načítám data...

Mazda MX-5: NC 2.0 ve srovnání s NB 1.6

05. ledna 2018, 21:07 7 komentářů wdave_t

Mazdu MX-5 NB 1.6 jsem provozoval rok a půl, teď jsem si k ní pořídil ještě NC 2.0. Jaké jsou mezi nimi rozdíly?

zobrazit celou galeriiDavid Watzke: Mazda MX-5: NC 2.0 ve srovnání s NB 1.6

Představení srovnávaných aut

Nejdřív představím konkrétní porovnávaná auta a potom popíšu rozdíly a dojmy z přesedlání z druhé generace do třetí.

Začnu u NB, které jsem si koupil k 25. narozeninám v červenci 2016. Jde o jeden z nejpozdějších modelů, ročník 2004, čili po faceliftu, se slabší ze dvou nabízených motorizací – 1.6 (81 kW), s pětikvaltem a s otevřeným diferenciálem. Bral jsem verzi bez vyhřívaných sedaček, protože ty ubírají místo na nohy (mezi sedačkou a volantem), kterého v autě není nazbyt. Díky absenci klimatizace se ušetřilo pár kilo, což v kombinaci se slabším motorem není od věci. Má el. ovládání oken, zpětných zrcátek a el. vysouvací anténu, ale fungují už pouze ta okýnka.

K Vánocům 2017 jsem si koupil NC, první iteraci tohoto modelu (před faceliftem) z roku 2007. Díky sedmnácti měsícům zkušeností s dennodenním provozováním NB v nižší výbavě jsem si stanovil priority tak, že moje nová MX-5 musí mít silnější motor (tedy 2.0), samosvorný diferenciál a šestistupňovou manuální převodovku. Jelikož v Evropě prodávané dvoulitry mají automaticky šestikvalt a samosvor (EDIT: omlouvám se, tohle není úplně pravda, v Německu se prý prodával 2.0 i s pětikvaltem), tak stačilo jen koukat po modelech s 2.0L splňujících zbylé požadavky: vyhřívané kožené sedačky, klimatizace a pevná el. sklápěcí střecha. Model s tímto typem střechy se označuje Roadster Coupé anebo PRHT (power retractable hard-top). Další výbava a vylepšení, kterými dispinuje mé konkrétní auto už jsou jen příjemnými bonusy; xenony, Remus dual exhaust, TDR tune (dle dyno grafu z jiného auta přidá 10 koní ve špičce), BOSE rádio s modulem GROM Audio (umožňující přehrávat hudbu z mobilu přes sériové rádio, přičemž funguje ovládání přes volant) a SmartTOP (umožňující stahovat střechu za jízdy do rychlosti 60 km/h) a nižší podvozek (který by - nebýt pitomých regulací – měla NC už v sérii).

Ještě než jsem své vyhlédnuté NCčko jel omrknout, domluvil jsem se s kamarádem, který má novější NC 2.0 (po posledním faceliftu) v +/- maximální možné výbavě a půjčili jsme si svá auta navzájem (já jemu NB a on mně NC) na asi hodinovou projížďku. To proto, abych se pak při testování prodávaných kusů lépe orientoval a tušil, co je za jízdy normální a co ne. Plus mě zajímalo, jestli mám radši koukat po faceliftových modelech. Jak vidno, usoudil jsem, že to není potřeba, i když pár výhod má.

Porovnání NB a NC 

První dojmy, když člověk přesedne z NB 1.6 do NC 2.0? Tak především je to mnohem větší skok než z NA do NB, protože tohle je úplně jiné auto, které s NB sdílí už jen boční blinkry. Je trochu větší, trochu těžší a o hodně modernější. Po nasednutí za volant oceňuji trochu prostornější interiér. Nad hlavou mám (při 187 cm výšky) dva cenťáky místa (což stačí), to se nezměnilo, ale z nějakého důvodu už nemám takový pocit, že si auto oblíkám (i když pořád je nízko, možná ještě níže, jak se patří). Líbí se mi lépe podsvícené budíky a pohodlnější sedačky.

