načítám data...

Jak to bylo pohádko aneb jedno auto prostě nestačí

21. srpna 2019, 21:07 27 komentářů Kuře

Jojo, je to tak, sága o budoucnosti Kuřátkovo garáže se dovlekla do konce. A dopadlo to tak, jak asi jen málokdo mohl očekávat. Já tedy rozhodně ne. Pojďme na to.

zobrazit celou galeriiAlbert Čapek: Jak to bylo pohádko aneb jedno auto prostě nestačí

Ale nejdříve se sám sebe na něco zeptám. Jo a taky si hned odpovím, samozřejmě. K čemu je vlastně dobré auto? No, k přepravě, samozřejmě. K čemu jinému. Když se nad tím ale zamyslíte, není to zas až tak jednoduché, jak to na první dobrou zní. Mám dojem, že se po autech chce příliš. 

Jen si to vezměte, co všechno musí auto dneska umět? Jezdit, pochopitelně. Samozřejmě že za co nejméně paliva a co nejpohodlněji. Taky nás u toho umí zahřát nebo ochladit, někdy umí vychladit i náš nápoj v držáčku. Umí nás zabavit hudbou když chceme a jindy zase perfektně odizolovat od světa a ponořit do ticha. Umí nás ochránit před deštěm a někdy zase stáhnout střechu a potěšit nebem nad hlavou. A nakonec nás umí ochránit když to nezvládnem a trefíme strom. 

Je toho hodně co od aut chceme a já jsem prostě došel k závěru, že toho občas je až příliš. Každoročně od auta chci aby mě dovezlo do Alp a zpátky, mě a dva až tři kamarády, k tomu přiměřený počet lyží a snowboardů. V létě zase rád jezdím na letní tripy k vodě, vozím v autě mokré a špinavé psi, jezdím v nelítnostném Pražském provozu, bojuju o místa v přeplněných garážích nákupních center a dřu kola o obrubníky v těsných uličkách Starého města. A pak, když se mi zachce, vstanu v neděli ve čtyři ráno, sednu do auta a vyrazím směrem Karlštejn, Karlické údolí nebo třeba do posázaví a jedu se projet. Na plný plyn. 

A najednou očekávám, že se z toho, doteď pohodlného, prostorného bezpečného, tichého, bezpečného a po všech stránkách normálně civnilního praktického auta, pravděpodobně tedy kombíku, MPVčka nebo tak nečeho, stane zmagořilá blbost dštící oheň a krev na všechny strany, malá, hbitá a agilní záležitost s tvrdým, pevným a milimetrově přesným podvozkem a motorem produkujícím sílu a randál jako Etna v nejlepší kondici. 

To přesně jsem po svém autě chtěl, aby mi nezlomilo záda pri přejezdu přes hrbol, a pak aby perfektně trefilo každý apex, abych nemusel hrát tetris když nakládám kufr, a pak aby se krásně naskládalo i do té nejmenší vlásenky. Abych mohl poslouchat sestry z rádia a povídat si se spolujezdci, a pak si užít brutální jekot když otáčkoměr líže červenou…

Samozřejmě už asi tušíte, kam tím vším mířím. Takové požadavky trošičku, vážně jenom malinko, nejdou jeden s druhým dohromady. Vlastně… vlastně se úplně vylučují. Ne, je mi líto, fakt to nejde sladit. Nepůjde to. 

Zkrátka a dobře pokud někdo chce auto pro běžný život a zároveň chce auto se kterým si hezky zajezdí, neměl by podle mě dělat zbytečné kompromisy. Bude se muset smířit s tím, že jeden plechový bastard tuhle šichtu nezvládne sám, a do party bude muset přibrat kámoše. 

No a to je ve zkratce příběh o tom, jak jsem přestal hledat jedno auto které zvládně všechno, a začal hledat dvě, která budou dělat každé to svoje. A, kupodivu, když jsem dosáhl tohoto hlubokého prozření mysli, byl výběr najednou krásně jednoduchý. 

Jako první jsem začal řešit daily auto, a tím vás nebudu dlouho zdržovat, není to nijak zvlášť zajímavé a navíc se to odemně dalo tak nějak čekat. S rozpočtem rozděleným na nákup dvou aut jsem začal hledat Mondeo. Ačkoli jsem původně chtěl hledat kus po faceliftu s benzínovou 1.6 EcoBoost, brzo jsem zjistil že na takový kus prostě nemám, pokud pak chci kupovat ještě výkendovku. 

