načítám data...

Jak jsem se stal automobilovým novinářem

06. října 2019, 23:16 26 komentářů krab

Dlouho jsem se cítil být mimo tuhle zajímavou profesi a skrýval svoje texty pod drobnou rouškou anonymity. Vždycky jsem ale byl nadšenec do automobilů. Automobilů, které mají duši, za kterými je nějaký lidský příběh a které dokážou vyvolat jednoduchou, o to však cennější lidskou emoci – radost.

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Jak jsem se stal automobilovým novinářem

Proč jsem se rozhodl o autech psát? Tuhle mě ono téma napadlo a inspirací byla úžasná série podcastů Chrise Harrise na YouTube kanálu „Collecting cars“. Vřele doporučuju si je postupně pustit. Zve si na večerní pokec své staré známé, kamarády z branže, a dokonce i svého bývalého šéfa, Harry Metcalfa z EVO magazínu. Je to dlouhé, ale je to skvělé. Jestli jste jako já narozeni někdy mezi půlkou sedmdesátek a koncem osmdesátek budete tomu rozumět. Naše automobilové sny se rodily v devadesátkách a úplně stejně to měli Chris Harris i jeho hosté. A narozdíl od nás měli ty příležitosti si všechna naše plakátová auta pořádně vyzkoušet. A proto se stali automobilovými novináři. Tohle řekl bez obalu třeba Dickie Meaden, závodník a charakterní rebel britské automobilové žurnalistiky. Prostě se chtěl povozit v kárách svých snů, proto se stal automobilovým novinářem.

S Harrym to bylo vůbec zajímavé. Harry Metcalfe vystudoval zemědělskou školu a byl vždycky farmářem v malebném kopcovitém kraji Cotswolds. Dnes „na stará kolena“ si zařídil svůj kanál na YouTube a vloguje o farmaření, ale hlavně o životě se svou sbírkou fantastických sportovních aut i motorek. Na začátku vůbec nebyl novinářem. Byl jen bláznem do aut. Za peníze utržené za sklizeň obilí ve zrovna dobrém roce si objednal první kousek Maserati Ghibli Cup v Británii. Když auto charakteristické barvy “rosso corsa” v roce 1997 dorazilo, chtěl se o svoji radost podělit. Napsal do tehdejší redakce myslím Autosport magazínu, jestli se s ním nechtějí projet. A tak se seznámil s tehdejšími profi žurnalisty. V době, kdy měl po žních a nudil se, občas se k různým autíčkářským akcím nachomýtnul a občas dostal roli takového záložního testovacího jezdce ve skupinových testech sportovních aut.

Proč to píšu? Když jsem poslouchal předevčírem večer Harryho příběh, nápadně mi to něco připomnělo. Vždyť já začal úplně stejně! Mám svojí práci, kterou bych za nic nevyměnil. Ta mě živí, rozumím jí a jistě bych se jí nevzdal. Ale pak tu je ten můj obrovský koníček s autíčky, vlastně i s motorkami. A když jsem v roce 2008 přivezl z Anglie mého druhého veterána – Triumph GT6 napadla mne jedna věc. Věděl jsem, že v ranných 70. letech Autocar testoval proti sobě MGB GT, a právě Triumph GT6 jako rivaly v rámci skupiny British Leyland. A já měl v té době v garáži obě dvě. A tak jsem napsal jednoduchý email do redakce tehdejšího Auto Motor Sport Classic. „Nechtěli byste se projet oběma auty jako tehdy a napsat článek o tom, které je lepší?“

A tak jsem se seznámil vlastně se dvěma dnes dlouholetými kamarády. Nakonec to bylo na tom to nejcennější. Člověk získá přátele, lidi podobně postižené jako je on sám. Článek tenkrát psal Franta Vahala a fotil to Ondra Kroutil. Pro ně to byla rutinní věc, pro mě svátek. A pak jsem dlouhé týdny čekal a obcházel trafiky, kdy se konečně ten časák s mými auty na přebale objeví. Měl jsem z toho obrovskou radost. Nemyslím si, že je to jen čirý narcismus. Chtěl jsem prostě svoji radost s auty sdílet dál, nic víc, nic míň. Dnešní doba je už úplně jinde. Ve světě „online“ zmizelo to těšení se na to až „to“ vyjde, ono obcházení trafik nebo strkání ruky do schránky na dopisy v každodenním doufání, že časák snad už konečně dorazil.

Uběhlo pár měsíců a já jsem dostal první „job“ pro AMS Classic. Psal jsem článek o jednom TVR, které měl jistý hrozně sympatický chlapík a já jsem ho naprosto přesně chápal. On byl tehdy v mé roli, já už v té „redaktorské“. Výborně jsme si rozuměli.  A čekání na to, až článek vyjde bylo zrovna tak napínavé. Ale tentokrát už jsem ho musel i sám napsat. Na začátku to byly docela nervy. A vsadím se, že kdybych to četl po sobě dneska znova, jistě bych to chtěl napsat jinak, líp nebo já nevím, profesionálněji. Těžko říct, od těch dob se z psaní stala do jisté míry už rutina.