Při rozjezdu zjišťuju, že spojka zabírá dole a ne úplně nahoře jako v mojí NB, takže rychle upravuji svůj zvyk, abych se co nevidět někde neztrapnil. Motor už je zahřátý, takže jakmile se objevuje příležitost, zkouším ho nakrmit a zjistit jak s touhle buclatou potvorou dokáže zacvičit a jsem hodně mile překvapen! Už od nízkých otáček je znát větší kroutící moment, ale v těch vysokých… uff, jede moc hezky. Opravdu jsem nebyl zvyklý na to, aby mě Miata zatlačila do sedačky, ale tahle to zvládá. Díky aftermarket výfuku při tom vydává i pěkný zvuk – sériový je poněkud nudně tichý. Kontrola trakce/stability nezasahuje zbytečně brzo a agresivně, takže pokud člověk zrovna nemá zlobící náladu, není nutné ji hned vypínat. Ale naštěstí to jde a stále jen krátkým stiskem jednoho tlačítka, tak jak se patří! Tady bych ještě dodal, že NC na mě působí poněkud robustnějším dojmem a nejen díky množství airbagů jsem přesvědčen, že je mnohem bezpečnější. Když jsem poprvé přesedal ze svého starého Volva S80 do MX-5 NB (a ano, vím že teď srovnávám jabka a slony), docela mě vyděsilo jak hrozně křehce NB působí. Později jsem si zvykl a nikdy už ve mě NB tenhle původní pocit neprohlubovalo, ale při jízdě v NC je zkrátka patrná výrazně tužší karoserie.

 

V zatáčkách je NC stabilní a sedí hezky i ve vyšších rychlostech – tohle u MX-5 libovolné generace nikoho nepřekvapí. Je tu ale jeden zásadní rozdíl, který je daný kombinací vyššího výkonu a samosvoru. Narozdíl od NB 1.6 už si tu musím dávat pozor na to, kdy zamáčknu plyn do podlahy. I přesto, že teď NC sedí na ohromných a poměrně širokých zimních pneumatikách s dobrým vzorkem, umí ustřelit zadkem, znatelně pak při "DSC off". Díky samosvoru lze tuto situaci i hezky korigovat – nekoná se jen to tragické protáčení jednoho kola, na které jsem byl zvyklý u starší sestry mé nové Miaty.

Odbočím: kamaráda v mé NB 1.6 nepřekvapivě trknul nižší výkon a snažil se při rozjezdu nadskakovat jako v motokáře a odstrkávat se nohama od země jako Fred Flintstone, ale ocenil analogovější ovládání a syrovější projev. Shodli jsme se, že pocit z řízení je docela podobný, v NB je možná volant trochu sdílnější. A také, že NC s PRHT je daleko lepší daily, zatímco NA nebo NB (zvlášť když se dodělá přeplňování) jsou v některých ohledech lepší víkendové hračky. Podle mě je NC vhodná generace MX-5 pro lidi, kteří nechtějí mít ani své daily auto nudné.

Samozřejmě, že se NB dá provozovat jako daily, ostatně jsem to dělal rok a půl. Chce to ale trochu trpělivosti a občas na to člověk moc nemá náladu. Stejnými věcmi, kterými mi o víkendu na projížďce dělala radost, mě pak na delší cestě v deštivém, mlhavém počasí, kdy už tam chci jen v klidu dojet, prostě trochu rozčilovala a když jsem z ní vylezl, byla to docela úleva. Prostě trochu to dailení zkazí dojem. Naštěstí se pak stačí zase jednou projet za lepších okolností a všechno je zase parádní!

Zpátky k NC: Tak jsem si trochu zablbnul a vidím, že je mnohem rychlejší, silnější a táhne ještě víc, než jsem čekal. To je skvělé, ale co ostatní parametry?

Sliboval jsem si od pevné střechy menší hluk v interiéru a v tomto ohledu jsem velmi spokojený. Svou roli samozřejmě hraje i to, že motor s větším objemem v kombinaci s šestikvaltem se ve vyšších rychlostech nemusí tolik vytáčet, takže když někam spěcháte, roadster to zvládá aniž byste na sebe se spolujezdcem museli hulákat. Rozdíl v otáčkách není obrovský, NB 1.6 jede 130 km/h na pětku při 4000 ot/min, zatímco NC 2.0 jede stejnou rychlostí na šestku při 3500 ot/min. Větší rozdíl dělá samozřejmě o dost lepší odhlučnění.

