načítám data...

příběh jedné "čičinky"

28. srpna 2018, 18:30 15 komentářů JirkaŘ

Jak jsme se synem vybírali auto pro čerstvého řidiče ... a jeho tatíka. Auto, které snad bude dělat radost dvěma řidičům.

zobrazit celou galeriiJiří Římánek: příběh jedné "čičinky"

Kolem aut se rád motám celý život. Nejsou pro mě jen obyčejným dopravním prostředkem, ale zajímá mě technika a protože jsem i profesně mechanikem, rád se dloubu v autech a snažím přijít na kloub záhadám, proč něco nefunguje, jak by mělo. Do nedávna jsme byli 4-členná rodina. Moji dva kluci přičichli k vůni benzínu taky, takže kolem 18. Roku si ten starší udělal řidičák a chtěl něco, čím by mohl jezdit. Starší syn je zarytý Baworista, ten mladší vyhraněný názor neměl, takže jsme společně zkusili vybrat pro něj první auto. A zde je příběh, který bude mít zřejmě pokračování…

V minulosti jsme se vozili v docela zajímavých autech. Byly to obě benzínové V6 od Fordu. Nejprve to byla 1. Generace FORD SCORPIO Cosworth a po dalších 4 letech provozování jsme jej vyměnili za Mondeo V6 ve verzi sedan. Dodnes lituji, že jsem „Koseho“ (Cosworth) prodal… byl by to hodně vzácný kousek! Dalších deset let jsme se vozili a vlastně dodnes ještě vozíme v Citroenu C5 Break 1. Generace s naftovým motorem 2,2 HDi. To auto má najeto už přes 360 000 km a ne a ne umřít… slouží dobře. Jenže mi jej před časem zabavila manželka a jezdí s ním do práce. Mě už taky nebavilo jezdit busem, nebo prosit kolegy, aby mě vzali, takže jsem na ženu tlačil, že si prostě taky něco pořídím… odpověď byla… až po svatbě…(našeho staršího syna).

Svatba úspěšně proběhla (za účasti pěti BMW E39 v koloně), začaly prázdniny a mladší syn začal dělat řidičský kurz. Vše probíhalo dobře, takže jsme společně uvažovali, co zkusíme sehnat. Ovlivněn svým starším bratrem pokukoval opět po BMW (E39, E46). Jenže když jsme se na některé kousky podívali, záhy jsme je opouštěli s tím, že bychom opět uváděli v život něco, co je už vlastně šrot. Tohle jsme zažili u synovy E39, kterou jsme sice sehnali za 25 000,-, ale 3 roky jej postupně celý dávali do dobrého stavu. (Vyvařit, nalakovat, brzdy, tlumiče, interiér, kompletní M-packet…) Týden zpět (kdy už měl úspěšně písemné testy a jízdy za sebou) jej zaujal inzerát na Jaguar X-type, který byl nabízen přímo v našem městě. Ukázal fotky mamce a ta kupodivu souhlasila, ať se na něj podíváme…

