načítám data...

Svět Porsche 911: Carrera 2 anebo Turbo?

06. března 2020, 16:43 25 komentářů krab

Porsche 911 nebo Porsche 911? To je vážně zapeklitá otázka. Jedno je šedé, druhé taky šedé. Jenže jsou mezi nimi rozdíly. Jedno je světlejší a druhé tmavší. Které z nich si vybrat?

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Svět Porsche 911: Carrera 2 anebo Turbo?

Pokud tu nejste noví a sledujete můj blog od začátku, tak víte, že to světlejší je „Sally“ a ta už se mnou strávila hezké tři roky a bezmála 20 tisíc kilometrů. Taky už máme za sebou celkovou opravu motoru a další zajímavé kratochvíle. A ta tmavě šedá s nápadnými otvory ve stylu žraločích žáber za předními dveřmi? Je stejně stará, ale na zádi se pyšní hrdým stylizovaným nápisem „turbo“. Ve skutečnosti je má dvě.

Hans Mezger, nejlepší motorář

Vždycky jsem si přál pořádně vyzkoušet turbo generace 996, která se stala za ta léta mojí prakticky nejoblíbenější generací Porsche 911. Proč? Ta auta nemají status legend, jestli se s nimi jezdí nemá na budoucí hodnotu dramatický vliv, ale jsou stále velmi malá, kompaktní a mrštná. Spojují to nejlepší ze světa klasických Porsche, ale s moderní dynamikou jízdy. Obě jsou to rychlá auta. Moje Carrera 2 zvládne stovku za 5.2 vteřin a její ségra „turbo“ dokonce za 4.2 sekund. Jedna má maximálku 280 km/h, druhá 305 km/h. Není sebemenší problém s oběma auty přijít o papíry. Jen s turbem to zvládnete rychleji, mnohem rychleji.

Turbo má kompletně jiný motor než běžná Carrera. Vychází konstrukčně ještě ze závodních motorů navrhovaných Hansem Mezgerem a má leccos společného se superautomobilem Porsche 959 nebo dokonce (motor) s vítězem Le Mans 911 GT1. Ve skutečnosti toho mají společného víc, než by se na první pohled zdálo. Motor má oddělené mazání se suchou klikovou skříní, válce jsou do bloku vložené, tuším ocelové a konstrukce rozvodového mechanismu nepoužívá středovou převodní hřídel zapouzdřenou na jednom konci v průmyslovém ložisku. (obávané ložisko IMS, známé z motorů řady M96/M97). Tyhle motory vycházejí přímo z motorsportu a blok turbo prakticky sdílí i s 3.6 litrovou jednotkou, kterou najdeme v modelu GT3. Jenže tady je motor vybavený dvojicí výfukových turbodmychadel a dvojicí mezichladičů stlačeného vzduchu. Proto má také tak hezky perforovaný zadní nárazník. I vedení tlumičů výfuků je tu provedeno úplně jinak než u běžné Carrery a vpředu najdeme dokonce trojici chladičů oproti jen dvěma u běžné Carrery.

Jak se jezdí s Turbem?

Šedý exemplář jsem si vzal na několikadenní vyzkoušení, a ještě se o něm v médiích samostatně dočtete. Najel jsem v něm bezmála pět set kilometrů v různých režimech a přátelé, no zakoukal jsem se do něj, to mi věřte. Motor má úplně jiný zvuk, než na který jsem zvyklý. Ráno turbo nastartuju, dopíjím kávu (z porsche hrníčku) a poslouchám tu hádavou kakofonii zvuků. Porsche se probouzí s nevrlým vrčením k životu, karoserie je orosená ještě od nočního deštíku, je pět nad nulou a já si tak říkám, jak moc málo přilnavosti budou mít ty studené Micheliny Pilot Sport Cup 2 na kterých je auto obuté. Spojka je nezvykle lehká, měkká a s ostrým záběrem. Auto dlouho nejezdilo a potřebovalo rozjezdit. Na spojku jsem si nakonec během dne zvykl a druhý den se mi její záběr zdál už o poznání lepší. Ne tak jemný a vyladěný jako u mé Carrery, ale tam mám obložení i setrvačník prakticky nový. Ono to pomůže.

