načítám data...

Široký výběr

17. listopadu 2016, 13:23 21 komentářů RCNP

Všichni máme ten svůj oblíbený způsob používání auta. Jaký je ten můj? A jaký ten váš? A co se stává při střetu s dalšími pacienty nebo stvůrami mimo autařský vesmír? Vítejte u sociální observace ze sedačky Subaru BRZ.

zobrazit celou galeriiRichard  : Široký výběr

Víkendovka? Showcar? Okruhová hračka? Z minula už přece víte, že rád trápím vrchol japonského retro-inženýrství nesmyslnými bezcílnými projížďkami. A podle stovek vyplýtvaných slov je asi zřejmé, že mě celkem baví snižovat zůstatkovou hodnotu právě tímto pouličním způsobem. Ovšem je to jediný způsob jak si užívám potenciálu, který byl vložen do tohoto výrobku z prefektury Gunma? Rozhodně ne.

Asi další alternativa, která vás musí napadnout je divočení na malých okruzích, kterými oplývá naše zemička. Nekonečné driftování na Sosnové, nahánění setinek v Mostě a řada dalších kratochvílí v Písku, Mýtě a dalších okruzích českého království. No, popravdě mě to zas tak moc nebere. Sorry. Jasně, je víc než fajn vymáčknout ze sebe i z auta bezpečně maximum na širokém přehledném kousku asfaltu. A pravděpodobně je to prostředí, ve kterém o svém autě zjistíte nejvíce. Ba co víc, takových pár lekcí na okruhu od někoho, kdo nenasbíral své zkušenosti z Gran Turisma a televize, je mnohem účinnější prostředek ke zrychlení, než ta nesmyslná hromada dílu, kterou jste si objednali z ebaye. Je to jedna z cest, kterou navíc jednoznačně schvaluji, ale prostě to není ta má. Na to má asi vliv i samo BRZ. Asi netřeba psát o tom, že v okruhovém prostředí nefunguje vůbec špatně. Jak vidno z četného i častého zastoupení toyobaru na českých trackdays. Na smažák tam asi nejezdí. Jen se v tomto prostředí začnou projevovat vrozené předpoklady, které nebyly v továrně záměrně využity. O čem mluvím? BRZ je z továrny skvěle nastavené auto, ale zároveň je to úmyslně polotovar, který si každý dotvoří právě podle svého oblíbeného způsobu užívání. Například podběhy mají úmyslně velkou rezervu na snižování a osazování širšího obutí, okolo často měněných dílu je podezřele hodně místa a podobně. Takže ač na okruhu funguje výborně, tak cítíte, že s pár drobnými úpravami by to byla teprve ta správná okruhová hračka. Stejně jako se sadou jiných úprav zase vytvoříte perfektní drift car. A takhle bych mohl vyjmenovávat další a další odvětví motorismu. Ovšem díky mojí lenosti a nerozhodnosti se nechci ubírat čistě jedním směrem a vypiplávat techniku za jedním cílem, jelikož mám rád ten široký záběr schopností, kterým BRZ oplývá v sériové podobě. Proto jsem si koupil síťku do kufru…

Ovšem ono okruhové prostředí má pro mě jednu velkou výhodu a to, že 90% lidí co potkáte, jsou aktivní autaři, kteří používají svá auta tím nejextenzivnějším způsobem. Jsou na tom správném místě, aby dělali ty správné věci. Dobře si pokecáte a třeba dostanete občas i dobrou radu – ne, že byste teda o ní stáli, ale proč ne. Taky se trochu ujistíte, že svoji závislost zvládáte ještě docela dobře, jelikož ten chlápek naproti letos „zainvestoval“ do svého stroje tolik, že byste nemuseli příští rok pracovat. A pokud máte štěstí, tak získáte zpátky svojí ztracenou víru v lidstvo, když někdo přiveze opravdický sporťák na okruh, aby s ním doopravdy jezdil. Vyzvedávání kafe v Pařížský v GT3 se nepočítá, sorry.

