načítám data...

Renault CLIO sport 172 (r.v. 2000)

08. listopadu 2019, 00:03 13 komentářů SpeedyRex

CLIO sport 172, aneb dvanáct let v zajetí kapesní rakety z Dieppe

zobrazit celou galeriiTomáš Lustyk: Renault CLIO sport 172 (r.v. 2000)

Renault CLIO sport 172 (r.v. 2000)


Rendolfa mám už 12 let – a to je docela zvláštní u člověka, který mění auta a motorky po dvou až třech letech. Sezóna pomalu končí, je tedy dostatek času zrekapitulovat, co že mě vlastně donutilo si tu malou francouzskou potvoru tak dlouho hřát v garáži.


Už to, jak jsem se k autu dostal, bylo otázkou náhody a delšího příběhu. Původně bylo v hledáčku úplně něco jiného. Jak říká klasik: Nikdy si nekupuj italskou mašinu a francouzský auto, vole! A jak to dopadlo…


To auto není žádnej krasavec, fakt ne. Dovedu si živě představit následující dráma, kdy borec potká buchtu, valí ji klíny do kedlubny a mezi řečí pronese: „Víš? Mám rád sportovní auta a zejtra jedu na vyjížďku…“
Ona: „Jó, já taky! Mohla bych s tebou?“
Borec na ni mlsně zamžourá: „Jááásně!“
„A čím mě svezeš, frajere? Hmm?“ a představuje si ten nabušenej roadster, nebo placatý kupátko.
„Támhle stojí, Clio sport! Víš, to není obyč…“
Hned nato se kočka otočí na podpatku. „Jo, no, já už musím, čau…“
Jasně, tohle auto laik neocení, až fanoušek motorsportu si všimne, že “tady něco nehraje” a docení tu funkční krásu.
Vytažené blatníky, brzdy, co se jen taktak vejdou do malých ale krásných značkových OZ kol, decentní bodykit. Pod kapotou motor, co tam jakoby zabloudil z dvakrát většího auta, a když se člověk nakloní za něj, uvidí parádně namotaný klubko svodů… Uvnitř kůže, alcantara, stylové bílé budíky a všudypřítomné nápisy Renautsport. To všechno pozornému divákovi říká: „ Hele, dávej bacha, tohle není ta shnilá nákupní taška za dvacku!“
Lev módních salónů to ale nikdy nebude, to je fakt…


Jenže, to není podstata malého Renaultu, jak to říct, to auto funguje! Strašně moc! Kdo nezažil Rendolfa v plný palbě na okresce, nemůže nikdy pochopit, o čem že to tady vlastně melu.
Nejde o rychlost, kdepak!
V době, kdy jsem Rencka pořizoval, to bylo něco. Tývole dvoulitr 170 koní! Dneska? Tabulkovej znalec si zhnuseně odplivne a pomalou francouzskou mr… vytěsní z mysli. Chyba!
Tady opravdu nejde o rychlost, fajnšmekr si nepotřebuje dokazovat, že někde někomu ujel, fajnšmekr se chce bavit, užít si to intimní propojení mysli, těla a stroje! A to, dámy a pánové, umí Clio (nejen ve světě předokolek) jako máloco na silnici! Klíčem jsou malá hmotnost a ještě menší rozměry. To říkával už nějakej pan…ten no…ne Chaplin to nebyl…jóóó Chapman!
A co si budeme povídat, tempo, které umí dobře řízené Clio na okresce nasadit, je přesně na hraně mezi zábavou a krchovem. Cokoli víc je o tlamu. Takovej Megane RS Cliu ujede, aniž by se dostal do tempa a překročil komfortní zónu (jo, jednou rukou se přitom může řidič dloubat v rypáku a druhou vomakávat spolujezdkyni), ale aby začal pilota bavit, musí ještě o třetinu přidat. A v takových rychlostech se v provozu pohybovat nechcete… Fakt ne, věřte mi!
Stojí tu před námi přesně to, co funguje v “reálném světě” a nejlépe mu chutnají rychlosti (fízle, teď přeskoč zbytek odstavce!) 60-160 km/h.


