načítám data...

Saab 9000 - Severská degustace

31. ledna 2019, 22:24 16 komentářů Kuře

Uznávám, že s tímto blogem mám trošku spoždění, omlouvám se. Pravda je taková, že možnost krátkého seznámení s čtvrtstoletí starým Švédem jsem dostal už krátce po silvestru. No, nějak jsem to moc nestihl, ale co...

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Saab 9000 - Severská degustace

Ačkoli jsem k těmto vozům vždycky projevoval určitou náklonost, nikdy jsem neměl možnost projet se ničím ze severské produkce. Jak Volva tak Saaby se mi vyhýbali. Proto jsem byl příjemně překvapen, když se mi úplnou náhodou dostal do rukou relativně zachovalý kus severského železa – Saab 9000. 

A, přestože jsem si plně vědom, že tu polezu do zelí jiným, zasvěcenějším Saabíčkářům a Volvíčkářům, byl to pro mě natolik zajímavý zážitek, že jsem se rozhodl se o něj podělit. 

Auta obou Švédských automobilek jsem totiž vždy považoval za trochu odlišné od běžné produkce. Nedokážu to přesně popsat a navíc si myslím, že už to stejně někdy někdo popsal lépe, tak se s tím nebudu obtěžovat, zkrátka to ale nejsou vozy plně srovnatelné s… vlastně čímkoli. 

Táta dřív míval třílitrové Volvo… 240? Asi, nevím, bylo mi deset… co si pamatuji jsou řeči rodičů, jak je to náš malý rodiný tank. Tenkrát jsem tomu moc nevěřil, zejména proto že se naše Volvo celkem rychle rozpadalo, ale teď už vím, o čem to tenkrát mluvili. Ikdyž, dostat se k tomu zjištění, to chvilku trvalo.

Ze začátku jsem byl totiž ze starého Saabu poněkud zklamaný, opravdu. Čekal jsem totiž něco speciálního. A to sem nedostal. Dotyčná devítitisícovka byla vybavena přeplňovaným dvoulitrem. Mám dojem, že onen motor pocházel ze sesterské Alfy, místní komunita mě jistě opraví. Každopádně, znalec by jistě motor identifikoval dle ukazatele tlaku v turbu, ten verze s nízkotlakým turbem tuším neměla. Jinak to byl celkem obyčejný liftbeck v nudné šedivé barvě z roku 1993 a s rezavou dírou v kapotě, že byste tam prostrčili ruku. Jinak ale prahy, dveře, blatníky… vše skoro bez koroze, to jsem moc nepochopil. 

Když jsem se rozjel, auto jelo. Když jsem zastavil, auto stálo. Světla svítila, klakson občas troubil… Nijak zvlášť na mě auto nepůsobilo. Líbil se mi zátah motoru, na svůj věk táhl doopravdy slušně a i zvuk vydával celkem líbivý. Bohužel se mi moc nedařilo správně řadit abych motor držel ve správném pásmu otáček, zejména protože otáčkoměr nefungoval… I zvuk mi přišel celkem zajímavý, když se mi zrovna podařilo při podřazování motor nepřetočit. Nemám moc srovnání s auty podobného věku, snad jediné podobně staré auto se kterým mám najeto víc než pár kilometrů je můj Hrdina, a ten se, musím bohužel uznat, motorově vůbec nechytá, ikdyž je o pět let mladší… 

Ale přesto mě jízda s tímto starým sobem nijak neuchvátila. Auto mi přišlo těžké a takové.. ne úplně příjemné na řízení. Volant se mi nelíbil, už jenom točit s ním mi přišlo obtěžující, šlapat na pedály se mi nechtělo, dokonce jsem si říkal, že bych snad i rád automat, jen abych nemusel hýbat tou pákou… 

Zkrátka, na oné klikaté okresce mě cesta v devítitisícovce nijak nebavila. Jenomže pak mě napadlo, že v tom možná bude chyba. Saab přece nemá být vysloveně sportovní náčiní, není to trhač asfaltu ani ničitel okresek. Mělo by to být zejména příjemné uživatelské auto, pohodlné, bezpečné, snad možná i luxusní, pokud nejsem na omylu. Napadlo mě, že jsem po autě možná chtěl něco úplně jiného, než na co bylo stavěno, co umí a čemu rozumí. Ačkoli zdílí platformu s Italsky temperamentní Alfou, Saab je jiný. Zvolnil jsem tedy, opustil zatáčky okresek a vydal se na plynulý a klidný návrat domů po krásně hladké, rychlé silnici první třídy. Za slabého večerního provozu nechal auto jen tak plachtit na půl plynu, z rádia pustil Starway to heaven a jel. A světe div se, ono to najednou začalo dávat smysl. Když jsem s tím volantem netočil jak magor, najednou byl jeho pohyb příjemný, řadící páka najednou zapadávala do drah s krásným cvaknutím a motor najednou táhnul hladšeji a tak nějak přirozeněji, než když jsem se ho svým urputným řazením snažil držet v třech tisících. Dokonce i majitel auta na sedačce spolujezdce klidnější jízdu náležitě ocenil, což projevil tak, že usnul. 