No a tak to dopadlo jak to dopadlo a já si jednoho krásného dne jel k Mladé Boleslavi vstříc stříbrnému kombíku s dvoulitrovým benzínem Duratec, přijatelným nájezdem a v celkem pěkném stavu za hezkou cenu. Ačkoli jsem měl zpočátku trochu obavy z motoru, přeci jen sám Vavris mi o něm řekl že je, cituji, poněkud astmatický, ale fakt to není tak zlé. Chybějící šestka autu strašně vadí, na dálnici se člověk drží radši do stočtyřicítky, pak už to řve fakt moc a v nádrži se dělá vír, ale jinak je dynamika vcelku přijatelná a auto jezdí na poměry třídy hezky. Výbava, ač bezmála základní, obsahuje vše co potřebuji, auto je obrovské, spolehlivé a mám ho rád. Tolik k Mondeu a přejděme k zajímavější části příběhu.

Původní myšlenky na výkendovou hračku mířili k rychlým Fordům, samozřejmě. Bohužel po koupi Mondea už sem mohl na ST225 klidně zapomenout, bylo úplně off limit. Stejně tak vysněná Z4ka. Musel jsem se přemístit do o poznání nižších pater cenového spektra. Začal jsem tedy sledovat nabídky Focusů ST170 a Fiest ST150, jenomže ani tam sem nepochodil. ST170 jsem vyloučil z několika důvodů. Zaprvé cena. Můj rozpočet se v tu chvíli pohyboval někde kolem sto tisíc a to je hranice, kde sto sedmdesátky v pěkném stavu sotva začínají, navíc v České inzerci je jich jako šafránu a kusů, které jsou ve stavu, ve kterém byste je i chtěli je ještě méně. Navíc, ST170 není úplně výkendovka, není to klasický okreskový bijec. Je to auto celkem dost kompromisní, vcelku pohodlné, se spíše cestovní než sportovní pozicí za volantem a příliš dlouhou převodovkou. A nepsal jsem tu ten předlouhý úvod proto, abych pak koupil něco takového. 

Větší naděje padaly na Fiestu. 150 koníků v malé kabelce, ideálně v červené, se závodním pruhem a bílými koly (Miatisti jsou ještě teplejší, takže ticho!) mi Fiesta začínala připadat jako perfektní volba. Bohužel, i tady jsem narazil. Ceny ST150 nejsou o nic nižší než u Stčkových Focusů a výběr je možná ještě menší… 

Nakonec jsem se musel poohlédnout jinde. Začal jsem koukat na Rencka ClioSport, pokukoval jsem po splašených Pegeotech 106, tu mě zaujal inzerát na silnou Mazdu3… Nejšílenější scénáře pak zahrnovali cosi jako Ford Puma za 30 a za dalších 50 pak přestavba na okreskové zlo a ničitele světů a následně Kuřátko omotané o strom v naprosto šíleném peklostroji. Zkrátka, začínal sem být opět trochu v koncích… 

A pak se oběvilo. 

Na Frcu, malinké, šedé, z fotek relativně nenápadné MG ZR, v nejsilnější specifikaci. 

Motor K-Series VVC o oběmu 1.8 litru a výkonem takřka 160 koní v malé naprděné pixle z Anglie, šíleně ječící ten svůj nasraný repertoár skrz naleštěné koncovky výfuků Ragazzon, podvozek přikovaný k silnici přímo skrz ideální stopu mistrně projeté zatáčky a nekompromisní akcelerace na výjezdu, aby se celé divadlo mohlo v záři vycházejícího slunce opakovat znovu a znovu v nádherně sehraném duetu řidiče a stroje.

No… ehm… a nebo taky, jak to jen… vylítaná vrána s vůlema jak bejk a krám za pár šupů z dolních pater nabídky vhodný tak na díly nebo pro zmagořilého nadšence k renovaci.

Ve skutečnosti… Asi ani jedno z toho. Auto už mám asi tři týdny a pár projížděk ráno před prací už sem si dal, ale celkově mám najeto furt dost málo, takže jsem si sotva zvyknul. Teď momentálně je auto konečně v garáži u servisáka co má s těmihle auty skušenost, takže uvidíme až ho proleze, co všechno vyštrachá. Moje ZRko určitě není leštěnka ani není v prvotřídním stavu, brzdy nejsou úplně v pohodě, chod pedálu je dost zvláštní kdy se na prvních tak třetině chodu vůbec nic neděje, pak brzdí krásně. Motor jede hezky, ale zvuk se panu doktorovi ne úplně líbil, všude možně všechno bouchá, klepe, vrže… Skrátka těžký život je na autě docela znát. Nadruhou stranu, motor má zátah parádní, ve volantu je více či méně bez vůle, řazení jde taky docela hezky, spojka zabírá celkem solidně a na první dobrou auto nepůsobí zrezlé na prach. 