Ale dost tlachání, jdeme k autu samotnému.
Motor: Jak říká Hašan: On baví! Jo, ta hromada železa má něco, čemu mezi benzínem postiženou komunitou říkáme charakter. S tunovým autíčkem nemá moc práce a když se v poslední třetině otáček natočí vačice, promění se v pěkně ostrou mršku s krásným rejsingovým saundem.
Spolehlivost? Ten můj má poctivých 114 tisíc najeto a nulovou spotřebu oleje…
Žravost? Bavíme-li se o kategorii zábavných aut–směšná… Klidná jizda 6-6,5 litru, když se někam jedu povozit, většinou se vracím s číslem 8,5 na palubním počítači.
Převodovka: Gumový nepřesný řazení na francouzským pekáči? Tak to ani náhodou! Jo jasně, jsou lepší. Jenže tady se dostáváme k tomu, že u tohodle auta se podle chodu šaltpáky docela dobře pozná nájezd. Většina Clií má natočíno přes 200 tisíc a podle toho to taky vypadá, zachovalé auto s rozumným nájezdem má řazení, na které si nikdo stěžovat nebude, to mi věřte.
Převodovka má jen dva “problémy”, mohla by mít tak o 10% kratší stálý převod a za samosvor bych se taky nezlobil.
Řízení: Přesnost, cit, odezva. Člověk cítí, co se pod kolama děje a má to pod kontrolou. V dnešní době vlastnost nevídaná…
Podvozek: Tohle je majstrštyk! Zpočátku jsem vůbec nemohl pochopit, jak může tak jednoduchá konstrukce, navíc s lešenářskou trubkou vzadu, takhle fungovat. Přilnavost, přesnost, hravost a ehm řiditelnost plynem (zadokolkáři netlemte se, jo?).
Navíc to funguje i na horším povrchu a dost to celkově připomíná projev rally aut. Je pevný, nenaklání se, ale ne tvrdý aby odskakoval.
Řídí se heslem: vždy pod kontrolou.
Brzdy: Mně se jejich charakter líbí. Silný nástup, dobrá dávkovatelnost a celková jistota. Na okresce je neutaháte a když jsou v kupě, snesou i zátěž na okruhu. Jsou lidi, co si stěžují na přeposilování, ale…


Úpravy.
To by tedy bylo k autu. Aby ale bylo plně funkční a zábavné, doporučuji pár základních úprav:
Chce to obrovský křídlo dozadu! Dělám si srandu, na karoserii nesahejte! Aerodoplňky tam jsou už z fabriky a i ty malý 15” OZ kola tomu krásně sedí.
A teď vážně. Na clio existuje hromada performance dílů, ale na okreskový řádění vystačí základní setup:
Vzduchový filtr kvůli zvuku a víc bych na motor nesahal.
Pokud jsou v kupě tlumiče nasadit trochu tužší a kratší pružiny, auto získá na vzhledu a hlavně na jistotě, i když ani série nefunguje špatně (hodně lidí mi kombinaci pružin se sériovými tlumiči rozmlouvalo, ale po svezení museli všichni uznat, že je to do sebe krásně zapadá a funguje). Hlavní je nepřehnat to s tvrdostí, aby to makalo i na špatným povrchu, není nic horšího než uskákaná mrcha.
Brzdy bych osobně nechal v sérii, notoričtí paliči desek a kroutiči kotoučů mohou nasadit lepší desky.
A nakonec to nejdůležitější, interiér. Auto je z doby, kdy frčely obří volanty a kousek s menším
průměrem udělá na pocitu z řízení strašně moc.
Posledním nutným zásahem je výměna sedaček za něco, co podrží a ucítíte skrze svou ryť, co se děje pod ní…
A to je asi tak všechno, víc do auta nemá cenu hrabat.

Osobně razím heslo: Pokud Vám auto nestačí, prodejte ho a kupte něco, co v základu vyhovovat bude. Jinak do toho spadnete a… No však to znáte…


Frantík a spolehlivost.
Kapitola sama o sobě. Dovolím si pro někoho nepochopitelné tvrzení. Clio Sport je nejspolehlivější auto, jaké jsem kdy měl! A to jich pár bylo…
Opět jsme u nájezdu, já auto kupoval se 70 tisíci a teď má 114. Za tu dobu mělo tři závady. Koupil jsem to s rozbitým čudlíkem výstražných blinkrů a nefunkčním centrálem a v 80 tisících měnil zadní ložiska. Toť vše.
Nalejme si ale čistého vína, nebudu daleko od pravdy, 95% aut na trhu má natočíno 200-500 tisíc, a ty káry nikdo nešetří, takže najít kus co za to stojí je nadlidský úkol… Když pořídíte odjetej vrak svařenej ze třech kusů, sežere vás i s fuseklema.


