načítám data...

MERCEDES-BENZ CLK 200 s kompresorem (C209)

03. června 2019, 02:00 24 komentářů beastar

Zajímavé auto s ne zrovna důstojným předchůdcem. Od výrobce, který je všechno jen ne modlou automobilových fanoušků. Jak se vám líbí?

zobrazit celou galeriiJohn J: MERCEDES-BENZ CLK 200 s kompresorem (C209)

Mercedes-Benz jsme tady měli už několikrát. V různých obměnách v blozích i od profesionální redakce se několik povedených textů urodilo. Výrobky této značky se mezi velkou většinou zdejších nadšenců povětšinou nesetkávají s nějakým velkým obdivem. Ano povětšinou totiž vídáme na silnicích třídu E ve všech možných generacích. Sem tam člověk narazí na S-klasse. A taky na strašidelná vajíčka proklínané a zároveň tak trochu geniální třídy A. Já jsem měl tu čest i s nějakými těmi AMG a staršími osmiválci a sportovními modely. Vzhledem k tomu, že AMG a vůbec nejsilnější modely všech „mercedesích“ tříd rozhodně nejsou pro každého. Rozhodl jsem se, že psát další blog o produktu divize AMG by nemělo valného smyslu a mezi námi děvčaty Mercedes-AMG A45 zase taková pohádka není. Chvilkový návrat zimy a vůbec náladovost počasí vůbec nepřeje vytahovat na světlo světa nějaké super klasické skvělé vozy.

A tak potom nezbývá nic jiného, než vytáhnout auto, které je všechno. Jen ne proboha investiční. První velká deviza v právě panujícím počasí je stahovací střecha. Mercedes-Benz CLK interně označovaný C209 vyráběný od roku 2002 nahradil svého spolehlivého ale korozi podléhajícího předchůdce právě včas. Přece jen kdo zná předešlou generaci C208 s designem z pera Michaela Finka musí uznat, že dvěstědevítka je krasavec. Interiér je asi deset galaxií kvalitnější a svébytný. A celé auto přestože sází na stejný recept, jako předchůdce vypadá o poznání elegantněji. Mercedes vůbec s kupé odvozeným od třídy C podivně šachuje dodnes. Auto má základní rysy větší třídy E a techniku menšího céčka. Dnes už můžeme tvrdit, že léty prověřenou. A samozřejmě i zde se najdou věci, které ač jako nové působí krásně, u ojetých aut haprují. Bezrámová okna jsou skvělá, jen přes ně nesmí zatékat. Zatímco elektrická výbava a sedadla s pedály působí stále svěže jako nová. To asi ale není divu po nějakých 80,000 kilometrech.

Pojďme se usadit do komfortních dostatečně dimenzovaných sedadel v kožichu. Vyhřívání a elektrické ovládání s pamětí je samozřejmost. Najít si dobrou pozici za volantem k nezaplacení. Na všechno ostatní je tady ta vaše plastová kartička. Ba ne tady se pohodlně usadí každý. Sklon předního skla je tak akorát aby nebylo potřeba pro větší řidiče povinně nosit ochranné brýle. Některé materiály vzhledem k malému počtu najetých kilometrů moc nepotěší. Oproti předchůdci se ale s tvrdými a nevzhlednými plasty šetřilo. Alespoň tam kam oko běžného rejpavého hodnotitele dohlédne. Ergonomie interiéru u Mercedesu mi nikdy k srdci nepřirostla. Ani ta v dobách klasiky. Natož tahle přepracovaná kde zase bylo třeba, aby bylo vše kulaté nebo jako elipsa. Nesedí mi ošklivá a viditelně odbytá kolečka ovládání ventilace. Stejně tak mi ze začátku přišel neforemný multifunkční volant. Vypadá asi, jako když vezmete klasický volant a 4x s ním pořádně bouchnete o zem. Možná to zase dělají ty elipsy v podobě jednotlivých tlačítek na volantu. Co mě vyloženě bavilo, bylo z dnešního pohledu historické audio. Které ale uznávám, ve své době stálo neskutečnou raketu. Samozřejmě včetně navigace. Bylo příjemné jednou utéct od těch dnešních ohmataných displejů a pseudotlačítek. A pustit si zase jednou pořádné hity na vypálených cd. Dokonce i zadní sedadla se dají bez problémů použít. Určitě si tam vedle sebe nesednou pohodlně dva průměrní hráči rugby Tatry Smíchov. Ovšem vzletná a štíhlá děvčata nebo děti se tam vejdou krásně. Stejně je to spíše auto vhodné na výlety, než pro přepravu rodinky v neděli do kostela.