Motor se po nějakých patnácti minutách konečně pořádně prohřál a já si jedu vyzkoušet své oblíbené okresky. Turbo má pohon všech kol, ale jen asi  5% jde běžně na přední nápravu přes viskózní spojku, která připojí víc při vyšším rozdílu otáček mezi nápravami, typicky nárůstem rychlosti. Není to úplně typická čtyřkolka. Auto se ovládá jako typické Porsche. Váha je na zadku, kde je i trakce, ale s plynem se musí prostě přemýšlet. První výjezd z vlásenky kdesi na okresce poblíž brdských lesů, ve třech a půl tisících otáčkách tlačím plyn postupně až nadoraz. Vhuuušššš, turbo se jen chvilku nadechovalo a střílí mě i s patnáct set kilovým autem vstříc rovince. Řadím trojku, řadím čtyřku, točím čtyřku lehce přes 6 tisíc a brzdím před další zatáčkou. Podle diagramu řazení umí čtyřka v těchhle otáčkách dvě kila. Není čas kontrolovat tachometr. To spíš hezky trefit meziplyn, motor Hanse Mezgera tak krásně nakřáple vyštěkne, pak dvojka, nepřehnat nájezdovou rychlost do další zatáčky a pak divadlo zopakovat. Pohon všech kol tu vážně hodně pomáhá. Auto má širší rozchod vzadu, má širší kola vzadu (295 mm) a překonat trakci je dost obtížné, máte-li už v PS Cup 2 nějakou tu teplotu. Pokud se mi trošku někde sklouzlo, tak z vlásenky na výjezdu, bylo to čitelné, i když ne tak jemné jako u mého auta. A taky se to děje při vyšší rychlosti.

Turbo není nebezpečné. Nesmí se jen dostat do rukou nebezpečného, nezkušeného anebo přemotivovaného řidiče. Je totiž extrémně rychlé. Možná je to už 20 let stará „babka“, ale to, co předvádí je neuvěřitelné. Řídil jsem hrstku aut, která mají přes 400 koní výkonu, ale žádné z nich nepůsobilo tak brutálně rychlé, tak nesmírně efektivní, a tak dobře sladěné. A když vám řeknu, že 996 Turbo lze sehnat bez potíží i s manuální převodovkou (kterou prostě chtít musíte) do 50 tisíc euro, zdá se mi to jako kup století. Dobrá, něco utratíme za servis, v interiéru různě leccos skřípe a vrže, tehdejší špičková výbava už je běžná dneska i v Dacii Duster a tak dále. Jasně, to není auto pro normálního člověka. Zaplať bůh. Jinak, kdyby tahle skvělá auta chtěli všichni, tak se zanedlouho nedoplatíme. Taková auta, se obávám už totiž jako nová nikdo nevyrábí. Nepochybně bude nová 911 Turbo taky pecka. Ale to auto už nemá tu auru kapesního sporťáku, který se všude protáhne a fantasticky mění směr jako právě generace 996.

Proč nejspíš neskončí u mě v garáži

První důvod je velmi jednoduchý – peníze a přetrvávající touha časem koupit vzduchem chlazenou 911. Model 911 Turbo s šestistupňovou manuální převodovkou bych mohl v dnešní době sehnat v rozmezí 1 – 1.25 milionu korun a předpokládejme, že první velký servis bude stát do dvou set tisíc. Může stát klidně jen pár desítek tisíc za provozní kapaliny a pár drobnějších oprav, které bude potřeba, jako u konkrétního vozu, ale pesimističtějším odhadem a po zobecnění může ojetá 996 Turbo v prvotním servisu a vychytání všeho nutného stát třeba klidně až ty dvě stovky. To v případě nutnosti demontáže motoru, renovace vedení chlazení, výměny spojky, setrvačníku, repase turbodmychadel, přetěsnění, brzd, pneumatik atd. Umí to naskákat. Rozeberu to nejspíš v jednom z budoucích článků. Je potřeba pečlivě vybírat. Výhodou modelu Turbo je, že motor jako takový není typicky problémový a vydrží velké porce kilometrů. Tím se vlastnictví 911 výrazně liší od jakéhokoli supersportu. To auto je v rámci kategorie a toho co umí pořád extrémně levné na provoz.

