načítám data...

323F - Still alive!

20. ledna 2019, 21:25 28 komentářů TheKubajs

Dlouho jsem se neohlásil s reportem o jedné černé Mazdě, tak to zkusím napravit...

zobrazit celou galeriiJakub  Pospíšil: 323F - Still alive!

Už je tomu skoro rok, co se na technickém průkaze černé Mazdy 323F skví v kolonce majitele moje jméno. Je tedy na čase trochu rekapitulovat a bilancovat. Mazda předčila všechny moje představy a kupodivu stále funguje. Jistě – tu a tam se najdou nějaké ty chyby a chybičky, nejvíce mě asi potrápily přední světlomety, které svítí, jak se jim zrovna chce, ale v zásadě se nedá říci, že by mě černý hatchback někdy někde “nechal viset. 

Tím tedy nechci říct, že by snad byl v nějak úžasném stavu – nenapadá mě část auta, o které bych mohl s čistým svědomím prohlásit, že je v pořádku. Jenže celé dohromady to nějakým zázrakem stále funguje. Poslední okruhový den si Mazda užila na podzim ve Vysokém Mýtě, kde našla nového obdivovatele v osobě novopečeného redakčního kadeřníka Matěje. 

Když ale venkovní teploty pomalu klesly pod příjemných patnáct stupňů, zůstala Mazda sama opuštěná na parkovišti. Týdny se táhly a já na ní neměl čas. Sice odpočívala pod dohledem kamer a hlídačů, ale z jejích pneumatik pomalu ucházel vzduch a celý vůz zakryla vrstva listí, sněhu a námrazy. Až do minulého týdne. 

Upřímně řečeno jsem ani v nejdivočejších snech nedoufal, že by se autobaterie popasovala s výkyvy teplot. A i kdyby, stejně jsem nepočítal s tím, že se Mazda rozjede. Jenže – po otočení klíčkem v zámku poslušně zareagovalo centrální zamykání a mě začala svítat naděje. Stačilo pár protočení startéru a z motoru se začínalo ozývat nesmělé kuckání a škytání. Postupně naskočily všechny čtyři válce a motor se ustálil na volnoběžných otáčkách. Tak to jsem teda nečekal!

Otočil jsem ovladačem světel a z kapoty se se zaskřípáním vysunuly mrkačky. To se zkrátka neokouká. A přišel zádrhel. Jedno světlo žmouralo do tmy s intenzitou pohasínající svíčky, druhé nesvítilo vůbec. No nic, dlouhé stání přece nemohlo mít až tak kýčovitý happy end. Jenže pak mě napadlo, že by vše mohl vyřešit starý tajný mechanický chvat. Přistoupil jsem ke kapotě a balancujíc na jedné noze jsem s přesně vypočítanou silou a sklonem navedl špičku své sálové obuvi, do spodní části světlometu. Ano, tak trochu jsem do něj kopl. A světe div se, tmu prořízl svit dálkových světel. 

Toho dne na nějaké velké cestování nebyl čas. Mazda si užila všehovšudy kilometrové kolečko na poloprázdných gumách a skončila znovu na parkovišti. Její svéřepost a chuť k životu mi ale nedala spát. A pak přišla sobota. Sluníčko svítilo, venku bylo sucho a nad nulou, takže letní pneumatiky neznamenaly zásadní problém. Dorazil jsem na parkoviště, nastartoval a rozjel se sluncem prozářenou Prahou. Na nedaleké benzínce jsem dohustil pneumatiky, natankoval a jezdil… Když jsem se o pár hodin později vrátil domů, potutelně jsem se usmíval a všechny starosti všedních dnů byly ty tam.

Stará bezcenná auta “před poslední technickou” mají zkrátka něco do sebe. Možná mají svoje vrtochy, vydávají divné zvuky, trochu smrdí a žerou a leccos v nich nefunguje. Možná jim chybí pohodlí a zbytečně na sebe poutají pozornost bezpečnostních složek. Jenže zároveň jde za jejich volantem zažít něco, co se těžko popisuje. Něco, co novější a zachovalejší kousky neumí. Jakousi syrovou esenci automobilismu. S takovými auty je utrpení cestovat, když prostě musíte. Ale když se jdete jen tak projet, bloumat po silnicích bez cíle, je to dokonalý balzám na duši. 