Pak jsem ještě napsal článek o tátově veteránu z roku 1930 a jediné další věci byly takové občasné blogy pro někdejší Driversweb. Stále existuje, ale ta diskuzní platforma, jaká tam byla, tu „unesl“ ten zatracený Facebook. Na weby se už dneska prostě diskutovat nechodí. Sbírají se „lajky“ (to není ta ruská fenka z vesmíru) a zejména srdíčka na Instagramu (který jsem se dodnes nenaučil používat).

Asi vás nepřekvapí, když řeknu, že psaní pro tištěné médium dodnes považuju za svatý grál, za něco, co bych asi v budoucnu chtěl dělat. Nepsat toho tolik, zpomalit, vybírat si hezká témata a těšit se dlouhé týdny až ten časopis na krásném drahém papíře vyjde a bude konečně k dostání k trafice. Mám rád analogová a stará auta a mám rád tištěné časopisy. Tak to zkrátka je.

Nastala dlouhá pauza a já jsem grafomanský koníček obnovil až s příchodem objevení Autíčkáře. Vojta to vymyslel vlastně dokonale. Jen provedení občas tu a tam zaskřípalo a já pořád věřím ve velký potenciál téhle platformy být něčím jiným než jen dalším z mainstreamových online médií. Moje prvotní představy byly dokonale naivní. V hlavě jsem viděl úspěch Harryho Metcalfa s Evo magazine, první „Car of the year“ megatest roku 1998, který vyhrála skromná stříbrná 911 Carrera (996). A žil jsem naprosto mimo realitu současného mediálního světa. Dneska je to všechno o číslech. I tehdy to bylo, ale dnes je jich potřeba pro stejný výdělek generovat víc. A automobilových entusiastů nepřibývá, přiznejme si to. Test Octavie RS je nejčtenější i na ryze fanouškovském magazínu. Vždyť to tuhle přiznal i jiný kamarád, Lukáš Volšický z povedeného online magazínu „Temple of Speed“.

Internetoví „influenceři“ mívají dnes u PR automobilek často přednost před tradičními médii, a tak si nové důležité auto vyzkouší třeba takový „Shmee150“ klidně dřív než jistý pan Harris. Svět se trošku zbláznil, minimálně pro nás konzervativce a lidi narozené v té „Husákově době“, která je naštěstí dávno pryč.

Ale abych to nezakecal. Éra psaní blogů pro autíčkář, pak chvíli i hlavních článků pro redakci byla úžasná věc. Zjistil jsem, že mě to baví a poznal jsem spoustu nových lidí. To mě na tom dodnes baví nejvíc. A pak přišla nabídka z Garáže a té nebudu nikdy litovat. Navíc přišla od člověka, který byl do určité míry takový ten hrdina testů aut, které jsem tehdy četl v papírové formě uskladněné hned vedle mísy. (Pochopitelně nemyslím tu s ovocem, či květinami.)

Za rok a půl, co tuhle práci dělám externím způsobem a do jisté míry už profesionálně (teď nemyslím výsledek, to můžou posoudit jen čtenáři, ale že nabyla skutečně už onen charakter práce) jsem se naučil zase spoustu nového. Poznal jsem nové lidi, a ještě víc mne mrzí, že s další spoustou jsem se ještě setkat nestihl a nepopovídal si o našem společném hobby. Den má jen 24 hodin a víc nám shora naděleno nebude.

Co jsem celým tímhle blogem, který píšu zejména tady autíčkářům (cítím se tu stále velmi doma) chtěl říct je, že si cením stále staromódní diskuzní webové platformy, kde je radost sdílet svůj názor nebo prostě jen tak utrousit nějaký vtípek, či si udělat z něčeho anebo někoho legraci. A Chris Harris mě vyloženě inspiruje k tomu tuhle práci dělat dál pořádně, nepodléhat módním trendům. A to jsem Chrise osobně zažil jen jednou před pár lety v Le Mans Classic. Startoval s Triumphem TR2 a nechtěl mu chytit. Zrovna jsem byl jeden z prvních v hloučku lidí před řazením do startovního roštu. Bylo už dost po půlnoci. „Takže Chrisi, ty si mě nepamatuješ, ale já jsem byl jeden z těch asi čtyřech chlapíků, co tě tam tehdy roztlačovali“.