Ač je asi mým nejoblíbenějším způsobem lítání po okreskách, tak je tu jistá podskupina užívání, která má své kouzlo. Občas se totiž stane, že i moje cesta má cíl a cesta samotná je jen jako bonus. Touto relativně pravidelnou událostí je praktikování svých dalších koníčků. A ač to tak možná nevypadá, tak mojí další zálibou je fotografování. Popravdě nevím, co mi jde hůř, jestli řízení nebo pořizování máznutých fotek. Díky bohu za photoshop. Ale pro můj druhý koníček, slouží ten první jako velmi příjemný způsob přemisťovaní. Přece jen, když chcete udělat pěknou fotku, tak pro ni musíte někam „dojet“. Což vede k specifickému a u mě oblíbeného způsobu užívání vozidla. Expedice. Ne, nebrodím se potoky ani neprojíždím neprostupnou džunglí. I když v zimě ranní provoz v Praze k tomu nemá daleko. Ale je prakticky pravidlem, že dobrá foto lokace je špatně dostupná. Daleko od hlavních tahů, ve správném ročním období špatně dosažitelná, nebo jen ve správnou denní dobu trochu nebezpečná. Přesně pro tyto příležitosti vymyslel člověk automobil, no ne? K mojí smůle jsem si oblíbil pořizování hlavně nočních fotek. Jako by už samotné focení nebyla dost divná introvertní zábava. A tak vyrážím v nehezkou denní dobu ve snaze ulovit zajímavý snímek. Sbalím objektivy, stativ, případně nějaká světla, flashku s muzikou a samozřejmě občerstvení. Zlatá síťka do kufru! Taková typická expedice bývá klidná projížďka noční Prahou, kdy už jezdí jen taxikáři, policajti a noční autobusy. Semafory v nočním režimu mi laskavě dávají sami zelenou, abych nemusel zastavovat, a já hledám zajímavé zdroje světla, nebo jezdím na obvykle frekventovaná místa, která jsou v noci prázdná. Ovšem takhle to probíhalo ještě před BRZ. Teď? Japonské kupé, noc, špatná muzika a prázdné ulice. Větší klišé by bylo jen mít vedle sebe ještě japonskou školačku. A podobně předvídatelně se postupně měnil i poměr mezi ježděním a focením. Naštěstí náplň cesty se podařilo vždy naplnit, ale přidal se k ní další prvek.

Takový přejezd přes vylidněnou komerční zónu na nejzazším okraji Prahy je moc velké lákadlo abych ho nechal jen tak minout. Široké několikaproudé silnice vedoucí od parkoviště k parkovišti, město složené jen ze skladů a škatulí obchodních řetězců. Žádné domy, žádní lidé, obchody sousedí jen s obchody a dál nic. V jedenáct se tento stroj vypne a zbyde jen cvakající semafor a místo lidí se seběhne zvěř z okolních polí a jeden cvok, co si kromě pár čar na silnice přišel udělat i fotku. Z expedice na hledání fotek se tak stalo i vyplňování bílých míst na mapě nezajímavých lokací v zajímavou dobu. Jindy plné dopravní uzly najednou dovolují projet si zatáčku správnou stopou a frekventovaná spojka v údolí se změní ve výjev jak z velmi citovaného anime o japonské automobilové kultuře. Je v tom prostě určité kouzlo prohánět se hluboko v noci v kulisách prázdného města.

*To je ona

Ovšem ne vždy vyrážím v temné noci jako deviant. Přece jen když mám v hledáčku nějaký objekt, tak by bylo fajn ho vidět. A taky se občas potřebuju vyspat. Proto se při expedici v rozumnou denní dobu nejde vyhnout domorodým kmenům. Obzvláště pak na silnicích.

