načítám data...

Sdílené dopravní elektroprostředky jsou cesta do prdele

19. září 2019, 19:13 28 komentářů Komin

Sdílená kola, sdílené koloběžky, jiná sdílená kola, sdílená elektrokola, sdílená auta, sdílené skůtry, sdílená elektrovozítka. To je jen výňatek ze seznamu věcí, jež mě nebetyčně serou.

zobrazit celou galeriiMaďar Urypany: Sdílené dopravní elektroprostředky jsou cesta do prdele

Začalo to nenápadně. Parta lidí se rozhodla, že kola, co někdo vyhodil, staré skládačky a ukrajiny, natřou na růžovo a prostě je půjčí lidem, kterým se zrovna hoděj. Docela dobrej nápad. Pár let to tak nějak koexistovalo, v provozu bylo pár desítek kol, sem tam je někdo ukradl, sem tam se na nich někdo zrakvil, ale vesměs to nikomu moc nevadilo a snad to i občas někomu pomohlo se dostat, kam potřeboval. 

Praha samozřejmě není Amsterdam, takže většina starousedlíků brzy pochopila, že šlapat na polovyfouklý ukrajině nahoru Vinohradskou není zrovna věc, kterou by měli potřebu praktikovat pravidelně, takže se tyhle kola často štosovaly v nižších oblastech Prahy a nahoru na kopce je pak museli vyvážet údržbáři. Milá taškařice.

Nicméně – pak se to celé nějak posralo, přišly do toho dotace, začaly se nakupovat nová kola a pomalu se to začlo sunout do hajzlu. Ale tak pozvolna. Ony Rekola vždycky tak nějak fungovaly bez toho, aby způsobily nějakou zásadní katastrofu – ještě aby ne, když do nich na dotacích nateklo přes osm milionů ze veřejných peněz. Takže, milí pracující pražané, na ty růžové skládačky už jsme všichni přispěli. Tak kdyžtak není zač, Rekoláci. 

Dokud se po Praze motaly jen tyhle růžové věci, bylo to celkem v pohodě. Většina lidí je totiž od přírody líná a tak se na to kdovíjak necpali a na kolech většinou jezdili tací, kteří mají alespoň elementární představu o tom, jak se tento dopravní prostředek ovládá a tak jejich přítomnost v provozu nebyla otravnější, než přítomnost běžného cyklisty. Zkrátka se to pořád dalo. 

Hele, aby bylo jasno, já nejsem žádnej militantní odpůrce cyklistiky. Ať lidi klidně jezděj na kole, klidně i ve městě. Pokud nejezdí vedle sebe, nebo v prostředku silnice, je mi to celkem buřt. Dokonce, když mám dobrou náladu, tak je občas i pustim. To je jen taková vsuvka, abyste mě neměli za psychotického anticyklistu. 

Nicméně zpět k tématu. Uplynulo několik let a v ulicích se prakticky přes noc objevily takový ty zelený koloběžky. To už bylo samozřejmě trochu míň veselý, protože všude překážejí, lidi se na nich motaj jak vítr v bedně a všeobecně taková věc do provozu moc nepatří – teda alespoň podle mě. Takže se našli i tací, kteří projevili nesouhlas a občas nějakou tu koloběžku rozbili. Ne, že bych to schvaloval, ale asi se jim úplně nedivím. 

A nástup Lime koloběžek byl asi nějakej iluminátskej kód pro to, aby se snad s každým měsícem objevila nová sdílená elektropitomost. No fakt, pak přišly takový ty reflexně žlutý kola. Ty naštěstí dost kradou smažky, takže postupně mizí a při troše štěstí by to mohla ta firma je poskytující za čas zabalit. Bylo by to super. Na elektrokole totiž jezdí i tací, kteří jinak na kole neumí a tak se motají po silnici a všude překáží a prostě tyjo – jednou to někdo moc ošklivě odnese u nějaké nehody a pak se budou všichni strašně divit. Ono by to mimochodem nebylo poprvé, kdy by firma, která poskytuje sdílená žlutá kola zkrachovala. V roce 2017 se s pompou objevily v ulicích kola čínské společnosti Ofo, aby to o rok později spektakulárně zabalili.  