A po vzoru té anglické scény bych rád, aby hlavně i celá domácí (auto)novinářská scéna spolu co nejvíc kamarádsky vycházela a spolupracovala. A co bude u Kraba dál? S potěšením budu psát dál online Garáž, kterou mám rád, budu se snažit občas napsat blog sem na Autíčkáře a nejspíš pořád snít o tom, že budu mít jednou ty hezké velké články o úžasných autech v časopise tištěném na drahý křídový papír, které si pak s radostí odložíte do poličky hned vedle záchodové mísy.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Tomino
07. října 2019, 08:43
0

Zajímavý příběh. Pěkně se to četlo. Garáž je fajn, no až na ty diskuze. Je mi dost sympatický Kuba Rejlek, jeho legendy, případně testy. Jak tam onehdy testoval ty 911 GT2 RS nebo teď někdy BMW 3.0 CSL, to je fakt paráda. Ale co dělá v galerii ta nádherná upravená Alfa GTV? :-)

reagovat
krab
07. října 2019, 09:36
0

Dík, Alfa je tam jen jako ilustrace, že mám rád klasiku :) A jednu Alfu máme doma, takže proč ne...
S tím co říkáš naprosto souhlasím. Kuba dělá fakt hezký ty videa a držim jim palce, nakonec aby ne, když jsme kolegové pod jednou značkou :) Ve skutečnosti držím palce úplně komukoli, kdo v týhle branži něco dělá poctivě a ne jen ten nejlacinější clickbait.

Diskuze jsou super tady. A je to tím, že jsme taková v podstatě uzavřená skupinka, ne reprezentativní vzorek většinové populace. Garáž má díky Seznamu dosah a a tak je diskuze věc, kde může přilétnout komentář v podstatě odkudkoli a odkohokoli, kdo má mobil, PC a připojení na internet. Někdy jsou ale vzkazy docela fajn, až to překvapí, jindy je to naprostá katastrofa. A ono je to vlastně stejný jako Facebook. Tam si všímám něčeho podobnýho. Pokud není diskuze v rámci nějaký uzavřený tématický skupiny lidí, je to to stejný...

Tomino
07. října 2019, 10:16
0

Já to s tou Alfou myslel spíše tak, že pokaždé, když vidím Veloce nebo GT Junior, tak se u toho vždycky zasním :-) Asi má nejoblíbenější Alfa, kterou bych chtěl mít ve své vysněné garáži :-) Škoda, že ty ceny raketově rostou.

Určitě jo, občas se tam objevil zajímavý komentář od někoho opravdu fundovaného, ale jinak je to přesně jak píšeš. Já tam ty diskuze raději už ani nečtu.

Proto mám rád autíčkáře, čtu si to tady asi 3 roky, ale jen kvůli diskuzím jsem se tady před půl rokem registroval. Člověk se v diskuzích dozví spoustu zajímavých věcí, obohatí se o rozličné znalosti, lidi si navzájem radí. To je super.

A budu držet palce, ať se to s tím křídlovým papírem někdy podaří :-)

krab
07. října 2019, 20:06
0

No jo, u Alfy řady 105 to máme koukám oba stejně. Ještě jsem si všimnul vlastně tvojí fotky u jména a nějak jsem si vždycky myslel, že to je kolo a kus nějaký nový MX5 , asi NC, ale teď jsem se zadíval víc a zjistil jsem, že vlastně vůbec nevim, co to je za auto :) Možná Jaguar F-Type? Zajímavá hádanka ...

Jinak ty komentáře to máš na garáži dobře přokouknuté, to se nám tam nedaří postavit líp. Ale to je prostě tou dobou facebookovou a instagramovou, že si prostě každej může jít rozumovat někam pod článek. A čím víc lidí to vidí, tím míň už to celé může být "komunitní". Na druhou stranu, teď úplně nedávno mě kamarád přidal do facebook skupiny "stará auta". Je to uzavřená grupa podobně smýšlejících bláznů o starých autech a tam je teda diskuze u aut, pokud někdo něco přidá hodně přátelská a člověk se přesně dost dozví. Hele občas se i i stane, že mi někdo místo komentářů třeba na tý garáži napíše ale soukromou zprávu a něco zajímavýho doplní, kór když je to článek třeba o historii, už jsem se tak dozvěděl dost zajímavý věci. Takže něco funguje, něco ne. Ale máš pravdu, že Autíčkář je celkově super, přesně kvůli tomu co píšeš v tom předposledním odstavci.

gr
greg
07. října 2019, 20:36
0

Podľa mňa je ta úroveň komentárov na garáži čiastočne spôsobená tým, že sa tam píše pod facebookovým kontom (časť úplných magorov by možno nutnosť registrácie odradila). Skús navrhnúť aby tam bola normálna registrácia pre užívateľov. Aj keď šancu že by sa to ujalo tipujem tak okolo 0,5 % :)

krab
07. října 2019, 21:35
0

To je pravda a mě to konkrétně taky napadlo. Ale máš pravdu, že s tou šancí, že by se to ujalo máš asi velmi správnej odhad :)

Tomino
07. října 2019, 22:06
0

Ohledně těch komentářů, je to vyloženě tak, jak píšeš. Je to otázka dnešní doby a těch sociálních sítí. A věřím tomu, že nějaká ta uzavřená skupina na FB může být fajn, už jen kvůli tomu, že se tam sejdou lidi, kteří mají stejné zájmy a něco o tom vědí. A jak se zmiňuješ, bude to i tak, že i na té garáži se najdou podnětné komentáře nebo zajímavé soukromé zprávy. Jen okem čtenáře vnímám, že toho je naprostá menšina. Mi se ani moc nelíbí ty útočné komentáře vůči autorům článku.