Obecně nejde funkčnosti a vzhledu ani po letech nic moc dalšího vytknout. Přece jen auto jako nové stálo přes 1,5 milionu korun a v téhle kategorii už prostor na výrazné chyby moc nebývá. Posun ve vnímání bezpečnosti v dnešních autech prozrazuje to jak ve srovnání s dnešní produkcí má CLK úzké dveře. A vlastně i docela lehké. Zavírání a zaklapnutí působí trochu zvláštně. Člověka přenese v duchu někam na začátek osmdesátých let. Kdy se ještě auta prý dělala poctivě, ale dveře v limuzínách a v Zetoru se vlastně moc nelišily.     

Pod kapotou máme zážehový čtyřválec. Verze motoru M271 podpořená kompresorem. Výsledkem je 184 koní a 250 Nm. Zrychlení z nuly na sto by mělo být okolo 10 sekund. Za volantem máte pocit, že je to mnohem, mnohem víc. Přestože pětistupňový automat označovaný jako 5G-Tronic volí rychlostní stupně neslyšně a velmi jemně. Je zjevné, že technický původ v devadesátkách nezapře. Je to prostě ta stará dobrá dlouhověká převodovka v porovnání s dneškem až ikonická. Nicméně druhé nejslabší motorizaci úplně nesvědčí a manuál by tady byl rozhodně lepší volbou. Podřazuje s efektivitou závodního pilota, ale pokud chcete častější změny rychlostních stupňů či nějaké, mambo, nebo divočinu tak odmítá spolupracovat. Přitom je to škoda. Motor je ve spodním spektru otáček tichý a je vidět, že primárně šlo spíše o akustický komfort a pohodlí. Než li o nějaké závodění. Při sešlápnutí plynového pedálu k podlaze dostanete zvuk. Řekl bych skvělý a příjemný, který působí řekněme na víc než na 184 poníků. Co se mi rozhodně líbí je ochota zrychlovat a řítit se vstříc červenému poli na konci otáčkoměru. Brknutí na konci pole občas pokazí automat svou necitlivostí. Alá lup ho tam. Kdo zná DSG od VW bude vědět. Auto váží lehce přes 1,600 kg. Výkon tedy při běžném cestování stačí vrchovatě a na dálnici se hrdě můžete měřit i s daleko novější produkcí. O tom to ale není, protože jezdit bez střechy 200 stejně nikdo nechce a s ní je snesitelné místo k žití uvnitř CLK tak do 170 km/h.

Tohle auto není žádný okreskový hypersport. A to ani s AMG paketem a koly a podvozkem a vůbec prostě vším co AMG kdy vyrobilo pro CLK.  Podvozek sice velmi dobře odolává náklonům. Osmnáctky s dobrým obutím stopu také nedají snadno. Jen to ve vás celé vyvolá takový pocit úpornosti a neupřímnosti. Ano, hádáte dobře, trojka od BMW jezdí úplně obráceně a jinak. Tohle není úplně parník nebo auto, které by snad někdo omotal o strom, protože je bestiálně rychlé. S touhle motorizací je spíše zábavnější krajinou plout než krouhat strouhy. Přestože M271 je lehký nemá dostatek výkonu, aby vás takzvaně vytáhl z problému. Když sklouzneme ke klišé, není to Porsche. Auto je poslušné, ale není hravé. O to více potěší komfortem při překonávání nástrah našich kvalitně udržovaných silnic. Málokdy slyšíte nějaké výrazné bouchnutí, nebo rány. Do řízení se rázy přenáší jen minimálně. V legálních rychlostech se ojeté CLK chová dost podobně jako nová běžnější auta. Nevrže, nemlátí a nekroutí se. Nějaké neduhy lze vnímat opravdu, až když auto používáte tak jak by to normální řidič nedělal.

Nevím jak celá paleta motorů. Tento motor (1.8 M271) má pověst spolehlivého společníka. Velmi zajímavé jsou i ceny ojetin. Kdy i zachovalé kousky ve skvělém stavu lze koupit už za nějakých 300,000 Korun. Samozřejmě se jedná o běžné verze a ne vrchol v podobě Black Series které jezdí úplně odlišně. Spotřeba se pohybuje při opravdu rychlých přesunech na snesitelných 10/100. Což píši zejména proto, že mě to mile překvapilo. Udržet tohle CLK v provozu nebude dle všech dostupných pramenů velký problém. Díly jsou dostupné a dle mého mínění někdy až překvapivě levné. Auto lze doporučit jako náčiní na výlety za krásami naší vlasti. Také jako stále velmi pohledné a elegantní daily.