S majitelem jsme se domluvili na prohlídce a sešli jsme se. Na parkovišti stálo auto, které moc nepřipomínalo to z fotek v inzerci. Bylo zaprášené, zřejmě nějakou dobu nevyjelo, takže jsem hned zbystřil. Majitel se pokoušel otevřít zadní levé dveře, ale nešly otevřít ani náhodou… první zjevná vada – zámek centrálu. Na druhou stranu právě tady asi nikdo sedět nebude, protože za Lukáše (jako řidiče) se už nikdo při jeho výšce 202 cm nevejde. První věcí bylo, že se syn zkusil posadit za volant. Dopadlo to dobře, našel si polohu hned. Takže to by šlo…jedno z hlavních kritérií splněno , vejde se. Obešel jsem auto ze všech stran, padl na kolena, abych se podíval na stav „čičinky“ ze spod a nakonec překontroloval motorový prostor. Oleje bylo v něm tak, jak má být. Pár drobností sice bilo do očí (chybějící jeden kryt motoru, baterky, jiná expanzní nádobka na vodu), ale všechny řemeny příslušenství a vodního čerpadla byly jako nové se všemi čitelnými popisky. Po nastartování motor držel krásně volnoběh bez kolísání, takže i tohle vypadalo dobře. Překontroloval jsem všechna světla, usadil se v interiéru a společně s majitelem jsme vyrazili na zkušební jízdu. Zamířil jsem nejprve k překvapení majitele na nejbližší  benzínovou pumpu. Proč? Abych za pár stovek dotankoval a auto prověřil dlouhou jízdou v různých jízdních režimech. Tak jsem mohl hned přijít na pár drobností, které se projevily při jízdě. (klepkání od zadní nápravy – pravděpodobně kostice zadního stabilizátoru, tlumiče? Nevím jistě, necháme prověřit. Zjevně za sebou to mají zadní kotouče, které budu měnit co nejdříve. To hlavní ale mělo přijít. Když už jsme byli po skoro 30 km jízdy rozhodnuti auto definitivně vzít, přijeli jsme na parkoviště a auto zastavili. Najednou se ozvalo z pod kapoty syčení. Vystoupil jsem, otevřel kapotu a vyvalila se pára. Z pod airboxu bylo vidět, že je tam porušené chlazení, odkud tlakem šla voda pryč a tak se „čičinka“ počůrala… kolem nás procházela stará paní a řekla nám …“teče vám z toho voda!“ Jojo, to víme… jí odpovídám. Majitel začal být z toho na prášky, překvapeně řekl, že to se mu nikdy nestalo. Co teť ? V tomhle stavu jsem fakt neměl chuť auto vzít…. Ale nedalo mi to, vytáhl jsem rukavice a nářadí z auta, kterým jsme přijeli. Majitel překvapeně koukal, že mu Jaguara na parkovišti před domem začínám rozebírat! Pod filtrboxem jsem našel plastové potrubí ve tvaru T-kusu, kdy jednou stranou byla hadice napojena na motor, druhá na chladič a třetí strana přes přírubu na termostat. Hmm… tak tady je příčina. V plastu byla malá prasklinka a voda tekla tudy pryč. Ukázal jsem majiteli, že v tom místě už se to někdo pokoušel opravovat, protože ten díl byl napatlaný nějakou tvrdou hmotou, která plast podobně jako ztvrdlá plastelína oblepila a na nějaký čas utěsnila, ale nyní to povolilo a teklo opět. Takže co dál? Zde pomůže jedině to plastové potrubí chlazení vyměnit. Slíbil jsem majiteli, že se doma s klukem podíváme na internet, kde a za kolik se dá tohle sehnat a ozveme se.

Doma syn skutečně za chvilku našel v jednom videu na Youtube chlapíka, který měnil právě tu samou plastovou trubku, v okamžiku kdy bylo vidět číslo originálního dílu to stopl a zapsali jsme si jej. Přes vyhledávač jsme pak našli díl a to, že se dá objednat a zaslat z pár míst a e-shopů (Amazon, e-bay, britishparts…) v ceně okolo 3000,-. Poslali jsme to majiteli a ten se ozval po chvíli s tím, jestli bychom vzali Jaguára se slevou. Podívali jsme se s Lukim na sebe, chvilku se rozhodovali, probírali plusy a mínusy, ale nakonec se dohodli, že zkusíme dát „čičince“ šanci. Takže padlo jasné rozhodnutí a jeli jsme pro ni opět…

A tak je „čičinka“, jak jsme ji se synem pojmenovali už v naší garáži. Chlazení byla první věc, kterou jsem u ní řešil… zatím jen dočasným způsobem. V kufru jsem našel obaly od destilované vody, takže pravděpodobně voda utíkala možná už dříve. Nyní je v motorovém prostoru a pod autem sucho, nikde nic neteče a termostat drží teplotu taky. V systému chlazení nic jiného kromě vody není, plánuji tedy vyměnit ten poškozený díl plastového potrubí, sehnat originální expanzní nádobku a dát do systému chladící kapalinu, která tam patří…v příručce píšou, že je to kapalina oranžové barvy… doufám, že růžová kapalina G12 snad může stačit také. Zatím jsme „čičinku“ „jen“ důkladně umyli a vyčistili interiér. (Což i tak zabralo asi 5 hodin práce) V plánu je co nejdříve udělat výměnu motorového oleje a filtrů, dále pak vyměnit kotouče a brzdové desky na zadní nápravě, zjistit stav tlumičů (případně je vyměnit), vyměnit kostice a silentbloky zadních stabilizátorů. Na 16“ originální kola, kdy na pravé straně byly zimní gumy a na levé straně letní gumy (takovou kombinaci jsem nikdy neviděl, takže jsem žasl) jsem už koupil sadu 4 nových zimních pneu. Přes zimní období budeme mít prostor se podívat po nějakých pěkných 17“ kolech na letní období… Takže takové máme zatím první plány.