Druhý důvod je ale překvapivý. Auta jsem si byl projet na stejné zkušební trase jedno po druhém. (Vím jsem magor… no a?) Ta auta se od sebe fakt hodně liší. První rozdíl je v řízení. Carrera 2 má opravdu lehčí a čistší řízení, které dává vážně o slušný kus víc zpětné vazby. Proč je v Turbu řízení tužší a méně citlivé způsobuje zkrátka přidání hnacích hřídelů předních kol. Carrera 2 je navíc o 200 kilo lehčí. A je to sakra poznat. Mění směr daleko agilněji. A pak přijde na řadu motor. Pro výkon a sílu musím jít do otáček a jeho charakteristika je učebnicově lineární. A tohle mě baví.

Vždyť nakonec takové motory už se skoro také nedělají, snad nyní vyjma zbrusu nového čtyřlitru v modelu GT4 a GTS (Cayman/Boxster). Porsche 911 je už vždycky přeplňovaná, kromě modelu GT3. A víte co? Ten výkon tam je taky. A to charakteristické vytí šestiválcového boxeru v otáčkách, to mě prostě vždycky rozesměje. Trakce není tolik, předek se snáz trochu sklouzne a je na to potřeba dávat větší pozor, jenže s autem si víc hraju. (Vyšší trakce u Turba byla i na předku díky skvělým Pilot Sport Cupům, které obstojně fungovaly i v teplotách 5-10°, což mě překvapilo.) Hra s přenosy hmotností je radostnější s lehčí Carrerou 2. Občas někde trošku uteče zadek, jinde malinko v nájezdu do ostré šikany předek, člověk si to zkoriguje, na volantu je okamžitě vše poznat. V obyčejné Carreře si prostě zařídím přeci jen o trošku víc. Ale ty dechberoucí výkony Turba, ten úžasný vzhled… je to těžké. Ta auta by vlastně mohla parkovat u mě doma obě. Akorát vůbec nevím podle čeho bych se rozhodoval, se kterým zrovna pojedu. A stejně bych nakonec vytáhl žlutý Lotus :-D

PS: Nechci aby to působilo, že se těmi krasavci vychloubám. Občas mám pocit, že to někdo takto vnímá. Berte to jako inspiraci, povídání o autech od nadšence pro nadšence. A kdo vážně třeba uvažujete o Porsche 911 modelové řady 996, snad vám to dá malinko informací o tom, jestli spíš chtít rovnou nejsilnější čtyřkolku anebo naopak puristickou základní dvoukolku. 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
06. března 2020, 18:52
0

Ou jeee. Tady si nekdo poradne uzil den :)

reagovat
mtucek
06. března 2020, 18:54
0

Tohle ještě podle žlutých brzd vypadá na verzi X50 se zvýšeným výkonem na 450 koní. Ten motor Metzger je prostě úžasný.., ten zvuk a hrubá síla. Taky jsem ho řídil, I když jenom v automatu.Je to pekelně rychlé auto.

reagovat
krab
06. března 2020, 19:20
0

Krásná! Ta hrubá síla je návyková věc u turba. Jen mít prostor a možnost jí rozbalit... Ale i jinak je nesmírně příjemná na jízdu.
Tohle konkrétní auto je zajímavý tím, že je to rok výroby 2000. Jedna z prvních. X50 pack mít nebude z výroby, ale jsou na ní prvky výbavy do stylu alá GT2 ( třeba karbon dekor interiéru). Historie k ní je, ale spíš servisní a nic o případné úpravě motoru. Táhl čistě a mocně, takže bude v pořádku. Ale jestli to někdo "přifouknul" , to nevím. Ale spíš to je série. Turbo tlačí kolem 0.6 - 0.7 bar v plným zátahu, jako sériové. Bylo by zajímavé ho vzít na brzdu. Ale obávám se, že na nějaký ty detailnější věci bych si ho nejprve musel koupit :-D Každopádně byla síla motoru víc než zdravá. Řídil jsem několik aut, které měly v TP přes 500 koní a ten zátah tohoto 996 TT mi přijde snad větší... V TP má sériových 309 kw. Brzdy jsou klasicky ocelové, žlutě jen lakované třmeny. Ale jsou tam větší třmeny jak předek tak zadek i kotouče v porovnání s běžnou Carrerou, když jsem to prohlížel. Obložení i kotouče prakticky nové a fakt to moc hezky brzdilo ...