Nepříjemnosti NC 

Je tu několik otravných vlastností. Většina jsou to drobnosti, ale začnu u těch co mě štvou víc.

Už v NB byly dva nepoužitelné držáky na pití vedle ruční brzdy, kdy se člověk musel rozhodnout, jestli chce jet s otevřenou plechovkou coly anebo možnost pohodlně řadit. No, v NC jsou taky, sice už se aspoň otravně neotvírají už při opření pravé ruky, ale teď přibyly ještě do dveří. Ten u řidiče je nepoužitelný, poněkud totiž překáží levé noze už když je prázdný (ale s tím se dá žít, člověk se naučí tomu vyhnout), mít v něm ještě pití je nemyslitelné. Takže zbývá jeden použitelný u spolujezdce, ke kterému se jako řidič musíte celkem nešikovně natahovat. Tohle samo o sobě ale není největší blbost v interiéru, za mě to je jednoznačně absence přihrádek na věci ve dveřích, která tu prostě chybí. Ten výstupek tam je, akorát v něm není díra. Absolutně nechápu. Tím tedy na odložení věcí, které chcete mít po ruce, moc prostoru nezbývá. Je tu normální glovebox a ještě přihrádka mezi sedačkami, ale obzvlášť do té se za jízdy nechcete dobývat – je to na vykloubení ruky.

V NB je také více prostoru kolem sedaček a za nimi a všude se dá něco nacpat, v NC tak úplně ne. Spolujezdce může otravovat boule od středu podlahy, která tu je kvůli převodovce.

NC má sice o trochu větší kufr než NB, ale je to vykoupené absencí rezervního kola – místo toho je tam jen sada na opravu pneumatik. Otvor do kufru má NC možná o trochu menší, ale celkově mi přijde lépe řešený, protože když už tam člověk něco nacpe, tak nemusí řešit jestli to pak náhodou nerozmašíruje kloubem víka při zavírání kufru.

Další věc je sluneční clona. V NB mi trochu překáží, i když je zvednutá (ale jakmile jsem ji odšrouboval, tak mi hned chyběla), což v NC sice ne, ale tam mi pro změnu překáží, když ji chci použít, protože nechce držet v libovolné poloze, takže přes ní (s mou lehce nadprůměrnou výškou) nevidím na cestu.

Po studeném rozjezdu (zvlášť když je chladno) se v NC trochu hůř řadí dvojka, ale rychle to přejde.

Závěrem…

NC PRHT je podle mě i přes pár neduhů nejlepší MX-5 pro denní používání a zároveň je s 2.0 nejrychlejší, srovnáme-li neupravené kusy. Pokud chce člověk víkendovku pro zábavu, může být dle preferencí lepší NA anebo NB - ideálně jejich silnější varianty (u NB je toto trochu podstatnější než u NA, ale dobrý řidič dokáže smazat rozdíl). Někteří tvrdí, že starší generace jsou hravější – možná, jsou trochu menší a lehčí. Trackdaye navštívím jen párkrát do roka a věřím, že se tam budu bavit víc s NC 2.0 než v NB s otevřeným diferenciálem. Zatáčky vymetá hodně ochotně, sedí jak má a když se člověk chce sklouznout, tak není problém (samozřejmě na suchu nemůže člověk očekávat, že utrhne zadek kdykoliv jen přidáním plynu na rovině). S ND moc nesrovnávám, seděl jsem akorát v RF 2.0 na polygonu a chvíli driftoval, působila na mě stísněnějším dojmem a popravdě variantu targa (pardon, retractable fastback) u Miaty moc nechápu a je škoda, že zas neudělali PRHT.

