načítám data...

Auto jen na jednu sezónu aneb jak přechytračit amortizaci

17. května 2019, 15:41 21 komentářů krab

Ve fóru máme zase jeden hodně zajímavý dotaz a chce se mi na něj odpovědět hlouběji než jedním odstavcem…

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Auto jen na jednu sezónu aneb jak přechytračit amortizaci

Vlákno – Bazarový snílek: Mám jednu snad zajímavou otázku.
Mám auto na operák a trefil jsem srnu, takže budu bez auta asi 3 týdny, než to v servisu dají dohromady. Co byste si koupili, na tři týdny, popřípadě na léto a pak to pohodlně prodali, abyste na tom neprodělali kalhoty? Samozřejmě, neočekávám odpověď Octavia. Chtěl bych něco zábavnějšího.
Když už bych měl platit auto půjčovně, tak by mohla být zajímavější volba něco koupit a užít si s tím léto.
Požadavky:
– dá se sehnat do 14 dní
– dá se prodat do 1 – 2 měsíců
– neztratí moc na ceně
– 4 sedačky (aspoň 2+2)
– Cena nerozhoduje

Tuhle věc jsem nikdy neřešil úplně takto, ale některá auta jsem vážně kupoval tak nějak s vědomím, že nebudou „nafurt“, ale že se po sezóně, možná dvou zase vesele prodají dál. Ona ani jiná možnost, jak si pořádně vyzkoušet různá auta ani není. Je to vždycky trošku hazardní hra. Nakonec o tom dobře ví své Vavris a jeho období s Opelem Corsa OPC. Pojďme se podívat na moje tipy a pak nechám prostor volné diskuzi vás autíčkářů.

Toyota GT86 (2012-2014)

Tip číslo jedna. Ve skutečnosti jsem nákupem ojeté GT86 řešil velmi obdobnou situaci. Nabourali mi moje Porsche a věděl jsem, že se bude delší dobu opravovat. Ale bez zábavného auta jsem být nechtěl. A tak jsem zkusil štěstí s exemplářem GT86 (stejně tak by to mohlo být i BRZ pochopitelně) a koupil si ho na jedno léto s tím, že se pak uvidí, co s ním bude dál.

Auto jsem si nechal nakonec ještě přes zimu a prodal až na jaře následujícího roku. Napsal jsem tu o něm leccos. Že je to dobré 2+2 kupé, které rozzáří den většině řidičů a nás velkých kluků, to zkrátka víme. První ročníky s nájezdy kolem 50 tisíc km (to byl můj případ) se daly sehnat předloni za necelých 450 tisíc korun. A my víme, že tahle auta už dál příliš neklesají. Během roku 2018 sice vzrostla poptávka po autech za 350 tisíc, ale nabídka žádných takových v dobrých stavech prakticky neexistovala. Těch aut je málo, cena díky tomu moc neklesá, tak jako kupříkladu u populární Mazdy MX5. Díky tomu se na mém autě mezi nákupem a prodejem během deseti měsíců vlastnictví ztratilo pouhých 20 tisíc korun! A to je fajnový výsledek. I Další majitel během letoška zažíval podobnou míru amortizace. Tyhle starší kousky už dál klesají vážně pomalu…

Kde je tedy háček?

Může se na tom BRZu něco většího rozbít. A můžeš ho rozbít i sám v nějakém z přemotivovaných průjezdů zatáčkou. Ale to už je na každým. Kompletní pojištění vyjde naštěstí levně, něco kolem 10-15 tisíc ročně, pokud máte plné bonusy a vaše bydliště není HongKong, ale třeba jen Prčice s minimálním počtem obyvatel. Roční servis vyjde na 5 tisíc, nakonec můžete si olej, filtry, svíčky vyměnit úplně sami. Je to hračka. Na mém konkrétním autě se nerozbilo nikdy nic, další majitel až letos řešil výměnu nějaké vadné cívky. Zkrátka opět hračka a servisní náklady jsou v zásadě zanedbatelné. Ale ne všichni mají takové štěstí a jsou i tací, kteří už na těchto boxerech prodělali GO motorů.

Osobně bych vybíral kousky bez úprav a ideálně neopravované po nehodě. Ten můj měl opravovaný levý bok, naštěstí autorizovaně a rozpis i faktura byla dohledatelná. Většina Toyobaru „za dobrou cenu“ nějakou opravu v minulosti absolvovala. Důrazně je potřeba varovat před kousky původem z USA, které se registrovaly přes Polsko nebo Pobaltí. Odtud většinou pocházejí auta koupená na aukcích pojišťoven a z „totálních škod“ se pak bastlí „nová“. Takže vážně nutno neuspěchat výběr, jinak se dá taky krásně koupit „černý petr“. A tuhle kartu pak už nikdo další chtít nebude čili kouzlo „levného“ sezónního poježdění bude úplně v tahu.