mtucek
06. března 2020, 20:13
0

U tohoto auta je dost problém ta rychlost a návykový zátah motoru. Se starou 911 3.2 jedeš o 100km/h pomaleji při stejném fun factoru????. Motoru Mezger při nájezdu tuším 176 tkm asi nic nebude, se zbytkem auta
/spojka, podvozek, chladiče atd/ to bude asi horší a bude to chtít podrobnou kontrolu. Ještě jsem s ním měl docela problém - zadní pneu vydržely max 5 tkm...

krab
06. března 2020, 21:45
0

No právě :-D To je asi i to co jsem si přesně uvědomil. Ten fun factor přichází ve vyšší rychlosti, ale současně to auto i tak není nijak otupené gétéčko. Je to sporťák každým coulem. Možná je to i tím, že jsem si v tomhle kousku mohl řadit sám a nebyl tam tiptronic. S tiptronicem to bude trochu víc do gétéčka. To byla ještě taková poslední doba, kdy jsi byl rychlejší s manuálem než s automatem. Jak přišla éra PDK tak to turbo s manuálem bylo dost s otazníkem, jestli právě to chtít anebo si užít tu techniku PDK převodovky. To byl obrovskej posun kupředu...

STANLI
06. března 2020, 19:26
0

Plakatovy sen... Velká závist :D

reagovat
beastar
06. března 2020, 20:03
1

Tak co k tomu napsat ještě tady. Snad jen že teď nemám čas si to přečíst. A že tuhle barvu mám rád. Plus že je to auto, tak nějak podle mého gusta. Správný výkon, správná hnaná kola a obecně použitelná kára na ježdění a ne do vitríny.

Srovnání s Carrerou je na místě fajn. Jestli se vyplatí připlatit si pár korun za Turbo nebo ne;)

reagovat
saage
06. března 2020, 21:39
2

Idealni daily car! :-) Pokud bych byl někdy nucen vybrat jedine univerzalni auto, bylo by to 996/997 turbo. Mozny celorocni provoz, skvely motor, a 4 sedacky pro celou rodinu :-)

reagovat
Ronoath
07. března 2020, 12:07
0

Perfektní článek! Sice nikdy nebudu v situaci, kdy bych si vybíral mezi takovými auty, ale v tvém podání se to prostě skvěle čte. Díky!

reagovat
krab
07. března 2020, 12:54
0

Díky a rádo se stalo. Nikdy neříkej nikdy. Občas se sny vážně vyplní. A hezký víkend přeju.

Opelfahrt
08. března 2020, 12:39
0

996 Turbo je i moje volba, teda pokud ty peníze nedám za něco jinýho. Přemýšlím o tom. Blogy na tohle téma ocením!
Líbí se mi ale na originálních kolech, třeba tady:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=277092928
a tady:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=parkItem&id=279440480
-
Komentář upraven 8. 3. 2020, 12:43:44

reagovat
beastar
08. března 2020, 12:43
0

Vkus pěkný. Jenže stejně to nakonec vždycky bude o historii jak a kde se s tím jezdilo. Tady u toho po třech majitelích atd. Jak řikal Krab což má naprostou pravdu. Nejlepší je to po prvním majiteli (ideálně o kterým něco víš) s úplnou serviskou a fakturama. To je jediná jistota jak se z toho neposrat. Zase na druhou stranu když tě netrápí kačky a to že auto stráví nějaký čas na zvedáku je to potom jedno.

Opelfahrt
08. března 2020, 12:55
0

Pravda. Dávám to jen jako příklad originálního vzhledu, nebyl jsem se na ty auta dívat. Ale u Porsche 996 bych s těma 200 tisíci na úvodní servis, jak píše Krab, prostě počítal. Sám si to neudělám, tak bohužel.

Jinak ten dohledatelnej servis je fakt gró: nedávno jsem oblížel rodinný auto benzín 2,0 turbo. Krásná barva, béžová kůže uvnitř, najeto 90 tkm. Pak ale vyšlo najevo, že olej se u toho měnil dvakrát: Při 27 tkm a 62 tkm. Tak jo, super kauf. Slevňujou a nemůžou prodat.
Jinde zas měli černou s černým vnitřkem, obyčejný sedadla. Ročně najeto 5 až 10 tkm a olej se měnil zásadně vždycky po roce. Jsem tam ani nestihl dojet se podívat.

krab
08. března 2020, 14:23
0

Já jsem ty cifry jen hrubě odhadnul. Ale vím jak to bylo u toho mýho. Turbo je spolehlivý co se týká motoru jako takovýho. Ten se dělat nebude muset. Ale když chceš mít vše tip top a vědět, že je vše uděláno, naskáče to těmi věcmi okolo. Záleží kdo je jak puntičkář. Ale domnívám se, že na těchto autech je škoda šetřit. Užiješ si to nejvíc s pocitem, že jsi servisně nic nezanedbal.