Vzhledem k nákupní ceně, která nakonec byla ještě celkem hluboko pod rozpočtem věřím, že by to mohla být i celkem slušná koupě a, ačkoli je na něm ještě dost práce, si s ním před koncem sezony ještě stihnu hezky zajezdit a když bude štěstí, snad se i ukázat na Trackday v Mýtě. Pak už ho bude čekat osud, který si každá správná výkendovka zaslouží, dlouhý a teplý zimní odpočinek pod plachtou v garáži. A na jaře, pokud všechno vyjde podle plánu, větší servis všech neduhů, na které se teď nedostane. 

A tím bych tento vyčerpávající blog uzavřel, nějaké jízdní dojmy teď psát nechci, ale za pár týdnu, až se auto vrátí v lepší kondici, a až se s ním pořádně sžiju, se určitě ještě v blogu objeví, protože už teď, z těch několika projížděk co jsem si zatím dopřál můžu říct, že špatně to fakt nejezdí.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
22. srpna 2019, 07:39
0

Fakt se oběvilo?

jinak celkem dobrá volba :-D

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 08:48
0

Víš co mi na psaní blogů tady docela vadí? Že mi to nedělá takový ty červený linky pod chybou jak třeba ve wordu a podobně:D
Njn, nejsem holt gramatik, jsem ostuda:)

PlusOne
22. srpna 2019, 10:05
2

Řešení je psát si to ve volných chvílích ve Wordu, a pak to sem jen zkopírovat ;-)

Irwinek
22. srpna 2019, 11:01
1

Stávaj se horší věci :-D
Já taky občas valím oči, co jsem ze sebe vyplodil. Je to tím, že mozek už řeší něco jiného a ruce jsou holt pozadu :-D

ToMyx
22. srpna 2019, 12:29
2

Chybka se, chybka tam, hlavně, že je blog a navíc s fajn příběhem!

Stanley
22. srpna 2019, 08:02
0

Kuře měl jsi koupit ZS 180, podvozkově je to (a v případě V6 i motorově) je to jiná liga. Zase na druhou stranu nevím, jak ZR řadí, ZS je v tomto naprosto tragické, taková vařečka v hrnci bramborové kaše.
No, už se těším na recenzi :-)

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 08:51
0

Ani jsem po nich nekoukal, ale zaprvé nabídka v ČR je tak malá, že fakt člověk moc nemůže vybírat a zadruhé cenově je ZS, řekl bych, o kus výš.
Navíc, jako čistá výkendovka mi už přijde zbytečně velké, ale nevím, nejel jsem s ním.

Stanley
24. srpna 2019, 10:53
0

Já to sleduju jen lehce, ale v průběhu několika let se tu objevovaly ZR v cenách spíš okolo 70 tisíc - což nemusí být reálná prodejní cena - a ZS 180 většinou okolo padesáti. Jedno ZS se tu prodává okolo sedmdesátky, ale to už je v nabídce snad tři roky.
Ale pokud je pro tebe prioritou velikost a nižší hmotnost, pak není co řešit a výběr je jasný.

Pochtli
22. srpna 2019, 08:39
0

Mít doma dvě šedý myši, to by mi asi hráblo..
(PS: chápu, že u ojetin se řeší hlavně stav a ne barva).

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 08:54
0

To je pravda no... Teda, u Mondea je mi to totálně buřt abych pravdu řekl.
ZRko mě docela mrzí, ta šedá (mimochodem, že prý je to stejná šedá jak se dává dneska na F-Pace) je fakt dost nuda... Zejména když se dělali v tak pěkných odstínech modré, červené a žluté... Přemýšlel jsem, jestli se bude muset hodně řešit řez na jaře a případně něco brousit a pak lakovat, že bych rovnou nechal udělat celolak příští rok před sezonou, ale to záleží jak na tom budu finančně, to už je drahá sranda a mě teď jde fakt hlavně o to mít auto v dobrém stavu.