Jedno CLK s osmiválcem této generace vlastnil i slavný módní návrhář Giorgio Armani. Člověk, jehož košile mám rád. A další plejáda umělců a sportovců. Tady je příležitost pro lovce podkladů. Chyť si svou slavnou CLK. A úplně jeden největší problém Mercedesu nakonec. V podstatě všichni předchůdci až do desátého kolene od tohoto vozu bojovali s korozí. Ovšem většinou velmi neúspěšně. Určitě všichni máme v blahé paměti totálně shnilé C208. Rez dokázala udělat z technicky zdravého vozu nepoužitelné smetí. Tak to už tady naštěstí nehrozí. Vše bylo velmi zachovalé bez známek jakékoliv koroze. Včetně podvozku. Facelift v roce 2005 kromě přepracování sání motoru, v němž se hromadil karbon a dalších zlepšení údajně zdokonaloval i antikorozní opatření. A zjevně to vedlo k úspěchu. Jestli bych si raději koupil trojkové BMW? Já asi ano protože na mě je tenhle Mercedes moc jako společenský oblek. Kvalitní, velmi drahý a pohodlný oblek. Nosíte ho rádi, ale na pivo s kamarády byste v něm prostě nešli. Zatímco například e93 s dvoulitrem bez střechy je stále rozkročená. Jednou nohou trochu v opeře a druhou na polygonu. Nicméně pokud by šlo o boj, pouze základních motorizací je kompresorová osmnáctistovka Mercedesu lepší jak základ v bavoráku. Je tedy na každém z vás postavit si tu správnou konkurenci k tomuhle autu a odpovědět na otázku. Je tohle to co čekám od sportovního kabrioletu z Německa?             


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
03. června 2019, 10:36
1

Jo, CLK je příjemný. Taky jsem si jedno loni myslím to bylo půjčoval. Zachovalej kousek 320, ale bylo to kupé. Ta bezrámová okna jsou tam parádní. Bohužel jsou teda taky jediná nectnost, protože už i na mírně zvlněný okresce, rozbitý tak jako lehce začínají povrzávat. Ale ono by se to dalo nějak doladit, promazat ty gumy kolem oken, ale to bylo jediný.

Sporťáky to nejsou, to víme, ale kdo má rád ticho, pohodu, tak jsou to parádní káry. Šestiválec se k tomu hodil. To byl ještě ten starší 3.2 160kw, k tomu autu se to hodilo, i když jsem čekal trošku víc gradace výkonu s otáčkama (jestli si to ještě dobře pamatuju).

reagovat
beastar
03. června 2019, 12:43
0

Já vím. Všichni jezdili vždycky tím šestiválem. Protože 6 válců a spolehlivost. A tak. Jenže ono to zase tak živý není. :) Ten kompresor to tlačí ten malej obsah. Má to takovej prostej projev. Jasně asfalt to nerve a kdejaká výkonná škodofka na cestě se ti vyrovná. O tom tohle auto podle mě ale není. A nemělo být.

Kuře
03. června 2019, 10:43
0

Zase parádní blog od Bísta, to po ránu zvedne náladu;)

Jen si mě tedy trošičku zklamal s těmi zkazky o C208, já si ty totálně schnilé C208 sice teda jako nepamatuju, zato ale kolem jedné chodím každé ráno do práce. Taky černá, taky kábro, taky na AMG kolech a v od pohledu perfektním stavu a musím říct že se mi kurva líbí... Výhledově rozhodně víc, než C209. I když zase vevnitř je novější lepší o parník, o tom zase žádná...

reagovat
beastar
03. června 2019, 12:40
0

Já si nemyslím, že 208 je špatná koupě. Respektive musíš sehnat pěknou neshnilou a to je běhání. Ale jestli 209není sportovní tak o předchůdci to platí x2. Interiér je stará konzerva z 80s lookem. Zase běžná 208 jde sehnat už fakt za skromnej rozpočet.