Auto po 1 majiteli takhle starý je oříšek sehnat. Skoro nejsou. Stačí jen v ideálním připadě mít tu historii úplnou. Ale to má taky málokterá.

Stejně mi to přijde dobrý. Mít možnost dnes koupit 996 TT za cca jedničku plus do dvou kil dát na zásadních věcech údržby a pak máš prostě do 1.25 mio fantastickej sporťák, který na Nordschleife ještě potrápí daleko novější káry, když se s tím teda pořádně naučíš.

mtucek
08. března 2020, 17:11
0

Je to tak Těžko najít okolo 1 mil tohle auto po 1.majiteli. Já jsem to svoje kupoval po 3. majiteli, ale po důkladné kontrole na zvedáku ve Flat Six a po velkém servisu a výměně všech náplní . Za dva roky jsem měnil jenom olej v motoru a zadní kotouče a gumy. Ale chce to opravdu mít rezervu na případné opravy, které dříve či později přijdou.....

krab
08. března 2020, 19:11
0

To jsi měl štěstí. Ono nakonec i řada majitelů C2/C4 ať už 996 nebo 997 jen lijí olej, mění gumy občas a tu a tam dělají brzdy. Ale jak oba píšeme, dřív nebo později něco přijde a náklady stoupají.

Musím říct, že mít na to volný prachy stejně část mě říká, že by to bylo super tohlr turbo vzít, nechat ho u pana Beneše nebo u někoho kdo se na ně specializuje pořádně prověřit, vyměnit vše co si o zaslouží a připravit na výlet na Nordschleife. S tím turbem bych si to tam užil. Asi by pak byly brzdy a pneu zralé div na výměnu po takovým víkendu, ale myslim, že bych si to tam užil. Na běžnou okresku mi přijde ta moje vážně lepší, ale na ringu by mezger turbo zářil. Jen ten opatrnej řidič , ten by to autu kazil :-D

Jokke
25. března 2020, 16:58
0

Sakra jenom 16 komentářů (to ješte polovina odpovědí Kraba) u takového parádního blogu, když u kdejaký dodávky nebo suv komentáře hravě překročí počet 50? A pak se diví, že se o těch "nechtěnejch" autech píše (já si je teda tady stále rád taky přečtu). Zpět k blogu -> výborný čtení, mohlo by být i delší, já se velice bavil a trochu se vžil do situace.
PS. Díky za PSko, i já začínal pomalu nabývat dojmu poslední dobou, že prostě ulítáváš myšlenkama i myslí do jiné, vyšší dimenze, ale todle mě přesvědčilo, že si "jenom" užíváš nadšenecky svá auta, který si prostě můžeš dovolit penězma, a zároveň máš na to i koule je provozovat.

reagovat
krab
25. března 2020, 18:24
0

Dík za pochvalu, jsem rád že mě i přesně chápeš v tom duchu jak jsem to vlastně i zamýšlel. Proč se tu neobjeví víc reakce? Tuhle jsme to debatovali jinde teď nevím jestli po soukromý zprávě nebo kdesi tady veřejně, ale zkrátka sem tolik lidí, fanoušků do Porsche, případně už trochu vyšší ligy aut nechodí. Párkrát už jsem měl i ten dojem, že prezentovat tady, kdybych náhodou třeba zase usedl za volant nějakého zajímavého plakátového sporťáku bude snad až nežádoucí ... Ne, ale spíš je vidět, že si tu víc lidí napíše když se věci týkají japonských aut, příznivců je tu fakt hodně anebo něčeho spíš levnějšího.

Když zas budu časem moct dát nějaký postřeh ze svezení něčím zajímavým, tak rád udělám. Snad konečně přijde jaro, situace bude lepší a nějakej zážitek s autíčky zase bude.