Samozřejmě byla otázka času, než přestanou stačit kola a koloběžky. Takže trendem posledních dnů jsou skútry. Elektrické motorky, na které stačí řidičák B. Tak si říkám, jestli už všem fakt definitivně jeblo v kouli nebo co. Samozřejmě ta věc má “elektrické” zrychlení a řídí se – no prostě jako skútr s automatem. A může si je půjčit kdokoli, kdo se před lety hezky usmál na zkoušejícího komisaře v autoškole. Takže před týdnem mi jeden tenhle elektroskútr položil uhrovatý mladík přímo před auto, když zastavil na červenou a v pondělí mi to na něm pro změnu slečna poslala z vedlejší před nárazník bez podívání. 

Prostě tohle zavání průserem. Perlička je i to, že pod těma zelenýma sdílenýma skútrama je podepsaná škodovka. Ta škodovka, která teď spamuje sociální sítě svojí kampaní na téma “bezpečnost provozu”. Tak to je příspěvek k bezpečnosti level pojď na mě z boku. Zase jednou vítězství PR influence teamu nad zdravým rozumem.

 

No a pak je tu ještě ta věc s místem. Ony se ty sdílené věci totiž musí taky někam vejít. Spoiler alert: nevejdou se. Koloběžky a kola překážejí na chodníku, skůtry a elektrovozítka na parkovacích místech (naštěstí jich je v Praze dost, takže to vůbec nevadí, že…) a vztek lidí pomalu bobtná…

Tak jsem chtěl prostě jen říct, že až příště uvidíte nějakého na první pohled slušného chlapíka, jak vztekle odhazuje sdílenou koloběžku, nebo skopává na zem elektroskútr, tak má dost možná legitimní důvod být naštvaný. Jde mi to přes pusu těžko, ale tady pomůže jen důsledná regulace, leč na to magistrát kašle, protože většina sdílených věcí je na elektriku a ta je prostě teď braná jako vrchol ekologie. 

Jo a já se přiznávám, že blbě zaparkovaným elektroběžkám kolem baráku mažu zubní pastu zespoda na řidítka. Tu nejlevnější Fluoru za patnáct kaček, vyjde tak na třicet koloběžek. Je to můj akt občanské neposlušnosti a nehodlám s tim přestat. A tohle je určitá forma psychoterapie, protože už jsem si potřeboval zanadávat. Buďte dobří.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
19. září 2019, 20:05
3

Naštěstí žiju v malém městě, takže tyhle socialistické zdílené nesmysly se sem snad nedostanou. Ale autora naprosto chápu a ten závěr mě dokonale rozesmál! Palec nahoru!

reagovat
Opelfahrt
19. září 2019, 22:59
0

Sdílené se sem asi fakt nedostanou, ale soukromě vlastněné se rozmáhají. A bohužel na tom někteří jezdí dost rychle po chodnících.

Irwinek
20. září 2019, 07:43
0

Ty soukromé maj alespoň tu pochybnou výhodu v tom, že je majitel neodstaví/neodhodí tam, kde zrovna skončil - uprostřed vchodu do metra, těsně nad/pod schody, na zastávce, u přechodu,...….

Adam Forman
19. září 2019, 20:47
1

Já vždycky chtěl někoho přejet a tahle by mi to mohlo projít! Jo a lithiový akumulátory zadara s vysokým vybiíjecím proudem taky beru!

reagovat
Opelfahrt
19. září 2019, 23:03
0

Zrovna tento týden jsem viděl pár odstavených modrých koloběžek v Brně kolem stavárny VUT. Plus ještě jednu mladou holku, jak na tom málem najela do lidí na chodníku. Chlap, co šel proti ní, jí pak se smíchem pomáhal, protože skoro spadla a zamotaly se jí ruce...
Asi nějakej flegmatik.

reagovat
Kuře
20. září 2019, 00:04
0

Parádní blog, který se mi trefil přesně do noty! Pracuju na Malé straně a těhlech debilit tam jezdí asi bžilion a mi to už vážně sere.

Jo a ty fotky těch rozdupanejch, ty nejlépe vytisknout v nadživotní velikosti a chodit se na ně dívat vždy, když mi bude smutno:)

reagovat
beastar
20. září 2019, 00:51
2

Autor mi mluví z duše. Každý den se těmhle kokotinám a idiotům na tom vyhejbám. Těch malých nehod se štěstím, kdy prostě to hovado na tom nezabijete jen protože zasáhne boží moc. A není nic lepšího, než potkat kolem desátý večer bandu nalitejch taky turistů po pub crawlu jak se na tý věci od Limu proplejtají mezi autama. Samozřejmě je nikdo nijak neřeší. Kola mě tak moc nesrali... Ale tyhle elektrický věci to je síla.

