načítám data...

Zelená nafta už je zase černá. Alespoň ve Frankfurtu to tak platí!

16. ledna 2019, 23:41 41 komentářů krab

Vážení autíčkáři. Věřte nebo ne, jedno z mých prvních aut byl zelený Opel Corsa B na „zelenou“ naftu. Na boku měl výrazným písmem napsané „ECO“ a pod kapotou klapal velmi úsporný, jednoduchý čtyřválcový nafťáček bez turbodmychadla. Přiznám se vám hned na začátku, že jako pravověrný blázen do čtyřkolových miláčků vonících benzinem, jsem Corsu rád neměl. Obávám se, že však nyní nastal čas si o „žabce“, jak jí přezdívala má partnerka, povědět něco malinko bližšího.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Zelená nafta už je zase černá. Alespoň ve Frankfurtu to tak platí!

Pochopitelně jsem žádné úsporné auto tehdy kupovat nechtěl. Jako student jsem se právě navrátil z tehdejšího pracovního pobytu ve Velké Británii a moje srdce prahlo po něčem zajímavějším. Na dobové zánovní TVR Cerbera jsem mohl rovnou zapomenout. Ale bývalo by šlo i pro mě jako studenta vybrat notně ojeté BMW 325i E30 ve slušivém M technik kabátku. I v mé peněžence se ukrývala nějaká ta uspořená libra, ale spíš jen ta jedna – zkrátka obdobně jak tomu bylo v oné pitoreskní filmové povídce s Janem Werichem v hlavní roli.zdroj: Opel a.g.

Zpět do reality. Mí pragmatičtí rodiče objevili mezi ojetými vozy jednoho autorizovaného dealerství brčálově zelenou Corsu 1.5 D ECO z roku 1995 po prvním majiteli. Tehdy byla ani ne osm let stará a visela na ní příznivá cenovka. „Klidně ti na ní s maminkou něco přidáme, bude určitě spolehlivá a taky bude žrát málo nafty“ argumentoval tehdy táta velmi logicky. Pravda byla, že Corsa představovala vstupenku do světa svobodného pohybu jiným dopravním prostředkem než na kole. A mrznout na zastávkách a pak se mačkat v přetopeném a lehce nasmrádlém autobusu se mi věčně nechtělo. Tehdy stačilo odučit pár hodin angličtiny, napsat občas nějaký ten překlad a kapesné na naftu se vždycky nějak našlo.zdroj: Peugeot

Corsa Diesel asi dnes odpočívá v pánu. Možná části Corsy v přetaveném stavu tvoří součást nějakého moderního automobilu. Jenže dost možná reziví a chátrá zaparkovaná kdesi u chodníku. Jediné, co bezpečně vím, že jsem brčálově zelenou Corsu Diesel v provedení Eco před nějakými čtrnácti lety prodal jedné ekologicky smýšlející organizaci. Byla to jakási odnož Greenpeace, pokud si to správně pamatuji. Líbila se jim ideologicky správná barva, nápis ECO na dveřích i fakt, že doopravdy žrala velmi málo nafty. Její emisní norma byla Euro 1. Z dnešního pohledu byla však jedovatá jako zelená mochomůrka. Chápu, doba jde dál, svět se vyvíjí, kapacita procesoru Intel i386 i legendární první verze slavné střílečky Wolfenstein jsou dávno překonány. Jenže bylo to všechno tak zlé, aby těch pár hipíků, respektive řekněme si to na rovinu, chudších lidí, nesmělo vjet do center měst ve dvacet pět let starých Opelech s nápisem ECO na bocích?zdroj: Perkins

Ono, kdyby šlo jen o takhle stará auta možná bych ten blog ani nepsal. Jenomže od následujícího měsíce nebudete smět (pokud pravidlo úřady města a spolkového státu Hessenska potvrdí) do vybraných ulic vnitřního Frankfurtu nad Mohanem ani v deset let starých naftových autech splňujících Diesel Euro 4 normu. Taková auta bývají technicky stále ve svěží kondici. Od června se přidají určité ulice v Berlíně a od září další německá města. Zákazy se rozšíří na Euro 5. To už se bude týkat celkově dvou milionů německých aut obyvatel s bydlištěm v dotčených oblastech, pokud si přečteme údaje, které vydala agentura Reuters. K tomu si představte, kolik pravděpodobně dalších milionů takových aut do těchto míst dnes pravidelně dojíždí za prací. Budou to desítky milionů. A kolik takových aut jezdí u nás! V německém tisku se dočtete, že mají existovat výjimky pro určité skupiny lidí, možná pro zásobování, ucelenou představu jsem z mnohých zpravodajských článků stejně nevyčetl. Zdá se, že aplikace nových předpisů během letoška bude dost chaotická a to dokonce v Německu.