Jokke
25. března 2020, 20:19
0

Asi to bude i tim, ze většina se k takovym autum nema sanci dostat, a i kdyz by mela, tak za tu cenu (rekneme milionu) tak by vzali stejne neco jinyho, rozumnejsiho. Taky k tem normalnim autum ma normalni clovek vic co rict no :D
Jinak pokud bude možnost, určitě s takovýma blogama pokračuj, a pokud možno tady :D ta garáž prostě nemá asi takovou auru pro mě, jako zdejší prostředí včetně diskutérů (ty fb diskuze na garáži to je zoufalost prostě). I když se to i zde změnilo, za dobu co to tu čtu a sleduji, tak furt je to tady nejlepší místo.

krab
25. března 2020, 20:51
0

Já vím, garáž má tuhle nevýhodu jako daň za mainstreamovou rozšířenost. I když, když jsem psal o turbu článek samostatně (ne v tomhle blogovém stylu) i tam, tak jsem pročetl pár komentářů a hlavně pak na facebooku, když to sdíleli a bylo to docela pozitivní. Tu auru jako tady interakce mezi lidmi jinde ale vážně najít nejde. Ta smůla je, že aby člověk čas od času udělal článek pro radost a domluvil si na to i profi fotografa ( na garáži je turbo focený Ondrou Kroutilem, ten má pro to oko a cit) , tak ten materiál musí i rozumně "prodat" a malýmu médiu se to nerentuje kupovat.

Ale jo, milerád budu pokračovat tady s blogem, ve výsledku ta idea, že vůbec něco budu pravidelně o autech psát vznikla před pár lety tady. Takže jakmile zas budu mít něco, co je autařský téma, autentický svezení s něčím co si myslím by vás mohlo zajímat anebo zas bláznivě něco koupím, tak sem dám blog a tak nějak neformálně nějaké postřehy. Něco jako když se dělá "behind the scenes" u filmu :-D

Pravda je, že se zajímavějšími sportovními auty jsem taky měl prd zkušenosti. Furt sbírám a učím se. Ale zrovna ty poršáky z těchto let se mi nějak dostaly do krve a jsou to fakt jedny z mých nejoblíbenějších aut vůbec. Ani nevím jak se to stalo...

beastar
25. března 2020, 22:55
0

To jsme tusim debatovali spolu v PM. A tak nejak to je. Jen si memyslim, ze se lidi k tomu musi mit sanci dostat.V mezinarodnim meritku supersporty furt na publikum funguji a nemusi to byt v Monte Carlu.

Sem proste takovy lidi moc nechodi. Nebo nee v takovem meritku. Ja cetl tohle Turbo na Garazi i tady. Obecne se k tem autum dostanu i za volant atd. To ovsem neznamena, ze si o tom nepotrebuju cist a znat nazor ostatnich lidi. To kdo se k cemu dostane by meli resit hlavne zurnalove profi. Kolikrat jejich recenze Maserati pripadne Lambo atp. V Cr casto jen blitky bez napadu a s bazni ke kritice. Pritom mnohdy je co kritizovat.

Kazdopadne ani na tu Garaz nema realne cenu psat o nicem drahem. Nebo super rychlem. Lidi tahnou ojetiny. Pixly na lidi. A nebo jak se levne dostat ke sportaku. Proto brz a miata silenstvi vsude. Tady je to mainstream s dobrou zakladnou fanousku. S tim ze blogy a sem tam nejaky napad to drzi nad vodou.

K tem drahym autum superautum jeste. Podle me dnes jedine komplexne to musi slapat. Hlavni nosic je video k tomu clanek, insta promo... Vsechno na profi urovni jinak to nema smysl. A ani to nemusi stacit na to aby se to vratilo. Krab si tady z toho dneska delal prdel, ale vcelku by me zajimalo jak by byl schopen sehnat si na projizdku a testik treba takovy obyc Gallardo;)

krab
25. března 2020, 23:56
0

Je to tak jak říkáš... Tenhle měsíc jsem navíc dělal nějaký dva překlady pro kamaráda co vydává českou verzi anglickýho Octane a to jsou články a témata! Proti tomu, té Anglii jsme tady hrozný amatéři... Ale co, je potřeba se zasmát a povznést se nad to.