Tvůj blog je o cestě k automobilové novinařině, věřím tomu, že to opravdu není jednoduché nějaký test auta napsat. Nebo třeba ty věci z historie. To je náročné. Já jsem tady napsal pár stručných neumělých blogů z historie, i tak mi to zabralo dost času. Třeba v tom o Clarkovi jsem čerpal určitě více než z deseti zdrojů. Teď chystám něco dalšího, taky to bylo náročné si to nastudovat, různé detaily, komentáře závodníka atd. No, bude tam jedna věta, která trošku uráží Lotus, tak se snad nebudeš zlobit :-)

A pak si představím, že novinář garáže se lopotí s nějakým historickým článkem, studuje prameny a někdo mu tam napíše: „autore, vůbec tomu nerozumíš, vrať se do školy“ nebo ještě něco horšího. To si pak člověk řekne, kdo má potřebu něco takového psát a jaké jsou jeho podněty k tomu. Přijde mi to jako vyloženě neúcta k autorovi.

Pod námi ty komentáře shrnul Greg, vidím to podobně, šance tam nebude :-)

Ohledně garáže mě překvapuje, že tu „ video garáž“ nedělá Honza Červenka, myslím, že by se ke zmíněnému Kubovi hodil, co se týče schopností za volantem.

PS: Co se týče tajemství, je to disk BBS namontovaný na Mazdě, ale Miata to není :-)

krab
07. října 2019, 22:47
0

Tomino, tak já už tuším co to bude za Mazdu... Asi šestka, že? :)

Ty komentáře, co tě občas mají jakoby urazit nebo ti prozradí, že jsi placený koncernem ( to už se mi taky stalo) , ono mě to loni na začátku štvalo. On to byl ostrý kontrast proti tomu co jsem byl zvyklý tady. A pak jsem se naučil nad tím mávnout rukou. Místy jsem radil týmu, že by se ta možnost komentářů vůbec mohla vypnout a basta anebo vymyslet tu registraci atd...

Já to dneska řeším tak, že si vybírám témata pokud možno tak, abych se množství "nájezdu trollů" vyvaroval. Ve skutečnosti to dělá jen pár lidí a oni se docela opakují. Jednou jsem se smál, když Kuba Rejlek a spol. nějaký ty nejvypečenější komentáře četli v jednom z nějakejch těch jejich vlogů... Ale nakonec když se náhodou podíváš co lidi komentují na youtube třeba lidem pod videi, tak je to to stejný. Čím víc lidí to vidí, tím víc blbů to přiláká. A pochopitelně snáz je to u testu Rapidu než u něčeho fajnšmekrovskýho.

Jinak tu tvoji historii závodních jezdců tu čtu hrozně rád a obdivuju to nadšení, že to sepisuješ. Je to čtivý, je tam spousta informací a vím, že to není "eins-zwei". Takže už se těším na dalšího závodníka. :) Ono se to daří takhle hezky i z důvodu, že s tím nemusíš spěchat a je jedno za jak dlouho to vytvoříš. Já se snažím zatím taky to stejný. Nepsat toho víc jak třeba 2 různý články za týden. Jinak by to byla hrozná honička a neumím něco faktografickýho správně a pěkně sepsat třeba jen během jednoho večera. To je ovšem realita profesionálů, když jsem viděl kolik toho vlastně běžně autor napíše, když se tím živí, je to fakt úplně o jiným tempu. A tady pak zákonitě najednou už nemůže ani přijít ta chuť načítat 10 různých zdrojů o Fangiovi a psát z toho velký článek. A to je právě současně i ta past toho onlinu a vlastně co píše / potvrzuje dole Stanley.

Honza a Kuba by asi uměli dělat pěkná videa dohromady, ale tak to už je na nich. Mě se docela líbí teď jak v tý Anglii docela ti tradiční novináři občas v tý tvorbě i spojují. ( vyjma zlatého tria Clarkson/Hammond/May) ti mají takovej už jinej status. Jinak Kuba Rejlek přeci jednou dělal tu Garáž ještě s tím Rasťou Chválou ze Slovenska. A na něj se rád dívám. Už má teda svoji slovenskou Garáž, ale pár těch pořadů, kde byly oba se mi vyloženě líbilo. Ale už je to starý. Možná to dohromady ekonomicky nefungovalo, těžko říct. Nakonec jak popisuje i Chris Harris, jak skoro zkrachoval, když se rozhodl udělat svoji "Drivers Republic" a pak byl rád, když se mohl oklikou zase vrátit k Metcalfovi do EVO. A EVO vzniklo prostě ve skvělý době. Dneska už by takovej novej časák jistě neposkládal, leda by to dotoval z jinejch aktivit.