Základní držba.
Za sebe mohu doporučit olej Valvoline VR1 Racing 5W-50 a originální olejové filtry. Jeden rok / 5000 km.
Benzín je doporučený 98 oktanů a nevidím nejmenší důvod lejt tam 95…


Technické údaje.
Výkon: 124 kW /6250 ot 
Krouťák: 200 Nm 
0-100: 7,3 s 
Max: 220 km/h
Pohotovostní hmotnost: 1035 kg 


A to je pro dnešek vše.
Příště si povíme něco o pneumatikách, a to je téma pro předokolku naprosto zásadní. Správné pneu totiž dokážou charakter auta zvýraznit, nebo totálně zabít.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
08. listopadu 2019, 09:32
0

Prima článek, úplně ti rozumím a těším se na pokračování. Zkušenosti s pneumatikama na ostrý předokolce mě samozřejmě zajímají :-)

reagovat
krab
08. listopadu 2019, 10:55
0

Palec nahoru. Paráda. Jo, tohle Clio mě taky hodně baví. Zatím jsem si ho ještě nikdy nekoupil, řídil ale už dvakrát 197čku a jednou právě tohle 172. Funguje to neskutečně. A byl to zrovna extra zachovalý kousek a na něm to bylo prostě poznat. Byl celkově sériový a to co jsi vyjmenoval, že stojí za to pořešit a na zbytek nesahat, s tím bych beze zbytku souhlasil.

Na zkušenosti s pneumatikama se taky těším...

reagovat
BubaaCZek
08. listopadu 2019, 11:03
0

Čtivý článek o super pekáči. Cos' tam dal za pružiny?

reagovat
beastar
08. listopadu 2019, 11:30
0

Tak sem si to přečetl před spaním. A jako na začátku sem si přišel skoro že sem to psal já:D S autorem bychom si asi dobře rozuměli. A docela by bylo fajn i měření sil s mojí junky Ibícou.

Jsou tam věci s kterymi nesouhlasím. Ale to je každého věc jak to má. A ano holku do toho dostat je umění:) Je to super koupě dneska a bývala i v minulosti.

reagovat
SpeedyRex
08. listopadu 2019, 11:46
0

Díky všem za reakce.

Hatche holt frantíci uměj, to se musí nechat. Řídil jsem Clio 197 i Megane 250 a vždy se rád vrátil ke své staré dobré 172ce… Ty novější jsou hezčí a ve všem lepší, ale intenzitou zážitku poloviční.

Článek o pneu bude z pohledu člověka, co se rád sveze opravdu ostře, a tam jsou pak rozdíly opravdu znát, tak to snad někomu pomůže ke správné volbě.

Pružiny jsem kupoval už jeté od předsedy Cliosportclubu a ani on sám nevěděl, co že jsou zač… Zkoušel jsem předtím i originál Cupovky, ale tyhle tomu sedli daleko líp.

Beaste, jen to rozepiš, zajímá mě to.

reagovat
Kuře
08. listopadu 2019, 12:38
0

Na blog o gumách se taky těším, včera jsem ze ZRka sundal letňáky a konstatoval, že je na jaře zahodím. Sice jsou sjetý, ale zato celkově na hovno... Tak mi třeba pomůžeš s výběrem:)

Jinak super blog o super autě:)

reagovat
beastar
08. listopadu 2019, 13:07
3

Kuře ty si hlavně dávej pozor na gumu v Bangkoku tam to je taky potřeba. To by si mohl na jaře dovést onačí

Kuře
08. listopadu 2019, 14:41
0

Jojo, tyhle vtípky mám teď na talíři kam se podívám:)))

beastar
08. listopadu 2019, 20:06
0

No to mi jasný tak bacha co za kobylku bude na talíři tam;D

RadekZak
08. listopadu 2019, 14:03
0

Na blog o gumách se také těším, jakožto majitel hot hatche :-) Jelikož v této sezóně jsem přešel z nových Falkenů na téměř sjeté Pirelli a změna to byla docela výrazná. Tak by mě zajímalo, zda se to dá posunout ještě dále s rozumným rozpočtem :-D

reagovat
Hairdresser
08. listopadu 2019, 19:23
0

Ahoj, nejspíš jsme se spolu bavili na kafe a káry v Brně, furt to prodáváš? Říkal jsi že chceš miatu :-)

reagovat
SpeedyRex
08. listopadu 2019, 22:44
0

Ahoj, no jasně, jsem to já. Popravdě, já to v podstatě ani prodávat nezačal... :-) Všechno skončilo cedulkama za oknem. V tuhle chvíli myslím, že spolu ještě sezónu vydržíme.
Každopádně další kandidáty určí rozpočet:
MX-5 NC - já vím no...
S2000
Opel Speedster
Nebo to klasicky dopadne jako s Rendolfem a nakonec dovezu úplně něco jinýho…

ToMyx
13. listopadu 2019, 15:06
0

Tak to je slušné dejavu :-) Kdybych neviděl jméno, řekl bych, že 90% psal Bíst.
Klíště mě hodně baví ať už 172 nebo 197, je to jedno z těch geniálních autíček co jejich talent sráží design a to je dobře, protože jinak by stály majlant. Gratuluju k talentu vrhnout zkušenosti do éteru.

Na blog s pneu se těším. Aktuálně řeším jakou pneu zvolit místo AD08R, kterým byla ukončena výroba (homologace) pro Evropu.

reagovat