Takže jak to celé uzavřít? Asi smělou výzvou – otevřete inzerci a hledejte levná auta “za pár”. Auta, o která se nebudete bát, která nebudete opatrovat jako oko v hlavě a která nebudou sloužit jako řešení osobní mobility. Hledejte zkrátka vozy pro zábavu. Kupujte je a dejte jim ještě naposledy šanci si pořádně užít silnici, než skončí na vrakovišti. Věřte mi, stojí to za to. A kdyby to zatím nebyla zákulisní informace, napsal bych sem i to, že se letos opět chystá plechcup a tam se takovéhle pekáče náramně hodí :) 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Knightrider
21. ledna 2019, 09:47
2

"S takovými auty je utrpení cestovat, když prostě musíte. Ale když se jdete jen tak projet, bloumat po silnicích bez cíle, je to dokonalý balzám na duši."
Myslím, že tohle naprosto perfektně vystihuje drtivou většinu aut pro zábavu, včetně mojí Vette. Objektivně je to starej krám, ze kterýho by normálního člověka jeblo, ale nás prostě trocha toho utrpení a radosti za volantem baví. :-)
Mně jen mrzí, že na ní vůbec nemám čas. 4 měsíce už jsem s ní nevyjel.

reagovat
ToMyx
23. ledna 2019, 13:35
0

Knighte a teď si představ, že já si ten púst listopad 2018 až březen 2019 normálně plánoval :-D
To čekání je nekonečné, ale až se dílo podaří, bude ze mě zase na chvíli malej kluk a za to mi to asi stojí....

Knightrider
23. ledna 2019, 13:59
0

To ze mně taky, až do toho zase vlezu, ale ten volnej čas je u mně velkej problém. A to nemluvím o potřebě servisu na autě, což mně moc netěší, protože peníze potřebuju nasypat teď jinam.

Nimrod
23. ledna 2019, 15:03
0

ToMyx: co je na tom divnýho? 17. listopadu jsem zazimoval a přelom února a března čekám odzimování. nemyslím si, že by to zrovna tady bylo tak jedinečný. a někteří jistě i jako ty vyladí techniku přes zimu :-)

Knightrider
23. ledna 2019, 15:51
0

Nimrod: Já bohužel přes zimu ladím barák místo auta. :-D Ale už to budu mít konečně do léta z krku a pak se budu moct zase věnovat třeba i těm autům. :-)

Nimrod
23. ledna 2019, 16:03
0

furt čekám, kdy si uděláš ten výlet do písku :-)

Knightrider
23. ledna 2019, 17:00
0

No hele, byl jsem tam loni za celej rok trikrat a z toho Vettou mozna jednou. Tak uvidime letos. Snad to bude lepsi.

Nimrod
23. ledna 2019, 17:14
0

dej určitě vědět, když by ti to vyšlo a měl bys chvilku čas :-) mám tu připravený i ten prospekt od lincolna

ToMyx
23. ledna 2019, 17:22
0

@Nimrod: Dobře, není to nic nenormálního, ale štve mě to, ještě jsem to takhle "na dlouho neměl", jsem majetnickej typ hold ;-)
Radši bych měl auto v teplé garáži připravené na další sezónu než 150 km od domova na vyladění a vědět, že musím počkat až bude cca 20°C, aby se mohla ladit jednotka a pak možná.

Nimrod
23. ledna 2019, 17:51
0

kdo tu mluvil o teplé garáži? :-) ta moje potřebuje na jaře poladit plynovym hořákem ipu, zatejká mi tam :-( přes léto to nebylo vidět, ale teď je to děs, padá mi na auto bílení... takže mi čeká spíš tuning garáže než auta...

beastar
21. ledna 2019, 14:22
1

Před pár měsíci jsem si koupil Megane RS. Přes deset let stará ošklivá popelnice. Výkon to má, ale na dnešní konkurenci jsou lístky tak až do třetí řady.