PS: teď jsem koukal, že psal kamarád, že vyšlo nové číslo Octane. Tak na to se těším. To jsou vlastně jediný tištěný věci co teď kupuju. Evo, Octane a občas Faster.

Tomino
08. října 2019, 12:58
0

Těsně vedle, je to trojka :-)

Na Rasťa Chvalu se taky dnes dívám. A spojení Kuby s ním bylo kdysi fajn. Hned si vybavím test 130 RS vs Octavia 3 RS. Kuba tam hází pěkné meziplyny a Rasťo si stěžuje, že na něj v technických pasážích ztrácí :-)

Ono v televizi u nás žádný pořad o autech není. Teda je, ale na experty se vydržím dívat pár minut. Takže spíše Garáž, Rasťo nebo občas Topspeed. Pak zahraniční věci v angličtině.

Co se týče nějakých tištěných periodik, tak jsem toho pravidelně kupoval celkem hodně. Dnes už spíše sporadicky a většinou něco o veteránech.

Stanley
07. října 2019, 08:43
0

To máš pravdu, že dneska je pro stejný výsledek potřeba generovat víc. Kdysi dávno jsem pro jedno internetové médium coby vedlejšák psal a peněz za takový obsáhlejší článek bylo víc, než co mají internetoví novináři dnes. Až jsem byl překvapený. Každopádně právě ta rutina způsobila, že jsem s tím přestal - nechtěl jsem, ať se mi z koníčku stane povinnost.

Jinak díky za blogy, máš v nich hodně nadšení a takových už je i tady docela málo. Ono jde asi i o to, že se nemusíš "špinit" tím, že by tě to primárně živilo, to jsi pak hned svobodnější a nekazíš nadšení hlavou :-)

reagovat
krab
07. října 2019, 09:30
0

Já jsem to myslel hlavně v tom kontextu charakteru obsahu a množství. Proto i vyzdvihuju žánrově ten časopis - pěkný měsíčník. Nemusíš každý den "krmit internet", což je jednoznačná rutina každého online média v dnešní době. A to je něco, co se mi nelíbí. A po pár letech zkoumání jestli by vůbec dávalo i smysl přijít s nějakým novým mediálním projektem v ČR (okolo aut) jsem dospěl k názoru, že to smysl téměř nemá. Asi bych byl otrokem takového svého webu, pokud bych nějaký nakonec vymyslel. Dělat ho tak, jak si představuji (jen obsah pro automobilové nadšence) by byla bohužel utopie. Když poslouchám ty angličany + pár méně známých anglických vlogerů okolo aut, zkrátka nemají to lehké ani oni a to mají širokou anglicky mluvící populaci, kterou můžou oslovit. A pak je tu ta věc, kdy je těch vloggerů, influencerů atd.. strašně moc a neexistuje tu vůbec přímá úměra mezi počtem shlédnutí a kvalitou obsahu. Pak člověka zamrzí, když slyší v interview s Tiffem Needellem, že vypráví, jak mu nedávno oznámil producent Fifth Gearu, že si myslí, že ten pořad bude lepší bez něj. Přitom Tiff je Fifth gear... (Dneska dělá YouTube pořad Lovecars, je super, ale rozhodně to nemá takový dosah ani přestože ho dělá Tiff a přestože má krásná témata i kvalitu provedení).

Dík za podporu, máš naprostou pravdu, že mám tu svobodu volby s tím kdykoli přestat aniž by mě to nějak materiálně ovlivnilo. Na druhou stranu jsem zatím neměl nikdy ty "koule" do této branže jít vyloženě naplno a radši si jen tak přištípkařím a sleduju a učím se...

PS: jinak tady tohle nemělo být nějaký stěžování si, spíš blog osobnějšího charakteru a vlastně se záměrem i získat nějakou zpětnou vazbu

Ronoath
07. října 2019, 11:02
0

Tak teď po letech vím, komu patřily ty krásné anglické káry, o kterých jsem si přečetl v časopise, který jsem si náhodně koupil. Článek o Triumphu a MGB si pamatuju dodnes...

reagovat
Franz Kafka
08. října 2019, 00:24
0

Já vůbec nevím, co si o tom myslet. Vypadá to skoro trochu jako vychloubání. Podívejte jak jsem se vypracoval v profesionála. Samozřejmě že to tak nebude. Myslím že takové ty krásné měsíčníky na křídovém papíře bohužel budoucností nejsou. 996 zraje jako víno rok od roku jsou fotky s tímhle autem hezčí a hezčí. A stát se pravým automobilovým novinářem by podle mě 90% lidí nakonec ani nechtělo. Pokud není člověk velká star je stejně nakonec jen dělník. Testovat třeba nějakou novou Fabii, nebo tak podobně to prostě nechceš.

