načítám data...

Vývoj designu světel

10. září 2019, 13:33 9 komentářů XTad

Zajímalo mě to, chvíli jsem googlil a rovnou to i sepsal...

Václav Havel: Vývoj designu světel

Přední světla jsou jedním z hlavních designových prvků. Spoluutváří tvář vozu a mnohdy na nich závisí celková líbivost. Dnes se setkáváme s rozličnými tvary a velikostmi, ovšem ne vždy tomu tak bylo. Design byl výrazně ovlivněn vývojem jak na poli materiálů, tak samotné světelné techniky. Dlouhá desetiletí byla světla kulatá anebo (od 60. let) hranatá. Občas se je sice někdo pokusil ozvláštnit elegantním rámečkem, či změnil jejich umístění, případně je schovat, základní koncepce však zůstávala stejná.

V 60. letech se začaly objevovat kryty světlometů, vzpomeňme Jaguar E-Type, nebo modernizovaný Citroën DS, přičemž druhý jmenovaný v tomto směru vykazuje velkou nadčasovost a podobně řešená světla bychom nalezli u řady moderních aut, například Golfu páté generace. Zároveň přicházejí nápady, že by světlomet mohl mít nějaký tvar. Přesto ale situace zůstává poměrně nudná a designéři se snaží kreativně vyřádit spíše na blinkrech.

Změna nastává vlastně až v 80. letech, kdy do designu začíná čím dál více promlouvat aerodynamika a v USA konečně povolují kryty světel. Spolu s tím přichází trend opětovného zakulacování a zmenšování.

Skutečným zlomem jsou však léta devadesátá. Až tehdy se objevují zvlněné křivky, které doplňují dosavadní vykulená (Corsa B), nebo úzká horizontální světla (Civic 5. generace). Takovému pojetí světlometu sice máme tendenci říkat „asijské“, případně „korejské“, ve skutečnosti ale není o nic méně euroamerické. Asiaté si jej však velmi oblíbili a trochu zprofanovali přílišným nadužíváním.

Následně jsme se k němu, snad ve snaze zalíbit se tamním trhům, snad ovlivněni designem Chrise Bangela, na nějaký čas opět vrátili.

Počátkem nového milénia se do módy zároveň dostává velmi nadčasové řešení v podobě nízkých, s horní hranou masky zarovnaných světlometů, jejichž dolní linka se zvedá směrem ven.

Ovšem zpátky do devadesátek. Tou dobou Ford představuje designový směr „New Edge“ a světlo přestává být pouhou modifikací základních geometrických obrazců, nýbrž je tvořeno průnikem několika z nich. Tento směr byl vystřídán „kinetickým designem“, kterému zase vděčíme za světla protažená až k zrcátkům, což mnozí opět považují za rozmar dálného východu.

Dnes je sice rozmanitost větší než kdy jindy, ale přesto je patrná jistá preference střízlivějšího pojetí. Zajímavé je, že ze všech výše uvedených přístupů dodnes v určité podobě přežily všechny. Otázka je, co bude dál. Stanou se světla pouhým LED čmárancem kopírujícím linie karoserie? Schovají se úplně? Nebo se naopak dočkáme nějakých bláznivin, které si dnes ani neumíme představit?

Dnes tak populární rozdělené světlomety přisuzované Citroënu měl už Phantom v roce 2003

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Ronoath
11. září 2019, 16:36
0

S tou okynou jsi to pěkně vystihl, je to jeden z faceliftů, který jsem dodnes nepřekousnul. Ale to se stává u Škody tradicí, alespoň v mém vnímání krásy...

reagovat
XT
XTad
11. září 2019, 17:29
0

Jo, ta lezi v zaludku hodne lidem. Ja se s ni smiril. Mercedes C dostal skoro stejna svetla, treba Lancia Delta taky... Takhle se to holt tehdy delalo.