Super je že na tom nikdo nedodržuje předpisy ani pravidla základní slušnosti. Skůtr sem zatim nepotkal jakože v akci. Nicméně dost se bojím toho, že to přežije déle jak rok provozu.

reagovat
HeavySmoker
20. září 2019, 10:26
1

Žijem v Bruseli a pracujem pre istotu v Európskej štvrti kde eko-harassment dosahuje maximá perverzie. Ale tie kolobežky ma neotravujú, ľudia sa viac menej už naučili že ten krám nemôžu nechať uprostred chodníku. Pre bicykle sú tu zas dedikované odstavné stanice, takže je to OK. Elektroskúter krížom cez chodník naštve, ale keďže chodím všade peši, častejšie mi skríži cestu auto vychádzajúce z garáže, takže ani to ma nevytočí.

Čo ale vnímam silne je, že tie kolobežky nie sú last mile doprava, ale zábava pre teenagerov a občas turistov. A tých to omrzí a projekt v tichosti umrie. V rannej špičke som nikdy nevidel na tom niekoho prísť do práce.

reagovat
Ko
Komin
20. září 2019, 10:36
2

Jo, to jsem tam chtěl napsat a pak to tam nenapsal. Přesně jak to píšeš - tady v Praze tyhle sdílené pitomosti stejně k omezení aut nevedou a nikdy nepovedou. Hlavně proto, že MHD je levná, má hustou síť a krátké intervaly, takže když se někdo potřebuje dostat někam bez auta, jede MHD. Což je v pohodě, já ji třeba využívám denně, je fakt dobrá, má svoje opodstatnění. Tohle je ale turistická atrakce ne nepodobná hop on hop off autobusům a "historickým" autům. Z turistů tahá cash, ostatní sere.

beastar
20. září 2019, 10:39
0

Přesně tak. I v Praze na to částečně lidi přišli. Málokdy někoho vidíš, že by na tom jel řekněme užitečně odněkud někam. Jak to poznám? Ono ožralý tutisty a pubertální mladíky fakt poznám. Problém je to zejména v centru jakože Praha 1. Kde se ta veteš valí všude.

Trochu mě začínají desit i ty sdílený auta. Na každým rohu to parkuje. V provozu jich jezdí minimum. Normální kola mi nikdy nevadily. Asi protože jak píše kolega lidi jsou liný. Elektrokola to už mě sere, protože si to půjčuje kdejaká ekosmažka která na kole neumí.

Jednosměrky, stopky, přednost, chodník nic neznají a ještě mají skoro pocit, ze snad maji všude přednost. A tramvajaci ti to milují po centru. Když ti takový hovado mrdne salto mortale před tramvaj:))) Už sem to 2x viděl...

Ko
Komin
20. září 2019, 11:01
0

Tak ono to má i prozaický důvod v tom, že to je dost drahý. Ujet na tom 4 kilometry vyjde třeba na osm pětek, platit to dvakrát denně (do práce, z práce), to jako sice nedělám za kasou s osmnáctkou čistýho, ale stejně by mi ty prachy asi chyběly. Nebo by mě minimálně sralo, že utratím měsíčně trojku za nepohodlí, když MHD vyjde na desetinu ceny.

HeavySmoker
21. září 2019, 22:56
0

Komin: Musí to byť drahé, priemerná životnosť kolobežky je mizivá, zriedka prekročí tri mesiace, niektoré zdroje uvádzajú menej než mesiac. Plus nabíjanie, zber vybitých kolobežiek a armáda ľudí to čo zabezpečia. Súčasné ceny sú považované dokonca za dumpingové aby na to nalákali ľudí, takže bude horšie :) A súhlasím že už dnes má MHD lepší pomer cena/výkon, zvlášť u vás, v Bruseli chodí autobus len keď mu to odborári dovolia a často idem radšej 3km peši.