reagovat
saage
08. října 2019, 00:55
1

Vychloubani? :-) Franzi? To jako vazne? Me to prislo takovy hezky vyjadreni toho, proc Krab rad pise o tom, co ho bavi. Ze to treba nekomu udela radost, kdyz si muze precist o zajimavem aute, s kterym se sam nemohl projet. Vychloubani tam nevidim. A sam rika, ze Autíčkář zije diky lidem, co sem chodi komentovat. Nerad bych, aby se tu zacinalo resit, kdo ma jake auta, a naznaky zavisti. ;-)

Franz Kafka
08. října 2019, 02:36
0

Tak já tam píši, že o tom vychloubání to asi není. Jen to tak vypadá. Na první pohled. Rozhodně nechci řešit, kdo má jaké auto a za kolik. To by mě Krab hlavně zfouknul jako svíčku,) Mám dva roky starou Giulii v dieselu a líbí se mi přestože tady by nad tím asi hodně lidí ohrnovalo nos. Starou Audi S4 a Cayenne GTS taky trochu starší. Porsche jako aut mám plné zuby protože mého otce tyhle auta asi tak 40 let živí. To znamená, že narážka na 996 nebyla závist ani v náznaku. Jen konstatování stavu, že prostě ta auta vypadají rok od roku lépe.... A teda když jsem u toho, nemám rád Caterham, protože to není auto, ale motorka,-) Proti gustu, znáš to.

krab
08. října 2019, 12:44
0

Já myslel, že máš Franzi ještě pořád tu 996, kterou jsi kupoval někdy podobně jak já... O tom jaký kdo má auta to přece fakt není. To je těžký. Pravda je, že rád píšu o svých autech. Ale nemyslím to jako že se tím chci chlubit ostatním, spíš sdílím nějaký pocity. To stejný, když píšu o nějakým čtenářským autě, taky se snažím tam vylíčit nějaký pocity a radost jakou z něj má ten majitel.

Ona se tahle forma u nás v ČR totiž moc nenosí. Jsme asi moc zaprdlí a obecně ( teď nemyslim tady na autíčkáři) si ti lidi fakt bohužel často závidí. A závidí si i pitomosti. Jinak náhodou tu Giulii v dieselu jsem ti pochválil už tehdy a dneska poté co jsem si mohl docela dost model Giulia sám vyzkoušet, tak ho mám vyloženě rád. Akorát teda jsem nikdy neřídil tu naftovou. Nejvíc jsem toho najezdil v Quadrofogliu ( řekl bych celkem asi 1000 km) a to je vážně skvělý auto. Mrzí mne, že ho na silnicích vlastně nevídám víc.

A tohle jsem sepsal proto, protože se mě občas někdo z okolí zeptá proč to dělám, jestli to je už jako moje práce, koníček, nebo jak to teda je. Tak jsem si říkal, že si tu lidi najdou a mají to jako dovysvětlení.

A jistě, že žádná star nikdy nebudu, s tím jsem ani nikdy nepočítal ani o nějakou brutální publicitu vlastně netoužím. A ano, kdybych se tím dneska musel jít na 100% živit stanu se skutečně tím dělníkem toho online mediálního světa. A to je taky nakonec zkušenost kterou hned nezískáš. Tak se jakoby tady rád podělím o tom jaký to je, když by někdo tady z místních bloggerů nebo tak nakonec třeba toužil po tom stát se automobilovým novinářem (profi) co ta věc obnáší. Hele a to pro ty kluky bývá "test Fabie" ještě záležitost za odměnu. Většina sedí někde u PC a mastí články z internetu jeden za druhým... Tohle je krásně vidět na případu Autoforum, tam je to ukázkově vidět jak by to nemělo vypadat, ale dneska už dobře rozumím, proč tomu tak je.

beastar
08. října 2019, 14:01
0

Já osobně tady jedu mantru, že o tom kdo má jaký auto to není. Respektive od doby co sem někdy píšu. A myslím že sem nikoho ještě neurazil ve smyslu, že má ošklivý, nebo starý auto. Je to ale taky o zkušenostech s auty a já tady často cítím mladších kluků takovou tu naivitu a představy mimo realitu. Nicméně byl sem stejnej. Člověk si musí tu hubu rozbít sám.

Ovšem nepochybuju že i tady je trochu závist řevnivost a podobné věci. Sme chlapy to k tomu asi patří. Akorát je třeba i pokora a respekt. To se vytrácí, ale i na závodech. Já ti Krabe ty tvoje auta nezávidím vůbec:D Ani to že pises na Garáž. Naopak rád si to sem tam přečtu. Sám bych na to neměl čas, trpělivost, talent a hlavně politickou korektnost. Tuším že články od Červa a od tebe nevynecham nikdy. Plus tam píše mladej sikovnej kluk teď nevim jmeno a taky je dobrej. Vůbec ty mladý kluci mi dělají radost tady Kuba na Garáži on. Vidí to jinak... A to je správný. Úhel pohledu se mění napříč generacemi. A tak snad nebude tak zle do budoucna.

