve, protože targa je můj oblíbený zhýralý typ karoserie a zrovna ho oživili u "konkurence". Klasické kabriolety mám rád, ale v mém případě, kdy mám jen jedno místo v garáži by to úplně nefungovalo. Ne kvůli tomu, že bych jezdil se střechou dole jen když bude ideální teplota, tlak a rosný bod - po zimní zkušenosti bez střechy bych jezdil kdykoliv když by nepršelo a občas možná i tak. Ale zaprvé by mi bylo líto té střechy v zimě, a nechci furt nandavat a sundavat hardtop, když zrovna bude trochu hezky. A za druhé, že přes den stojím venku a prořezané střechy tu vídám až moc často. Tohle je pro mě ideál - pevná střecha co vypadá dobře (celkem rarita) a bez střechy krásná targa, která mi jako kabriolet stačí a navíc v ní cítím takový iracionální 80's vibe , který mi imponuje. Doufám, že se to rozšíří a nebo to aspoň budou pořád vyrábět až budu koukat po něčem novém.

reagovat
H_F
02. března 2017, 15:40
0

prorezanou strechu jsem jeste osobne nevidel, ono se pres ni nektera auta spatne otviraji a leze se kleci dovnitr, rychlejsi je samozrejme vysklit bocni okno
kazdopadne jeji vymena neni takova tragedie, na s2000 jsem si to menil svepomoci, vikend v hajzlu, 12tisic korun za material, ale zas mam hezci tvar a moher
dle me hardtop krom zavodnich odlehcenych verzi, aut na dalnice a nekterych, kterym proste jen slusi, smysl ani tolik nedava.. na zimni provoz je hadrak uplne v pohode
targa se mi vylozene libi asi jen u nove 911

RCNP
02. března 2017, 17:14
1

To já bohužel jo. Před prací stává golf kabrio a jednoho dne měl prostě nad oknem díru. To samé wrangler se soft topem, ve stejný ulici. Výměna je hlavně oser to vůbec řešit a pokud si dá někdo záležet, tak můžeš být pár dní bez auta.
Tomu věřím, já jsem přemýšlel o miatě, ale zrovna tou dobou se střídali generace a nejdřív bych se do toho auta dostal tak za třičtvrtě roku a pak bych ještě čekal na dodání dalších pár měsíců. Takže místo čekat rok na auto, který bych možná nechtěl jsem vzal BRZ. Takže celoroční provoz kabria jsem měl jako jednu z možností. A taky by mi trochu vadilo právě ježdění po dálnici, který musím praktikovat. Navíc mám takovej zvláštní pocit, že když jedu po městě bez střechy tak, že na mě lidi vidí a to mi je trochu nekomfortní :D. Proto by mi tahle skládačka vyhovovala, že to je dobrej kompromis a je to tak akorát porce kabria.

H_F
03. března 2017, 00:52
0

nejak mi prijde, ze se kabria kradou mene, nez jine vozy, kdo jde krast cele auto je mu jedno, jestli jde pres okno, nebo hadru

s tou platenou strechou se nejcasteji setkavam s dotazem, jak se v tom v zime jezdi, coz jsem nikdy nepochopil

ja s tim jezdim i 500km dlouhy streky po dalnici (daval jsem to tam a zpet v lete temer kazdy vikend dokonce) a bez in-earu se to neobejde
na mesto si casto kvuli klimatizaci strechu prave nechavam zatazenou
plus jsou precejen trochu pohodlnejsi auta
ted jsem teda jel 1300km snuru s evem7 a s2k je proti tomu fantasticky pohodlny auto, takze zalezi model od modelu

v tvym pripade ale brz dava smysl vetsi, uz jen proto, ze to mas jako jediny auto nekdy pro vic jak 2 osoby

ja bych si treba targu stejne jako jakoukoliv miatu v zivote nekoupil, ale to je vec preferenci

RCNP
03. března 2017, 14:36
0

Já myslím, že tady spíš šlo o radio v případě golfu a možná nějaký cennosti ponechaný ve wrangleru. Takovýhle auta asi nemá smysl krást.

Tak třeba pro člověka co s tím nemá zkušenosti, tak neví jestli nemá něco čekat. Minimálně třeba nějakou údržbu tý plátěný střechy apod.

Tady jde taky asi už o konkrétní kousky. Jak jsou obecně pohodlný, ale co se týče tý střechy, tak třeba jak je odhlučněná nebo jestli někde nevydává proudící vzduch nějaký zvuky a tak. Protože jsem jel s pár offroadama se soft topem a to bylo lepší jet bez střechy než s ní :D To je ale trochu extrém. Ale třeba takový ty běžný věci jako těsnost okolo oken nebo nějaký plácání při větších rychlostech je věc která by mě prudila při delších cestách, což u sklápěčky nehrozí. Ale to už fakt záleží na konkretním modelu.

Kdyby dělali BRZ jako targu, tak je to nejlepší auto na zemi :D

PeterLuk
02. března 2017, 15:39
2

Svet potrebuje viac áut s koncepciou Targa!

reagovat
Knightrider
03. března 2017, 06:46
2

Svet ma i jiny auta s koncepci targa. Jen jsou cenove trochu nekde jinde. ;-)

Franz Kafka
03. března 2017, 14:42
1

Jo, jo ale vážně jen trochu.

To
Tojefuk
02. března 2017, 17:50
0

Až mě to překvapilo jak je to hezký auto :)

reagovat
CerVus
02. března 2017, 21:30
0
reagovat
H_F
03. března 2017, 17:57
0

toto je zrovna obrazek spyderu, speedster vypada takto:
kazdopadne koncept spyderu je snad jedina forma miaty, ktera se mi vylozene libi, protahla strecha vuz jakoby snizuje a dodava mu punc sportovnosti
speedster mit nizke celni okno (stacilo by tretinove co serie), tak by byl, obvzlaste v teto barevne kombinaci vc kol, vylozene nadherny
dodavat to s poladenym 200k+ motorem s o 1.5k+ zvysenyma otackama, dalo by se to jiz oznacit jako velice pekne a povedene sportovni auto

CerVus
03. března 2017, 20:37
0
P.
P.Wojta
24. července 2017, 14:31
0

Nová MX-5 ND, 2.0 RF, alias Targa je pro mě skvělé auto, už si na něj brousím peněženku, ale doufám, že neztratilo samosvor...někde jsem zaslechl....jinak velké zklamání (měkčí podvozek se dá vyměnit..)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang 3.7 V6 2016

Ford Mustang

3.7 V6

609 900 Kč
cena
2016
rok výroby
227 koní
výkon
3 690 ccm
objem
Ford Mustang SN 3.8 v6 1993-1998 1993

Ford Mustang

SN 3.8 v6 1993-1998

85 000 Kč
cena
1993
rok výroby
142 koní
výkon
3 800 ccm
objem
Buick Rendezvous CXL, BK26, KOMBI 2006

Buick Rendezvous

CXL, BK26, KOMBI

60 000 Kč
cena
2006
rok výroby
145 koní
výkon
3 499 ccm
objem
Citroën XM 3,0 V6 Exclusive 1996

Citroën XM

3,0 V6 Exclusive

59 000 Kč
cena
1996
rok výroby
167 koní
výkon
3 000 ccm
objem
Mazda MX-5 Miata - 1,8 kompresor 1990

Mazda MX-5

Miata - 1,8 kompresor

180 000 Kč
cena
1990
rok výroby
160 koní
výkon
1 840 ccm
objem