Ev
Evlo
23. září 2019, 17:25
0

Ono driv to slo, kdyz cesta stala do prace 30kc, ale postupne to zdrazili a stoji to 80, tak to uz moc smysl nedava.

ma
martinw
20. září 2019, 10:41
0

Je rozíl když se tohle prosazuje ve městě které na to má už historicky připravenou infrastrukturu nebo např. v Brně a Praze.
Už sem viděl nějakého blázna jak na tom jel normálně přes Barrandovský most mezi autama - nechápal to nikdo a chlápek nakonec přežil...

reagovat
Ko
Komin
20. září 2019, 11:06
0

To je totiž taky schyzofrennost par excelence. Na jednu stranu je tušim i přímo na tý koloběžce napsaný "nejezděte s tim po chodníku", což je docela legit, prostě jet 20 km/h po pražským chodníku mezi lidma je celkem bez diskuze blbost.
Jenže na silnici to prostě taky nepatří. Takže jediné využití to má asi na samostatných cyklostezkách, nebo nevim. A ani vědět nemusim sakra, nejsem zastupitel, abych vymejšlel řešení.

abc
12. října 2019, 21:19
0

Nikdo tě nenutí jet 20. Dá se jet klidně rychlostí chůze, nebo mírně rychleji, a vyšší rychlost nabrat až když člověk vidí, že má kolem sebe prostor. Takhle jezdí většina lidí. Za mě koloběžka patří na chodník, výjimečně na silnici.

PepaSFI
20. září 2019, 16:57
2

no když někde postavíte auto pět centimetrů přes čáru, hned se slítnou supi. Potřeba ty pohozený koloběžky hlásit městské policii jako špatně zaparkované vozidlo co brání v provozu, oni tam vystartujou i s odtahem. A po pár výjezdech třeba někomu dojde že by se s tím mělo něco dělat a že by to vlastně šlo taky odvážet na záchyt a kasírovat.

reagovat
bitner
20. září 2019, 19:49
0

He, kdyz jsem byl ted v lete naposledy v Praglu, tak me napadlo, ze je to nahrada pro Cinany za zakazene Segweye. A ona je to ekoalternativa! Btw tech Milosovych kamosu je tam jak namrdanych...

reagovat
PeterLuk
20. září 2019, 20:09
0

A čo segwaye? Ak je niečo čo ma štve, tak je to práve segway. Obrovské kolesá, ako by to malo prežiť Rally Dakar, pritom s tým všetci jazdia aj tak len v meste. Je to široké, takže to zavadzia na chodníku, zavadzia to na ceste, a zavadzia to v cyklopruhoch. A kedže na to nikto nemyslel, tak s tým aj naozaj jazdia všade možne. Nuž a v Prahe a v Budapešti na tom sprevádzajú turistov, takže keď už zavadzia, tak neraz nie len jeden segway, ale hneď skupina segwayov.

reagovat
lu
lucnikonik
21. září 2019, 03:53
0

Ty elektrokola mě zatím nechávaj v klidu - co jsem na tom potkal lidi jak v centru, tak mimo, tak jezdí tak nějak celkem rozumně (asi jsem měl štěstí),

koloběžky bych nereguloval, ale rovnou zakázal z důvodu bezpečnosti primárně chodců, zatím jsem na tom viděl jen totální bezmozky (bez rozdílu turista/mladej idiot), který po chodníku jezdí co to dá :-((

Ty "sdílený" auta už mě vyloženě s...u, protože to překáží v ulicích, kde jsou jen obytný domy a bohužel i modrá/fialová plíseň (zóny).

U těchto "služeb" nevidím jedinej důvod, aby městský části, kde je modrá plíseň účtovaly provozovateli plnou palbu za povolení parkování v plísni, což je 36k ročně za 1ks - naprosto mě nezajímá, jestli je to elektromobil nebo konvenční auto, ale je to provozováno za účelem zisku, tudíž žádný výjimky pro "carsharing".

"carsharing" a "sdílení" považuju jen a pouze za úmyslný matení, pro mne to jsou jen prachsprostý půjčovny postavený na moderních technologiích, který majiteli mají generovat zisk.

reagovat
kuc_t
23. září 2019, 11:31
0

Na Rekolech jezdím často a rád. Zbytek nevyužívám a ty zelený koloběžky bych okamžitě zakázal.

reagovat
sheogh
23. září 2019, 15:21
3

Ty kolobezky v brne jsou peklo - motaji se na tom po chodnicich, po silnici... Minule holcina v protismeru na zemedelske... Ale hlavne nechapu, proc se tomu rika "sdilena" ekonomika - vzdyt je to obycejnej pronajem. Nekdo koupi 20 kolobezek, a pak to za pak kacek pujcuje... Co je na tom sdilenyho proboha?

