načítám data...

Historie Sobů: Saab 9-5 YS3E

02. června 2019, 16:34 10 komentářů Perníček

Pohled na vývoj následovníka modelu 9000.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 9-5 YS3E

Píše se rok 1989 a automobilka Saab přechází pod křídla společnosti General Motors, která si klade za cíl značku pozvednout. Už v roce 1994 přichází Saab 900 NG, nástupce legendárního "devítikila". Výroba modelu 9000, který spadal do kategorie vyšší střední třídy, ale ještě pokračuje, a to do roku 1997. V tu dobu totiž z brány výrobní haly vyjíždí do světa zcela nový model 9-5.

 Doposud vyráběný model 9000 byl dostupný buď ve verzi sedan (CD) nebo více oblíbený liftback (CC, CS). Verze sedan u modelu 9-5 přetrvává, ale místo liftbacku přichází o něco praktičtější varianta combi. Jak už to u Saabu bývá dobrý zvykem, tak opět je koeficient odporu oproti konkurenci velmi nízký, přesněji 0,29 a 0,31 pro combi. Vůz je postaven na platformě GM2900, která byla shodná pro soudobý Opelem Vectra (a Calibra) + pro americký trh, kde jezdily Saturny sériel L. Co se motorové palety týče, tak devět-pětka začal s motory vycházející z dosavadního modelu 9000. Benzínové agregáty o obsahu 2.0 (B205) a 2.3 litru (B235) prošli oproti původním B204/B234 několika změnami, včetně nového systému Trionic. Později byla do nabídky zařazena V6 o obsahu 3 litrů, doplněná o nízkotlaké turbo. Na přelomu tisíciletí pak konečně přišla verze Aero s novým vysokotlakým turbodmychadlem Mitsubishi  TD-04, která dávala 169 kW (230 koní) a 350 Nm.

Krom Aera zde byla i verze Griffin, která byla zpravidla osazena maximální výbavou a oturbenou V6-tkou s automatem a pak stokusová série s označením Brabus, což byla přechodová verze k "Aerovce". Německý úpravce, který se zaměřuje především na vozy značky Mercedes se pustil do Saabu, respektive do sedanu 9-5 SE 2,3t LPT. Na motoru, který dával 170 koní a 280 Nm, se nic neměnilo. K exteriéru přišli nové mlhovky s mřížkami do nárazníku a masky, přední lip, ojedinělá třípaprsková kola, koncovka výfuku a snížený podvozek. V samotném interiéru toho bylo na pohled o dost víc – všudy přítomné chromované prvky jako třeba hlavice řadící páky, rukojeť ruční brzdy, pedály, plaketka na prazích, hliníkový dekor okolo SIDu (palubní PC), rádia nebo ovládání topení.

Co však kdy dělalo Saab Saabem byla bezpečnost a inženýři z Trollhättanu se činili i u modelu 9-5. Z dlouhého seznamu bezpečnostních prvku lze uvést hlavové opěrky SAHR, které se mohly pohybovat nahoru a dopředu, aby v případě nárazu ze zadu eliminovali poranění hlavy. Samozřejmostí tu pak byly integrované airbagy v sedadlech, bezpečnostní klec, vyztužení dveří a sloupků, a v neposlední řadě vysoká ochrana cestujících při bočním nárazu. Jak se dalo očekávat, tak vůz si odnesl z nárazových testů Euro NCAP plný počet bodů.

Co se výbavy týče, tak vůz už v základu byl vcelku slušně vybavený a šlo to posunout ještě dál. Z výčtu věcí lze zmínit třeba polokožené, popřípadě celokožené sedačky s výhřevem i pro zadní pasažéry, samozatmívatelná zrcátka, dvoudinové rádio, CD changer, navigace, telefonní zástavba, tempomat, sklápění pravého zrcátka při couvání, atd. Specialitou pro americký trh do roku 2001 bylo ve standartu tlačítko OnStar pro přivolání asistenčních služeb/ záchranky.

A však u tohoto automobilu stal nejvíc ikonickým Night Panel – po zmáčknutí tlačítka zhasne celá přístrojovka a zůstane svítit pouze tachometr do 140-ti km/h. Pokud jste tuto hranici rychlosti překročili , rozsvítil se zbytek tachometru, v případě potřeby i ukazatel nízkého stavu paliva, či jakékoliv jiné upozornění.