Ha
Hansoff
12. září 2019, 08:46
1

Design světel zásadně ovlivňují technologické možnosti. Největší rozvoj "tvarové variability" přišel s plastovými krycími skly. Vývoji pomohla i výpočetní technika a simulační software, potom už bylo možné vyvíjet komplexně tvarované reflektory a krycí skla nechat čirá (bez optických ploch). Později, díky zmenšování světelných zdrojů (projekční systémy a LED), bylo možné vnitřní prostor využít pro různě tvarované pohledové díly a signální funkce (DRL blinkr,...). Další bič na konstruktéry dostali designeři do rukou relativně nedávno, kdy se podařilo odladit vícekomponentní vstřikování plastů pro tvarové čočky LED modulů a tlustostěnnou optiku DRL. Naštěstí se pomalu začíná upouštět od stranového natáčení modulů, protože současné MATRIX systémy mají světelný kužel dostatečně široký, takže dosáhnou stejného efektu i bez toho. Aktuální novinkou jsou moduly, co dokáží promítat symboly (např. text - viz. Maybach).
Ruku v ruce s rostoucí komplexností světel roste i počet dílů. Jestliže ještě v 80. letech stačilo krycí sklo, parabola, žárovka a rámeček pro upevnění a seřízení, dnes se světlo skládá z více než sta dílů, několika řídících jednotek a desítek metrů kabeláže.

reagovat
PepaSFI
předevčírem v 09:09
1

typickým příkladem těch technologických možností jsou například světla Škody Favorit. Původní Bertoneho návrh počítal s nízkým předkem a velmi malými světly, podobně jako měl třeba Fiat Tipo. No popravdě řečeno, i na tom Tipu ty světla svítily bídně. U Favorita to rovnou vzdali, prostě, tady by to nikdo nevyrobil.

PeterLuk
14. září 2019, 21:23
0

Teda, doteraz som si neuvedomil, že v USA boli zakázané kryty svetiel... tak to je mi už jasné, prečo mali staršie Mercedesy či Citroen SM v amerických verziách iné svetlá. Prečo to bolo zakázané?

reagovat
XT
XTad
předevčírem v 07:19
0

Myslim ze to bude kvuli tomu, ze legislatova upravujici podobu svetel pochazela z dob, kdy se s nejakymi kryty jeste nepocitalo a nedokazala pruzne reagovat na zmenu. Stejne tak auta v USA musi mit dodnes oranzove blinkry, napriklad.

PeterLuk
předevčírem v 10:51
0

Ja sa čudujem, že ešte stále nie sú častejšie minimalistické decentné svetlá. S dnešnými technológiami by sme sa mohli vrátiť k čistému dizajnu 80. rokov, ale bez vyklápacích svetiel, pretože by mohli byť svetlá integrované do dizajnu tak, že by ho skoro nenarúšali, a boli by len nenápadne schované v rohoch, nad maskou, či vo vnútri masky chladiča. Mrkačky sú cool, ale aj tak všetci čo ich obdivujú slintajú nad fotkami áut so zakrytými svetlami. Pretože to čo robili superšporty z 80. rokov takými atraktívnymi sú aj čisté línie, ktoré nenarúšali veľké a výrazné svetlá, ale naopak, tie väčšinu času ani nebolo vidno, alebo boli len niekde decentne schované v maske chladiča. Dnes sú však svetlá väčšinou tým čo udáva a tvorí samotný dizajn, ale dúfam, že sa nájde niekto, kto dnešné technológie využije čo najviac, a svetlá "minimalizuje".

reagovat
XT
XTad
předevčírem v 15:11
0

Zase v 80. letech mely auta nizke cumaky. Dnesni auta maji vysoke a kolme predky kvuli ochrane chodcu a tu masu plechu je potreba necim vyplnit. Ale ten koncept Hyundai na uvodni fotce ma neco o cem pises. Masku roztahli pres cely predek a kdyz jsou svetla zhasla, tak s ni zcela splyvaji.

PeterLuk
předevčírem v 17:58
0

Áno, to je žiaľ pravda. Dizajn nových áut vďaka tomu stráca eleganciu.