Pochtli
22. srpna 2019, 10:25
0

Souhlas, u těch našich starých pleček se musí spíš koukat na rez a funkčnost, na barvu to nejezdí. Ale je bonus, když bude nějaká výraznější/dle přání majitele..

ToMyx
22. srpna 2019, 12:35
0

Dovoluji si poradit a poradit dobře = kašlat na celolak a raději se zaměřit na pořádný první servis (výměnu všech náplní, svíček, možná i řemenů atd) a na rez a penumatiky (nějaké semislicky to auto posunou zase úplně jinam). Na barvu to nejezdí a ta ti rohlík na hubě nevykouzlí. V Mýtě v říjnu budu vyhlížet!

Kuře
22. srpna 2019, 12:37
0

První servis už se dělá teď, pokud se bude dělat lak, a další kosmetické a méně nutné věci, tak až na jaře, kdy bych na to měl mít víc času a peněz:)

Btw, i barva umí kouzlit rohlíky, a občas na to stačí jen jeden pohled z okna:)
-
Komentář upraven 22. 8. 2019, 12:38:29

ToMyx
22. srpna 2019, 12:48
0

Chápu, jsme velcí kucí :-) Máš novou hračku, musí se líbit, plány jsou velké. Prvotní nadšení časem opadne a začneš si víc než prvního pohledu na lak vážit brzd, podvozku a zátahu motoru. Tak jsem ten rohlík myslel.

Ať to dopadne jakkoli, hlavně ať je zdravá a dělá radost, je jedno z jakého důvodu ;-)

krab
22. srpna 2019, 09:40
0

Gratulace! Hezkej stroj, správná značka a naprosto rozumím jak jsi k tomuhle dospěl....
Jak správně podotknul v tom blogu v pondělí Vavris - "všechna zábavná auta jsou už kurva moc drahá" ... nějak tak to napsal. Každej z nich dělá budoucí klasiku a ceny lezou nahoru...

Všechny ty 106 Rallye, 205 GTI, Clia16V, Civicy VTi, Coopery S JCW R53 jsou prostě špatně k sehnání a když už, tak za docela draho. Takže zbývají MX5 v rezivém stavu anebo takovéhle zvláštnosti jako MG. Mimochodem, mohl jsi nakonec i koupit MGF, jezdí to pěkně a třeba mě konkrétně by se to líbilo víc než malý hatchback.

Jinak svého času jsem jako univerzál provozoval Focus ST225. Pořád ho vidím jako jedno z mých velmi oblíbených aut. Bylo vážně suprový. Ale je fakt, že jsem k němu měl ještě veterán a nakonec přikoupil ještě MX5 NA ... ale já jsem dost zvláštní pacient.

PS: v karlickým údolí radši plnej plyn ne... není tam vidět do zatáček, je to tam moc úzký

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 10:35
0

Díky:)

Jo, Vavris to tu, nejen v tomhle bodu ale víckrát, perfektně vystihl. Prostě kategorie do sta tisíc je dost vybílená a sehnat zábavný auto v hezkém stavu... začíná být spíš zatrest než pro radost.
Přitom, vůbec to nechápu, protože co by, podle všech zákonů trhu, mělo zvedat cenu? Přeci poptávka. A ta tu po takových autech zas tolik není, když se ty věci potom prodávají půl roku jak nic...

Dlouho jsem koukal na toho Peugeota 106 Rallye co ho postnul do článku snad právě Vavris, byla to dost zajímavá a u nás neprodávaná verze, ale zase, stál přes kilo a ačkoli sem tenkrát mohl, tolik sem za takový auto dát prostě nechtěl.

Po MG F potažmo TF jsem taky pokukoval, ale nakonec jsem z toho srabácky utekl. Zaprvé nemám v Praze garáž a nevím jak by to dopadlo prarkovat celou sezonu venku, a zadruhé jsem nakonec přecijen trošičku ustoupil praktičnosti a rozhodl se že i u funcaru chci zadní sedačky a aspoň trošku kufr. Snad si nebudu rvát vlasy že jsem se měl pochlapit a jít do toho, přecijen, ta koncepce superauta...