BMW M3 Coupe (E46) Manuál

Když už hrajeme trošku ruletu, ať to má grády. Jakmile nejsou problémem hotové peníze na tu vstupní investici, tedy nákup, je lepší se nedržet úplně při zdi a koupit rovnou hodně zajímavé auto. U téhle „emtrojky“ je jedna velká výhoda. Její hodnota už se amortizovala v minulosti na spodní dno a díky snižující se nabídce ceny spíš mírně stoupají. Ne, nemněme si ruce, zajisté peníze nevyděláme! Bude štěstí, když náklady na jednu sezónu udržíme v rozumné míře.

První věc – vyhnout se autům s převodovkami SMG. Já vím, božské limitované, odlehčené CSL robotizovanou převodovku SMG má, a i přesto jeho hodnoty stouply do závratných výšin. Ale u „obyčejné“ se tohle neděje. I když nákup M3 s SMG převodovkou v jinak perfektním stavu může být docela tajným tipem, jak vydělat nad stádovitostí petrolheadů a získat za míň vlastně víc. Problém nastane při snaze to auto znovu prodat. To je stejné jako se staršími Porsche 911 s automatickými převodovkami. Dají se koupit krásné kousky překvapivě i o čtvrt milionu levněji, jen protože si kdysi dávno někdo připlatil v konfiguraci nového vozu za automat.

Zkrátka pro rychlý následný prodej to chce najít manuál. A to auto musí mít věrohodnou historii, nesmí nést stopy po větší opravě po havárii a po prozkoumání uložení zadní nápravy nesmí být vidět ony notorické trhliny, na které tahle karoserie hodně trpí. Ideální mít k sobě při prohlídce někoho, kdo tuhle závadu už opravdu viděl a nemá to jen načtené z internetu. Vždycky se spíš doporučovalo vzít auta od modelového ročníku 2004, čili ta úplně poslední. Jenomže tahle auta jsou na trhu také daleko nejdražší. A pokud koupím naprosto bezchybnou M3 E46 za milion, budu jí následně prodávat hrozně dlouho. Úplně ideální je sehnat použitelné auto za 600 tisíc, které nebude mít žádný vážnější nedostatek sic třeba trochu té kosmetiky, jak se říká v žargonu bazárníků z Monte Karlo. Jedno takové jsem zrovna dneska viděl a docela mě vrtá hlavou, co všechno na něm asi bude špatně, když to celé vypadá navenek až podezřele hezky…

Základní servis téhle M3 nevyrazí majiteli dech, ale už je to daleko dražší stroj nežli BRZ. Takže je potřeba sehnat i něco, co má v pořádku tlumiče, brzdy, nemá vůle v podvozku. Motoru bych raději nechal změřit komprese, důkladně prozkoumal na úniky kapalin, hledal cokoli podezřelého. A načítal informace. Ale za 14 dní by mělo být možné ten správný kousek objevit. Dá to však hodně práce.

I tak je velmi pravděpodobné, že během sezónního servisu bude potřeba motor rozebrat, vyměnit šálky ojničních ložisek, přetěsnit systém řetízků Vanos, možná i vyměnit spojkové obložení. V zásadě je stejně nutné realisticky vyčlenit stranou alespoň 100 tisíc korun. Výhodou je, že i když se ten první rok takové peníze utratí a na autě se navíc u detailera doladí optické nedostatky, může se v následném prodeji zhruba polovina nákladů na ten servis a provoz vrátit. M3 v opravdu dobrém stavu, za realistické peníze bývá navíc velmi nedostatkovým zbožím a o prodejnost bych neměl strach. Toť má teorie – prozatím. Chápete jistě správně, že uvést tu věc do praxe a zkusit rok žít se starou BMW M3 E46 mě poměrně výrazně láká uskutečnit…

Čili to jsou moje dva tipy. Co myslíte? Mám pravdu anebo jsem vedle jak ta jedle… Jaká auta na sezónní zábavu a potěšení s minimální ztrátou hodnoty byste doporučili vy?


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Kuře
17. května 2019, 17:14
1

V poslední době ses tu dost rozjel s těmi blogi krabe;)
Zrovna nedávno se oběvil inzerát na jedno auto a dost jsem uvažoval že na jednu sezónu právě je to krásný kandidát;)
Ještě mi furt dost leží v hlavě... jen je teda za dost jiný prachy než tvůj výběr.