Jenže je to tak jak popisuješ. Taky to má spoustu much. Mušek. Není to žádná voňavka. Přesto v tom jezdim rád. A kdykoliv to situace dovolí. Na dlouhý nudný cestování kvůli tomu aby si prostě dojel to není. Jinak je to supr.

reagovat
Matěj Podhorský
21. ledna 2019, 14:25
0

Tyjo, přitom generace následující, to je klidně i na cestování Megánek... i ve verzi Trophy :) přišlo mi to pohodlný, jemný, navolíš akorát správný režim motoru, aby to nebylo moc nabuzený a už naskakují vesele stovečky na ODOmetru

beastar
21. ledna 2019, 18:10
2

On je taky trochu polazanej. Recaro, 280 bhp trochu nesériový výfuk. Sportovní volant a minimum plastů. Neni to úplně sériový RS s leder paketem. Jinak generace následující je fajn. Až mi skončí Ghibli.

Matěj Podhorský
21. ledna 2019, 14:29
0

já mám tenhle shitbox moc rád. Byla radost jej hnát do omezovače, kam uháněl s elánem naprosto nečekaným, občas si jej do zatáčky pohodit hezky bokem (až se gumy přehřály, už to ani jinak nejezdilo) a skákat přes obrubníky a nahlas se smát pokaždé, když kola škrtla zevnitř o podběh... s těmi tlumiči bys asi měl něco dělat :D Stroj na radost v naprosto nečekaném balení!

reagovat
Jakub Pospíšil
21. ledna 2019, 17:59
1

No, on je tam tak trochu podvozek z MX-3 a v náklonech s většími koly si to ne vždycky rozumí s tvarem podběhu. Ale už mám nápad, jak to vyřeším :)

Goldies
21. ledna 2019, 21:45
1

Vyrveš podběhy? :-D

Jakub Pospíšil
21. ledna 2019, 22:21
2

Pšššt :D Chtěl jsem se tvářit, že to je vysoce technologicky náročný proces zahrnující spoustu ladění.

ToMyx
22. ledna 2019, 11:05
0

Takže to poladíš technologicky natřikrát šroubovákem? :-D

Matěj Podhorský
22. ledna 2019, 12:20
0

Bych čekal, že veme rukavice, a prostě to hrubou silou urve. Ne, že by to snad nezvládl. Ale obávám se, že je příliš jemným mužem na takové opičí postupy :D

Jakub Pospíšil
22. ledna 2019, 12:23
0

Je vidět, že Matěj je podobný mechanik, jako já. Teda já chtěl nahradit rukavice sikovkama, ale to je už detail.

Matěj Podhorský
22. ledna 2019, 12:25
1

Use sikovky, provides more grips!

Kuře
22. ledna 2019, 12:30
1

OK, až budu potřebovat radu mechanického rázu, už vím, na autíčkáře pro ni chodit nemám:)

Matěj Podhorský
22. ledna 2019, 14:43
2

čekal bys snad od lidí, co o autech píšou pro zábavu, nějakou skutečnou radu, ještě co se manuální zručnosti a oprav týká? Come on? My vládneme pery, pero je náš šroubovák!

Kuře
22. ledna 2019, 14:47
1

Ne, vy jste něco jako motorističtí bozi, co o autech vědí, ale stejně tak prakticky umí úplně všechno. Takže: Ano Matějí, čekal!

A pak že já jsem naivní...

:)

beastar
23. ledna 2019, 18:24
1

Tak on tenhlecten džeremy klárksn a nebo pianista taky nepoznaj rozdíl mezi altíkem a karbcem když se podívaj na nějaký součásti auta. DžeZva to i přiznal. A von je to nakonev tenhlecten auto novinář v plný polní. Automobilky jsou z něj u vytržení. Přitom von by si šroubovákem vypichnul nohu a zlomil oko.

Takže tyhle hvězdy typu Podhorských a různých Vavrečlovic a tak. To je ta stejná liga. Jó von ti to jako napíše. Když má ty notičky. Jó von si udělá tenhle instastoríez jak jako tam kouká na ty plasty. No je to snad někakej mechanik? Hlavně že každej ví kolik gripu to má a kde je ta výkonová špička. Njn stars;))

Jakub Pospíšil
23. ledna 2019, 19:21
1

Já prosím gripy a špičky neumim, ale na Favoritu jsem si sám onehdá vyměnil kulový čep.

beastar
23. ledna 2019, 22:22
0

Jo jo fáčko beastaruv vrchol taktéž:) všechno ostatní řeším stylem. Asi tak jako píšou všechny auta od roku 98 vejš. Píp píp -- jeď do servisu!! Jeď k dealerovy! Závada motoru! Navštiv servis. Případně Service!!!