Celá devadesátá léta a zejména první desetiletí jednadvacátého století se v Evropě neslo ve znamení naftového motoru. Automobilky investovaly do lepších technologií, efektivnějších způsobů přeplňování, do odhlučnění a zejména do toho, aby se omezily zplodiny a snižovala spotřeba. Spolu s narůstající módou větších a těžších osobních aut se zdálo, že nákup naftového motoru dává větší smysl než kdykoliv v minulosti. Byl tišší, rychlejší a marketingoví mágóvé se dokonce snažili (úspěšně) přesvědčit širokou veřejnost, že si s moderním turbodieselem užijete i sportovní jízdu. Přitom zůstane hospodárný a tím pádem čistý, ekologický.

A s touhle chimérou je konec vážení přátelé. Být tím rezidentem centra Frankfurtu, nenapadá mě lepší alegorie než závěrečná scéna cimrmanovského „Němého Bobše“. Všichni mu chudákovi lhali…zdroj: Volkswagen

Dovolím si takový sentimentální závěr. Nebylo by nakonec velmi šetrné k životnímu prostředí, kdyby někdo tu mojí bývalou stařičkou Corsu Diesel stále udržoval v chodu a jezdil s ní? Veškeré materiály stejně v reálu nerecyklujeme, skutečnost je smutnější. Když nyní půjdete prodat svůj pár let starý nafťák, který dobře slouží, rumunskému obchodníkovi s ojetými auty, ten s ním zmizí kdesi ve východní Evropě. Pomůže to vůbec životnímu prostředí? Myslím si, že nepomůže. Koupíte si doporučovaný hybrid, nebo čistý elektromobil a budete se cítit uvědoměle? Aby náhodou nezůstal „čistý“ až do doby, kdy některá z nových vědeckých studií veřejně neprozradí, že už dál ve velkém přeci nelze drancovat omezené zásoby lithia na výrobu baterií. Není to obnovitelný zdroj surovin a těžba na Marsu je zatím velké science fiction.

A mezitím, kdesi o dva tisíce kilometrů dál, na stejné planetě, v zemi, kde však platí jiná pravidla, bude váš bývalý Volkswagen Passat drandit jako taxík s vytlučeným filtrem pevných částic. Na nový díl bohužel v tamních poměrech nezbývají peníze a drobné odchylky v emisích se při místních technických kontrolách neřeší nikterak přísně. Vyvezli jsme popelnici za branku našeho domu. Problém jen zmizel z očí.

Asi tuším, co si mnozí myslíte. Mě by však zajímalo, jaký způsob používání automobilu vám připadá šetrný k životnímu prostředí? Obětovali byste část svého komfortu? Vím, že na koloběžkách to asi také v naší pohodlné civilizaci nedáme. Já budu dál udržovat moje stará auta v chodu a nebudu kupovat ta nová.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Tomáš "Vavris" Vavrečka
17. ledna 2019, 07:50
5

Tohle je ožeháve, ale hlavně velmi komplexní téma.

Za prvé je třeba rozlišovat emise škodlivých plynů a emise CO2. Zrovna zákaz vjezdu do center měst a tím pádem omezení lokálních "smradlavých" emisí , asi dokážu pochopit. Přestože studie prokazují, že tyto zákazy mají mnohde mizerné výsledky a jsou dobré leda tak k naštvání lidí potřebujících do centra vjet.

Jenže pak tu jsou emise CO2, za mě největší regulační zlo a absolutní nesmysl napojený na bůhví jakou lobby a zájmové skupiny, který nejen ničí uživatelskou hodnotu aut ale v případě navrhovaných změn do roku 2030 ohrožuje samotnou existenci největšího průmyslového sektoru Evropy a zachování současné mobility. V tomto případě mívám pravidelně revoluční tendence a chuť defenestrovat.
-
Komentář upraven 17. 1. 2019, 07:52:18

reagovat
beastar
17. ledna 2019, 15:04
0

Pravda. Stejně jako celý blog. Opravdu do politiky chodí jen idioti? Nebo už má dnes neomarxistická levicová pakáž alias aktivisti takovou moc?