To je pak kazda autopujcovna vlastne sdilena ne?

reagovat
Ev
Evlo
23. září 2019, 17:17
-2

To se tak marketingove dele, stejne jako smartphone je proste telefon s os, ultrabook se nechytil a netbook je v zapomeni, u aut mas treba crossover apod. Ale tak vetsinou se da pochopit co se tim mysli - jak sam pises - sdilena = pujcovna

Ev
Evlo
23. září 2019, 17:16
-6

Je mi autora clanku uprimne lito.

reagovat
Franz Kafka
24. září 2019, 00:43
0

Mě zase čím dál více tebe. Každý máme různé pocity. Jak to souvisí s elektrickou koloběžkou například?

abc
12. října 2019, 21:09
-2

Máš jednostranný pohled a nutíš ho všem, já žiju ve stejném městě a vidím to úplně jinak.

- není to jen atrakce pro turisty, je to regulerní dopravní prostředek, který zkracuje přesuny, když člověk spěchá
- není to drahé, pokud člověk něco vydělá (a nejezdí s tím 100x měsíčně). pokud ti to připadá drahé, tak prostě nejsi cílovka.
- nedělá to bordel na ulicích, většinou je to úhledně zaparkované (v poslední době). a i když ty objekty na té ulici jsou, nevadí mi - není jich tak moc
- snižuje to počet aut (definitivně. soudím podle sebe a svého chování)
- lidi to většinou řídí s rozumem. problém se sdíleným kolem jsem neviděl snad nikdy a s koloběžkou jen výjimečně. většina jízd je ohleduplných
- drtivá většina těch kol / koloběžek je v pojízdném stavu. když vybereš (a dáš do článku) jen fotky zničených, působí to tendenčně a není to realita.
- půjčovací auta (yarisy) jsou vůbec nejlepší věc, používám to skoro stejně často jako svoje auto.

btw - když někdo jede na kolobce rychle po chodníku, tak za to nemůže ta koloběžka. negeneralizovat.

sorry, ale nesouhlasím s tebou skoro v ničem. zbytečně šíříš zlo a strach, přitom spousta lidí ocení, když si můžou půjčit tyto věci pro svou osobní dopravu. nenahrazuje to MHD, doplňuje to MHD.

reagovat
Ko
Komin
12. října 2019, 22:03
0

Šířím hlavně nasranost, konkrétně svou osobní. Svůj pohled nikomu nenutím, je jen na tobě, jestli si to přečteš (a zareaguješ), nebo ne.
.
:
:
:
:
Ba ne, kecám, Adam Scheinherr mi za ten blog zaplatil dvojku, aby měl živnou půdu pro výpověď memoradna s Lime. (To je mimochodem skvělá zpráva po dlouhé době).

abc
předevčírem v 08:42
0

Vypadá to, že tu můj názor je nepopulární (možná je to tím, jak jsem to napsal :) ), nechci se hádat ani šířit nasranost, ale myslím, že toto téma zaslouží komplexnější náhled na věc.

Osobně se mi taky nelíbí spousta věcí, ale nemám potřebu je někomu zakazovat, *to* je cesta do pekla (osobně bych zákazal třeba psy).

S takovou budem za chvíli jak v Německu, kde tě spoluobčané bonzují, když překročíš rychlost v autě. Svoboda je (podle mě) větší hodnota než absolutní posedlost bezpečností.

Bylo jasné, že dříve či později vznikne nějaká drobná nehoda s koloběžkáři. A je mi líto, že kvůli jedné (zmedializované) události to najednou chce každý zakazovat, dokonce i lidi, kteří žijí mimo Prahu/Brno a vůbec se jich to zatím netýká.

---

Ještě k těm zdemolovaným koloběžkám - ta četnost demolicí byla vysoká na začátku, už klesá, jak si lidi zvykají (podobně jako u kol).

---

Ke sdíleným autům - ta auta jsou v pohybu (a slouží svému účelu) daleko častěji než většina aut v osobním vlastnictví. Pokud něco na ulici nezabírá místo, tak to jsou mini-auta, která jezdí prakticky neustále.