Ovšem nechci tu psát o situaci na českých silnicích, jelikož to stejně nemá cenu a jen bych se dostal do kolotoče sebenasírání. Naštěstí jsou silnice veřejný prostor a tak potkáte kromě skotoidních jedinců i tu druhou část genofondu, která se vás nesnaží zabít. A přestože si rád užívám tu introvertní zábavu objevování zapadlých míst a hraní si s foto technikou, tak je milé probudit v ostatních lidech zvědavost nebo touhu podělit se o svůj automobilový příběh, když zpozorují lehce neobvyklé vozidlo v českém ekosystému. Ta statická setkání, bývají extra bizarní. Odvaha a zvědavost člověka, co přijde na pokec za týpkem v divném svetr, který se schovává ve křoví s foťákem, je obdivuhodná. Mimochodem, ve křoví jsem čekal kvůli odstínění objektivu od projíždějící dopravy*. Najednou zjistíte, že lidi mají rádi auta, zajímají je a sami občas mají doma něco velmi zajímavého. Třeba ten odvážný lovec pedofilů měl doma Nissan 280SX. A nejsou to jen ortodoxní nadšenci, jež neudrží zvědavost. Chlápek v superbu, co mě zpozoroval, jak dělám psí kusy se stativem uprostřed ničeho, se mnou vedl dvaceti minutový rozhovor o rychlých kombících. Hlavně o Levorgu, Golfu R Variant a jak mu žena nechce dovolit nic hezkého, tak si aspoň koupil Superba s šestiválcem a sundal všechny odznáčky ukazující na tuto skutečnost. Fajn chlapík. Chudák má asi v hlavě pořádnýho brouka, poté co jsem ho nechal usednout dovnitř BRZ. A tak bych mohl pokračovat celý den. Navíc vůbec nezáleží, co zrovna děláte. O benzínkách jsem se zmínil už minule a i při ostatních denních aktivitách se mnou občas někdo prohodí pár slov o svých automobilových volbách. Třeba u automatu na parkování, nebo když vyskočím z auta k bankomatu jen v tričku (Save The Manual) a málem dostanu zápal plic, jelikož se operace na dvacet vteřin změnila ve vzájemnou prohlídku vehiklů. Kluk ne o moc starší než já měl velice vkusně upraveného Caymana minulé generace. Kdo by čekal takovou srandu, jen kvůli autu?

Další level jsou setkání v pohybu. A teď nemluvím o těch pokusech o pojistnou událost jakou je každodenní boj o levý pruh a podobně. Přece jen asi nemá cenu tvářit se, že když někam jedu, tak to nevezmu zajímavější variantou cesty. Jo, už to začíná zase zavánět nějakými záminkami, já vím. Ale po cestě tu a tam potkám provařené lokace jako Břežanské údolí, Ještěd nebo Dubou, kam by byl hřích nejet. A na těchto místech je vysoká šance potkat něco, co tam taktéž nezabloudilo omylem. To se většinou maličko zvrhne v projížďku s lehce nadprůměrným tempem. Ovšem ve vší sportovnosti a bez zbytečného riskování. Žádné lepení na zadek, problikávání, gestikulace, probržďování nebo co by se dalo nazvat závoděním. Jako když si vyjedete s kamarády, jen jste je nepotkali před patnácti lety, ale před patnácti vteřinami. Čímž posílám pozdrav majiteli Porsche 924, se kterým jsme se shodli na tom jaká koncepce je nejlepší. Stejně jako partička rozumných kluků s vytuněnými koncernovými kousky, kteří měli jasno o večerním programu na okraji Prahy. Netřeba říkat, že jsem si s nimi dal ten kopec ještě jednou druhým směrem. Ale abyste mě neměli za chuligána, co terorizuje lidi, tak asi jedno z nejlepších setkání bylo paradoxně v naprosto zoufalé koloně těsně za rakouskou hranicí. Kvůli nehodě na dobré dvě hodiny zavřená silnice se proměnila v parkoviště a spolu s Nizozemcem, v MX-5 NB s poloviční klecí, jsme přečkali ty muka nekonečnou diskuzí na zřejmé téma. A pak, že je těžké najít si kamarády.

Takže jak nad tím tak přemýšlím, tak mé expedice nejsou jen o objevování fotogenických míst, doplněných o občasnou zkoušku přežití, ale i o poznávání živočišných druhů automobilového světa. Asi nejsem zrovna David Attenborough, ale není tohle zrovna super způsob, jakým se dá používat auto k objevování benzínového světa? Jen potřebujete kvalitní síťku do kufru.

*fotografie pořízená v této situaci se nachází v galerii.