VK
VK
17. ledna 2019, 15:14
0

Co se CO2 týče, mobilita na mám bude na prd, když si oteplíme planetu tolik, že rozsáhlé oblasti budou neobyvatelné. Popírat globální oteplení vlivem námi vypouštěného oxidu uhličitého je zapírání nosu mezi očima. Paradoxně, když by šlo o toto, má diesel jednoznačnou a objektivní výhodu - takže při ježdění dieselem je mé ekologické svědomí čisté ;-). V tom je právě jeden z hlavních problémů nebo skoro až licoměrností eko-aktivistických skupin. Jakmile dojde ke střetu produkce CO2 a jiných partikulárních zájmů - třeba protijaderného tažení, nebo protidieselového - najednou problém globální klimatické změny přestane existovat.

Regulační omezení do roku 2030. Na to je možné rovněž pohlížet i z jiného úhlu. U vývoje automobilů se krásně projevuje fenomén jménem cena ztracených příležitostí. Zhruba řečeno, jakmile automobilky už jednou investovaly do nějakého směru vývoje, jen velmi těžko jej opouštějí. Jak se do něčeho investovalo, musí se to rentovat, tj. nějakou a ideálně co nejdelší dobu být ve výrobě a v prodeji. I když už je dávno k dispozici anebo nějakým jiný vývojem dosažitelné něco jiného, úspornějšího, čistšího, výhodnějšího. S tím se nezačne, dokud se to aktuálně vyvinuté dostatečně dlouho nerentuje. No a v tomhle jsou státní předpisy právě tak to jediné, co dokáže výrobce postrčit k dalšímu vývoji - resp. zrychlenému zavedení vyvíjených technologií - když to znamená odpis investic do těch stávajících. Což sami o sobě výrobci dobrovolně neudělají.


Asi jak v USA když se projednával zákon nařizující katalyzátory do motorů povinně, celá automobilní branže brečela jak krokodýl, že je to zruinuje, že to nelze, že to bude znamenat konec autoprůmyslu ve Spojených státech...zákon se přijal a najednou nebyl problém, auta byla s katalyzátorem a jelo se dál.

Rovněž tak v Evropě. Strašně moc se investovalo do dieselu - takže je snaha natahovat výrobu co nejdéle a zdržovat alternativy co to jde. Aby se rentovaly jednou vynaložené investice. Takže ne že by samozážehový benzín á la Mazda, nebo hybridy, nebo elektromobily se spalovacím extenderem dojezdu byly pro evropský průmysl takový nepřekonatelný problém. Jeno by musel evropský průmysl skousnout odpis investic. K tomu, de facto k nakopnutí vývoje může emisní směrnice docela dobře posloužit.

krab
17. ledna 2019, 16:18
2

Dík za názor. Vlastně kvůli tomu to vzniklo, že mě tu zajímal pohled vás na tu problematiku a to jsem chvíli přemýšlel, jestli vůbec to sem tahat. Ale ty regulace v Německu už jsou vážně přede dveřmi, je to velká debata a ani tam v zemi pořádku a logiky není moc jasný, co od kdy opravdu bude na tvrdo platit a kdo bude mít výjimky atd..

Já chápu sice co píšeš, ale pokrok se regulací a nařízeními na státních úrovních ( nebo celounijních) těžko kdy vybuduje. Já je dokonce hodně nemám rád, stejně tak drtivou většinu dotací atd... deformuje to trh.

A to co jsem chtěl říct bylo to, že je prostě nefér najednou takhle otočit a propagovat úplně jinou techniku na úkor té předchozí, zde navíc zcela úsměvně vlastně i bez té alternativy. Protože pokud se má evropa nějak násilně tlačit k tý elektromobilitě, tak k tomu nejsou podmínky.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
18. ledna 2019, 07:39
1

VK: Přesně jak píšeš o té lichoměrnosti - posedlost CO2 jde dle mého názoru často proti skutečné ekologii. Co se toho zpropadeného skleníkového plynu týče, ještě nikdo nedokázal spočítat, jak moc se vlastně člověk podílí na jeho produkci. Odhady oscilují někde mezi 5 - 40%. Klidně se budu držet nejhoršího scénáře a řeknu, že člověk vyprodukuje 40% CO2 (5% je určitě blbost). V EU je podíl silniční dopravy na celkových emisích cca 23% - ze 40% to je nějakých 9,5% celkového vyprodukovaného CO2. No a podíl IAD na silniční dopravě by měl být kolem 55%. Tedy jsme na 5% podílu na celkové produkci CO2... Jenže podíl člověka na celkové produkci CO2 nemusí být 40%, ale jen 25% a najednou už jsme na pouhých 3,5%.