Porsche bych si nekoupil protože mi to vlastně jako nic neříká. Ale řidičsky je to TOP, co můžeš řídit a mít. 996 je super ale abych záviděl bez urážky obyč Carreru... No nejsem idiot. Všem šťastný kiláky ať už to je Caterham, S4, nebo Porsche. Mimochodem to by byl kurevsky fancy test.....

AUDI S4 2.7biturbo
Caterham Whatever
Porsche 911 Carrera 996

Na křídový papír jako srandička za mě awesome:)))

krab
08. října 2019, 18:39
0

Tak to jsem rád, že občas čteš a baví tě to. Přemejšlím, kdo bude ten "mladej kluk". Nejvíc píše Martin Jánský, ten už pár šedivejch vlasů má, takže to nebude on. Teď tam máme nově Tomáše Hyana, to je nestor automobilový žurnalistiky. Jeho články v automobil revue četl už táta někdy v 70. letech. Vlastně to vnímám jako takovou menší "poctu" že ty svoje cancy můžu psát do stejnýho periodika :-D

Pak je tam nějaký Jan Majurník, toho jsem viděl jednou zatím, ono se to bohužel trošičku střídá. Ještě píše taky Patrik Hála, to mlaďoch opravdu bude, ale osobně se neznáme... Je to taky taková maličko virtuální redakce. Ono to ani jinak dneska nejde. Doba těch křídovejch papírů, kanclíků, kde byl telefon, fax, kopírka, velký poznámkový bloky na stole a módní verzatilky, kterejma se daly flusat malý kuličky z papíru po kámoších, to už dneska není. Vždyť já už dneska i normální práci jedu nejčastěji z domova. ( ale za to jsem teda doopravdy extra rád).

Ten test Audi/Cat/996 by byl super. No když se zadaří, uděláme i s Vavrisem ten test těch gétéček. 996, Mase, Jag, Vette. To se s chlapama určitě na jaře sejdem v nějakým tom výletu. A jinak mám teda reálně v plánu a i bych řekl realisticky v možnostech srovnat 996 GT3 a 996 Carrera. A na to jsem sám strašně zvedavej jestli to za A) budu schopen správně popsat, odlišit, B) Jaký emoce ta GT3 ve mně doopravdy zanechá. To se mi snad povede...

Ale teď co bylo vyloženě super, byl video test od Ondry Chamilly (stejně z tý trojky dělá nejlepší věci pro nadšence typu jako jsem já) o tom Renaultu Sport Spider. To jsem viděl včera a úplně jako bych tam byl. Říkal jsem si, škoda, škoda, že my se tak nějak neznáme, protože jinak bych býval přijel Lotusem, resp. ještě mohl vzít známej Elise S1 a projelo by se to i to. Hrozně by mě zajímalo jaký ty rozdíly mezi zážitkem ze Spideru a z Elise budou. ( je teda fakt, že tohle asi tak může reálně zajímat maximálně 100 lidí v ČR, pár magorů jako jsem já nebo tady Saage). :)

Bavoraczech
09. října 2019, 11:20
0

Beastar - reakce na 1. odstavec. Asi jo. Nevim jestli se počítám ještě do mladých kluků, ale je to o tomk, že člověk zažije pár služebáků, pár starých aut. Sice třeba víc než je běžné, ale pořád není tový fanoušek a nevyzkouší toho až tolik a v takových podmínkách a s takovou svobodou jako automobilový novinář, popř. prodejce aut. A nejen z toho pak může pramenit určitá naivita.

Taky jsem měl jednu dobu nutkání, že bych se chtěl živit prodejem aut v některém bazaru. Jenže jsem neměl dost odvahy opustit svou komfortní zónu, tedy nadprůměrně ohodnocené místo v oboru. Dokonce jsem chtěl zkusit jet odpolední směnu nebo víkendy v bazaru a ranní přes týden v současné práci, ale na víkendy nechtěl žádný bazar přistoupit s tím, že školení je moc drahý na to abych byl na place jen třeba v sobotu a ta odpolední by byla masakr kdybych třeba v hlavním zaměstnání měl vyrazit na pár dní na služebku... Tak jsem to nechal plavat. Taky jsem si říkal, že když to dopadne a budu mít vhodnej plácek někde u hlavní trasy na Německo, kde budu prodávat ty dotažený krásky (ano, musí tam být pár Škodovek abych se uživil), jenže to taky není sranda. Tak nějak tak vypadaly ty moje naivní představy o tom jak se dostat k pěkným vozům. Moje blogy zase dokazují to, že an novinařinu fakt nemám, i když by se mi líbilo občas dostat na tejden jen tak nějakou tu krabičku a povozit se, vyzkoušet si ji a pak o tom něco málo napsat. Ale člověk na to musí mít čas navíc. A ten nejspíš nejbližších pár let nebude :-). Tak novinářům a prodejcům aut zdar :-).