A říkáš to dobře. Občas se nějakýmu českýmu novináři dostane do ruky volant od vyloženě exkluzivního auta, ale ten výstup co z toho vytvoří pak stojí za prd - jako pro nadšence a člověka věci znalýho. Nakonec já to taky vidím jak to dělám pořád ve výsledku hrozně amatérsky.

Gallardo jak bych sháněl? No, složitě. To je jasná věc. Existujou v zásadě dva způsoby. Buď se znáš s někým kdo takový auto má, tak se spolu někde pojedete svézt a třeba když se znáte relativně dobře, tak si auta vyměníte na nějakou chvíli a ty v tom jeho svezeš a přitom se udělá focení atd... To je nejsnazší způsob. Když nikoho neznáš, máš určitou možnost nabídnout někomu, kdo takový auto prodává udělat o tom článek a že by mu to mohlo jakoby trošku zlepšit kredit při prodeji. Vypadá to hezky a zůstane mu na to auto nějaká zajímavá památka, když se bavíme o soukromý osobě. To se tak nějak musí dobře sejít, ale často se to vážně i podaří. A pak máš nějaký možnosti od "spřáteleného dealerství" jak psal Kuba u testu třeba teď tý Suzuki. A pak je ještě další možnost, že se ti majitel toho auta ozve sám, že by s potěšením rád článek o něm. To se ovšem v ČR v případě Gallarda nejspíš nestane nikdy...

Takže jako ono jde leccos, ale nic nepřijde samo. Ale je to hodně omezený.

A musím se ti přiznat, že třeba recenze Gallarda, když jsi to zmínil je třeba něco, co si nejsem jistej jestli by se mi vůbec povedlo nějak dobře. Tady je už prostě velký riziko, že si člověk sedne poprvý v životě do kategorie auta - moderní supersport a bez dalších zkušenosti napíšeš cosi zkreslenýho, prostě blitku, jak jsi psal. :) Ale neboj, když nebude korona, něco letos ode mně bude... ale spíš počítej víc ten svět klasických, starších aut. To mě bere víc než to moderní ultrarychlý. A okolo těch klasik taky znám víc lidí...

beastar
26. března 2020, 01:25
0

Tak samozřejmě že třeba zrovna Anglii, ale i USA, Německu a obecně větších zemích se to dělá jinak.Vlastně jednodušeji pro větší publikum s jinými možnostmi. Kupní síla v Anglii je prostě pořád jinde. Ano jistě obyčejný petrolhead si taky určitě nekoupí 911 Turbo ani tam, protože pojistky a tak dále. Nicméně těch lidí, co s tím můžou úspěšně jezdit je tam daleko víc. Tak se také víc zajímají. Potom chtějí znát i tu konkurenci a tak dále.

S tím Gallardem to byl samozřejmě jen příklad. V zásadě ty věci co popisuješ chápu. Otázkou je právě ten výstup. A to jsou spojený nádoby. On se nikdo kdo prodává takový auta do ničeho nehrne. Protože je to složitý obecně takový auto někomu svěřit aby ho nerozstřelil, nezkurvil. To prostě nejsou auta který se můžou vorvat jako Peugoty s novinářský flotily (zdravim Vavris, že) Navíc ten článek o tom vyžaduje celýho chlapa. Jako testy ve smyslu to jede jako kráva a je to luxusní... Jako neee nekecej vono fakt Lamborghini jede? Hmmm. Takže není to jednoduchý. Proto to taky skoro nikdo nedělá. Nakonec totiž víc lajků a followerů a čtenářstva ti nažene něco jako Rapid pro petrolheady s videem pana Jandy v řidičských rukavicích. Je to smutný ale je to tak. Český Petroliciuos nebude. Přímo k práci Kraba:)

Hale jako upřímně já včetně toho, co teď chystám budu mít asi ultra rychlých aut po kokot. Jestli nás teda laskavě někdy pustí do zahraničí a lidi ze zahraničí sem. Takže já si třeba rád počtu i o té starší klasice. Já vůbec vcelku nejen ty tvoje články čtu a čím víc toho čtu tím víc vím, že takový auto bych prostě nechtěl. Nepotřebuju. Přesto stejně jako ty si udělal pokrok v oblasti toho, že dobrej sporťák nemusí bejt jenom zadokolka co váží 800 kg i s řidičem... Tak já mám třeba vřelejší vztah k píčovinám typu Triumph TR4, Fulvia HF, MG B gt a podobně starým Porsche. Určitě si to nekoupím, ale nevadí mi se o tom něco dovědět. Sem tam na to přijde i řeč... Dneska je to víc IN, než před pár lety. Řekl bych že pro médium kde to vyjde to má stejnej efekt asi jako právě ta projíždka Gallardem:D Přečte si to pár nadšenců, dají pozitivní feedback a čau.... 99% z nich si to stejně nekoupí. To se zase vracím k efektivitě článku pro prodejce takových aut.