To samo o sobě není úplně zanedbatelné.... ovšem, protože planetě je celkem jedno, zda CO2 vypustím v Evropě, Asii nebo Americe, musíme se na emise CO2 podívat globálně:
http://oenergetice.cz/zahranicni/nejvetsi-producenti-co2-na-svete/

a po zhlédnutí tohoto grafu už můžeme jen odhadovat, zda individuální automobilová doprava v EU tvoří jednu nebo čtyři desetiny celkové celosvětové produkce. A můžeme taky jen hádat, proč ti debilové pod pohrůžkou vysokých pokut nutí výrobce do 50% podílu elktromobilů v prodejích nových vozů, když neexistuje infrastruktura a použití elektormobilů je stále velice omezené a drahé.

beastar
18. ledna 2019, 14:04
0

Je to tak. Globálně nějaká bohatší část Evropy nic neřeší. Ani kdyby se přešlo na jízdní kola hned zítra. Jasně musíme začít být zodpovědni v částech světa, kde je průmysl a blahobyt. Takže já jak kkt budu každej den nabíjet sajrajt typu Leaf aby nějakej Bubakar třeba v Nairobi jezdil éčkem v dehtu z roku 97 a za kopcem čínská továrna pálila 40t odpadu denně. Oceán křižuje denně stovky nákladních lodí a nebe žrouti kyslíku.

A ty magoři řeší nějaký vjezdy do centra a osobáky. Jak už sem u podobných témat psal x krát. Všichni ví že se něco musí udělat. Ale nikdo neví co a jak. Svět závisí na dopravě a výrobě. Logicky je nejjednodušší prudit do os.dopravy automobily. Soft target.

Nimrod
18. ledna 2019, 19:49
0

proč by to měli být magoři? oni to maj velmi dobře spočítaný, aby se jim to vyplatilo. navrhují a schvalují to lidé, kteří na tom také nejsou škodní. že by někdo z nich věřil těm pohádkám, to si nemyslím
ale souhlasím s krabem v tom, že by se alespoň ti zástupci voličů měli omluvit, když před pár lety něco upřednostňovali a teď to na některých místech zakazují

krab
18. ledna 2019, 22:15
0

Ona ta pointa toho blogu měla vyznít v tom smyslu - kdyby aspoň někdo řekl těm lidem sorry....
A ta problematika je širší, proto jsem schválně vybral do obrázků pár dobových reklam, některých ani ne tak starých, aby bylo vidět, kde byly ty trendy a ta marketingová masáž v kontrastu jak je to dnes. A vlastně selskou logikou by se mohli dneska lidi usmívat nad těma aktuálníma a nežrat to moc vážně, protože se to za pár let zase stejně změní.

Taky nevěřím na magory, ale spíš na docela komplexní systém, který nějak vede k lehce řízenému chaosu. A posledních patnáct let Evropa ubírá v prosazování individuálních svobod a chybí tu takové to, co kdysi fungovalo v Americe a snad do jistý míry furt funguje - americký sen. A auta jsou takovým symbolem tady toho. Možná jsou soft target pro omezení, ale možná si je levicoví (neomarxističtí) politici (kteří nějak vyrostli jak houby po dešti a schovávají se v různých stranách) vybírají i trochu záměrně. Někde tady už i padlo, že je snaha omezit tu volnou individuální přepravu osob a ono asi o to nejde úplně, ale tahle omezení jakoby dávají signály - OK, jezdi si tím velkým pick-upem V8, my ti tu svobodu neupíráme, ale něco extra nám tu za ten luxus zaplať, aby sis uvědomil, že my to vidíme a když nás nasereš, my ti tu "hračku" sebereme. Já když nad tím přemejšlím, tak všechny takový ty masírky typu - jo, teď půjdeme všichni "electric", protože to je nová mantra ( když najednou zas nafta smrdí) , ty mě právě berou takovej ten vnitřní "americkej sen" a radost.

Pravděpodobně je i spočítaný, že státním pokladnám víc sype tohle, než nějaký snahy mezinárodně nastavovat pravidla, třeba pro ty emise lodních motorů nebo dalších významných zdrojů škodlivin do ovzduší, jak o tom psal nahoře Vavris. Kdyby byla vůle, stačilo by rozumně, tu a tam něco vylepšit na těch největších zdrojích znečišťování a mělo by to větší efekt než tenhle lunapark o kterým se tu bavíme.