P.S. Dostala mě myšlenka mého dobrého kamaráda, který „čičinku“ uviděl a jen tak si povzdechl…. „Hmm kdo může říci, že si právě udělal řidičák a jeho prvním autem v životě je Jaguar?“


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Nimrod
28. srpna 2018, 19:52
0

zatím to zní dobře a gratuluji k autu

reagovat
MartinCoupe
28. srpna 2018, 20:38
0

Dobrá storka s koupí auta!

reagovat
Kuře
28. srpna 2018, 21:51
0

No, když pominu že název čičinka mi připadá teda ale mimořádně debilní, tak je to pěkný blog:)
Držím palce ať auto slouží:)

reagovat
Ronoath
29. srpna 2018, 09:33
1

Já to docela chápu. Malý Jaguar není kotě, ale prostě malá kočka - tedy čičina.

JirkaŘ: Nepodělíš se o více info o autě? Motor a tak?

JirkaŘ
29. srpna 2018, 14:30
0

Tenhle X-Type byl vyroben koncem roku 2001, do provozu uveden v Holandsku koncem ledna 2002, odkud byl k nám dovezen před rokem a půl. Najeto má 340 000km, kilometry doloženy podrobným reportem. K tomu hromada dokumentace, že jsem měl co študovat asi 3 dny... u nás to za rok a půl najelo jen 15 000 km. Motor je tam o objemu 2495 ccm, takže se vlezu do nižší sazby pojištění. Výkon je 144 Kw a je to 4x4 pohon, kdy je 40% posíláno na přední nápravu a 60% na zadní. Cena byla taková, že jsme po zvážení všech možných pro a proti šli do toho... myslím že 100 000 kč do toho auta nevrazím, jak starší syn do své E39. A kdyby náhodou zkolabovala (čičinka - ano je to nejmenší kočka od Jaguaru, tak proto ji tak říkáme), tak nebude ztráta tak velká. Pořád to beru tak, že je to auto, ve kterém bude získávat určité zkušenosti s jízdou a údržbou hlavně můj syn.

sheogh
29. srpna 2018, 10:21
0

Jeee, ja mel az na barvu laku (BRG) uplne stenej X-type :-)))

reagovat
Fa
Fandatik
29. srpna 2018, 10:52
0

Za budeme gratulovat nebo kondolovat zjistíme časem. Ale už za tu odvahu doufám, že bude dobře a dlouho sloužit.
Já bych na testovací jízdu s různými pneu na opačných stranách neměl koule.

reagovat
Jimi
29. srpna 2018, 13:48
0

Aspoň se dodrží tradice fordů...:D. osobně bych se X-typu vyhnul, ale vstupní investice asi nejsou veliké, takže větší problémy se zkousnou. Na první auto skvělý...

reagovat
beastar
29. srpna 2018, 15:38
0

Hezký nenuceny čtení takzvaně ze života každého z nás. Já mám tyhle auta rád i když je to defakto Ford. Líbí se mi že v době vzniku se nebáli oblíct tu koncernovou techniku aspoň odvážně. Auta to jsou odolný a pořád zajímavý. Navíc jednoduchej servis.

reagovat
Irwinek
30. srpna 2018, 08:05
0

Držím palce :-D
a první auto jag :-D to je paráda

reagovat
JirkaBruss
30. srpna 2018, 09:28
0

Hehe, pěkný blog. Xko je taky moje první auto po řidičáku, takže vím, jak se syn asi cítil :) Navíc nutno podotknout, že naživo působí mnohem lépe než na fotkách.

Zatím se na něm dělalo jen pár drobností a to za úplně v pohodě ceny. Ale samozřejmě všichni z okolí "Tvl Jaguár, to nekupuj, z toho se po***eš".

Tak ať slouží a dělá radost :)

reagovat
Adam
30. srpna 2018, 16:35
0

Další slabší E39 s M Paketem? :/ Co v tom syn má?
Ps.: s Jagem hodně štěstí

reagovat
Adam
30. srpna 2018, 16:35
0

Beru to osobně :D

JirkaŘ
30. srpna 2018, 19:36
2

Je to E39 520i 110Kw. I tak v prvním roce platil pojištění 10 000,- ... Je fakt, že dnes by bral nejlépe verzi 530i. To auto dnes ale vypadá skvěle a je ve výborném stavu.

Skipper
30. srpna 2018, 20:35
0

Držím pěsri ať dobře slouží a hlavně ať dělá radost. Jen k dílům bych asi poradil sngbarratt.couk - větší výběr než v britishparts. Jinak stejného jsem cca půl roku vlastnil (výměnou za E39 535i). Najel jsem na něm jen cca 100 km a pak šel do světa.

reagovat