A tak abych přidal svůj tip: Focus RS druhé generace už na ceně moc neztratí, přijde mi celkově zajímavější než Toybaru a jak kupní cena tak servis budou řádově nižší než M3.

reagovat
krab
17. května 2019, 18:27
0

To je spíš taková náhodička. Minulej týden tu padl dotaz na hot hatche a teď tenhle originální. Tak jsem si vzal na chvilku žezlo krále bazarovejch snílků :-D. A na garáži tenhle pánský diskuzní kroužek pacientů nemáme, tak tam dávám témata víc pro širší veřejnost, testy, historii atd...

S tím Focusem RS MK2 - souhlasím, ale problém je následnej prodej. Trvá to ... na český inzerci je několik aut za ceny kolem 600 na prodej už rok. Takže jedině sehnat pěknej za 500 ale to se spíš nepovede. Majitelé to auto moc nepouští a lacino už vůbec ne.

A co sis vybral ty?

beastar
17. května 2019, 18:04
0

Ve světle výběru autora blogu. Přidám svůj skromný více méně dostupný nákup. Nakonec v místě kde jsou lidi, co topí 3 míle za nové X5. To nebude nic luxusního.

Lamborghini Gallardo, desetiválcový spyder. 2007 s 60 000 km za 2 mio. Ideál. Speciální lakování, plná historie. Radost pohledět. Sekvence 6st. Na ceně neklesne určitě. Ba naopak. Ten prodej po sezóně bych viděl dobře. Pokud ji to přežije. Servis není třeba řešit. Sezónu to dost možná odjede v pohodě. Sednout a jezdit. Když teda cena nerozhoduje;)

reagovat
krab
17. května 2019, 20:05
0

Moc hezký... pořád bíste přemejšlim jestli si spíš děláš prdel nebo to myslíš vážně :-D

Ale něco mi říká, že klapnout by to mohlo. Nakonec jak už bylo kdysi dávno v jednom dílu Básníků: “jde o to levně koupit a draze prodat .. “

beastar
17. května 2019, 21:04
0

Částečně si srandu nedělám. Trochu si rejpnu to jo. Jsou fakt ale borci který do toho jdou. Mám k tomu ještě jeden trik jak si to ospravedlnit. To tady ale psát nebudu.

A samozřejmě byla to redakce na to, že jako cena nezáleží. Jinak bych doporučil obligátně Miatu NC, BRZ jako ty, nebo případně S4 cabrio B7. Jinak Gallardo není zase taková kasička. Třeba proti 911 turbo Sally. Je to prostě dražší s tim jezdit. Nicméně jako auto pro radost se to dá živit. Kdyby si neměl Porsche a Lotuse fklidu by si to mohl mít.

krab
17. května 2019, 21:20
0

Já si to i myslel... Přesně, jakoby tohle bych v zásadě mohl mít, kdybych si řekl - jen jedno auto pro radost. Možná je to ale trochu psychika, ale přeci jen nechce se mi utratit tak velkej balík za jedno jediný auto. A pak taky ta havarijní pojistka bude oříšek...

Prostě vím, že bych se o to trochu víc bál a míň se v reálu svezl.

Poršáky jsem kompletně vynechal, protože ono u nás je to s nima těžší. Nemění to majitele moc rychle, takže ten následný prodej není kolikrát úplně sranda a ty náklady na opravy prostě povylezou. Stejně jako bych nikdy nedoporučil libovolný starší Maserati nebo Jaguar. Pro fanouška na dlouhodobý vlastnictví mají tyhle značky svoje lákadla, ale nesmí se moc počítat...

Mě reálně trochu hlodá E46 M3. Uvídíme jak se trh s těmito auty bude vyvíjet do příštího roku, ale teoreticky bych jedno zkusil. Mě se moc dobře řídí...

Ju
Junior
17. května 2019, 21:47
1

Mimochodem, tazatel ať si hlavně někam hned při koupi sepíše, že to auto má jenom na léto. Že je to tak plánovaný.
Protože sorry, přijet vytopit 750k nebo kolik ta dobrá M3 E46 (bavíme se tady o 20 let starým autě jo) dneska stojí a zjistit, že si to dotyčnej koupil před sezónou, pojezdil a hned to posílá dopiče, tak začnu stav vozidla považovat za mimořádně dubiózní.

krab
17. května 2019, 22:03
0

jako je fakt, že ať už koupíš cokoli, tak krátká doba zápisu v techničáku je hendikep. Prostě to vzbuzuje nedůvěru. Ale co se dá dělat...
Nakonec ale kdo na to ten nákup dívá realisticky a pragmaticky, tak si zhodnotí auto jako takový a pak má jasno. Každopádně beru jako fakt, že krátkodobý vlastnictví znamená, že o pár zájemců díky tomu vlastně přijdeš

Fa
Fandatik
17. května 2019, 22:35
3

A kdyby si za tři pětky koupil Fiat Coupe, tak ho po létě může za stejných třicet dát zpět na prodej. Ty tři týdny až dva měsíce se snad nic servisovat nebude muset. A nějaký mladý kluk to určitě rád koupí, když se nechá ukecat třeba na 25. A za ztrátu jednoho Masaryka to bude brnkačka.