No nic, prostě chce to nenechat se zblbnout v různých ideologiích a užívat si co je. Akorát mě pěkně mrzí, když občas slýchávám od různých kolegů autíčkářů / veteránistů atd. takový to klasický postesknutí, ať si ta stará auta ještě užijeme než nám to zakážou. No já doufám, že k tomu vážně nedojde, nakonec právě blbý už je, že lidi takto začínají vůbec uvažovat...

beastar
19. ledna 2019, 00:25
0

Myslím že představa že to mají dobře spočítaný je naivní tvrzení. Jako kdo? Politici, úředníci? Automobilky? Ty na tom jsou spíš tratný viz. Poslední pozdržený prodeje x nehomologovaných aut. Mě nic zakazovat nikdo nebude i kdybych se měl vystěhovat mimo Eu.

Nimrod
19. ledna 2019, 05:40
0

krab: já si nemyslím, že by stará auta mohli zakázat. vzhledem k tomu, jak málo jich jezdí, to nedává moc smysl. protože nikdo asi nemá ani potřebu zakazovat ježdění s autama staršíma třeba 50 let. spíš bude drahý provoz těch starých 10-30 let, třeba tím, že fakt jednou i u nás prosadí nějakou silniční daň
bíst: o politiky a úředníky tu asi vůbec nejde, to jsou loutky. viděl bych to na subdodavatele automobilkám a samotné velké koncerny. půjde ale o středně až dlouhodobbou investici. třeba za těmi homologacemi bych teď hledal ten koncern, který to zvládl nejlépe (nemám ponětí, který by to mohl být, zas tak moc to nesleduju)

beastar
19. ledna 2019, 14:45
0

Já si moc nejsem jistej že to zvládli ve VW dobře. Těch 3000 odstavených oktávek kvůli homologaci a další problémy. Politik asi podlehne lobby. Úředník udělá co se mu řekne. Co se týká samozřejmě samotných zákazů starších aut a dieselu s nízkým euro indexem atd. To jde samozřejmě výrobcům na ruku. Je potřeba si ale uvědomit jaký že to průmysl u nás živí celé dva regiony a generuje nemalou ekonomicky významnou položku. Škodovka musí chrlit jinak rapidně schudneme... Jak už tady někdo psal. Je to moc komplexní téma. Každej tady máme kousek pravdy.

Nimrod
19. ledna 2019, 15:00
0

tím "koncern" nemyslím jen vw, je tu i fca a další firmy spojující mnoho automobilek (pro mě za mě to může být i geely). fakt si netroufám tvrdit, který to měl připravené nejlépe. nicméně mi přijde, že vw se z takovýho průseru jako byl dieselgate otřepal velmi snadno a nějakých x tisíc aut kvuli homologaci ho nemůže zas tak rozhodit, pokud mu to dá náskok jinde. a ostatní velké "koncerny" na tom budou podobně, si myslím
ono i kdyby nic jinýho, nutí to lidi kupovat novější auta, tlačí to vývoj nových technologií a rychlé zavedení do výroby. to všechno je příznivé pro ekonomiku státu

Pólin
17. ledna 2019, 08:18
1

Celá politika oboru měření emisí, spotřeby a obecných dopadů na životní prostředí je u osobních aut bohužel ovládána neodborníky, kteří jsou navíc ovlivňováni různými lobisty, kteří, jak píše Vavris, tlačí zájmy bůh ví koho. Už jenom např. to klamání zákazníka ohledně spotřeby- jak může být proklamována spotřeba taková a taková, když ji není možné v reálných podmínkách dosáhnout? Proč se nenastaví pro tato měření nějaké reálné podmínky? Stejně tak CO2 vs. saze a další škodliviny. V některých zemích se auta daní podle množství vypuštěného CO2 a o sazích a dalších horších škodlivinách se v žádné vyhlášce nepíše...člověk prostě ten smysl nepochopí...protože v tom žádný není. Jak už bylo napsáno, je to opravdu hodně složitý a komplexní problém... ale podle nastalé situace mám ten pocit, že se jím nikdo v širších souvislostech efektivně a s ohledy na přírodu, nebo kvalitu lidských životů, nezabývá. A zajímavé taky je, že např nákladní lodě, které pohaní spalování mazutu sice emise měřené mají, ale nemusí odpovídat absolutně žádným standardům a ta technologie je v podstatě stejná někdy od 50. let... a to se bavíme o motorech, které mají objem měřený v desítkách tisíc litrů. Jinak samozřejmě malé motorky pro rekreační loďky už zase hlídané a regulované jsou...

reagovat
krab
17. ledna 2019, 09:18
1

Dík Póline za názor, i Vavrisovi. Normálně tenhle typ tématu radši nepíšu, neotvírám, ale udělal jsem takovou trošku výjimku. Totiž, já jsem viděl tuhle v online novinách tu fotku s těma greenpeacákama jak drží ty symboly zakázaných dieselů. A vzpomněl jsem si, že fakt ta moje zelená Corsa ( ještě zapátrám jestli mám i fotku) fakt tenkrát šla na prodej přímo někomu z Greenpeace.