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

jc
17. listopadu 2016, 17:59
0

Nahodou pekny fotky. Novy kridlo? ;-)

Ja jsem se vcera rano po odevzdani ditete ve skolce musel hodne premahat, abych hned nevyrazil nekam uplne zbytecne. Ale zvitezila odpovednost & sebekazen a nakonec jsem prisel na to, kam jet opravdu potrebuju :-)

reagovat
RCNP
17. listopadu 2016, 18:35
0

Díky! Jen na jednu ucházející fotku padne víc pokusů a času než bych chtěl :) Už mám auto zpátky ze servisu, po ty havárce kde zahynulo a naštěstí včetně novýho (stejnýho) křídla :)

Haha, tomu naprosto rozumím. Jen nemám dítě ani sebekázeň, takže to pak takhle dopadá :D

beastar
17. listopadu 2016, 18:14
0

:D Skvěle i sem se zasmál a hlavně ta síťka do kufru mě bere hned zítra si taky jednu nutně musím koupit. A proč se sakra ta GT3 v Pařížské nepočítá jako závod přece jen s tou GT3 jsou to v centru muka to snad ani za ty nadšené a nebo méně nadšené pohledy nestojí. Máš i nějaké zaměstnání podnikání nebo si prostě "fotograf" protože ty noční výlety se třeba s brzkým vstáváním moc neslučují.

reagovat
RCNP
17. listopadu 2016, 18:40
0

Díky! Síťka je základ všeho, dokud ji nemáš nevíš o co přicházíš. :D Pravda, že z GT3 po projetí centrem Prahy musíš mít zadek jak po 24h LeMans. BRZké stávání se neslučuje, ale občas se to stane, ale většinou na to musí být ta správná konstalace, včetně volnýho druhýho dne. Takže třeba včera by to šlo :)

krab
17. listopadu 2016, 18:56
2

Moc hezký ! Co se týká okruhovýho ježdění, jak to čtu byl jsem na tom názorově podobně. Po hobby sezoně na okruzích na motorce začínám malinko přehodnocovat, ale naprosto tě chápu!
Mimochodem "blast" Prahou v noci nad ránem bych si měl někdy střihnout v Triumphu. Vždycky mizím dál do útrob našeho venkova, opak mě nenapadnul a vlastně to může být velká zábava.
A k tomu vám "pustím" něco co mám opravdu rád :



Jinak taková vsuvka. Je to fakt moc fajn projíždět v normální dny , kdy není nějaká akce nebo veteránská show či cokoliv podobnýho a často mám fakt radost z toho že třeba to že vidí mojí GT6 na ulici a nebo starého bavoráka a hned mají úsměv na tváři. Funguje to stejně I obráceně. Jakmile vidím cokoli zajímavého klidně I v zácpě někde v praze hned mě to zlepší náladu , automaticky se začnu usmívat atd... takovej Pavlovův reflex :) Člověk by ty auta neměl zavírat v garážích a muzeích....

Perlička na konec. Jedna letošní brzká nedělní ranní projížďka tady u nás na berounsku se velmi rychle změnila v nečekaný zážitek. Potkal jsem "kolegu" v 328čce ( teď nemyslím řadu E36 .. ale tu slavnou 328 z doby ještě před tou velikou válkou...) a projížděli jsme si nadšeně stejný úsek. Dva řadové šestiválce , 40 let rozdílu mezi auty a můj o mnoho novější Triumph GT6 se musel trošičku fakt snažit aby dědeček automobile neujel. A pak vidět ve vracácích tohle předválečné auto jak balancuje na hraně, řidič rychlým pohybem dává kontra na obrovském volantu... no prostě nádhera. Jsem rád že jsou lidé kteří vezmou v neděli ráno auto za půl mega Euro I víc ven a pořádně řídí!

reagovat
RCNP
17. listopadu 2016, 19:39
0

Já budu dál jezdit na okruh, to ne, že bych to uplně zamítnul. Rád jezdím na coachingy a zajedu rád s kamarádama na nějakou akci, ale není to moje primární směřování. Jak to mívá i spousta majitelů právě toyobaru :)
Určitě udělej, je to velmi zajímavej a jinej zážitek než běžný ježdění. Hlavně v létě když můžeš jet s otevřenými okny a slyšet ozvěnu svýho zvuku jak se odráží od památek. Nebo si udělat kolečko přes pár pražských mostů a pak vyjet na nějaký kopec a užít si ten klidinej výhled. Nechat odpočnout auto i sebe, dát si svačinu, udělat fotku a prostě absolutní klid a pohoda. Jak jsem si na to vzpomněl tak jsem přidal ještě jednu fotku do galerie z Baby, kde je zajímavej výhled. V triumphu to musí být naprosto užasný, jen bych počkal na to léto :)