Bavoraczech
09. října 2019, 11:27
0

Mé opravdové nadšení pro auta začalo, když jsem si jako školák z kapesného koupil někdy v roce 99 nebo 2000 několik čísel tehdy zcela nového časopisu Speed. Vůbec nevím, kdo tam tehdy psal, ale naprosto přesně vím, jak jsem se těšil na další číslo pln očekávání článků o exotických kárách, které byly psány trochu jinak než běžně nabízel "Svět motorů".

reagovat
beastar
09. října 2019, 12:01
0

U mě to byla klasika. Plastová Tatra, šlapací moskvič, angličaky, modely bburago, svět motorů, auto tip...kde mě nejvíc paradoxně bavili testy ojetin:D A takový to 100.000km s XY a rozebereme to. A pak už sme měli první auta. Typu Favorit, Š105, Uno atd.

krab
09. října 2019, 12:40
1

To jsme koukám začínali úplně stejně. teda v 99 nebo 2000, to už jsem maturoval, takže Speed už si pamatuju jako větší. Taky jsem si ho kupoval tak nějak z kapesnýho, když bylo. Předtím jsem měl rád autotip a jak říká Beastar, tu rubriku ojetiny. Protože to bylo prostě zajímavý, když se rozebralo nějaký auto a hodnotili ty díly a tak... To dělá ten Německej časopis pořád. A u nás tu a tam Martin Vaculík.

Ale ten Speed a pak Autocar, to bylo pro mě to co mě začalo doopravdy bavit. Psalo se tam víc o tom zážitku ze svezení a to ještě nebyl youtube, videa atd... nic. Takže jsi četl třeba článek o tehdy novince Ferrari 360 Modena od anglických redaktorů, díval se na krásný obrázky a představoval si jen v hlavně jak to asi musí znít, jak se asi sedí za volantem, jak úžasný svezení to může být...

beastar
09. října 2019, 12:50
0

Jo jo já mám pocit z dneška že vlastně obrázky a text jsou trochu oldschool. Youtube vládne světu. Respektive kombo všech kanálů. Dáš to na fb že bude článek. K článku se dá video. Fotky z natáčení videa na instagram. A v mezičase autor něco pičo tweetne ne. Ještě že u nás není tolik populární Reddit třeba.

A kdo tohle všechno bastlí a má followery tak se sveze tím nejlepším. Ideál když to děláš anglicky, španelsky nebo mandarínsky. Případně anglicky s titulema. To je prostě nová doba. Já teď sám vidím jak je těžký točit. A jako psát cokoliv je proti tomu easy...

krab
09. října 2019, 13:06
0

Jak říkáš. Vlastně tohle je docela i dobrej bod tady vůbec k původnímu tématu. Psát něco není zas až tak složitý, takže se "žurnálem" může stát vlastně úplně kdekdo... U toho natáčení je to o tom mít čas, nápad (místo a akci) techniku, vědět jak na to, hele ono to nakonec taky půjde, ale naučíš se to pomaleji a nemůžeš to dělat sám.

Ale stejně i když je to oldschool, tak prostě článek v časopise, hezky napsanej, zajímavej, čtivej, fotky, který jsou krásný a je za nima vidět práce, to je pro mě pořád radost. Nakonec i když je to článek s hezkýma fotkama v online médiu, taky je to super. Ale sám to vidím u sebe. Pouštím si rád videa o autech. Až pak když mám chvíli tak otevřu článek co si vyberu a čtu. A zdaleka ne všechno.

A ten postup : face, instáč, twitter, pak konečně video, pak zas jinde k tomu článek, hele to je naprosto typická věc týhle doby. Teď bude k sehnání nové číslo Octane. Na přebalu je fialový Countach a story od Harryho Metcalfa jak s ním jel do Itálie. A tu story už jsem slyšel v jeho Harry's garage videu. To znamená, že k jedný akci s autem, který za to stojí, se dneska prostě dělá víc mediálních výstupů. Natočíš hezký video. Natočíč vlog o tom jak jsi to natáčel (behind the scenes), pak se pořídí fotky, pak se ještě napíše zajímavý text. Jestli je to vlastně dobře nebo špatně, těžko říct...

krab
09. října 2019, 13:17
0

Respektive, lehčí je napsat blog, názor, editorial, test auta, který velmi dobře znáš... Když ale píšeš historii, třeba jako Tomino ty závodníky, tak aby to bylo fakt hezké a nebyly v tom chyby, to už dá dost práce.

Bavoraczech
09. října 2019, 13:17
0

Jo to dělá i Koubek v Meziplynu... Vlogy jakže jel to a jiný auto testovat. Párkrát jsem se v nouzi mrknul, ale to mě nebaví. A v Čechách na tom Youtubu od dob co už tak úplně neběží Garáž nic úplně zajímavýho není. Bezkompresák už nekomponentuje nárazníky, ale dělá zedničinu... člověk se jen těší až vyjde novej TOP Gear... A nebo článek na Autíčkáři.