A tak jsem si říkal, jaký je to paradox. Co před relativně nedávnem sami velebili, pak všechny ty reklamy na "čisté" diesely atd atd.. a teď ? Jémine, spletli jsme se, je to jedovatý a nesmíte to používat. A vlastně se těm lidem ani neřekne to jednoduchý a slušný "sorry" .

Pólin
17. ledna 2019, 11:11
1

Greenpeace nejsou ekologická organizace- oni jsou ekologistická organizace: jejich akce se nezakládají na nějakých exaktních zjištěních a vybádaných protiopatřeních. Je to ideologická organizace, kde skoro nikdo nemá formální vzdělání v oboru, ale v drtivé většině jsou to prostě "ty batiky a sandále". Ivan Brezina, jakožto vystudovaný a mezinárodně uznávaný ekolog o nich psal zajímavé články...

ma
martinw
17. ledna 2019, 15:06
1

No říkáš to složitě - jednoduše řečeno je to silná automobilová lobby která ohýbá názory zákonodarců a zajišťuje si byznys v dlouhodobém horizontu. Představte si že by zákonodárci řekli uplně jednoduchou věc :

Není efektivní aby se člověk přesunoval ve 2t těžkém voze protože to spotřebuje vice energie než vůz o váze 1t. Zaveďme tedy roční ekodaň na vozy dle jejich realné hmotnosti. Kdo jezdí v osobním autě nad 2t ať platí třeba 1000 EUR ročně navíc. Majitelé elektrovozů by čumeli, výrobci by čumeli, řidičům velkých SUV by praskla žilka... No a jak by to skončilo ? V příštích volbách by už takovou vládu nikdo nezvolil a řádil by tam nějaký TRUMP... Nevidim rozumný řešení jak můžeme zachránit planetu s technologií a světovym řádem kterej tu teď máme.


beastar
17. ledna 2019, 15:07
0

Pardon. Líbí se mi že bojují proti vybíjení velryb a tuleňátek. Jinak je to bída. Vždycky mě ale trápí otázka fakt ty jejich Greenpeace lodě jezdí ekologicky? Plachet sem si nevšiml.

Nimrod
17. ledna 2019, 17:20
0

pólin: tady je hezky vidět, že to, co většina lidí nazývá ekologií, je ve skutečnosti ochrana životního prostředí či environmentalistika. doopravdy březinovi asi příliš studium ekologie (a biologie) parazitů k tomu nepomohla
bíst: https://cs.wikipedia.org/wiki/Rainbow_Warrior

beastar
17. ledna 2019, 22:53
0

Jo ok. Oni ale mají víc lodí. I se to tam píše zařadili do své flotily. Tuhle duhu sem nemyslel:)

Pólin
18. ledna 2019, 06:56
0

Nimrod: to je přesně ono, akorát to "ochrana" bych uváděl v uvozovkách, protože třeba na Šumavě tomu fakt pomohli...prý les se s kůrovcem vypořádá sám...jo vypořádá, tak že chcípne a za 100 let tam vyroste nový, zdravý... a teď se diví, že to tam vypadá jako na poušti. Stejně tak Černobyl- ty dopady na širší okruh Evropy nafoukli pomocí vylhaných lékařských zpráv do takových měřítek, že nárůst umělých potratů ve Skandinávii byl v měsících po tom výbuchu o několik tisíc procent... a řekl bych, že docela pomohla..ti paraziti, pokud vím byla specializace, ale ta báze "ekologie" tam pořád je...

Nimrod
18. ledna 2019, 19:44
0

kůrovec je normální brouček, který udržuje lesy zdravé, napadá oslabené stromy. šumava na těch několika místech dopadla takhle právě proto, protože ty lesy fakt nejsou zdravé. ona jakákoli monokultura není zdravá. a holt les nějakou chvíli roste. on je hlavně problém ten, že šumava je až na těžko dostupná místa furt produkční les. a kůrovec byl, je a bude. já v tom zas takový problém nevidím. navíc hřebenovka z plechýho na třístoličník je po "péči" kůrovce fakt nádherná, výhledy překrásný :-)
ve škole jsem pár semestrů měl předmět ekologie a ne, skutečně tam nic o ochraně životního prostředí nebylo. ekologie je o vztazích mezi jednotlivci stejného druhu, mezidruhové vztahy a vztahy mezi jedincem, populací či společenstvím a jejich prostředím. a doopravdy to poslední není o člověku a planetě, kterou obývá. nicméně je to velice zajímavý vědní obor, který je neuvěřitelně obrovský a složitý. jedna proměnná může vést k mnoha výsledkům dle toho, jaké jsou ostatní vlivy. je doopravdy mnohdy složité říct, co je správně a popřípadě kdy se to srovná a za jakých podmínek. a to už částečně platí i pro tu ochranu životního prostředí