Slower
03. června 2019, 10:57
0

Super clanek. Me se ty roadstery od MB z nejakeho duvodu libi. I kdyz oblibenec je SL z 90s. A ze to nejsou ryzi sportaky? No a co? Kabriolet je stejne spis na pohodove jezdeni.

reagovat
ma
martin2426
03. června 2019, 11:40
0

jen malá výtka - nechápu, kde se pořád v lidech bere to označení 5G-Tronic? Žádná taková převodovka neexistuje, na světě je pouze 7G- a 9G-Tronic. Tamto byla prostě 5stupňová automatická převodovka, tečka.

reagovat
beastar
03. června 2019, 12:38
0
ma
martin2426
05. června 2019, 11:23
0

přesně tohle jsem našel při pátrání, proč se někdo snaží vymýšlet název pro převodovku, to ovšem nejsou nejsou žádné relevantní zdroje, ale obyčejné kecy z internetu. Všimni si, že není jediný odkaz na nějaký renomovaný blog Mercedes-Benz (např. Passion), o oficiálním novinářském webu ani nemluvě. 5G-Tronic neexistuje, označování začalo až od 7G-Tronic v roce 2003.

ma
martin2426
05. června 2019, 11:28
0

obecně známý název to může být jen mezi lidmi, kteří nemají přístup k nezkresleným informacím (a vůbec ne interním) a přebírají něco, co někde slyšeli, viděli. Pokud tě auto zajímá, měl bys o něm vědět co nejvíc. Je to převodovka 722.5 nebo 722.6, jinak se jí říkat nedá. V jiném případě už se pohybujeme na úrovni žehliček, masařek, mamutů... Tato hloupá lokální pojmenování těžko uplatnit třeba německém fóru M-B :-)

beastar
05. června 2019, 12:12
0

Tak předně, nejsme na německém fóru. Není to článek na Mercedes Benz klubu, kde by možná mohl někdo řešit interní 722.6 atd obecně v tisících odkazech na netu tj 5gtronic also called tak jak píšeš. Kecy z internetu možná. Nicméně každý prodejce dílů na tu převodovku i mimo Čr to tak značí. A Němec to úplně v pohodě pochopí vyzkoušeno dvacetiletou praxí v Německy mluvících zemích. Tzn. s lidovou slovesností typu masařka to absolutně nesouvisí.

Nehledě na to jak jistě víš vůbec to neni převodovka která by souvisela jen s M-B. A dokonce i v usa se o tom píše pro upřesnění jako 5gtronic. A tedy jelikož to není technický a odborný článek tak to jak tomu říkaj možná tak někde ve značkovým servisu moc nikoho nezajímá;) Stejně tak si v těch 385587 odkazech v Googlu po zadání 5gtronic může nastudovat o co jde a dozjistit 722. Whatever kapíš. Tim bych naši přátelskou debatu uzavřel.

ma
martin2426
05. června 2019, 13:11
0

5G-tronic je výtvor lidové slovesnosti uživatelské komunity, nikoliv výrobce Mercedes-Benz. jelikož jsem interní, podobné nesmysly mě prostě dráždí

ma
martinw
03. června 2019, 12:32
0

Trochu offtopic ale odkdy mají kabria takovou tu ochrannou tyč / rám co se vysune za opěrkama zadních sedadel když už jde auto na boudu při nehodě ?

reagovat
Jakub Pospíšil
03. června 2019, 12:35
0

Tuším, že první to mělo Volvo (překvapivě) v roce 1998 - systém ROPS (rollover protection system).
Nejsem si tím ale stoprocentně jist.

-
Komentář upraven 3. 6. 2019, 12:37:12

Ho
Honza123
03. června 2019, 18:03
0

e36 cabrio mela jako priplatkovou vybavu vystrelovaci vzpery uz pred 1998, nevim jestli uplne od zacatku vyroby.

Opelfahrt
04. června 2019, 17:00
0

Měla to už řada SL R129 a údajně byla první Merc, co to měl. Rok představení 1989. Zrovna o ní tady o kousek níž básní Skipper. Taky se mi líbí.
https://www.google.com/search?q=%C3%9Cberrollb%C3%BCgel+r129&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjjifGni9DiAhUSUxUIHfsmANUQ_AUIECgB&biw=1280&bih=832

Jakub Pospíšil
05. června 2019, 09:23
0

Aha, tohle je taky zajímavý systém. Já si matně vybavuju, že Volvo se u ROPSu chlubilo nějakým prvenstvím, ale kdo ví, co to bylo.

sheogh
03. června 2019, 13:38
0

Ja mam zrovna tu "archaickou" 208, taktez 200K, akorat jeste Euro II, tzn 194PS - jak pises, sportovni to neni, ale nedostatek vykonu to taky nema. A jede pekne od nizkejch otacek az lehce pres 4000... Jo a mam taky neshnilou (a to jsem to auto ani nevybiral)... Akorat u te 208 to v zatackach moc suverenni neni - zrejme budou na vine i maly disky se spoustou gumy (R16).. Dost by me zajimalo, jak jezdi AMG verze..

