načítám data...

Unpimp my ride; výměna podvozku za sériový

08. května 2019, 22:22 4 komentářů wdave_t

Pojďte si přečíst o tom jak jsem vyměnil sportovní podvozek za sériový a nemůžu si to vynachválit.

zobrazit celou galeriiDavid Watzke: Unpimp my ride; výměna podvozku za sériový

Koupil jsem svou předfaceliftovou Mazdu MX-5 NC 2.0 na nízkém, tvrdém aftermarket podvozku a s 18” palcovými těžkými koly a sadou zánovních zimáků a sjetých letňáků.

Kola (ani rozměr pneu) ani nebyla zapsaná v techničáku, tak jsem se rozhodl, že si koupím originální pofaceliftový 16” kola, který vážej zlomek toho, co ty velký obludy. K nim jsem koupil nový letňáky. S tím, že 18” si dočasně nechám, dokud nesjedu ty zimáky.

Po výměně zimních 18” za letní 16” se auto proměnilo. Zlepšil se jízdní komfort i vlastnosti a řekl bych, že i akcelerace při rozjezdu z 0. Po přejetí každý nepatrný nerovnosti už jsem nemusel podstupovat fyzioterapii.

Byl tu ale pořád takovej problém – i na těch 18” to byl břichoplaz, se kterým jsem všude možně škrtal o zem, ale na 16” s legálním rozměrem pneu to auto sedělo ještě o další cenťák níž.

Měl jsem tam neznámý model tlumičů Bilstein a neznámý typ pružin Eibach. Kombinace B+E bude znít Miaťákům povědomě, protože to je kombo, které se z výroby dávalo na některé pofaceliftové MX-5 NC. Jenže moje NCčko sedělo o dost níž, než NCfl, takže to musel bejt nějakej víc závoďáckej model. (Jen pro úplnost, sériový podvozek předfaceliftového NC je až nesmyslně vysoký kvůli nějakým regulacím, teprv po faceliftu se auto dočkalo rozumný, původně zamýšlený varianty.)

No, říkal jsem si, že by bylo fajn sehnat něco trochu vyššího, ale tím že těmhle věcem moc nerozumím, tak se do toho moc nehrnul – nabídka by mi musela spadnout do klína, abych se odhodlal. A to se taky stalo :) Díky fanklubu MX-5 a servisákovi, který mě zmínil pod jedním inzerátem, když si na moje stesky vzpomněl, jsem se spojil s člověkem, kterej prodával za rozumnej peníz sériovej Bilstein+Eibach podvozek z NCfl s dost nízkým nájezdem.

Změřil jsem před a po výměně podvozku výšku od země nejvyšší části blatníku a předtím to bylo zhruba 625/615 a potom asi 655/650 mm.

Skočil jsem do auta celej natěšenej jakej to bude rozdíl a musím říct, že jsem čuměl! Nikdy jsem výměnu tlumičů a pružin nezažil, protože jsem každý auto předtím měl jen chvíli a spíš jsem řešil takový věci, aby neshořelo anebo se nerozpadlo. Takže jsem moc nevěděl jak velkej to může mít vliv.

První věc, co mě trkla byla, že sedím trochu výš. Opravdu jsem to zaregistroval i zevnitř, nejen na pohled zvenku, ale jen při prvních jízdách, rychle jsem si zvykl – opravdu to není tak ohromný rozdíl.

Hned při prvním dobrždění na světlech jsem cítil, že se auto chová přívětivěji – těžko se to popisuje, ten rozdíl mezi tím, když se tuhej podvozek skoro neprohne dopředu versus když to udělá. Nicméně působilo to komfortněji a hlavně dost překvapivě – předtím bych nedokázal popsat, že by tohle chování vlastně bylo fajn, ale teď když se to tak chová, líbí se mi to víc.

Hned jak se naskytla příležitost, vletěl jsem na různé typy městských zpomalovačů (jako jsou retardéry a různý hupy před přechodem pro chodce) takovým tempem, které bych si dřív nemohl dovolit bez škrtnutí. Nejen že jsem neškrtnul, ale ani mi auto po dopadu nepřeskládalo páteř. Paráda! Už se nemusím bát příliš lomených nájezdů do garáže, větších retardérů, ani přejíždění běžných menších obrubníků při parkování.

I při běžném cestování po Praze, v místech které jsem projížděl stokrát a přesně vím jak se tam to auto chová, jsem cítil změnu k lepšímu – lépe to teď tlumí nerovnosti.

Pořád jsem si ale nebyl jistej, co novej podvozek udělá z požitku z ostřejší jízdy… No a jelikož byl dneska svátek a k tomu se počasí opravdu vydařilo, vytáhl jsem kamaráda ven a jeli jsme to zjistit.