beastar
19. ledna 2019, 00:30
0

Fuj cejtim enviromentalistický levičácký pseudobolševismus v zeleném balení. Dobrý den pane Bursíku.

Nimrod
19. ledna 2019, 05:46
0

cejti v tom co chceš, já ti to neberu.ale abys napsal rozumný komentář, jak ten problém vidíš ty, to ne, akorát osočuješ

beastar
19. ledna 2019, 14:39
0

Takový va podobný téma tu zdaleka nemáme poprvé. Podobný názory jsou pod každým textem o elektromobilitě. Svůj názor jsem obsáhle prezentoval několikrát. Tudíž nebudu to psát znovu. Z ničeho tě neosočuju. Prostě to tam vidim. Je to tvoje věc a tvoje vidění světa. Pro mě důležitý že to nepodsouváš jako jedinou pravdu. A ve zkratce vidim to podobně jako Vavris viz. Příspěvek nahoře.

Nimrod
19. ledna 2019, 14:44
0

o emisích (pokud tedy myslíš ty) se ale tady vůbec nebavím. já se bavím o kůrovci a ekologii jakožto vědě, o ochraně životního prostředí prakticky vůbec. elektromobily nečtu, nezajímají mi, tak nečtu ani komentáře k nim

Tomáš "Vavris" Vavrečka
19. ledna 2019, 18:24
0

Tak to je prdel, protože já to vidím podobně jako Nimrod. :D Teda, minimálně tu část o kůrovci a přírodě...

HeavySmoker
17. ledna 2019, 11:38
0

Môj pohľad na problematiku je taký, že čím menej dielov, komplikácií a hmotnosti v aute je, tým ekologickejšie bude. Z tohto pohľadu hybrid s dvomi pohonnými sústavami a hmotnosťou posunovacej lokomotívy u mňa príliš bodov nenazbiera. To že sa predpokladá zvýšenie hmotnosti plastov v novom aute z 200 na 350kg do roku 2030 tiež niečo vypovedá. O integrácií dielov do neopraviteľných skupín ani nehovorím. Ak by som sa zajtra udrel do hlavy a šiel by som tvrdo po ekológií, udržoval by som v chode svoje auto do rozpadu a potom kúpil niečo v štýle Škoda Citygo.

reagovat
ma
martinw
17. ledna 2019, 14:59
0

Přesně tak, malý auto provozovaný 10 a vice let který je dobře opravitelný. Ať už to bude nějaký Accord nebo nějaký lowcost elektromobil...). Jenže to se nezamlouvá výrobcům, kdy konzumenti přestali konzumovat dojde ke stagnaci a krachu autoprůmyslu.

Mo
Monte
17. ledna 2019, 15:22
2

A co takovej stavebnicovej pristup jako to predcasem vymysleli u jakyhosi konceptu telefonu? Mel si nejaky zakaldni sasi a zbytek dotvoreny dle preferenci a potreby. Vetsi fotak, vetsi pamet? Jasne, vymenis jen cast a zbytek pouzivas dal. A stejne by se to dalo resit s trochou snahy i u aut. Navic by to mohlo dat vzniknout zajimavym kreacim. Bohuzel nedoslo ani na ten telefon..

HeavySmoker
18. ledna 2019, 12:52
0

Videl som pár konceptov u elektromobilov, kde si človek kúpi v podstate len rovnú podlahu, sedadlá na koľajničkách, posunovací stĺpik riadenia s tým, že karosériu mu vedia na to dať akú chce v servise do hodiny. Mám ale za to že niečo také sa neuchytí kvôli integrácií elektroniky, bezpečnosti atď., skôr príde autonómia a možnosť zavolať si mestskú bublinu alebo veľké MPV... jednoduchá výmena podskupín u spaľovacích áut znie dobre na papieri, ale inak je to utópia, spaľováky sú tu 120 rokov, už by sa to uchytilo. Myslím že cena výmeny napr. motora by nevyvážila náklady na výmenu celého auta za nové a odpredaj starého. Nehovoriac o cene za vývoj dielov pre automobilku, design a spracovanie interiérov zastaráva tiež, a tiež karosérie sú samonosné a nie na ráme ako kedysi.