První modernizací prošel model v roce 2002. Facelift poznamenal příď v podobě čiré optiky (navíc tu byly příplatkové xenony)a upraveného nárazníku, stejně tak i záď, kam přišli omlazené lampy a nárazník, a dokonce proběhlo pár drobných změn v interiéru. S faceliftem ale nepřišli jenom vzhledové změny, dost zásadní obměna přišla pod kapotou. Poprvé v historii automobilky Saab lze mít naftový motor, a to 2,2 TiD od Opelu a 3,0 V6 TiD od Isuzu. Bohužel krátce na to se z nabídky odporoučel benzínový šestiválec.

Satisfakcí za V6 alespoň bylo posilnění stávajících benzínů, kde vrcholová verze Aero dávala 184 kW (250 koní) a 350 Nm, což stačilo, aby se 1,5 tuny těžký vůz dostal z 0 na 100 pod 7 sekund a dosahoval maximální rychlosti 250 km/h. Údajně se auto dokázalo dokonce dostat  z rychlosti 40-ti na 90 mil/h (z 65 na 145 km/h) rychleji než soudobé Porsche 911 Turbo. Co se týče vzhledové stránky, tak se nejvýkonnější verze moc od základního modelu 9-5 neodlišovala. Stejně jako u předfaceliftu měla z karosářského pohledu navíc přední lip a sportovní prahy (shodné s verzí Vector), byla o něco blíže k zemi, v interiéru pak dominovali sedačky s mohutnějším bočním vedením a volant s "křidýlky".  Výraznější vzhledové odlišení Aera přišlo rok před druhou omlazovací kůrou vozu v podobě charakteristického předního a zadního nárazníku.

Jak už bylo řečeno, vůz prošel druhým faceliftem a to v roce 2006, kdy byly do designu zapojeny prvky z konceptu 9-x a částečně i z Aero X. Modernizace vzhledu se dotkla velké části vozu, od zádě, přes interiér až po příď, podle které dostal vůz u nás trefnou přezdívku "Brejlovec". Tahle úprava nechala klidného málokoho a na Saab se svrhla velká vlna kritiky. Avšak nový modelový rok nepřinesl jenom kontroverzní vzhled vozu, ale i novou nabídku motorů. Ze seznamu byly vyškrtnuty oba dosavadní dieselové motory, místo nich přišla 1.9 TiD, známa taky jako JTD v podání Fiatu. Benzínové 2.0 Turbo a 2.3 Turbo opět posilnili a dočkali se i úprav pro možnost ježdění na ethanol E85. Dokonce vznikl koncept 9-5 BioPower E100, který dokázal jezdit na 100%-tní ethanol.

Naštěstí s příchodem Brejlovce alespoň nevymizela verze Aero. Ta se sice po vzhledové stránce od normální 9-5 lišila jenom v pár detailech, ale za to se dalo z motoru vytáhnout 191 kW a 370 Nm. Navíc vůz dostal overboost (některé zdroje uvádějí, že byl dostupný již u prvních verzí), což je elektronicky řízený prvek turbodmychadla, který dokáže krátkodobě (cca 20 sekund) zvýšit výkon vozu, což se hodí například u předjíždění.

Dalším zajímavým úpravcem, co si vzal na paškál model 9-5 byla nechvalně známá firma švýcarská firma Rinspeed, která se po světě proslavila především šílenými úpravami a stavbami vozů. Úpravci vzali obyčejného "Brejlovce" na ethanol se 180-ti koňmi a s inspirací ze svého posledního výtvoru eXassis (vůz pro oslavu 30-tého výročí firmy) provedli pár kosmetických úprav. Vůz získal dost výrazný zlatý lak, nová kola,… zlaté prvky byly přeneseny i do interiéru, kde byly doplněny o sedačky a tapece s prošíváním. Cílem celého projektu bylo ukázat veřejnosti, že lze mít nápadité a stylové auto, které je současně i šetrné k životnímu prostředí díky provozu na palivo E85.

Ne příliš dobré celkové přijetí posledního faceliftu vozu veřejností a ten fakt, že model je na trhu už víc jak 10 let, přinutilo automobilku intenzivně pracovat na nové generaci modelu 9-5 (ale o té příště). Mnozí fanoušci a novináři tvrdí, že "Brejlovec" byl jedním z dalších hřebíčků do rakve společnosti Saab, která za ty roky po GM spíše začínala pociťovat úpadek než slibovaný rozkvět.