Nedavno jsem se dival inzerovany C55 AMG (V8 NA) a tam me to naopak prislo sportovni hodne - zvlast podvozek - jako kdyby natreli silnici lepidlem :-) Dost to svezeni nadchnulo...

reagovat
beastar
03. června 2019, 14:05
0

Já měl amg akorát éčko vokouna. Jinak sem řídil buď C a teď Áčko od amg. A jedno je jistý. Je to vždycky úplně jiný auto, než základ. U Audi taky 2.0tsi nesrovnáš s RS4. Takže bych řekl že u těch clk to je podobný. Jinak o nedostatku výkonu bych nemluvil ani u toho čtyřválce. Jen to prostě je takový obyčejný.

Interiéry a design to je velký skok mezi 208 a 9.

sheogh
03. června 2019, 15:18
0

Jo, ten interier je fakt zastaralej, ale porad to nema ty tlacitka jak z karosy, co ma predesla generace :-) Zase je to ovladatelny poslepu a ty tlacitka fungujou i po 30 letech...

Presne jak rikas, je to takovy obycejny. Proti Phaetonu je to jak trabant... Ale zas tolik nemaskuje rychlost, cimz je i celkem zabavnej - kdyby mel trochu rychlejsi prevod rizeni, bylo by to jeste lepsi.

Zas chvalim pristup vsude - lambdu jsem menil cca 40 minut, kdyz dolivas ostrikovace, je tam dira prumeru zavarovacky, tzn si nepolejes celej motor, vymena zarovky cca 5min... Dokonce ma pekne pristupny srouby na vypusteni a doliti diffu...

beastar
03. června 2019, 16:30
0

Jo je tam hodně společných drobností právě z vokouna. Nádobky, obruby, plastový krytí, interiérový prvky. Tušim že tyč řízení a přední náprava. A ono obecně tyhle Mercedesy od té poloviny devadesátek až někam na ten přelom 01/02 jsou blbuvzdorný. Nejsou to ještě takový počítače na kolech a všechno je utvořený tak aby to dokázal uchopit i sedlák, nebo důchodce což je dneska po letech fajn.

Nicméně technicky a jízdními vlastnostmi je samozřejmě ta 209 úplně jinde. Jenže je to první vlašťovka takové té vlny. Pls go to the service, visit dealer whatever shit. Jeden příklad za všechny... množství oleje v motoru jen přes diagnostiku:D

ToMyx
04. června 2019, 13:59
1

CLK je moc fajn auto a pro mě tak nějak stárne velice pomalu. Je to pro mě jedno z aut, které bych si koupil jen proto, abych ho zavřel do garáže a vyjel s ním jednou za měsíc na delší cestu piánko.... To auto má pro mě tu správnou klidnou auru.

reagovat
Skipper
04. června 2019, 14:53
1

Tak se dívám na fotky a překvapeně zjišťuji, že tuto generaci jsem nikdy neregistroval. Tak néjak se mihla kolem mně. Když už bych si vybíral kabrio, tak bych asi taky zaplul k mercedesu. Ale u mně by na celé čáře vyhrálo SL z 90. let, klidné i se slabším motorem. U kabrioletu mi nedostatek výkonu tak néjak nevadí.

reagovat
beastar
04. června 2019, 16:28
0

Jo SL je krásný. Kamarád ho měl asi 10 let zpět. Je to sice takový fakt echt Mercedes konzervativní až snobský auto, ale parádní svezení. Tady u těch Clk je to takový když chceš slušnou techniku, ale nechceš za to dávat ranec. Prostě nakombinujou vyšší střední a střední a udělají kabriolet. A ono to docela funguje.

Mimochodem když už bych šel pro čtyřválec vzal bych si určitě tenhle od Mercedesu. Dobová konkurence suX.

Skipper
04. června 2019, 16:53
1

U Mercedesú z téhle éry mi ještě vadí jedna věc. Takové to ,,řasené,, polstrování dveří. Nevím proč, ale hodí se mi to spíše do pohřebnictví, než do auta.