Nimrod
17. ledna 2019, 17:22
0

jedině takhle

reagovat
krab
17. ledna 2019, 17:27
0

Jo, ten příběh se mi taky děsně líbí, už jsem ho sledoval dřív, ale pán loni umřel. Taky jsem o něm napsal článek a myslím, že Kubajz dal pak jeden medailonek o Irvu Gordonovi sem na autíčkáře taky.

Nimrod
17. ledna 2019, 17:50
0

jojo :-) vím o něm asi 10 let, kdy jsem někde zaslechl o jeho rekordu. no a jelikož jsem asi volvista, tak by byla handa, abych ho nesledoval pak o něco víc :-)

M
17. ledna 2019, 21:05
0

Vymena stareho auta je samozrejme malokedy racionalne (ekonomicky alebo celkovou uhlikovou stopou ekologicky) obhajitelna. Aj ludia na Autickarovi si musia uprimne priznat, ze niekde hlboko, cast ich lasky k autam je sposobena manipulaciou automobiloveho priemyslu s cielom zvysit obrat :-) V lepsom pripade vdaka hrdinom, ktori nam dopraju aj trochu odlisne 'lepsie' auta. A to je vlastne tiez o psycholigii :)

M
17. ledna 2019, 20:56
0

To zamyslenie my hovori z duse. Najekologickejsie auto je to, ktore sa nevyrobi. Som presvedceny, ze je ekologickejsie jazdit starou corsou eco ako novym elektromobilom. Odhliadnuc od toho, ze vacsinan elektriny je zatial vyrabana z uhlia, tak iba zatazanie prirody pri ziskani financii na to drahe auto je velke. A plus ziskavanie litia, recyklacia...atd. Elektromobil samotny je v tom samorejme nevinne ;)

reagovat
Co
Core
19. ledna 2019, 07:50
0

Myslim ze obecne pokud jakkoliv firma vyrabi neco co ohrozuje nase spolecne prostredi a ma z toho konkretni zisk tak by za to mela byt zodpovedna a snazit se to napravit.Nejsou to zadni chudaci podle toho jake premie dostavaji jejich vrcholni manazeri.Je uplne jedno jestli je to fiat nebo cocacola.Ja budu dale udrzovat stare vozy v chodu a naftu v osobni doprave jsem nikdy nemel rad.Nejlepsi je kdyz jedete rano do prace za naftakem ktery nema filtr a malem se udusite.A proc vsichni vyrabeji cim dal vetsi a tezsi auta?No protoze z toho maji zisk,hlavně vyrobci muzou tohle zmenit a meli to udelat uz davno.ahoj.

reagovat
Co
Core
19. ledna 2019, 07:52
0

A diky Krabe za dobrej clanek,ahoj

reagovat
krab
20. ledna 2019, 17:26
1

Ahoj a dík! Příště zase do blogu přispěju něčím veselejším, autíčkářským. Nechávám si doladit odpružení u Sally 911, tak jsem sám zvědavej jak to dopadne, co se udělá a jak se změní jízdní vlastnosti. Tak až to bude nějak jasné a hotové, tak o tom sem zas napíšu :)

reagovat
krab
26. ledna 2019, 00:01
0

To je moc zajímavej blog. Dík za sdílení. A hezky ukazuje svět nejen v černobílém odstínu. Vlastně ta zmiňovaná histerie, to je to správné označení. Svět je prostě plnej absurdit. :)

PepaSFI
26. ledna 2019, 09:20
0

já bych řek že obě strany si vůbec nemají co vyčítat. Tohle taky zavání pěknou manipulací a lobováním, celé to vyznívá stylem "tady máme špatně tečku nad i a tak to celé hodíme do koše a budem dělat jakoby nic". Netroufám si posuzovat kvality těch studií ale řek bych že takový průzkum by měl zahrnovat celou řadu faktorů, ne jen spočítat nemocné na jednom dvorku a na druhém. Jenže moc nevidíme do detailů. Podle mě by plicní lékaři měli být rádi že se, třeba přehnaně a hystericky, dělá něco pro zdraví obyvatelstva. Tohle skoro vyznívá, jakoby měli buď strach že jim ubude pacientů anebo spíš "tuhle studii jsme měli dělat my, uznávané autority, za veliký peníze, nějakej diletant nám to vyfoukl a tak mu to poplivem"