Petrolicious, jeden z mých nejoblíbenějších kanálu na YT. Přesně tyhle nálady mám rád :)

To mám taky rád. Vždycky je fajn vidět, že s těma autama někdo doopravdy jezdí. Já měl trochu podobnej zážitek myslím s Nissanem 280Z, který si to šinul přede mnou po jedný horský cestě a trošku jsme se naháněli. Ale z 328 bych se posadil na zadek a držel bych se ho co nejdéle dokud by nezastavil.

krab
17. listopadu 2016, 20:05
0

tak to se na to léto už těším :) Jak si to napsal v tom blogu tak mě to úplně asiciovalo tu možnost kterou nevyužívám. Ve starým malým sporťáku si vyroluješ okno a vnímáš rychlost a zvuk karburátory sycenýho motoru úplně jinak. Jde vnímat najednou víc zvuků a tónů sání a výfuku, jsi hodně v centru toho procesu fungování stroje. A ozvěny v prázdných ulicích musí být bomba. A Praha má i tunely :)

Na YT je taky Petrolicious můj oblíbený kanál. Vedle Chris Harris on cars ( dneska tedy TG) a Harry's garage ( Harryho Metcalfa - editora a šéfa EVO magazine. Každé nové video je fakt krásné.

RCNP
17. listopadu 2016, 21:32
0

Právě, BRZ zas tolik zvuků nevydává, ale v triumphu to bude jiná hra. A dokonce v pár tunelech ještě neměří :D

Já jich mám odebíraných plno, ale petrolicious mezi nima hodně vyčnívá. Chrise mám taky, Jay Lena, MCM a pytel dalších. Prakticky jenom kanály o autech :D

krab
17. listopadu 2016, 21:51
0

Upřímně řečeno, to je vlastně ten jediný důvod proč BRZ ještě nemám sám. , problem auta to není, spíš můj a fakt že si asi nerozumím správně ještě s 21stoletím :)

Těch kanálů o autech je fakt hodně, na zimní večery dost k sledování. Ohledně motorek, podívej někdy na Jamieho Robinsona a motogeo. To je moc fajn. Kluk co umí jezdit a závodí, bere vždycky nějakou motorku na výlet. A pořád se cpe nějakým dobrým jídlem :) ... no často teda akorát hamburgerama, což nic moc....

RCNP
17. listopadu 2016, 22:05
0

Tak to tě nepotěším, jelikož má dokonce cosi jako rezonátor. Nic velkýho ani účinnýho, ale je to trochu podvod. I když furt lepší než pouštění do repráků. Spousta lidí právě řeší zvuk ze všech stran. Svody, vyfuky, sání atd. Mně to nějak vyhovuje, že to tak nějak odpovídá tomu co to je a neruší to. U víkendovky by mi to možná vadil. Ale jinak je to auto z roku 2005 :D

Já sleduju poslední dobou různý stavby a projekty, to je takový edukativní a zábavný. Na Robinsona mrknu, hambáče mám rád :D

Knightrider
18. listopadu 2016, 15:23
0

To video je fakt pecka. Takhle nejak si to predstavuju i ja. Uzasny. A k tomuhle blogu, naprosto te chapu. Taky davam prednost ruznym projizdkam pred zavodenim na okruhu. Mel jsem moznost si ho parkrat vyzkouset a je to urcite fajn, ale s mym autem se mi do toho moc nechce. Jednak je to 20 let starej kram, tak uz ho proste nechci takhle trapit a navic, precijen, riziko nejakyho poskozeni je tam pomerne vysoky a to nechci riskovat. Uz jen proto, ze vratit to pak do puvodniho stavu neni tak snadny a naklady jsou obrovsky. Tak si radsi uzivam jen tech vyletu a projizdek, at uz sam nebo s kamaradama.