Jojo, ST225... heleď, třeba za rok, dva...:)

PS: Karlické údolí je super, ale jel jsem tam jen jednou a fakt, fakt ne na plný plyn:) Ve skutečnosti sem si dovolil sotva půlku a posranej až za ušima jsem se styděl jak hrozně jedu:D
Fakt tam není vidět nic a navíc je to tam hrozně rozmlácený, osobně to beru jako jednu z nejtěžších silniček v okolí, možná nejtěžší, ale věřím že když se to tam člověk naučí, a třeba si postaví hlídače na druhou stranu, tak to musí stát zato:)

BubaaCZek
22. srpna 2019, 11:33
0

Fajn povidani. Ja se na jedno MG ZR dival tak 2 roky a neco zpatky. Bal jsem se prastit dverma, aby nahodou neupadly ty na druhe strane. Doufam, ze to mas aspon v troche rozumnem stavu :) Jako s kazdou ojetinou, - po nejake uvodni péči to bude ok. Za ty prachy :)))

PS: Vidim jen uvodni obrazek. Jinak to hazi prazne okna s x. Poradte nekdo Kuřeti co s tim!

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 12:45
0

Jo, je ta pár věcí, ale dveřma bych se prásknout nebál:)
Ikdyž to stejně nedělám...

Ba jo, teď na to koukám jako nepřihlášený přes telefon... Znáte to, jak se nás mladých často ptají naše dědečky a babičkové jak mají udělat tohle a tamto na telefonu/počítači/tabletu?
Průšvih bývá, když onen mladý, rozuměj já, je na tohle stejný ignorant:D

Tomáš Vavrečka
22. srpna 2019, 18:05
0

No do prčic, MG ZR říkáš? :D Tak snad nebude moc british. :D

Mám s tím autem jednu milou krátkou zkušenost - je to tak 6 let co jsem se byl na nějaké podívat v rámci výběru daily a během zkušební jízdy mu úplně umřela elektrika :D. A vůbec to nejelo, tak aspoň, že to tvoje jede.

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 18:08
0

Myslíš jako, not broken, british:D

Jaj, to asi odradí od koupě:D
Jo, zátah je dobrej. Nebo možná ne a mi to jen připadá, protože nemám moc s čím srovnávat, ale letí pěkně:)

Tomáš Vavrečka
22. srpna 2019, 18:50
0

Určitě je, to na které jsem se byl tehdy dívat bylo určitě ještě o kus pomalejší než to čtyřkové Mondeo s dvoulitrem :-)

Kuře
22. srpna 2019, 19:36
0

Heh, tak to už bylo vážně zlé:D

MGRR
22. srpna 2019, 19:25
0

Jen v tom nesmis nabourat, predek je jako Velorex, jen 0,5plech.

Nekdy se podivej do narazniku, vyztuhou :) tady nazyvaji tenkostennou trubicku cca 15mm. To je vse, nic tam neni.
Jen aby jsi vedel, do ceho jdes :)

reagovat
Kuře
22. srpna 2019, 19:39
0

Hele tak to nevím, ale viděl sem pár fotek Trek zbořenejch na předek a nepusobilo to tak tragicky... teda, sedět bych v tom nechtěl ale... víme jak:)
Na druhou stranu, ta váha jen lehoulince přes tunu musí mít nějaké vysvětlení:)))

beastar
23. srpna 2019, 00:38
0

Mondeo bych tak nějak očekával a je to prostě dobrý auto. Nudný, ale dobrý a na to co to chceš je to super. U toho auta jakože pro zábavu. Tak hlavně nenabourat a moc nejezdit:D Zase na druhou stranu za ty prachy je to asi jedno. Hlavní je že jede....

reagovat
BigBen
23. srpna 2019, 08:52
0

Kuře, četl jsem to na jeden nádech a čekal jak to dopadne. Že to bude podobný mojí garáži (Mondeo + angličák) mě fakt nenapadlo :-) Ještě ti na Track day chybí tohle https://www.fc-moto.de/cs/Marushin-C130-Flag-British

reagovat
Perníček
24. srpna 2019, 21:52
0

Když jsem četl ten úvod o univerzálu, co umí skvěle vše, tak mě hnedka napadlo rejpnutí do fanoušků Škodovky, respektive Oktávie, která je podle některých jak prostorný stěhovák, tak okresková mašina... :-D
Jinak pěkné čtení a musím pochválit obě volby. Na čtyřkové Mondeo slyším v poslední době chválu (krom karosařiny) a MG zajímavý vůz, který by mohl být dobrá kapesní raketa (zatím jsem neměl tu čest), jenom škoda té barvy, jak už bylo řečeno..., ale na to to nejezdí. ;-)

reagovat