Od roku 1997 až do roku 2010, kdy byla první generace Saabu 9-5 vyráběna se dostalo do provozu 483 593 vozů, i přes to se nepodařilo překonat předchůdce, model 9000, který  překonal hranici 530 000 vozů.

Pro samotný závěr tu má ještě zajímavost z našich končin. Krom toho, že se Saaby, stejně jako konkurenční Volva často dostávali do služeb veřejných sektorů (policie, zdravotní záchranná služba, atd.) zejména v severských zemích, tak se tak i dělo jinde po světě, ale i u nás. A to přesněji v roce 2001, kdy hrad nakoupil flotilu 7-mi faceliftových Saabů 9-5 v karosérii sedan a motory 3,0 V6 TiD, které se měli starat o doprovod tehdejšího prezidenta Václava Havla.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ra
rainero
02. června 2019, 18:42
0

Vďaka za článok - moje obľúbené auto. Ako je to vlastne s poruchovosťou turbomotorov? Kolujú rôzne legendy: https://www.tipcars.com/magazin/poradna/ojety-saab-9-5-jak-jsou-na-tom-benzinove-turbomotory.html

reagovat
Perníček
02. června 2019, 20:21
0

Asi nejobvyklejší závadou je to ucpávání sacího koše. Proto i většina Saabistu při 3.-5. výměněoleje vyčistí i olejovou vanu, ono pak jinak mmůže přestat mazát a minimálně odejde kliková hřídel, kterou není sranda shánět. Pak je tu zmíněný snímač na klice, na který se může dostat bordel. Pak se stane, že auto jednoduše nenastartuje.. Výměna není drahá ani nikterak náročná. Poslední věc je zapalovací modul (kazeta), který vyhazuje chybu zapalování... Co je příčinou proč to opravdu netuším..., ale na tu kazetu se dá v klidu dál jezdit, přičemž auto ani není v nouzovém režimu. Ono takhle to asi vypadá problémově, ale z vlastní zkušenosti vím, že ty motory jsou schopné najezdit bez problému velké porce kilometru... Doma máme 9-5-tky všechny s nájezdem přes 300k a jedna má dokonce 450k km a pořád jezděj. :-)

Paul.Try
03. června 2019, 16:51
0

Checkengine a chybu zapalovaní ignorovat můžeš :D ale odlehčené písty na B2X5 to ignorovat dlouho nebudou :D

Perníček
03. června 2019, 19:47
0

Asi jsem to napsal blbě :D Jezdit se na ní dá nějakou dobu určitě, máme na dvou autech vyzkoušené, že min. 15000 to zvládne, pak se naskytla příležitost koupit za dobrý peníz zdravý a auta doteď bez problému jezdí. Vadné jsou v garáži, údajně se dají opravit, ale zatím nebyl čas.

Paul.Try
04. června 2019, 16:07
0

Soobí turbomotory mají problém s teplotou oleje. A turbo je dost blízko bloku (proto se odlehčené B235 prohýbali. Je třeba měnit Olej, filtr. Občas vyčistit vanu a zkontrolovat sací koš. Hlídat si odvětrávací sadu. A zůstat u origo svíček

Nimrod
02. června 2019, 19:20
0

také měla 9-5 jako první ventilaci sedaček, nemýlím-li se

reagovat
Perníček
02. června 2019, 20:06
0

Touto informací jsem si nebyl 100% jistý, tak jsem ji sem raději nedával, ale je to možné. :)

Skipper
03. června 2019, 07:53
3

9-5 je prostě krásné auto. Jak mě evropská produkce koncernu GM nechává zcela chladným, tak 9-5, zejména po prvním faceliftu, bych si v garáži dovedl představit.

reagovat
Raspby
03. června 2019, 09:02
2

Jj 9-5 Aero máme doma. Ještě má jednotku od Maptune performance...jede to opravdu skvěle. V kufru samozřejné náhradní DIRECT, co kdyby :-D . Jinak také palubní počítač je slavný tím, že se mu začnou rozpadat/mizet pixely. Také jsme už řešili.. :)
https://www.autickar.cz/blog/clanek/saab-9-5-aero-seversky-expres/221/

reagovat
Perníček
03. června 2019, 19:26
0

Mám autíčkáře projitího, co se Saabů týče, ale tohle mi nějak uniklo, rád si přečtu. :-)