Solidně jsme ztrestali slušnou porci středočeských okresek a oba jsme došli k závěru, že starému NCčku faceliftový podvozek (a faceliftová kola) sednou parádně. Není to určitě ideální setup na trackday, kde bych ve srovnání s dobrým sportovním podvozkem ztrácel desetinky sekund v zatáčkách kvůli výraznější houpavosti, ale hádejte co? Já se svým autem jezdím denně v každém ročním období a trackdaye jsem minulej rok navštívil tři po koupi auta, a to především abych ho vyzkoušel na všech možných okruzích a zjistil jak se věci mají. Time attack na okreskách opravdu nejezdím, takže šetření desetin sekund je mi ukradený.

Klíčový pro mě je, že se s tím dá stále vepřit po okreskách, aniž by to člověka vyhoupalo až někam do pole – a to se fakt neděje. Funguje to dobře. Ve skutečnosti jsem s tímhle setupem v reálnym světě rychlejší, protože jednak nemusím přejíždět retardéry rychlostí 0.5 km/h a zároveň můžu jet rychleji po rozbitých silnicích, což dřív bylo hodně nepříjemný a myslím, že to ani nijak zvlášť nesvědčilo zbytku auta.

Jediný, co mi přijde, že se poněkud zhoršilo, je driftovatelnost. Ne že by to už nechtělo zlobit, ale prostě je ten měkčí podvozek znát a chvilku mu oproti tomu sportovnímu trvá, než se zhoupne do té potřebné pozice a i pak se to chová rozevlátěji. Tuhle bohulibou kratochvíli ale opravdu neprovádím pravidelně, jen to zmiňuju pro úplnost :)

Sečteno, podtrženo bych tu výměnu udělal už dávno, kdybych věděl, co to přinese za masivní výhody při každodenním použití a doporučil bych to každýmu, kdo autem nejezdí jen o víkendu + častý trackdaye. Je dobrý zvážit, že úpravy, který na autě provedl někdo před vámi, nemusí bejt šitý na míru i vám. A že na pohled líbivý úpravy můžou ve skutečnosti drasticky zhoršovat jízdní vlastnosti.

Předtím na 18”

Předtím na 16”:

Potom na 16”:


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Irwinek
09. května 2019, 08:24
2

to znám :-D
vzdal jsem se ve jménu pohodlí a použitelnosti 18" a 245/40 od původního majitele ve prospěch 16" a 205/55 zapsaných v techničáku - nebe a dudy a jak říkáš, desetiny vteřiny jsou mi u p...., když ta p.... nemá modřiny :-D

reagovat
krab
09. května 2019, 08:34
0

To souhlasí i s mojí zkušeností. NC předfacelift měl táta , téměř nové tehdy kupoval, pak jsem s ním jednu dobu taky jezdil.
On to neřešil, nechal sériové a mě teda to nastavení nikdy moc nevyhovovalo, ale nevěděl jsem čím to je. Ještě jsem taky tehdy neměl moc srovnání nebo tak. Pak jsem se svezl s faceliftem a čitelnost podvozku byla o mnoho lepší.

A naposledy jsem loni testoval tu ojetou Mitra edici a ta byla na 17" měla samosvor a měla Eibach pružiny, pravděpodobně nějaký ten jejich pro kit. Porovnával jsem fotky tvoje tady a tý co jsem testoval a zdá se mi, že seděla někde mezi tím tvým sériovým a tuningovým. A fungovala čitelně a výborně. Na 16" jsem s NC nikdy nejel tak nevím...

reagovat
ToMyx
09. května 2019, 17:59
1

Pěkný Tomasóny na tom plandaly :-D
Všeobecně jsou kombinace bilstein tlumiče a eibach pro kit pružiny dost doporučované kombo na mnoho aut a víceméně fungují hezky i když nejsou samozřejmě všespása. I já jsem si tím prošel. Ale protože okresky v ČR jsou děravé jak cedník potřeboval jsem ještě o pomocnou pružinu navíc.

Je super, že ses odhodlal ke změně a že vyšla. Funkčnost je vždycky víc než vzhled a tvoje záda a auto ti poděkují!
-
Komentář upraven 9. 5. 2019, 18:00:20

reagovat
Letis
13. května 2019, 21:46
0

Věřím všemu co píšeš, ale je pravda, že vzhledově to auto trochu utrpělo. :D Já mám na nb jen kratší pružiny od předchozího majitele a dostal jsem k tomu i origo. Pohodlný to sice není, ale už jen kvůli tomu vzhledu se mi to měnit na originály nechce. A ta (ne)driftovatelnost je trošku nevýhoda, zvlášť u slabých mx-5. :D

reagovat