Do cíle jsem tedy přecijenom dorazil spokojený. Síce trošku naštvaný sám na sebe, že jsem auto neodhadl na první dobrou, ale co, jsem zelenáč, mám na to nárok. První seznámení s vozem ze studeného severu jsem si nakonec ale moc užil a už teď vím, že za volant těchto svérázných aut se narvu vždy, když budu mít možnost. 

Ale, stane se ze mě tedy zarputilý Skandinávec? Nebo snad, pořídím si sám Saaba nebo Volvo? Upřímně, asi ne. Devítitisícovka se mi líbila, cítím k tomu autu respekt za to, že i po čtvrt století dokáže takhle jezdit. Ale já bohužel nejsem ten řidič, který tohle chce. Možná se k tomu taky jednou dopracuji, ale teď ne. Teď mám úplně jiné chutě, v očích už vidím úplně jiná auta a úplně jiné zážitky, ale o tom, o tom zas někdy příště, protože tento blog měl být o mé první ochutnávce Švédského stylu a ačkoli to z počátku tak úplně nevypadalo, ta stála za to. Ikdyž dost jinak, než jsem čekal.

 

Za chybějící vlastní fotogalerii se omlouvám, o pár dní později při návratu z jednoho příjemného večera proběhlo koupání v poněkud mrazivé sázavě, které bohužel můj telefon nepřežil, a fotky Saabu šli na onen svět s ním. Sorry:)


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Vojta
01. února 2019, 09:54
0

A zase se to stalo! Zase tady někdo srovnává nesrovnatelné :D Ono to, že auta mají shodnou platformu nic moc neznamená, tím spíše u Tipo 4. Celkem jsou na ni postaveny Fiat Croma, Lancia Thema, Saab 9000 a Alfa164, jenže pouze první dvě auta jsou opravdu jen mírně modifikované a přeznačené. Když Saab vyvíjel 9000, kompletně ji přepracoval, protože práce Fiatu se jim zdála absolutně špatná a neadekvátní, zejména v oblasti bezpečnosti. 9000 má tím pádem vyztuženou kastli, kompletně odlišnou zadní nápravu.. a samozřejmě technika je taky kompletně Saab, tedy žádná Alfa nebo Fiat ;) Kde se moc změn neudálo je design, ten je s Themou a Cromou velmi podobný.
Stejně tak je úplně jiný příběh Alfa 164. Alfa se k tomuto projektu přidala jako poslední někdy v roce 1983 a už tehdy věděli, že to není dobré a víceméně z té platformy použili jen pár věcí, zejména geniální zadní nápravu Lancie (používala se už v dřívějších dobách u Delty atp.) ale zbytek, včetně kompletního designu předělali, protože původní projekt nesplnil nároky na bezpečnost a tuhost skeletu.
A tak místo čtyřech přeznačených, jinak stejných aut tu máme dvě stejné a dvě úplně a naprosto odlišné.

reagovat
Kuře
01. února 2019, 11:26
0

Já věděl že od místních Švédistů dostanu ceres:)
Ale tedy, musím se ohradit, zas tak moc je snad nesrovnávám, no ne?
A je pravda, že ač sem si svezení se Saabem užil, onou Alfou bych se projel možná ještě radši:)

Vojta
01. února 2019, 14:08
0

Tak já nejsem Švédista... 9000 znám jen proto, že znám 164 a věci okolo vývoje Tipo4 :D S 9000 jsem jel jen jednou a je to úplně diametrálně odlišné auto, proti Alfě. Tišší, komfortnější, celkově utlumenější a pohodovější :)

beastar
01. února 2019, 14:55
0

Já jenom poznámečku. 9000 z celého projektu tipo4 patří k nejspolehlivějším autům. Jednoduchá zadní náprava, spolehlivé motory a precizní konstrukce. To třeba zajistilo, že se v autě r.v.93 svezeš i v roce 2019. A ono ani jedno z těch tipo4 aut fakt nejezdí nějak okreskově. Možná ta Alfa tou sofistikovanou nápravou a alfí dna se přinutí k pohybu i na okresce.