Rozhodně nezatracuji předchozí generace; pro nostalgický, syrový, analogový řidičský zážitek, do kterého vám nebude nic kecat, je podle mě rozhodně vítězem NA, ideálně bez posilovače řízení. Ta lehkost a celkový projev jsou návykové. Pamatuju si ten pocit, když jsem se poprvé projížděl v NA, byla to ta nejslabší varianta 1.6 (66 kW) a netrápilo mě to ani v nejmenším, byl to pro mě vlastně takový impuls ihned si pořídit vlastní postarší MX-5.

Jen bych chtěl na závěr dodat, že když řeknu, že NC je podle mě nejlepší daily, nemyslím tím, že by nabízela kompromis a nebyla s ní taková zábava. Je s ní spousta zábavy, akorát je to prostě novější auto s celkem moderním interiérem (aspoň pro mě, tedy člověka, který vlastnil 6 aut a z toho byla většina plus mínus z přelomu milénia), takže staromilcům bude připadat dost jiná a jiná pro ně často znamená tak nějak špatná, když ta předchozí byla správná.

Mimochodem, jestli NC chcete i pro zábavu (čímž myslím svižnou, dynamickou jízdu), určitě koukejte po 2.0. Ano, jsou o dost dražší než 1.8, ale je k tomu pádný důvod. Zatímco u starších generací to není tak patrné, u trochu těžší a izolovanější NC (přestože je její slabší motorizace adekvátně silnější než u NA a NB) je požitek z jízdy o dost jinde.

Tolik ode mě vše a jestli taky občas jezdíte v MX-5, třeba se potkáme na nějakém srazu pořádaném fanklubem MX-5 anebo na kafi a kárách.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ar
aries
07. ledna 2018, 14:22
0

Pekne porovnanie, vdaka. My by sme chceli k M6 GH este MX5 NA alebo NB. Tam mam dilemu ci mrkacky alebo krajsi interier :)

reagovat
wdave_t
07. ledna 2018, 16:18
0

Ber tu, která se ti víc líbí. I NA se dělaly s pěkným interiérem, třeba i v kůži, pokud to preferuješ. Akorát najít kus s klimatizací by byla výzva. Ale to u víkendovky nemusí vadit. Ostatně moje NB klimu neměla a dojel jsem s ní do Itálie bez následků. Akorát na dálnici, když jsme hodinu stáli v koloně, jsem málem umřel :D Jinak (ani) v létě nebyl problém, dokud měl člověk sluneční brejle, kšiltovku a opalovací krém :)

Osobně bych si jako víkendovku koupil do budoucna spíš NA než NB, je protože mrkačka je ještě neurvalejší než NB, byť tabulkově (až na nižší hmotnost a lehce silnější 1.6) horší - víc se kroutí, má se sériovými komponenty horší jízdní vlastnosti atd. Ten kukuč a ryzí řidičskej zážitek nic nenahradí :)

Ale jak říkám, když jde o NA vs. NB, je to hlavně o tom vybrat si tu co se ti líbí víc a zejména pokud ji neplánuješ jako projekt, tak vybrat kus v co nejlepším stavu - investovat postupně do shnilé se nevyplatí.
-
Komentář upraven 7. 1. 2018, 16:21:35

ToMyx
18. ledna 2018, 08:46
1

Díky za srovnání, po zájemce je to výborný studijní materiál.

reagovat
Da
DanielHruzík
31. července 2018, 10:59
0

Ahoj, jaký máš přesně model GROM Audio? Mam 2008 BOSE a chci to taky :-D

Díky Dan

reagovat
wdave_t
31. července 2018, 12:06
0

Nevím, už jsem to s tím koupil, ale zkusím to výhledově zjistit - chtěl bych to vyndat a aktualizovat tomu firmware. Snad si vzpomenu a ozvu se pak.

Da
DanielHruzík
31. července 2018, 12:29
0

protože já mám NC1 8/2008. na rádiu text MP3, je to BOSE verze ale mechanika na cd tam asi není, nejde tam vložit cd. a jezdit jen na FM moc nechci. Ty máš normální mechaniku na CD v autě?

wdave_t
02. srpna 2018, 17:05
0

ano, mám rádio se slotem na CD, takže není vyloučený že budeš potřebovat jinej modul než mám já - radši zkus pogooglit nebo se zeptat ve fanklubu: https://www.facebook.com/groups/1381580385427925/