Knightrider
18. listopadu 2016, 15:26
0

P.S. Tunely jsou bezva. Ten rachot v nich nema chybu. Skoda, ze jsou skoro vsude mereny useky. :-)
Nedavno jsme si je dali s dalsima dvema Corvettama cestou na prazsky K&K. Bomba. :-D

RCNP
18. listopadu 2016, 16:04
0

Jo, to je taky jedna z věcí. U staršího vypiplanýho auta je ti to líto, navíc máš větší šanci, že zničíš něco načnutýho. A zase u novýho je ti líto ničit nový auto. Ideálně mít něco pár let starýho, čeho ti moc líto nebude a už to nemůže moc ztratit hodnotu. Třeba obligátní miaty. Nebo si něco půjčit a nestarat se vůbec. Ale mě to nějak obecně moc nebaví. Dám si pár koleček a pak už jenom dělám dokola to samí a ničím gumy. Ač to teda schvaluju jako jeden z nejsofistikovanějších způsobů užívání auta a naprosto chápu, že to lidi baví, jak už jsem psal v blogu. Já osobně si i přesto dávám tak dvě tři akce do roka čistě z edukativních a společenských důvodů :)

Tunely plus osmiválce jsou ověřená kombinace. To je taky trochu jiná hra oproti BRZ :D Třeba Letenskej není měřenej a je to esíčko do kopce, což je taky zábava když si můžeš do zatáčky zaprskat z výfuku :D

Knightrider
18. listopadu 2016, 18:36
0

Tak ja mam tu vyhodu, ze jsem si ty okruhy nebo letiste s rozmistenyma kuzelama uzil za posledni roky celkem dost a treba na track dayi v Pisku jsem si na blbnuti pujcil modryho Skrcka, dokud byl, ale svy auto se mi nicit nechce.
Presne jak rikas, takovyhle auta jako jsou ti pujceni Skrcci nebo Miaty, proc ne. Clovek se o to nemusi starat, ani se bat, ze tomu klesne hodnota, coz je pro takovyhle blbnuti obrovsky plus. U uz takhle drahyho youngtimera s potencialem jeste drazsiho veterana to proste nejde. A totez novy auto. Proste je ti lito ho nicit.
No vidis, na Letenskej tunel jsem zapomnel. Tudy moc casto nejezdim ani normalnim autem. Ale Strahovskej a Blanka hodne svádi k hovadinam. :-). S kamosem jsme tam minule blbli tak, ze jsem se zapomnel a pak rychle brzdil, nez dojedu ke kameram. :-D Tam je ten rev motoru proste brutus. :-D

RCNP
18. listopadu 2016, 21:38
0

Přesně, radši si počkám na nějakej trackday od Subaru a pak se budu modlit, že nepotkám toho člověka komu prodaj tu předváděčku :D

Blanka má tu a tam neměřený místo, ale už mi přišlo moc pokut z automatizovanýho měřícího systému abych to pokoušel :D Ale rezonuje to tam hezky to je pravda. Navíc to zní Tróji až na Malovanku :D

Knightrider
18. listopadu 2016, 21:57
0

V lete jsem si takhle vychutnaval tunely v Monacu. Predemnou jel kamarad v Miate a rikal, ze myslel, ze ho Corvette zezadu sezere, jakej to byl kraval. :-D

8b
8ball
04. ledna 2017, 17:05
0

Hezky napsaný a nesmíš k sobě být tak kritickej, fotky taky pěkný :D
Zaujala mě ta poslední, prozradil bys mi, kde přesně je to focený? Podle směru bych tipoval Podbaba, ale nějak si tam takový místo neuvědomuju. Úplně jsem si vzpomněl, jak jsem jako malej hrál NFS U2 a z hor tam byl výhled na město :)
Díky

reagovat
RCNP
04. ledna 2017, 17:54
0

Díky! Tipuješ správně. Je to pod křižovatkou ulic Nad Paťankou a Na Ostrohu. Pod tou křižovatkou je zatáčka a na ní se napojuje pěší, tam jsem nacouval na fotce. Kolega s BRZ tam shodou náhod udělal úplně stejnou fotku se stejným autem a právě říkal, že to vypadá jak LA. Odkaz na google maps: https://www.google.cz/maps/@50.1168077,14.3888135,19.79z

8b
8ball
04. ledna 2017, 18:45
0

Díky za odkaz, je to pěkně schovaný. Musim tam zaject až bude hezky.
Kolega se stejnym autem? Autodlak?

RCNP
04. ledna 2017, 19:15
0

Nene, Matěj Slepička z driversweb.cz . Jsme automobilový kolegové, ne pracovní aby nedošlo k nějaký mýlce :)

8b
8ball
04. ledna 2017, 19:47
0

Aha, jasný, BRZ svět neni tak malej , jak jsem si myslel :)