Goldies
18. května 2019, 09:00
0

Mam dojem, ze pozadavek je 2+2, tak sorry Lambo, it’s not your time ;-)

beastar
18. května 2019, 13:29
0

Goldies: Aha hm. Tak to sem prehlídnul. Zase nuda pro sedláky.

VK
VK
17. května 2019, 20:28
-1

Pro rychlý prodej to chce najít automat...je to zdůvodněné i nějak racionálně, nebo za tím stojí čistě ta pořád přítomná manuální posedlost "bez kvedlání není zábava"?

reagovat
Fa
Fandatik
17. května 2019, 20:42
0

Než jsem došel v článku k nabízenému duu M3 a Toybaru, viděl jsem to spíš na nějaké JCW, 147/GT GTA, 135i coupe

reagovat
krab
18. května 2019, 10:40
0

Jako Mini Cooper JCW R53 by byl dobrej tip, ale ono to taky není snadný pěknej vybrat a hlavně ho zase rozumně rychle dál prodat. Nakonec ono se tohle dá použít dost univerzálně... BMW 135i Coupe je dost možná taky fajn tip. I když - nesmí se na tom motoru zrovna na potvoru něco vysypat, pak to bude silně ztrátový :)

beastar
18. května 2019, 13:32
0

Nejlepší je v tomhle směru S4 cabrio. Prodáš to vcelku s klidem. Akorát po sezóně to prostě nebude tak žhavý. Tak trochu sleva. Já myslim, že úplně beze ztráty mimo případný štěstí. Tak to se nedá takhle rychle prodat skoro nic z podobných aut. Co tady jmenujeme.

Fa
Fandatik
20. května 2019, 07:29
0

Tak vono pane Vachmajtr by to dělal každý, kdyby to bylo snadný a bez rizika.

R0ck
19. května 2019, 10:38
1

Co takhle nějaký mustang 2015+ ? Má to 5.0 V8, 2+2 to taky zvládne má to i v pohode kufr. Na ceně to neklesne a bude pohodové pojezdeni :)

reagovat
dom
20. května 2019, 06:49
0

Díky Krabe, to toybaru bylo první, co mě napadlo. Trochu se bojím toho, že bych se ho potom nechtěl vzdát. Ještě přemýšlím nad STI, to kdyby se to nepodařilo prodat, byla by s tím sranda i v zimě. Český trh je dost malý, dívám se i v DE, ale bojím se toho, že bych to nestihl do měsíce dát na SPZ.
Ostatním taky díky za tipy. 2+2 je fakt nutnost. Po cestě z práce potřebuji vyzvednout děcka ve školce a přece to auto nenechám na sídlišti a nepůjdu s nimi domů pěšky ;-)

reagovat
Fa
Fandatik
20. května 2019, 07:26
0

dom: těch značek se vůbec neboj. Pokud budeš mít auto s platnou STK ze zemi EU + Norsko, Švýcarsko tak budou na STK v ČR dělat jen evidenční kontrolu (nikoliv prohlídku). Ale chce to mít úředně přeložený původní dokument (možná to nechtějí všude).

dom
20. května 2019, 07:33
0

Tak to je super, díky za info, to jsem nevěděl.

krab
20. května 2019, 08:46
0

Není zač. On to byl takovej dotaz, leckdo by řekl - pěkná kravina, kupovat auto pro zábavu jen na jednu sezónu :) Ale protože jsem to vlastně s Toyobaru přesně takhle udělal, docela mě to dávalo smysl. Obecně rady při nákupu GT86/BRZ jsou na klubu na facebooku, případně ti určitě poradí Richard , RCNP ( pokud sem stále občas zavítá)

PS: pravděpodobnost, že si to auto necháš dýl je velká. U mě to bylo tak, že prodej nastal přesně v momentě, kdy se objevil vysněný Lotus a tak musela GT86 vážně jít, kdyby se lotus býval byl neobjevil v inzercích, tak bych asi dost možná s GT86 jezdil doteď...

PS2: to BMW M3 E46 je takovej nápad i pokus... možná tohle provedu příští rok, pokud se nějaký zajímavý kus objeví za přátelskou cenu, tak bych asi neváhal prodat Infiniti G37S (což teda taky bude možná trvat dlouho, nikdo tahle auta nezná a tak je vyloženě pro někoho, kdo přesně zrovna něco takovýho hledá), ale to bych možná zkusil. Ale to ještě bude chvíli trvat, protože na E46 M3 si budu muset takových dobrých 300 tisíc připlatit, zkrátka všechno má svůj čas :)