Navíc je třeba si uvědomit kolik to má na hrbu dneska. Přesný chod řadičky je utopie. Pokud se nejedná o kus po renovaci:) Jinak taky nejsem saabista.

reagovat
Kuře
01. února 2019, 23:48
0

Bíste, nenapdá mě snad nic co bych k tobě tipoval méně, než že budeš Saabista:)
Snad možná Dachnař, to je asi ještě nepravděpodobnější:)

beastar
02. února 2019, 18:19
0

A vskutku dachnu sem nikdy neměl. A nikdy neřídil... Krom krátké zkušenosti s Dusterem 1 na horách. A to docela šlo. Jako v metru sněhu lepší jak třeba Clio.

Nimrod
01. února 2019, 18:11
0

někdy bych se rád projel právě 9000, abych mohl porovnat s cromou... ona se croma i velmi příjemně řídí, mně příjemněji i jak v70 I. ale dílenský zpracování je při nejlepším hrozný. a tady bych viděl velký potenciál pro 9000

reagovat
beastar
02. února 2019, 18:18
0

Croma je jízdně docela zajímavá. Jen je taková konzistentní. Není to na žádný rošťärny. Proti Saabum je postavená doslova víkendově. Stejně je to zajímavý jak i na jedný platformě můžeš postavit X rozdílných aut. Škoda že dneska už to nikdo takhle nedělá.

Vojta
03. února 2019, 00:46
0

Když prostě zrovna Alfa z tý platformy nemá prakticky nic a Saab taky ne :D A Croma a Thema jezděj dost podobně, jen prostě Thema je lépe vybavená a má méně hrozný interiér :D Ale jinak zrovna třeba 164 je celkem nezmar. V6 většinou dojely na rozvody a potkání, TS jezděj dodnes, protože tam se nemá co rozbít a TD, když už na něco, tak prasklou hlavu nebo na hodně moc kilometrů. Příbuzná ke 164 je pak 166, která je ve většině míst prakticky identická, jen zakulacená a s modifikovaným podvozkem.

Nimrod
03. února 2019, 08:02
0

bíst: jo, na rošťárny to není, ale k tomu ani croma nebyla zamýšlena. že jo :-) ale svižnou jízdu zvládá kupodivu velmi pěkně, bych řekl
Vojta: interiéru hodně pomohl facelift, si myslím. alespoň co se designu týče, tomu zpracování ne, bohůžel...

beastar
03. února 2019, 14:34
0

Samozřejmě že ne. To si uvědomuju. Jem že Alfy si nechaj líbit dost. Na to v jakym roce sem se k těm autům dostal. Tak bych řekl, že to jede slušně.

K tomu zpracování. Tam snad vybočuje jen ten Saab. Zbytek je stejná "kvalita".

liška
02. února 2019, 18:54
0

Diky za blog, uplne sem nostalgicky zavzpominal na svou 9000, skoda ze v dnesni dobe uz je to auto prakticky nesehnatelne. A s tim jizdnim stylem je to jak rikas. Jeste mam koukam i na macz blog, kdyby sis chtel pocist http://moje.auto.cz/jardafox/viking.html

reagovat
Perníček
02. února 2019, 21:03
0

Nesehnatelné? Normálně to potkat na silnici je dnes docela zázrak, ale třeba na bazoši se pořád pohybuje +- 5 provozuschopných kusů, teďka dokonce i Aerovka nadopovaná Hirschem, nebo CD s vysokýma lampama, a to jsem se nedíval do zahraničí... Co bývá ovšem horší, tak najít nezkrodovanou a nevybrakovanou za dobrou cenu.

liška
02. února 2019, 22:53
0

Tak pokud pominu to Aero, tak tam vidim obyc dvoulitra (bez turba) s oloupanym lakem a prasklou palubkou za 30 a dva automaty, zbyek spis na dily. To neni uplne vyber, ale je fakt ze je tam toho ted vic nez sem za poslednj roky co koukam videl.

Nimrod
03. února 2019, 07:59
0

zkus si sehnat cromu po faceliftu v 91., ty teprve nejsou... na mobile.de 2 kusy. všechny jsou už v hutích. dokonce tátovi oblejzal auto nějaký člen fiat klubu, že už cromy nejsou...

liška
03. února 2019, 08:47
0

Jj to stejny thema. Mel sem prave i AR164, tak sem si onehda pred 5 letama po jejim prodeji chtel doplnit cely tipo4 ale themy a cromy nebyly uz ani tenkrat.