Matěj Podhorský
26. března 2020, 10:02
0

No, párkrát se podařilo, aby se objevil test supersportu... a pak to u McLarenu MP4-12C na auto.cz dopadlo článkem, ve kterém autor zmiňoval zátah jak od megasilného TSI, jakkoli to asi myslel dobře, a to přirovnání je vlastně celkem představitelné... ten pán tam dělá šéfredaktora dnes.
Audi R8 taky bylo ve fleetu jednu dobu, a zatímco všichni psali jak je to brutálně efektivní a moc rychlé, PJanda z autofora napsal cosi ve smyslu, že kdo tvrdí, že to je moc rychlé, tak je posera, protože je to moc hodné auto a připojil video kde jede asi 20 sekund na maximálce... takže novináři si ego nehoní :D

A právě v takovém kontextu, s ohledem na řidičské schopnosti průměrného novináře (a to klidně můžou být lepší, než schopnosti průměrného kupce) bych viděl spíš smysl v tom, udělat nějaký materiál na způsob DeMura (jasně, už mě taky nebaví, ale ten koncept je super), kde vybereš takové ty typické "quirks and features" konkrétního auta, a ukážeš, jak moc je to odlišný od běžných aut. Napsat další stejný test, jako o dodávce od Citroënu, nebo se snažit textem předat pocity strachu a hrůzy z pokusu to někde rozohnit na okresce, to nebude fungovat a je to jen plýtvání příležitostí. A píšu to, protože sám moc dobře vím, že bych nebyl schopen takovou zkušenost předat věrně.

krab
26. března 2020, 10:21
0

Přesně tak. Já to vidím podobně. Mě proto daleko víc baví ty starší auta a koncept ve smyslu - sejdeme se majitelem takovýho auta a on povídá a nějak se člověk dohromady dohrabe k nějakým dojmům a postřehům. Pro mě je ideální koncept Harry Metcalf a teď třeba ještě jeho kámoš, uznávaný renovátor Iain Tyrell. Ten je vlastně úplně boží ... teď udělal díl např. o tom jak seřizoval vstřikování na Mercedesu 300 SEL 6.3 ... A nejde ani o tu servisní část, ale jak prakticky z patra a perfektně vystihuje o čem to auto je. Posledně takhle udělal Maserati 3500 GT anebo renovuje tu Harryho Espadu a Miuru zákazníka, který ji loni vysoutěžil v aukci ( tu žlutou, co byla jakoby v původním stavu - což se stejně ukázalo, že úplně nebyla). To není o honění ega, laciných frázích, ale o tom vystihnout podstatu o čem to je. Tohle novináři totiž neumí prakticky asi ani jeden...

Důležitý je si prostě uvědomit sám pro sebe, že nejsi zas až takovej borec co všechno ví, všechno zná, nejlíp řídí a spíš poslouchat ty lidi okolo co tím žijou.

Z těch supersportů by mě toho úplně novýho lákalo vlastně málo. Spíš mě láká takový to téma zajímavých aut z těch devadesátek, klidně i novější a pochopitelně i starší. Takový to téma jako se povedlo Vavrisovi, že se sešly ty 2 gétéčka. Nebo dát dohromady na nafocení, povídání a projetí majitelé různých aut, třeba tohle turbo bych klidně rád využil i v jiným tématu. Třeba komplet článek o řadě 996 ( a možná se mi to i povede zorganizovat, uvidíme) anebo přesně takový to : první Gallardo, Audi R8, 997 turbo , Corvette C6 a udělat takový povídání přesně o tom jak se ta auta i zkušenosti s nimi liší. To že to jede jako hovado všechno, to každej ví, to není potřeba říkat... spíš jak píše Matěj, vystihnout nějaký ty zajímavosti a věci co nejsou typicky zřejmý.